Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit iväg på lydnadsträning med en bekant som också har aussies, varav en är Tinjas pappas halvbror :D Vi snackade massa aussie efter träningen.

Jag testade att köra rutan mer klass 2-likt, gick jättebra. Metallapporten har inte varit några problem, Tinja älskar den! Så vi körde lite hopp och metallapport, samt apport-dirigeringen. Testade skiftena i ny miljö, hon var så duktig! Gjorde alla rätt, utan target! :banana:

Det mest spännande dock var att för första gången testa vittringsapport där någon annan lägger pinnarna (utan att röra vid dem) och bara en med min doft. Vi körde två gånger på olika ställen. Tinja var klockren båda gångerna :love: Min duktiga lilla pil! Debuten känns mer och mer självklar till sommaren :p
 
Ah, lyckan av att vakna till ljudet av metallpapperskorgen i badrummet, som länsas av en lycklig Otis mitt i natten. Trosskydd, snorpapper och tops överallt och ingen som konkurrerar om godbitarna eftersom de andra två låg i sängen :cool:. (OCH SOV! SOM MAN SKA GÖRA PÅ NÄTTERNA! :rage:)
 
Ni som är med i olika träningsgrupper, t ex lydnad, sök etc, hur löser ni det med förare som har mer än en hund de gärna vill träna? Jag har träffat min sökgrupp ett par gånger nu för lydnadsträning, och där är det åtminstone en som anser att det är en hund per förare för varje tillfälle som gäller. Det kanske är märkligt från min sida men jag antog att det skulle vara okej att även träna valpen med dom, men icke. Då blir det ju jätteknepigt om jag vill ha in båda i söket, antingen blir det i så fall bara ett träningstillfälle per hund i veckan eller så måste jag hitta en till sökgrupp vilket blir smått omöjligt att få ihop tidsmässigt. :down:

Hur fasen löser jag det här? Hur löser ni andra det?
 
Ni som är med i olika träningsgrupper, t ex lydnad, sök etc, hur löser ni det med förare som har mer än en hund de gärna vill träna? Jag har träffat min sökgrupp ett par gånger nu för lydnadsträning, och där är det åtminstone en som anser att det är en hund per förare för varje tillfälle som gäller. Det kanske är märkligt från min sida men jag antog att det skulle vara okej att även träna valpen med dom, men icke. Då blir det ju jätteknepigt om jag vill ha in båda i söket, antingen blir det i så fall bara ett träningstillfälle per hund i veckan eller så måste jag hitta en till sökgrupp vilket blir smått omöjligt att få ihop tidsmässigt. :down:

Hur fasen löser jag det här? Hur löser ni andra det?

Jag saknar erfarenhet från den typen av grupper men betalar ni något för isf kanske man kan lägga en extra slant?

Vi har löst det på annat sätt. Man betalar en årsavgift till klubben och sen är alla träningar öppna, oavsett hur många hundar man har och det är fri tillgång tillanläggningen 24/7.
 
Jag saknar erfarenhet från den typen av grupper men betalar ni något för isf kanske man kan lägga en extra slant?

Vi har löst det på annat sätt. Man betalar en årsavgift till klubben och sen är alla träningar öppna, oavsett hur många hundar man har och det är fri tillgång tillanläggningen 24/7.

Nej, inga "kursgrupper" utan egna privata grupper som tränar tillsammans. Vi hjälper varandra, utan instruktör och dylikt (även om ett par stycken är instruktörer). Det har alltså inte med klubben eller anläggningen att göra.
 
Ni som är med i olika träningsgrupper, t ex lydnad, sök etc, hur löser ni det med förare som har mer än en hund de gärna vill träna? Jag har träffat min sökgrupp ett par gånger nu för lydnadsträning, och där är det åtminstone en som anser att det är en hund per förare för varje tillfälle som gäller. Det kanske är märkligt från min sida men jag antog att det skulle vara okej att även träna valpen med dom, men icke. Då blir det ju jätteknepigt om jag vill ha in båda i söket, antingen blir det i så fall bara ett träningstillfälle per hund i veckan eller så måste jag hitta en till sökgrupp vilket blir smått omöjligt att få ihop tidsmässigt. :down:

Hur fasen löser jag det här? Hur löser ni andra det?
Inneträning eller på annat sätt betald träning varierar. Ofta att de med flera hundar får välja att antingen halvera tiden per hund eller betala extra. Finns det utrymme för det så är det mer fritt fram (gruppen nu har vi såpass gott om tid och plats att det kvittar).
Ute/gratisträning brukar vi inte ha nån tidsbegränsning så då är det fritt fram. Kan tänka mig att det kanske är svårare i söket dock? Men med lydnad, särskilt med valp (dvs gissningsvis kortare pass om det ska kommenderas etc) borde det ju vara lugnt.
 
Härlig promenad. Avslutade tyvärr med dålig träning som mest gjorde mig irriterad.
 

Bifogade filer

  • IMG_20180321_140731981.jpg
    IMG_20180321_140731981.jpg
    463,8 KB · Visningar: 41
Ute/gratisträning brukar vi inte ha nån tidsbegränsning så då är det fritt fram. Kan tänka mig att det kanske är svårare i söket dock? Men med lydnad, särskilt med valp (dvs gissningsvis kortare pass om det ska kommenderas etc) borde det ju vara lugnt.

Som sagt, idag körde vi lydnad men även där fanns åsikten att det bara skulle vara en hund per förare. Jag tyckte själv inte att det skulle vara några bekymmer i söket, är ju bara att några hundar kör mellan mina och jag figgar tills det blir min tur igen. Men jag vet inte, det kanske är kutym med endast en hund per förare i andras träningsgrupper också.
 
Ni som är med i olika träningsgrupper, t ex lydnad, sök etc, hur löser ni det med förare som har mer än en hund de gärna vill träna? Jag har träffat min sökgrupp ett par gånger nu för lydnadsträning, och där är det åtminstone en som anser att det är en hund per förare för varje tillfälle som gäller. Det kanske är märkligt från min sida men jag antog att det skulle vara okej att även träna valpen med dom, men icke. Då blir det ju jätteknepigt om jag vill ha in båda i söket, antingen blir det i så fall bara ett träningstillfälle per hund i veckan eller så måste jag hitta en till sökgrupp vilket blir smått omöjligt att få ihop tidsmässigt. :down:

Hur fasen löser jag det här? Hur löser ni andra det?

När jag tränar med mina närmsta träningskompisar så kör jag alltid en till två hundar, både i sök/spår/skydd/lydnad. Kör vi en större grupp (kan vara upp till 15 pers eller mer på skyddet) så kan jag oftast ha med två hundar på träningen, men känner av läget lite hur tidspressade folk är (det har aldrig varit någon som sagt att jag inte får köra bägge så det är eg bara min egna feeling som gör att jag ibland bara kör en). Brukar dock alltid ha med två hundar, kan jag inte köra bägge på "gruppträningen" så tränar jag den andre efter alla är klara :) .

Jag skulle inte ha några problem med att en träningskompis körde två hundar oavsett vad vi tränade.
 
Jag skulle inte ha några problem med att en träningskompis körde två hundar oavsett vad vi tränade.

Ja, så tänkte jag också! Lydnadsbiten är ju inga bekymmer, klart jag kan köra valpen efteråt, men i söket behöver jag ju figgar och lite hjälp. Kändes lite trist faktiskt, det är ju smått hopplöst att komma med i andra sökgrupper... och tidsmässigt blir det ju närmast omöjligt att köra sök 4 dagar i veckan blandat med allt annat.
 
Som sagt, idag körde vi lydnad men även där fanns åsikten att det bara skulle vara en hund per förare. Jag tyckte själv inte att det skulle vara några bekymmer i söket, är ju bara att några hundar kör mellan mina och jag figgar tills det blir min tur igen. Men jag vet inte, det kanske är kutym med endast en hund per förare i andras träningsgrupper också.

Har ingen erfarenhet av sökträning men tycker jag ofta hört att det tar sååå mycket tid (vilket även begränsar hur många som kan vara med) så de inte vill ha in flera dvs längre tid. Men vet inte.
 
Har ingen erfarenhet av sökträning men tycker jag ofta hört att det tar sååå mycket tid (vilket även begränsar hur många som kan vara med) så de inte vill ha in flera dvs längre tid. Men vet inte.

Ja, alltså, tid tar det ju. Vi lägger vanligtvis en förmiddag varje gång. Men varje hund är ju inte ute i söket i mer än kanske 10-15 minuter, skulle jag gissa iaf.
 
Ja, så tänkte jag också! Lydnadsbiten är ju inga bekymmer, klart jag kan köra valpen efteråt, men i söket behöver jag ju figgar och lite hjälp. Kändes lite trist faktiskt, det är ju smått hopplöst att komma med i andra sökgrupper... och tidsmässigt blir det ju närmast omöjligt att köra sök 4 dagar i veckan blandat med allt annat.

Har ingen erfarenhet av sökträning men tycker jag ofta hört att det tar sååå mycket tid (vilket även begränsar hur många som kan vara med) så de inte vill ha in flera dvs längre tid. Men vet inte.

Jag kör sök oftast med skyddsfolk, och där är vi sjukt effektiva. Eftersom inte alla alltid kör helt sök genom full ruta utan några vill köra mest tomskick, några skallmarkeringar osv så brukar vi kunna köra igenom 6-8 hundar på ett par timmar. Där är det aldrig några problem att köra en hund till.

När jag var med en grupp med "söksök"folk så tog det nästan en timme bara att valla rutan.... :D.
 
Ni som är med i olika träningsgrupper, t ex lydnad, sök etc, hur löser ni det med förare som har mer än en hund de gärna vill träna? Jag har träffat min sökgrupp ett par gånger nu för lydnadsträning, och där är det åtminstone en som anser att det är en hund per förare för varje tillfälle som gäller. Det kanske är märkligt från min sida men jag antog att det skulle vara okej att även träna valpen med dom, men icke. Då blir det ju jätteknepigt om jag vill ha in båda i söket, antingen blir det i så fall bara ett träningstillfälle per hund i veckan eller så måste jag hitta en till sökgrupp vilket blir smått omöjligt att få ihop tidsmässigt. :down:

Hur fasen löser jag det här? Hur löser ni andra det?

De som har två hundar brukar köra bägge sina, om de tycker att det fungerar själva :) Sedan kanske de inte lägger lika mycket tid på sina hundar en och en, som vi andra gör som bara har en hund.
 
Har varit iväg på lydnadsträning med en bekant som också har aussies, varav en är Tinjas pappas halvbror :D Vi snackade massa aussie efter träningen.

Jag testade att köra rutan mer klass 2-likt, gick jättebra. Metallapporten har inte varit några problem, Tinja älskar den! Så vi körde lite hopp och metallapport, samt apport-dirigeringen. Testade skiftena i ny miljö, hon var så duktig! Gjorde alla rätt, utan target! :banana:

Det mest spännande dock var att för första gången testa vittringsapport där någon annan lägger pinnarna (utan att röra vid dem) och bara en med min doft. Vi körde två gånger på olika ställen. Tinja var klockren båda gångerna :love: Min duktiga lilla pil! Debuten känns mer och mer självklar till sommaren :p
Tänk på att tävlingsledaren tar i alla vittringspinnar utom din på tävling. Min hund var stensäker på att hitta rätt pinne med de gamla reglerna, och det tog ganska många månader för henne att lära om när alla pinnar luktar människa.
 
Ni som är med i olika träningsgrupper, t ex lydnad, sök etc, hur löser ni det med förare som har mer än en hund de gärna vill träna? Jag har träffat min sökgrupp ett par gånger nu för lydnadsträning, och där är det åtminstone en som anser att det är en hund per förare för varje tillfälle som gäller. Det kanske är märkligt från min sida men jag antog att det skulle vara okej att även träna valpen med dom, men icke. Då blir det ju jätteknepigt om jag vill ha in båda i söket, antingen blir det i så fall bara ett träningstillfälle per hund i veckan eller så måste jag hitta en till sökgrupp vilket blir smått omöjligt att få ihop tidsmässigt. :down:

Hur fasen löser jag det här? Hur löser ni andra det?

Lite olika. Ibland är det kostnad per hund, ibland per "tidslott", dvs du kan själv avgöra om du vill träna en hund i en timme eller sex hundar i tio minuter vardera.

De allra flesta i min bekantskapskrets har så många hundar att de utgör en träningsgrupp helt själv. Om man åker iväg och tränar med vänner gäller ju att fördela tiden rättvist mellan förarna, inte på antal hundar.
 
Tänk på att tävlingsledaren tar i alla vittringspinnar utom din på tävling. Min hund var stensäker på att hitta rätt pinne med de gamla reglerna, och det tog ganska många månader för henne att lära om när alla pinnar luktar människa.
Ah, så sa inte personen att det var, för så hade jag tänkt träna när denne sa att tävlingsledaren INTE skulle ta i dem :p

Men då blev det här en bra början med bara min doft, då kör vi på någon annans och min nästa gång :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
563
Senast: Karolina90
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 410
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 561
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp