Bukefalos 28 år!

Hundmedborgartest?

Sv: Hundmedborgartest?

Mycket beror på hur man tolkar "främmande person". Menar man veterinärer, domare, kursledare och annat hundvant folk som är främmande för hunden, eller vem-som-helst, som tror att hundar gillar att bli klappade mitt uppe på huvudet?

Hundar bör absolut kunna hanteras av "främlingar" av den första kategorin!
 
Sv: Hundmedborgartest?

Nej det innebär den inte alls det :)

Hur kan du tolka det så? Att en veterinär behandlar en sjuk hund som i stunden inte klarar av hantering är väl för jösse namn inte samma sak som att ha en hund som man vet inte accepterar att okänd person borstar/klappar?

Främmande person enligt en medborgarundersökning antog jag var rent generellt och "ute bland människor", inte specifika situationer som uppstår. Dvs hund som har ont som skall undersökas av en veterinär.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Men tänk en gång till!
Jag vet att du inte tror att en hund plötsligt acceperar hantering av främmande bara för att den kommer till veterinären.
Jag talar om 3 inte 1-2!
PL
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag tolkar det på samma sätt. Att hunden ska tycka att det är okej att 'gemene man' tar kontakt på diverse sätt. Oftast innebär det hukande (särskilt omm an har en mindre hund) och huvudklappning. Det uppfattas som 'vänligt' av de flesta människor.

Jag anar att jag var lite otydlig i början av tråden (men det har helt klart eskalerat till en duktig diskussion ändå) när jag förknippade hundmedborgartestet med de ökande kraven vi stället på våra hundar i samhället idag. Jag tror att ett gäng användare förstått vad jag menade, men inte alla.
Det fanns ett par riktigt träffande meningar på AoH för inte länge sedan..
Ah, här!
"Den ska vara snäll mot människor - men morra åt
misshagliga personer

Den ska vara snäll mot barn - men barn behöver inte
alltid vara snälla mot dem

Den ska släppa in jultomtar och sotare - men mota bort
tjuvar

Den ska vara lugn och inte bråka - men den ska vara
pigg och lekfull"


Själv tycker jag att jag har rätt snälla hundar sådär till vardags, omän reserverade ibland, men jag är ständigt oroad för vad människorna runt omkring mig kan hitta på för att provocera dem bara för att de tycker att "normala hundar ska tåla..".
Hundmedborgartestet utsätter hundarna för just sådana situationer som gemene man tar för givet att ALLA hundar tar med en svansviftning, vilket faktiskt inte är fallet.
Det innebär naturligtvis att jag som hundägare måste ta ett stort ansvar, men jag skulle vilja att kommunikationen gick åt båda håll. Att även människan som INTE har hund får vet att det INTE är okej att gapa över, springa på eller klappa på diverse djur.
Tack och lov ställer vi inte samma krav på ALLA djur, men hunden är utsatt i och med att den ofta rör sig mitt i samhället. Katten är mindre och mindre kraftfull, men även där reagerar människor negativt på djur med integritet.

Hunden ska ofta inte längre få agera som en hund, då tycker man att någonting är fel.


Hastigt skrivet innan kvällspomenaden, förhoppningsvis går det att läsa. ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmedborgartest?

Men tänk en gång till!
Jag vet att du inte tror att en hund plötsligt acceperar hantering av främmande bara för att den kommer till veterinären.
Jag talar om 3 inte 1-2!
PL

Nej om jag ska vara ärlig Peter så förstår jag inte ett dyft av vad du skriver om nu :confused:

Men upplys mig gärna, möjligtvis att jag är en smula trög nu.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Men tänk igenom skillnaderna mellan punkt 1-3 när hjärnan fungerar igen. 3 menar just sådant som vet trimning utställning od!
PL
 
Sv: Hundmedborgartest?

Men tänk igenom skillnaderna mellan punkt 1-3 när hjärnan fungerar igen. 3 menar just sådant som vet trimning utställning od!
PL

Tänker våga gissa!
Punkt tre innebär olika beroende på hur man läser hela testet.
om jag först läser punkt två (nej jag blandar inte ihop dem) ser jag framför mig hur en random främmande människa kliver fram för att hälsa på min hund.

Punkt tre ser jag framför mig hur samma främmande människa på gatan ska kunna hantera (borsta, pilla på) min hund.


Att ta med hunden till veterinären eller ställa upp på andra specifika situationer där hundvana människor närmar sig hunden är lite annorlunda. Lättare att förbereda sig på, och lättare för 'främlingen' att närma sig hunden på ett sätt som är okej.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Då trillade äntligen polletten ner, men hjärnan har hela tiden fungerat ( kanske lite trög men fortfarande en fungerande ).

Då blev ju åsikten jag skrev på trean fel utifrån ditt påtalade vis att se på testet, vidare vad jag anser skrev jag i inlägg #102.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Mycket beror på hur man tolkar "främmande person". Menar man veterinärer, domare, kursledare och annat hundvant folk som är främmande för hunden, eller vem-som-helst, som tror att hundar gillar att bli klappade mitt uppe på huvudet?

Hundar bör absolut kunna hanteras av "främlingar" av den första kategorin!

Har gjors alla kategorier av testen av hundvana manniskor da det ar svart att fanga in hundovana manniskor att utfora tester.:p
Vad galler inkallning ar det ocksa gjort MED KOPPEL... egentligen bara en indikering att hunden vill ga till 'handlern'.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Punkt tre ser jag framför mig hur samma främmande människa på gatan ska kunna hantera (borsta, pilla på) min hund.

Att ta med hunden till veterinären eller ställa upp på andra specifika situationer där hundvana människor närmar sig hunden är lite annorlunda. Lättare att förbereda sig på, och lättare för 'främlingen' att närma sig hunden på ett sätt som är okej.

Men om man åker in med hunden akut på jourtid är risken rätt stor att man får träffa en veterinär som hunden inte känner. Veterinären är då en helt främmande person som ska vara väldigt närgången.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Men om man åker in med hunden akut på jourtid är risken rätt stor att man får träffa en veterinär som hunden inte känner. Veterinären är då en helt främmande person som ska vara väldigt närgången.

Självklart! Överhuvudtaget är jag inte in till veterinären såpass ofta att jag förväntar mig att han/hon skall vara väl förtrogen med mina hundar. De har väl en hel del andra vårdtagare att fundera på. ^^

Däremot förväntar jag mig defintivt att JAG som hundägare är medveten om vad besöket innebär samt att jag kommer bemötas av personal som är erfarna djur/hundmänniskor.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag vill dock inte att massor av främlingar ska komma och hålla på med min hund. Och då får hon skygga om hon vill! En gång var jag ute och gick i skogen och min hund gick precis brevid mig. Han hade gå käppar. Så helt plötsligt började han slå på min hund med sin käpp. Så frågade jag honom vad han höll på med och om han tyckte det var lämpligt att slå en oskyldig hund. Då tog han käppen och hotade mig med den. Någon har visst vaknat på fel sida?
 
Sv: Hundmedborgartest?

Självklart! Överhuvudtaget är jag inte in till veterinären såpass ofta att jag förväntar mig att han/hon skall vara väl förtrogen med mina hundar. De har väl en hel del andra vårdtagare att fundera på. ^^

Däremot förväntar jag mig defintivt att JAG som hundägare är medveten om vad besöket innebär samt att jag kommer bemötas av personal som är erfarna djur/hundmänniskor.

Så vad är då problemet med att testet kräver att hunden ska tolerera hantering av en främmande människa? Testet kräver inte att hunden ska tolerera att random folk i tid och otid ska hålla på att pilla med hunden.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Min inställning är inte farlig eftersom jag inte har för avsikt att skaffa och träna en skyddshund. Min sällskapshund klarar alla punkter utan problem.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag vill dock inte att massor av främlingar ska komma och hålla på med min hund.

Nej, det behöver man som ägare inte tillåta i parti och minut, men de flesta hundar bör ändå klara av att främmande människor hanterar dem om det skulle behövas/om det ändå händer nån gång.

Förstår inte varför så många tror att man som ägare ska tillåta att hunden ska behöva utsättas för allt möjligt (inte bara dessa moment) i parti och minut baserat på att hundar bör klara av dylika bassituationer/baslydnadsgrejor i vardagslivet :confused:

Det är ju ändå upp till ägaren att avgöra om man vill att andra ska få klappa hunden osv..

Jag är då glad över att alla mina hundar med lätthet klara av det som är uppradat på den listan :cool:

Hade de inte gjort det hade 3 av mina jämtar helt missat wds när det gick i sverige, eftersom jag blev sjuk och därmed inte kunde åka ner och ställa.

Det löste sig väldigt smidigt eftersom de pulades in i en bil med andra människor och hundar, den gamle ( :love: ) dumpades av i Uppsala hos Kamomilla och hennes hundar 1-2 dagar innan utställningen; fick bo i lägenhet med småhundar och främmande människor & katter, fick åka pendel, gå i okänd miljö med okänd människa osv.

Övriga hängde med vidare till annat ställe och alla tre fick gå på en så stor utställning med för dem relativt främmande människor och en djäkla massa hundar och alla skötte sig mig veterligen tämligen utmärkt och då pratar vi ändå jakthundar som bor mitt i ingentinget här uppe, som inte är vana stadsmiljö, trängsel, pendeltåg/tunnelbana osv osv osv och ingen av dem hade problem med något av detta..

Jag hade dock inte förväntat mig annat än att skulle fixa den resan, just för att jag anser dem ha bra mental grund, basic uppfostran och förmågan att fungera även om inte matte håller i snöret, även om de givet testar lite mer om de kan dra i koppel lite osv, men vid enkel tillsägelse så accepterar de det och lyder även andra riktigt bra på just dessa basicgrejor.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag är också tacksam över att min hund klarar av samtliga punkter, det gör verkligen livet som hundägare enklare alla ggr :)
 
Sv: Hundmedborgartest?

Stanna, sitta och ligga på signal
10m är väl nåt som alla måste lära sig? Minst! Har inte ägaren kontroll på sin hund på 10m avstånd så hoppas jag att hunden Alltid går kopplad.

Komma på inkallning
Inkallning är en av de första sakerna man lär sin hund. Det ska inte missas i hundens lydnad. Sitter inte inkallningen så släpper man heller inte lös sin hund.

Ang första stycket så har jag en hund som tränar agility med framgång med sikte mot tävling i lättare klasser, har väl genomfört MH, framgångsrik utställningshund som accepterar det mesta och kan följa med lugn som en filbunke på allt- inkl flyg, barnkalas etc. MEN att få honom att ligga på kommande 10 m bort skulle jag aldrig lyckas med. Är detta då en dålig hund? Inte enligt mig. (Han har alltid ogillat att behöva ligga ner o eftersom det inte behövs så ofta sitter inte det kommandot särskilt väl, han kan allt annat av typen stanna, vänta, sitt, etc så han klarar sig.)

Ang del två så förutsätter den ju att alla har sina hundar lösa. Tycker som nån annan skrev att det är ju mer ett ägarproblem- alla hundar kan man inte ha lösa överallt och de behöver inte vara kassa hundar för det. Släpp en hund med massa jakt i på "fel" ställe i skogen och den drar, är den kass då? Att ha en hund som alltid kommer på inkallning direkt i alla miljöer med alla upptänkliga störningar, nja där kvalar nog inte de flesta in tror jag. Men hunden kan ju vara en bra hund ändå.

Tycker flera av grejjerna på testet är sådär eftersom de bygger på att ägaren tränat hunden till kommandon etc. Bättre då med MH som visar mer hur hunden verkligen beter sig än om den kan "sitt". Sen tycker jag det kan ge fel signaler till alla idioter där ute, "Va får man inte hälsa på hunden, det ska de kunna enligt det där testet, annars ska man avliva dem!!"
Huruvida hunden accepterar om en främling klämmer på dem etc eller ej har faktiskt en del med främlingens beteende att göra också. Därav blir ju veterinärer väldigt sällan bitna, de kan hantera djur. Sen är ju frågan, vad innebär att nån kan hantera dem, att de tillåter det helt ok, att de tillåter det men skyggar lite först, att de hukar sig och skakar lite men tillåter det.. måste svansen gå som en propeller för att det ska bli godkänt.. osv etc. Hade gärna sett kriterierna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmedborgartest?

Mina hundar skulle inte gilla det, skulle man kunna se väldigt tydligt med.

Jag tycker det var lite överdrivna saker, inte mkt bara lite som sagt.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Sen tycker jag det kan ge fel signaler till alla idioter där ute, "Va får man inte hälsa på hunden, det ska de kunna enligt det där testet, annars ska man avliva dem!!"

Varifrån har du fått det/står det, att hundar som inte klarar dessa 10 punkter av ett vardagsliv till 100% ska avlivas??
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 511
Senast: IngelaH
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 900
Övr. Hund Vi har en storpudeltik som är fantastisk och klok på alla sätt, men funderar på en sak: När vi tar fram sele eller halsband syns det...
Svar
13
· Visningar
1 762
Senast: Gry
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 427
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp