Stående/ stötande fågelhund - Går det att ha den lös i skogen när det inte är jaktdags?

Nenisen

Trådstartare
Hej!

Vi funderar på att skaffa en stående eller stötande fågelhund. Det är endast min sambo som kommer att jaga med den, medan jag längtar efter långa härliga skogspromenader där hunden får springa lös. Men hur beter sig en fågelhund i skogen när det inte är dags för jakt? Jag antar att den vill jaga lika mycket för det? Ni som äger eller känner en fågelhund, uppfattar ni det som störande eller jobbigt? Vad jag har förstått jagar de flesta stående och stötande hundar "under bössan" dvs. de drar väl i alla fall inte iväg så himla långt under en vanlig promenad i skogen, eller? Vad ska man tänkta på när man är ute på vanlig promenad? Hur ska man reagerar när hunden hittar en fågel? Är det dumt att skaffa en fågelhund när det känns väldigt viktigt att även kunna gå skogspromenader utan att jaga?

Raser som vi har tittat på är bl.a. Breton, Engelsk och Welsh Springer Spaniel, Jaktcocker, Stabyoun, Kooikerhondje, och Kleiner Münsterländer.
 
Hej!

Vi funderar på att skaffa en stående eller stötande fågelhund. Det är endast min sambo som kommer att jaga med den, medan jag längtar efter långa härliga skogspromenader där hunden får springa lös. Men hur beter sig en fågelhund i skogen när det inte är dags för jakt? Jag antar att den vill jaga lika mycket för det? Ni som äger eller känner en fågelhund, uppfattar ni det som störande eller jobbigt? Vad jag har förstått jagar de flesta stående och stötande hundar "under bössan" dvs. de drar väl i alla fall inte iväg så himla långt under en vanlig promenad i skogen, eller? Vad ska man tänkta på när man är ute på vanlig promenad? Hur ska man reagerar när hunden hittar en fågel? Är det dumt att skaffa en fågelhund när det känns väldigt viktigt att även kunna gå skogspromenader utan att jaga?

Raser som vi har tittat på är bl.a. Breton, Engelsk och Welsh Springer Spaniel, Jaktcocker, Stabyoun, Kooikerhondje, och Kleiner Münsterländer.
Det beror på hur mycket tid ni lägger ner på lydnad för att vara krass... ;) Oavsett vilken ras ni väljer, jakthund eller ej så måste man lägga ner tid på att träna hunden, jag har en wachtel som är snäppet vassare än en münster och jag har honom inte lös i skogen om jag inte har "tummen i ögat" på honom, dvs fullt fokus på honom så att jag hinner bryta redan när han får doften i näsan, inte när han väl har börjat spåra.
När det gäller hur ni ska reagerar vid fåglar på vanlig promenad så finns det andra som är bättre lämpade att svara i och med att jag inte kan fågeljakt.
 
Min pappa är inne på sin andra Welsh springer spaniel. Första tränades mest blodspår, älgjakt och lite apportering!
Hon var alltid lös både hemma och i skogen.
Andra hunden är inte tränad speciellt mycket på något, men visar intresse för fåglar! Är med på älgjakt ibland mest i drevet. Han är lös i skogen och springer inte långt iväg! Hemma springer han bara över till grannhunden om man inte är med och stoppar!

Hundar ska ju tränas så att dom vet när det är jobb och när det är fritid! Lika som att en polishund inte ska jaga bovar när den är ledig, eller springer och biter tag i armarna på folk när dom springer!
En hund som är tränad att spåra ska ju inte spåra så fort den kommer ut i skogen utan bara när spårselen är på!
Hund nummer 1 som pappa hade visste att de var allvar när han tog fram nyckeln till vapenskåpet!
Welsharna är väääldigt trevliga allround hundar. Dock kräver dom endel pälsvård!
 
Det är ganska stor skillnad på de raserna ni kikat på, koijker tror jag inte jagar öht faktiskt, inte på ett vettigt sätt iaf. Breton springer 300 meter på 0,4 sekunder :D

Lydnad är en jättestor bit även om man jagar med hunden. Jag har stående fågelhundar som vi jagar med, men jag har dem lösa varje dag under våra promenader. De har ett enormt springbehov och måste få springa, så lydnaden där är lika viktig som på vilken hund som helst. Fördelen är ju att de inte ska förfölja vilt, så förhoppningsvis står de för viltet om de hittar något.
 
Jag skulle säga att det beror mer på individ än ras. Somliga individer är mer jaktbenägna och hundar är också olika i hur förarveka de är.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 965
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag har ett stort problem. Ju äldre min hund blivit desto träligare är han med andra okända hundar. Om det springer fram andra hundar...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 138
Senast: Qelina
·
Hundavel & Ras Nu när jag flyttat ut på landet har jag tid, plats och förutsättningarna att skaffa mig en till hund. Drömmen är en tollare, men med...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 733
Senast: zesel
·
Övr. Hund Vi går i valptankar, har varit hos olika uppfödare och rådfrågat samt väntat in "rätt" hund. Det vi har bestämt oss för är en welsh...
Svar
12
· Visningar
2 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp