Hundsports rasspecialer

Roxer

Trådstartare
I senaste hundsport har de valt att presentera min ras, Kleiner Münsterländer. Oftast brukar jag tycka att rasspecialerna är trevlig läsning och innehållet brukar vara helt okej. Därför var jag lite förväntansfull inför senaste Hundsport...

Döm min förvåning när det är det värsta dravel som någonsin tryckts på papper. Rena felaktigheter blandat med någon typ av puttinutt-försköning av rasen. Artikelförfattaren tycker bland annat att de kan aktiveras med "lite agility eller liknande" för att vara nöjda.. :crazy: Jag lyckades trötta ut min unghund igår genom 2 timmar apporteringsarbete i varierande terräng blandat med simning och lydnadsträning.

Så.. Min fråga till er som haft raser som presenterats i Hundsport - brukar rasspecialerna vara ok? Jag har inte tänkt på det förrän nu utan läst dem kursivt mest.

Exempel på fel:
Kleiner Münsterländer påstås tillhöra rasgrupp 7 - kontinentala stötande fågelhundar....:crazy: De flesta vet väl att stötande är grupp 8? Och att 7:an är stående fågelhundar

Kleiner Münsterländer och Grosser sägs vara samma ras - bara skiljda åt i mankhöjd och färg. Grosser är i själva verket den svartvita varianten av långhårig vorsteh - de har inte ens samma ursprung som Kleiner...

Hon skriver att de används för sorkjakt.. Nej, snarare ses det som negativt i alla sammanhang utom hemma på gården eftersom det påverkar hunden i skogen - ingen normalfuntad jägare vill väl ha en hund som jagar sork i skogen..?

Med mera.. Det är nästan pinsamt att läsa. Hon har förvisso poänger också, som allsidigheten i rasen och den inte så extrema exteriören - men jag blir ändå ledsen när hon uppenbarligen inte läst in sig på rasen.

Sen frågorna de valt till "Fem frågor till fem hundägare av rasen".. Ex:
- Vad är det roligaste som din hund har gjort?
- Har rasen något utmärkande tyskt drag? (VA?! Ställde de den frågan när det var schäfer också - den heter ju trots allt german shepherd - och vad 17 svarar man? Ja, den har mustasch och gillar korv?)

Vad säger ni andra - bu eller bä med rasspecialerna?
 
Senast ändrad:
Sv: Hundsports rasspecialer

Jag slänger Hundsport direkt när den kommer, möjligtvis bläddrar jag utställningssidorna för att se om någon kändis är med på bild... Så, jag ger inte så mycket för den tidningen faktiskt, minns att jag blev sne för många år sedan när det var en artikel om HD-röntgten som innehöll hur mycket blaha som helst.
 
Sv: Hundsports rasspecialer

Jag ser den ju mest som lite rolig läsning - mer seriös hundlitteratur finns ju på andra ställen.

Däremot är det ju SYND att den bitvis är katastrof eftersom den når ut till så många hundägare (i teorin i alla fall). Det hade ju kunnat vara ett jättebra forum för diskussioner och annat - men blir mest pannkaka, speciellt när de inte faktagranskar.
 
Sv: Hundsports rasspecialer

Förstår din frustration, har ju själv en ras som ofta hamnar i fel händer. Du kan inte kontakta Hundsport? De har ju ganska ofta dementier...
 
Sv: Hundsports rasspecialer

"mina" raser presenterades någon gång i höstas. på det stora hela var det mesta bekant, men en del saker skrevs som jag aldrig hört talas om innan, bla om de olika pälstyperna och -färger som kan förekomma. ok, jag är rätt ny inom rasen, men jag läser allt jag kommer över och diskuterar mycket med "min" uppfödare, så jag tycker att jag borde ramlat över den informationen någon annan stans också...

när det gäller andra raser läser jag gärna rasspecialen, om inte annat för att få översiktlig kunskap om en ras jag, om jag har tur, möjligen har sett någon enstaka gång, eller bara sett på bild.
 
Sv: Hundsports rasspecialer

Åh, då ska jag kanske vara glad att jag inte läst den rasspecialen än :p Jag tänkte att jag för ovanlighetens skull skulle läsa eftersom den ju handlar om den enda i grupp 7 som jag faktiskt tycker riktigt mycket om ;)

Jag brukar inte läsa rasspecialerna, mycket eftersom jag sällan litar på rasfakta skrivet av en person. Är det någon ras jag är intresserad av så går jag in på rasklubbens sida, läser presentationen där, kollar RAS-dokumenten och kolla vad folk skriver om dem i forum osv. Det enda jag alltså kollar i hundsport när det gäller hundrasfakta är där som de frågat olika hundägare vad som skrivs.

Nu minns jag inte vad det stod när det var rasspecial om saluki, men med tanke på att texter om rasen brukar få mig skitsur så misstänker jag att jag inte skulle hurra för texten i hundsport heller. Lite komiskt är att jag har ett litet faktablad om rasen från -97 här hemma, ett faktablad jag tog på Stora Sthlm-utställningen då, säkert från rasmontern. I vilket fall som helst är det stor skillnad på hur rasen presenterades då mot hur den presenteras nu. Tyvärr.

(Ska nog ta och kolla om jag hittar några hundsport med rasspecialer här hemma om raser jag kan något om och se vad det står :D)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi funderar på att skaffa en stående eller stötande fågelhund. Det är endast min sambo som kommer att jaga med den, medan jag...
Svar
4
· Visningar
3 030
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 288
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp