Bukefalos 28 år!

Hundmedborgartest?

Sv: Hundmedborgartest?

Det är mkt därför jag inte förstår "hysterin" över detta lilla inoff. vardagstest och paralleller till mh och "godkännande" osv.

Kluven till detta test. Det är jag då inte för momenten - utan just för "hysterin" kring det. Den lokala tidningen här slog upp en stor artikel om det första ekipaget som varit jätteduktiga och klarat det nya hundkörkortet. Det presenterades alltså - som alldeles för ofta i pressen - som något revolutionerande och som en näst intill obligatorium för att du som hundägare skulle betraktas som seriös - där är min tvivel till detta. Speciellt med den undermåliga hemsida som sedan finns. Här finns aktiva SBK, rasklubbar med mycket aktiviteter och träningar/seminarier mm i skk regi. Lyft fram dessa och det arbete - oftast alldeles utmärkt - de gör. Klubbar som har instruktörer med erfarenhet, kunskap och intresse. Visst kan även detta vara bra men varför måste vi alltid importera det man t ex gör i USA utan att reflektera över vad som redan finns här?
 
Sv: Hundmedborgartest?

Ah ... jag forstar irritationen nu. Det har ar en bra test ... har i USA med den 'hund kultur' som finns har. I Sverige med all den fantastiska hund hallning man har dar borde det finnas andra, kanske battre, tester for ett generellt "hundkorkort". Har har jag svart att tanka mig att det kommer nagon form av 'mandatory' test for hundagande. Den har testen ger ett fint diplom och en patch att sy pa hunden's tacke eller liknande. That's it!
 
Sv: Hundmedborgartest?

Ja folk som tror att de på egen hand kan amatörträna hunden till personligt skydd är en fara för omgivningen o hela hundsamhället.
PL
 
Sv: Hundmedborgartest?

Ja, bättre att skaffa sig ett bätttre självförtreoende. Väldigt få privatpersoner i det här landet behöver en hund som skyddor dom. Och gör dom det så finns det bättre skydd att ta till, hund är ju extremt opraktiskt sjävförsvarsteknik.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 648
Senast: IngelaH
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 908
Övr. Hund Vi har en storpudeltik som är fantastisk och klok på alla sätt, men funderar på en sak: När vi tar fram sele eller halsband syns det...
Svar
13
· Visningar
1 765
Senast: Gry
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 454
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp