Bukefalos 28 år!

Hundmedborgartest?

Sv: Hundmedborgartest?

Varifrån har du fått det/står det, att hundar som inte klarar dessa 10 punkter av ett vardagsliv till 100% ska avlivas??

Jag inbillar mig att när jag hänvisar till "idioter där ute" står det ganska tydligt att jag inte menar mig själv..? Nog för att jag har mina dåliga dagar men riktigt så illa tycker jag inte om mig själv.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Någonstans måste du ju ha fått att folk/idioter anser/tycker/tolkar det som att hundarna ska avlivas?

Eller är det bara något du antar att de anser/kommer att tycka?

Är resonemanget kanske så/vanligt bland "gemene man" om mh-testade hundar med "dåliga" resultat, att sådana ska avlivas och att det finns en oro för att det ska bli samma angående detta enkla vardagstest :confused:
 
Sv: Hundmedborgartest?

Min inställning är inte farlig eftersom jag inte har för avsikt att skaffa och träna en skyddshund. Min sällskapshund klarar alla punkter utan problem.

Vad menar du med "skydshund"? Någon slags hangarhund på egna tomten eller? En hund som tränas/tävlas i bruksgrenen skydd bör klara av alla punkterna.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag håller med dig och peter när det gäller hanteringen. De behöver inte gilla det, men de måste kunna klara av det utan att gå i taket. Om de inte kan hantera en random, i alla fall något hundvan person som tar i dom, hur ska de då klara att bli hanterade hos vet när de kanske har ont?

Mina skulle klara av punkterna med undantaget hundmöten för tibben. Han skulle gaffla om jag inte styrde upp det. Får han bara titta lite och lugna ned sig skulel han klara av det med. Men han hade inte varit helt förtjust i hanteringen men han står ut eftersom han vet att han måste.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Tycker flera av grejjerna på testet är sådär eftersom de bygger på att ägaren tränat hunden till kommandon etc. Bättre då med MH som visar mer hur hunden verkligen beter sig än om den kan "sitt". Sen tycker jag det kan ge fel signaler till alla idioter där ute, "Va får man inte hälsa på hunden, det ska de kunna enligt det där testet, annars ska man avliva dem!!"
Huruvida hunden accepterar om en främling klämmer på dem etc eller ej har faktiskt en del med främlingens beteende att göra också. Därav blir ju veterinärer väldigt sällan bitna, de kan hantera djur. Sen är ju frågan, vad innebär att nån kan hantera dem, att de tillåter det helt ok, att de tillåter det men skyggar lite först, att de hukar sig och skakar lite men tillåter det.. måste svansen gå som en propeller för att det ska bli godkänt.. osv etc. Hade gärna sett kriterierna.
Men det är väl just det som är poängen med det här testet, att den visar att hunden är någerlunda väluppfostrad till skillnad från ett MH som bara visar hundens mentalitet. En hund kan göra ett MH eller korning skitbra men ändå vara helt omöjlig att ha i möblerade rum eller gå en sväng i kvarteret med utan att man släpas som en vante efter hunden.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Men det är väl just det som är poängen med det här testet, att den visar att hunden är någerlunda väluppfostrad till skillnad från ett MH som bara visar hundens mentalitet. En hund kan göra ett MH eller korning skitbra men ändå vara helt omöjlig att ha i möblerade rum eller gå en sväng i kvarteret med utan att man släpas som en vante efter hunden.

Då är jag mer med på det faktiskt, jag fattade nog inte poängen. Är det bara för att kolla hur pass tränad en hund är så visst, då är ju kriterierna väldigt vettiga. Jag tolkade det mer som att testet var för att kunna kolla alla medborgares hundar och döma dem helt utefter det- my bad :) Min tanke då var att det finns ju hundar som har grymt bra psyke som helt enkelt inte fått lära sig sitt och därmed skulle köra på det där provet. Och en sådan hund är ju inte det minsta farlig att ha ute bland folk, bara för att den inte kan sitt.. om du förstår hur jag tänker. (Får väl förtydliga att jag vänder mig mer emot vissa punkter än andra, en del är ju rätt självklara.)
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag tror det riktar sig till vardagshunden och ägaren så att säga. Som inte skulle tävla lydnad, men som vill visa att de har en hund som fungerar i de flesta "vardagssituationer" .
 
Sv: Hundmedborgartest?

Ang första stycket så har jag en hund som tränar agility med framgång med sikte mot tävling i lättare klasser, har väl genomfört MH, framgångsrik utställningshund som accepterar det mesta och kan följa med lugn som en filbunke på allt- inkl flyg, barnkalas etc. MEN att få honom att ligga på kommande 10 m bort skulle jag aldrig lyckas med. <snip>

Nar vi gjorde CGC testen har (nar Mandy var 7 manader) gick det till sa att jag stod bredvid hunden, sa till henne att ligga och gick till andan av kopplet stannade dar medan hon lag och tittade pa mig och sedan gick jag tillbaka. Jag hade inte ett tio meter langt koppel, vilket testledaren muttrade over sa nar jag skulle saga till henne att sitta slappte jag kopplet och gick tio meter bort, darifran kallade jag in, precis som det var tankt. Jag visste att min inkallning fungerade bra nog sa jag oroade mig inte for att inte halla i kopplet. hehehe

Exact ... en hund som tranar skydd bor absolut vara stadig nog att klara de har enkla uppgifterna.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Allt det här ska en normal hund faktiskt klara av. Det står ingenstans att den ska gå med på att bli hanterad av någon jobbig jävel utan en vänlig och trevlig person och dessutom är ju ägaren med? Alla våra hundar som ställs ut genomgår samma behandling.

Det här med att de ska behöva sitta och ligga är dock onödigt tycker jag. Det har ingenting med grundlydnad att göra. En hund behöver inte kunna sitta eller ligga på kommando, däremot komma på inkallning.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Min inställning är inte farlig eftersom jag inte har för avsikt att skaffa och träna en skyddshund. Min sällskapshund klarar alla punkter utan problem.

Kan du definiera "skyddshund"? Menar du polisens/väktarnas tränade hundar eller dom som tränar för att tävla ex IPO?
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag menade nog egentligen inte någon speciell träning på det sättet utan så här: Om jag skaffar en hund för att jag inte känner mig säker i området så har jag den för att den ska skydda mig. Då vill jag inte att den står och ser på medan främlingar kommer fram till mig.
Jag menar så klart inte att jag tänker jaga upp djuret till en galen mördarmaskin men jag skulle vilja att den skulle skrämmas åtminstone.

Hundar som tränas för att tävla i skydd ska väl aggera enbart på kommando?
 
Sv: Hundmedborgartest?

Vad menar du med "skydshund"? Någon slags hangarhund på egna tomten eller? En hund som tränas/tävlas i bruksgrenen skydd bör klara av alla punkterna.

Jag frågade precis samma sak :p

Angående sista meningen så håller jag med. Det är mig veterligen ingen av våra hundsporter (förutom utställning) där hundarna hanteras så mycket som inom svenskskydd/IPO.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Fast även väktarhundar bör kunna hanteras när ägaren är med. Dom måste också till veterinären ibland ;)

Under ryggtransporten i IPOt så agerar hunden själv, figgen går ca 5 m före och när denne vänder sig om och rusar mot föraren så ska hunden agera och gå till "angrepp". Dock vet jag ingen hund som tränar/tävlar IPO som skulle bita någon i armen utan skyddsärmen på.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag är inte införstådd med tävling i skydd (vad står IPO för?)
Vilka moment ingår förutom kommenderingen att springa efter en person och "hugga" dem i den vadderade armen?

I mina tidigare inlägg tänkte jag på en situation när en främling kommer fram som jag inte gillar, tänk om jag vill att hunden ska försvara mig, går det inte att träna in på ett säkert sätt tro?
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmedborgartest?

+1.
Jag tycker nog också mer att det i så fall ska vara ägaren man ska kolla upp.
Visst är detta mycket basic grejer som bör klaras av men fortfarande så är hundarna individer.
Min stora höna hade utan problem klarat att bli hanterad/borstad, passera i grupp, acceptera främmande människor, hundmöten mm.
Däremot hade hon antagligen inte kommit på inkallning, då jag fick henne när hon var 1,5 år och har alldeles för mycket jakt i sig för att kunna träna upp det (vi jobbar på det, men för tillfället sitter det bara 1 av 5 gånger ungefär).
Betyder det då att min hund, som älskar andra människor och även om hon hade blivit nervös fortfarande med största sannolikhet klarat alla momenten förutom det, inte ska bli godkänd trots att jag ALLTID har henne kopplad? (Så att det inte påverkar någonting i vardagen att hon inte kan inkallning 100%).

Eller som en vän till mig, vars hund alltid har älskat att leka med andra hundar fram tills en viss ålder då det bara small och nu jobbar vännen som en dåre för att få henne att fungera med andra hundar, jobbar varenda hundmöte som sker för att det ska gå framåt. Hon hade med största sannolikhet klarat alla andra moment med glans, men ska hon inte få godkänt fast hon har en ägare som gör allt hon kan för att få det att fungera?

Det är i grund och botten en bra grej, det tycker jag också, vill bara se det lite från "andra sidan" också :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmedborgartest?

Exact det skulle det betyda. Din hund blir inte godkannd och du far inte ett fint diplom att satta i parmen.:grin:
 
Sv: Hundmedborgartest?

Återigen är jag inte så insatt (börjar få det ryktet?.. :o) Men det här med diplom att sätta i pärmen. Var det inte tal om att hundkörkort skulle införas som obligatoriskt? Även om det bara var ett av alla förslag i riksdagen så fanns det där.
Och även om det inte var tal om det, kan det inte bli det?
Även om det inte blir det; Hundmänniskor älskar diplom, fler och fler kommer att vilja ta detta "körkort" och förr eller senare kommer det här testet att bli så pass känt att en hund som inte klarar det blir automatiskt placerad i ett visst fack för "sämre hundar"
Kort sagt köper jag inte argumentet att "det ju ändå bara är en medalj"
 
Sv: Hundmedborgartest?

KL Tjusig hemsida. men inte mycket information. Vika är människorna bakom, är det en förening eller vad? En sida med kontaktinfo, inte bara en kansliadress, vore väl det minsta man kunde begära. :confused:

Av nyfikenhet sökte jag på "Hundmedborgartest" både på SKK:s och SBK:s hemsidor med 0 resultat. Så jag tror inte att någon behöver oroa sig för att just det här testet blir officiellt inom någon snar framtid.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Det är mkt därför jag inte förstår "hysterin" över detta lilla inoff. vardagstest och paralleller till mh och "godkännande" osv.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag är inte införstådd med tävling i skydd (vad står IPO för?)
Vilka moment ingår förutom kommenderingen att springa efter en person och "hugga" dem i den vadderade armen?

I mina tidigare inlägg tänkte jag på en situation när en främling kommer fram som jag inte gillar, tänk om jag vill att hunden ska försvara mig, går det inte att träna in på ett säkert sätt tro?

Här kan du läsa mer om IPO = Internationell Prövnings Ordning :)

En väktarhund (malle) som jag sett träna hade hussen ett kommando på, DÅ skulle hunden vara beredd att ta "busen" om han agerade "fel". Figgen gick väldigt nära, han var bara ca 20 cm från föraren och hunden. Hunden satt blixstilla och bara tittade på figgen. Dom stod och pratade lääänge:

Förare: Jag vill att du backar ett par steg
Figge: Och om jag inte gör det? Vad är det för en liten Pudel du har där?
Förare: Var vänlig backa, hunden bits
Figge: Äsch, det tror jag inte, han ser snäll ut

osv

Vips så slänger figgen upp armen (han hade en mjuk ärm på sig) och hunden sitter i den på 0.02 sekunder. Har figgen heldräkt så kan han bita lite varstans och han skulle i skarpt läge bita även utan dräkt/ärm. Men som sagt så är han tränad väktarhund som har som uppgift att skydda husse. Inget för vem som helst att knata runt med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 899
Övr. Hund Vi har en storpudeltik som är fantastisk och klok på alla sätt, men funderar på en sak: När vi tar fram sele eller halsband syns det...
Svar
13
· Visningar
1 762
Senast: Gry
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 427
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp