Hunden människans bäste vän?

Blandrastik

Trådstartare
Har varit på en veckas utbildning där man sett hunden ur ett socialpsykologiskt perspektiv. Där en av föreläsningarna handlade om "hunden som en fånge vi måste ta ansvar för".
Det finns få husdjur vi har som är så fixerade, instängda och begränsade som hunden. Tänk bara att inte få gå på toa när man vill? Inte ligga var och när man vill. Föreläsaren menade att en lycklig hund är en olydig hund. Vi säger att hunden är det bästa vi har, sen kan vi ägna en livstid till att ändra dess beteende på alla sätt och vis.

Det får en att tänka. Om du kunde fråga din hund, tror du de skulle vilja ha saker och ting annorlunda? Vad tror du din hund skulle fråga dig om den kunde?
Är en lydig hund en lycklig hund, eller är den bara kvävd?
 
Spännande och det ligger mycket i det du skriver.

På de bra ställena där jag varit med hästar har hästarna haft ett eget liv med sina hagkompisar och boxgrannar. Katterna har kunnat komma och gå lite som de velat. Min hund har bra mig och några av mig utsedda eller godkända vänner (två och fyrbenta) som han träffar ibland.
 
Det finns få husdjur vi har som är så fixerade, instängda och begränsade som hunden. Tänk bara att inte få gå på toa när man vill? Inte ligga var och när man vill. Föreläsaren menade att en lycklig hund är en olydig hund. Vi säger att hunden är det bästa vi har, sen kan vi ägna en livstid till att ändra dess beteende på alla sätt och vis.

Varför skulle inte hunden få ligga när den vill och var den vill?
Och finns det någon som bestämmer- när man går ut ,när hunden får bajsa eller kissa?

Att ha en lydig hund behöver väl promt inte ändra dens beteende? jag tänker vilda hunddjur som också måste rätta in sig i flockens mönster.

Sedan tänker jag att en hund med god lydnad faktiskt kan leva ett mkt mer fritt liv än en olydig hund , det finns ju en omgivning att ta hänsyn till.
 
Ju längre jag har hund, ju mer går jag åt kaos och frihet. De har nu hundlucka och kan gå ut och kissa/busa när de vill. God översikt över omgivningen och gott om plats att vila/busa på. De är tillåtna överallt i hemmet, de får i princip aldrig kommandon i vardagen. Jag gör vad jag kan för att lyssna på dem och visa att de kan kommunicera med mig om de vill/behöver något.

De får inte vara på bänkar/bord och de får inte stjäla mat från mig eller andra hundar. Det är typ allt.

Jag vill se till att de får utlopp för sina behov och att de upplever en kontroll över sitt liv och sin vardag.
 
Att vara i en flock är ett ömsesidigt beslut. Ett vilthunddjur behöver inte inordna sig i flocken, det kan ge sig iväg. En hundflock är oftast egentligen är en hundfamilj - med den typ av komplicerade relationer som det innebär. Våra tamhundar har inte friheten att ge sig iväg och blir sällan helt "vuxna" mentalt.

Ferala hundar bildar tydligen sällan (aldrig) flockar utan grupperingar som brukar kallas aggregat (de samlas där det finns resurser. Hänger ihop ett tag. Går skilda vägar för att undvika konflikter).

Min nuvarande hund har varit lite av en ögonöppnare - jag har tänkt att han inte är beroende av mig som schäferhunden, eftersom jag upplever att kontakt och motivation är svårare. I dagarna har jag varit dålig vilket även gjort mig gråtmild och grälsjuk (inte visavi hunden) - och vad min lille pojk har lidit av osäkerhet och känt ansvar för att ta hand om oss.
 
Jag upplever att min hund mår mycket bättre på landet än i stan. I stan måste vår tillvaro vara väldigt uppstyrd för att det ska funka med omgivningen (människor, hundar, trafik) - på landet bara vi är.

Önskar att jag kunde bo på landet på heltid.
 
Min hund lever ett rätt fritt liv. Jag tror rätt mycket på att låta henne själv få bestämma så långt det är möjligt. Men visst, hon får inte äta vad hon vill när hon vill. Hon får heller inte gå på toa var hon vill och inte heller exakt när hon vill dygnets alla timmar.
Dagtid kan hon säga till om hon vill ut och det är stängt exempelvis. Men nattetid finns ju stor risk att man inte märker hennes små och subtila signaler.
Hon får vara var hon vill utom på bord, diskbänk, handfat etc.
Hon är med mig i stort sett dygnet runt. Och hon förföljer mig själv utan att jag kallar på henne. Hon får haka på om hon vill bara. Och det vill hon.
Vi bor i buschen utan grannar och hon går i koppel ett fåtal ggr per år.
Bilen är väl iofs också ett ställe där lagen gör så att hon inte kan få härja fritt så att säga. Så där begränsas hon ju.
Och ska hon med på restaurang tex så kan hon få sitta i sin lilla väska.

Hon är lydig. Jag vill alltid ha den säkerheten att veta att inkallning ex funkar klockrent. Det kanske hunden inte fattar varför det är så viktigt. Men för mig är det en säkerhetsgrej iom att hunden väger under 3 kg och lätt kan skadas eller dö.
Men med det sagt så är det sällan det behöver användas.
Hon får för det mesta lalla runt och göra som hon vill.
Jag tror hon är en lycklig hund.

Det enda hon vill slippa är väl att duschas.. 😂
 
Att vara i en flock är ett ömsesidigt beslut. Ett vilthunddjur behöver inte inordna sig i flocken, det kan ge sig iväg. En hundflock är oftast egentligen är en hundfamilj - med den typ av komplicerade relationer som det innebär. Våra tamhundar har inte friheten att ge sig iväg och blir sällan helt "vuxna" mentalt.

Ferala hundar bildar tydligen sällan (aldrig) flockar utan grupperingar som brukar kallas aggregat (de samlas där det finns resurser. Hänger ihop ett tag. Går skilda vägar för att undvika konflikter).

Min nuvarande hund har varit lite av en ögonöppnare - jag har tänkt att han inte är beroende av mig som schäferhunden, eftersom jag upplever att kontakt och motivation är svårare. I dagarna har jag varit dålig vilket även gjort mig gråtmild och grälsjuk (inte visavi hunden) - och vad min lille pojk har lidit av osäkerhet och känt ansvar för att ta hand om oss.
Jag fick lite samma chock när min supertrygga hund som inte skäller på något och inte stressar upp sig för något när jag lämnade henne till hundvakt en vecka för en utlandsresa.

Hon var så osäker när jag inte var med! Skällde på alla, folk, hundar. Vågade inte gå med överallt. När jag är med henne så är hon tyst, lugn och går med på precis vad som helst egentligen. Så det är tydligt att jag är hennes trygghet.

KL

Det är en väldigt intressant tanke! Jag tror att mina hundar skulle vilja vara ute mer. De verkar uppskatta när vi åker och plockar svamp väldigt mkt. Då är de lösa och sköter sig själva med ansvar. För det mesta brukar de plocka blåbär då.

Jag tror att de hade sagt till mig att sluta plugga om dagarna och istället flytta ut till en öde skog och levt av naturen. (sen att de inte ha vett att förstå att deras mat kostar pengar är väl en annan sak...).
Just att jag pluggar och därmed lämnar dem ensamma ganska så mkt tror jag är deras största sorg i livet. Jag kommer hem på lunchen o så, men det blir ju ändå några timmar.
 
Jag tänker nog att mina hundar är en del av vår familj och de måste anpassa sig och följa flocken. De får inte bestämma mycket men de påverkar genom att kommunicera och komma med idéer tex nu är det dags för promenad, nu är det morgon, nu är jag leksugen etc. Mina hundar behöver dock inte bekymra sig för att det ska finnas mat eller om vi har ngnstans att bo. Det slipper de eftersom allt sådant ansvarar husse och matte för.

Jag upplever att mina hundar har ett bra liv och jag tror att det är bra att de inte får för mkt bestämmande rätt. Jag tror det hade blivit rätt mycket kaos om mitt ettåriga yrväder hade fått sin vilja igenom :p
 
Det måste ha varit en jätteintressant föreläsning, finns den på video eller pog någonstans tro?

Jag önskar verkligen att mina hundar kunde leva mer a'la @Migo men som jag bor och lite som de är funtade fungerar det inte riktigt. Jag försöker dock verkligen inte microstyra mina hundar, de får klättra hit och dit och vara här och där ungefär som de vill i hemmet, jag har inga särskilt avgränsade ytor. (det har hänt att shiban lagt sig och solat på föräldrarnas köksbord, det var kanske inte superpoppis. :D Vi kom alla överens om att skjuta in stolarna efter oss. ) men jag måste ju fortfarande hålla dem kopplade under en transportsträcka och de är fortfarande helt beroende av mig när det ska kissas och/eller bajsas. Särskilt vintertid.

Å andra sidan är det väl få djur som är så fantastiskt Väl anpassade till ett liv med oss som hunden är? Många hundar Vill ju verkligen vara till lags, de letar uppgifter, saker att göra eller inte göra för att vara nöjda. Jag är inte övertygad om att hunden som den är idag är särskilt mycket "lyckligare" utan oss, utan regler och uppgifter heller.
Svårt det där.
 
Just det, att de har så lite att säga till om, gör att jag ser det som mitt största ansvar att få dem lyckliga.
Jag bestämmer när de äter, vad de äter, hur mycket de äter, vilka sovplatser som finns att välja på, när de får gå ut och väl ute kan jag säga åt dem att de inte får kissa på något speciellt ställe eller inte stå och nosa hur länge som helst... Jag bestämmer vilka de får umgås med och när, har dem i koppel och bestämmer således även var vi ska gå, även på vilken sida av vägen många gånger.

Pga allt det så har jag inga regler "bara för att". De få regler vi har finns av säkerhetsskäl och hälsoskäl. Kring allt som vi inte måste ha regler för så samarbetar vi.

Jag tror absolut att en lydig hund kan vara en olycklig hund - men det kan även en olydig hund vara. Det beror helt på hur lydnaden lärs in, varför och hur väl ägaren tillgodoser hundens behov! En hund som med trevliga metoder lärt sig gå nära ägaren ute och lyssna på praktiska kommandon och därför kan vara lös "var som helst" är garanterat lyckligare än en olydig hund som hålls i koppel och bara går korta rundor i kvarteret, precis som den olydiga hunden säkert ändå är gladare än den lydiga hund som lyder enbart för att den inte vågar annat.
 
Varför skulle inte hunden få ligga när den vill och var den vill?
Och finns det någon som bestämmer- när man går ut ,när hunden får bajsa eller kissa?

Att ha en lydig hund behöver väl promt inte ändra dens beteende? jag tänker vilda hunddjur som också måste rätta in sig i flockens mönster.

Sedan tänker jag att en hund med god lydnad faktiskt kan leva ett mkt mer fritt liv än en olydig hund , det finns ju en omgivning att ta hänsyn till.
På fråga ett, jag vet många hundägare där hunden inte får vara på övervåning eller soffa eller säng.
På fråga två, hunden kan ju liksom inte i alla lägen gå ut själv. Om den bor i hus, möjligen trädgård, i lägenhet är det till 100% beroende av att någon just går ut med den.
Om en hund vill hoppa när den träffar en människa och vi hindrar hunden med hjälp av lydnadsträning så ändrar vi ett beteende.
 
Det måste ha varit en jätteintressant föreläsning, finns den på video eller pog någonstans tro?

Jag önskar verkligen att mina hundar kunde leva mer a'la @Migo men som jag bor och lite som de är funtade fungerar det inte riktigt. Jag försöker dock verkligen inte microstyra mina hundar, de får klättra hit och dit och vara här och där ungefär som de vill i hemmet, jag har inga särskilt avgränsade ytor. (det har hänt att shiban lagt sig och solat på föräldrarnas köksbord, det var kanske inte superpoppis. :D Vi kom alla överens om att skjuta in stolarna efter oss. ) men jag måste ju fortfarande hålla dem kopplade under en transportsträcka och de är fortfarande helt beroende av mig när det ska kissas och/eller bajsas. Särskilt vintertid.

Å andra sidan är det väl få djur som är så fantastiskt Väl anpassade till ett liv med oss som hunden är? Många hundar Vill ju verkligen vara till lags, de letar uppgifter, saker att göra eller inte göra för att vara nöjda. Jag är inte övertygad om att hunden som den är idag är särskilt mycket "lyckligare" utan oss, utan regler och uppgifter heller.
Svårt det där.
Håller med om att @Migo är en förebild i sitt hundägande. Jag försöker också begränsa så lite jag kan, min hund blir så mycket mer intressantare då. :)
Pm:ar om föreläsningen så det inte blir reklam.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Om du kunde fråga din hund, tror du de skulle vilja ha saker och ting annorlunda? Vad tror du din hund skulle fråga dig om den kunde?
Är en lydig hund en lycklig hund, eller är den bara kvävd?

Förutom att fauven skulle vilja jaga dagligen, året om och helst 24/7 så tvivlar jag på att någon av mina hundar skulle vilja förändra något.
De lever ett tämligen fritt och kravlöst liv i flock, de får bete sig som små huliganer och hoppa runt större delen av tiden (men när jag väl kräver något så lyder de) och har hyfsat stora ytor att röra sig på och leka med varandra under större delen av dygnet och de har tillgång till både pool och upphöjda liggplatser, förutom kojorna. Inne får de vara i alla rum utom sovrummen och de får vara i soffan både i kök och vardagsrum.
 
På fråga ett, jag vet många hundägare där hunden inte får vara på övervåning eller soffa eller säng.
På fråga två, hunden kan ju liksom inte i alla lägen gå ut själv. Om den bor i hus, möjligen trädgård, i lägenhet är det till 100% beroende av att någon just går ut med den.
Om en hund vill hoppa när den träffar en människa och vi hindrar hunden med hjälp av lydnadsträning så ändrar vi ett beteende.

Jorå, kom på det att min hund får ju inte heller pissa överallt ens när vi är ute, soptunnor, däck på bilar och lyktstolpar är förbjudet.
Han får inte alltid pinka så ofta han vill, tar evighetstid att gå ut o gå längre om han ska pinka var tionde meter.

Såvisst är stackarn begränsad.:D

Sen har han väl det som Migos typ.
 
Skulle min hund få välja skulle här jagas - ffa harar och fåglar, men även råttor, katter. Han skulle driva runt och sitta på kaffet och kolla läget. Han skulle leka och mucka med/mot alla områdets hundar... det skulle tillverkas valpar ffa ett par kullar av den eminenta blandningen husky-podengo pequeno. Ingen är så fin som Alaska i Pysslings ögon :/

Eftersom min hund inte får välja, så måste jag vara en bra "förälder/flockledare" vilket inte innebär att jag är kravlös, men att jag inte ställer orimliga eller orättvisa krav. Jag måste leverera värde som gör mig värd att vara med och även att lyda. Skapa känslan av trygghet - veta när vi ska akta oss och när det är lugnt. Förse flocken med mat, vatten och bra ställen att vila på. Finnas som sällskap. Kunna braiga lekar. Se min hund och uppskatta honom.
 
Vad tror ni eran hund skulle fråga er, om den kunde? :)

Fauven; varför får jag inte jaga, alltid? - för att det är olagligt och oetiskt.
Skruttmamman? Varför får jag inte ännu mer mat? - för att du då blir fet som en gris.
Skrutten; Varför kan du inte leva i 320 knyck, leka och busa med mig 24/7? - om jag gjorde det skulle vardagen (och jag) haverera.
Herr Terrier; Varför får jag inte läxa upp andra hanar? - eftersom du skulle åka på stryk, då du Inte är så stor som du själv tror.

Sen tror jag nog att de alla skulle fråga om de kan göra något när jag är så gott som däckad av mina smärtor, det märks ju på dem alla att de "vet" att något är fel såna dagar, även fast de alltid får sitt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 119
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 997
Senast: AnneB
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 730
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 323
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp