Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ingen jakthund :D

Igår stötte vi på rådjur och hare. Effie tittade på dem sen sa hon hej matte vad ska vi göra? :banana:

Sen att hon dissade mig för vildsvinsspåren räknar jag inte med. Basenjiarna tyckte hon var konstig vaddå det är ju bara grisspår liksom inget roligt alls. Fick henne att bryta efter många om och men

Nu har hon gjort sitt race på kontoret och kollegan har varit inne och samlat in lite leksaker så han har något at ge henne när hon kommer in till honom :rofl:
.
Jag är så glad över min arbetsplats som tillåter detta.

På huvudkontoret i Stenungssund finns det en fralla i samma ålder som Effie. Kollegan där nere är lageransvarig och kör mycket truck men för att han ska kunna ha hunden har de gjort plats på kontoret så cheferna tar hand om frallan medans kollegan jobbar. Bara för att möjliggöra att kollegan ska kunna ha med sig hunden utan att behöva skaffa hundvakt.
Kollegans sambo börjar senare så det är hon som lämnar hunden där.

Jag har världens bästa jobb!
 
Tycker inte att man kan begära att gruppen ska lägga dubbelt så lång tid på en av deltagarna, som på de andra i långa loppet. På ett träningstillfälle per hund i veckan kommer du upp i elitklass om du tränar rätt, och hunden är hyfsad!

Fast så nitiska tidsmässigt är vi inte i söket. Det finns de förare som får betydligt mer tid än andra, av varierande orsaker. Någon kanske bara skickar ett par tomskick och nöjer sig så. Eftersom jag själv är nybörjare i söket och hundarna också, så behöver vi ju mängdträningen.
 
Fast så nitiska tidsmässigt är vi inte i söket. Det finns de förare som får betydligt mer tid än andra, av varierande orsaker. Någon kanske bara skickar ett par tomskick och nöjer sig så. Eftersom jag själv är nybörjare i söket och hundarna också, så behöver vi ju mängdträningen.
Instämmer. Vissa av de jag tränar med kör maximalt antal skick på båda sidorna av rutorna, plus en hel del omskick för hunden gör fel.. Det tar oändligt mycket mer tid än mig som oftast bara gör en handfull skick och slutar medan hon är på topp. Jag skulle även med två hundar ta kortare tid än de som maxar.
 
Instämmer. Vissa av de jag tränar med kör maximalt antal skick på båda sidorna av rutorna, plus en hel del omskick för hunden gör fel.. Det tar oändligt mycket mer tid än mig som oftast bara gör en handfull skick och slutar medan hon är på topp. Jag skulle även med två hundar ta kortare tid än de som maxar.

Ja, precis. Vi brukar säga ifrån när någon maxar sådär, av hänsyn till hunden. Men då tar vi det oftast i diskussionerna efteråt, inte under träningstiden. Lasse skickar jag kanske 4-6 gånger. Valpen ska ju bara gå längs med stigen och få godis av främmande människor på varje sida än så länge. Jag får ärligt säga att jag blev småirriterad när det smög fram att det inte kommer uppskattas om jag kör två (det var helt okej för andra), just eftersom våra tider i den faktiska träningen varierar så mycket. I lydnaden är det okej, där har vi fler grupper att variera mellan, men att tillhöra två sökgrupper kommer aldrig att gå ihop sig tidsmässigt så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Det var ju söket jag ville hålla på med.
 
@FrauleinLeo det går inte hitta en annan sökgrupp då där de är flexiblare?
När vi kör agility så kör vi på antingen tid eller betalt, jag har två hundar och betalar då dubbelt så mycket alternativt kör varannan gång (dvs hälften så mycket träning per hund) per pass. Inga större problem alls.
 
@FrauleinLeo det går inte hitta en annan sökgrupp då där de är flexiblare?
När vi kör agility så kör vi på antingen tid eller betalt, jag har två hundar och betalar då dubbelt så mycket alternativt kör varannan gång (dvs hälften så mycket träning per hund) per pass. Inga större problem alls.

Smått omöjligt att komma med i privata sökgrupper, tyvärr.
Annars hade jag redan lämnat den grupp jag har... :o
 
@FrauleinLeo det går inte hitta en annan sökgrupp då där de är flexiblare?
När vi kör agility så kör vi på antingen tid eller betalt, jag har två hundar och betalar då dubbelt så mycket alternativt kör varannan gång (dvs hälften så mycket träning per hund) per pass. Inga större problem alls.
Agility är väldigt lätt att hitta en grupp för. Sök är en helt annan story. Jag letade i ett år innan jag kom med i en sökgrupp. Då vill man ogärna hitta en ny :down:
 
För alla som tvivlar på att Benji är korkad; pappa kom plötsligt inrusandes, jag måste hjälpa honom lyfta sängen NU. (Han har ryggskott) Varför?
Jo, Benji hade tryckt sig in under sängen och kom inte ut :rofl: Varför? Det vet bara Benji. Fanns ingenting där under :rofl:
 
Här skippar vi sådana där vanligheter som skotträning. Vi kör bombträning istället :grin:

Bor preciiis bredvid ett ställe där de ska bygga hus nu och för att kunna bygga huset så sprängs det. En gång har de hunnit spränga och trots att vi var i sovrummet, som är längst bort från allt, så skakade hela golvet och sängen och det mullrade som f*n. Spännande start på dagen.
 
Fast så nitiska tidsmässigt är vi inte i söket. Det finns de förare som får betydligt mer tid än andra, av varierande orsaker. Någon kanske bara skickar ett par tomskick och nöjer sig så. Eftersom jag själv är nybörjare i söket och hundarna också, så behöver vi ju mängdträningen.
Men du får ju mängdträningen ändå, om du tränar sök två gånger i veckan. Man brukar säga att i spår behöver hundarna mängdträning, men i själva sökarbetet räcker det med en gång i veckan, eftersom det är så krävande och jobbigt för hunden, i varje fall när man kommit i upp i klasserna. Det viktigaste är att hunden hela tiden tycker det är toppenkul, och inte känner sig sliten.

Det hindrar självklart inte att man kan träna transporter och markeringar varje dag på egen hand, (vid markeringarna behövs naturligtvis en annan människa, men det behöver inte vara en figurant i sökskogen).
 
Instämmer. Vissa av de jag tränar med kör maximalt antal skick på båda sidorna av rutorna, plus en hel del omskick för hunden gör fel.. Det tar oändligt mycket mer tid än mig som oftast bara gör en handfull skick och slutar medan hon är på topp. Jag skulle även med två hundar ta kortare tid än de som maxar.
Får man fråga vilken klass du tävlar i söket? Jag har fått intrycket att du inte har startat än, och alltså tränar för appellklass. Då fungerar det utmärkt med "en handfull skick".

När man läser ditt inlägg verkar det som din plan är att stanna i appellklass och aldrig satsa på någon högre klass, för ditt träningsupplägg kommer inte att fungera på 200- och 300-meters bana. Vilket antal skick anser du är "maximalt antal"? De som skickar sina hundar det du kallar "maximalt antal", tränar de också för appellklass? Skulle du våga visa inlägget jag svarar på för dina sökkompisar? Jag tror att det vore bra om du gjorde det, för då skulle de förklara en del saker som det verkar som du inte riktigt har förstått.

Överhuvudtaget tycker jag att både du och @FrauleinLeo ("Annars hade jag redan lämnat den grupp jag har...") har jättetråkig attityd mot era respektive sökgrupper, jag tycker synd om dem.
 
Alltså en grej Skalman har för sig och som är mer eller mindre självlärt sen han va liten är när vi är ute i skog och mark och han är lös (vilket han oftast är när det är mindre med folk och inga bilar).
Springer han något före på stigen och upptäcker något - det kan vara en människa som går eller joggar, en terrängcyklist, en hund, en hare eller ett rådjur etc så tvärstannar han och markerar med hela kroppen att där är något. Ibland kommer ett "voff" och antingen står han bara blickstill tills jag kommer fram eller så kommer han kutandes tillbaka så fort han stannat och markerat "vad det nu var" och talar om att där är någon/finns något :love:
Är så galet glad i denna knasiga lila hund så det finns inte ord :heart
 
Överhuvudtaget tycker jag att både du och @FrauleinLeo ("Annars hade jag redan lämnat den grupp jag har...") har jättetråkig attityd mot era respektive sökgrupper, jag tycker synd om dem.

Ursäkta? Tycker du synd om våra grupper för att vi tycker att man inte ständigt ska maxa ut hunden så att det slutar med att hunden tappar ork och lust? Ja, okej, då får du tycka synd om dom. Så otroligt förmätet av dig att sitta och haspla ur sig sånt som du inte har en aning om.
 
Men du får ju mängdträningen ändå, om du tränar sök två gånger i veckan. Man brukar säga att i spår behöver hundarna mängdträning, men i själva sökarbetet räcker det med en gång i veckan, eftersom det är så krävande och jobbigt för hunden, i varje fall när man kommit i upp i klasserna. Det viktigaste är att hunden hela tiden tycker det är toppenkul, och inte känner sig sliten.

Det hindrar självklart inte att man kan träna transporter och markeringar varje dag på egen hand, (vid markeringarna behövs naturligtvis en annan människa, men det behöver inte vara en figurant i sökskogen).

Men kombinationen nybörjarhund + nybörjarförare gör att jag anser att en gång i veckan inte räcker, svårare än så är det inte.
 
Ursäkta? Tycker du synd om våra grupper för att vi tycker att man inte ständigt ska maxa ut hunden så att det slutar med att hunden tappar ork och lust? Ja, okej, då får du tycka synd om dom. Så otroligt förmätet av dig att sitta och haspla ur sig sånt som du inte har en aning om.
Då har jag missförstått. Du skulle alltså lämna din sökgrupp om du hittade en ny, för att de övriga deltagarna konsekvent maxar ut sina hundar varenda gång, av djurskyddsskäl med andra ord? Det framgick inte av din text.
 
Då har jag missförstått. Du skulle alltså lämna din sökgrupp om du hittade en ny, för att de övriga deltagarna konsekvent maxar ut sina hundar varenda gång, av djurskyddsskäl med andra ord? Det framgick inte av din text.

Nej, det framgick inte, för jag ansåg inte att jag behövde rada upp anledningarna till varför jag helst skulle se efter en annan grupp, för det har inte du med att göra och vill du veta varför så går det att fråga istället för att sätta igång med någon "trycka-ner-nybörjarna-i-skorna"-attityd. Varför jag helst skulle byta grupp har med ett antal andra anledningar att göra. Du behöver inte tycka synd om dom för det, eftersom du inte vet varför jag vill byta.
 
Får man fråga vilken klass du tävlar i söket? Jag har fått intrycket att du inte har startat än, och alltså tränar för appellklass. Då fungerar det utmärkt med "en handfull skick".

När man läser ditt inlägg verkar det som din plan är att stanna i appellklass och aldrig satsa på någon högre klass, för ditt träningsupplägg kommer inte att fungera på 200- och 300-meters bana. Vilket antal skick anser du är "maximalt antal"? De som skickar sina hundar det du kallar "maximalt antal", tränar de också för appellklass? Skulle du våga visa inlägget jag svarar på för dina sökkompisar? Jag tror att det vore bra om du gjorde det, för då skulle de förklara en del saker som det verkar som du inte riktigt har förstått.

Överhuvudtaget tycker jag att både du och @FrauleinLeo ("Annars hade jag redan lämnat den grupp jag har...") har jättetråkig attityd mot era respektive sökgrupper, jag tycker synd om dem.
Värst vad du tolkar, "verkar det som din plan att stanna i appellklass och aldrig satsa på högre klass", vart fick du den informationen ifrån? Jag kan ju bara utgå från hur min träning ser ut just nu, när vi tränar inför appellklass. Mitt träningsupplägg behöver inte fungera på en 200-300-metersbana. Varför skulle den? Vi är ju inte där än :confused:

Jag konstaterade bara att det tar mycket längre tid för de som skickar maximalt antal skick plus diverse omskick (maximalt antal skick = antalet skick det tar för just det ekipaget att ta sig igenom hela 300-meters sökrutan) än det tar för mig som tränar inför apellklass, och att jag skulle kunna träna två hundar på nivån jag gör nu utan att det tar längre tid än de som maxar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 178
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 022
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 296
Senast: gulakatten
·
Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
44 242
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp