Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
6E7A2EFD-BE4D-4539-945E-B26A6A5E9CDE.jpeg


Slappar hos veterinären i väntan på ögondropparna ska göra verkan inför ögonlysningen (som f ö var ok!) :)
 
Ughhh måste få ordning på alla mina klubbmedlemsskap och medlemsbevis innan jag ska tävla :arghh: Känns så himla krångligt alltihop :cautious:
 
Ni som är med i olika träningsgrupper, t ex lydnad, sök etc, hur löser ni det med förare som har mer än en hund de gärna vill träna? Jag har träffat min sökgrupp ett par gånger nu för lydnadsträning, och där är det åtminstone en som anser att det är en hund per förare för varje tillfälle som gäller. Det kanske är märkligt från min sida men jag antog att det skulle vara okej att även träna valpen med dom, men icke. Då blir det ju jätteknepigt om jag vill ha in båda i söket, antingen blir det i så fall bara ett träningstillfälle per hund i veckan eller så måste jag hitta en till sökgrupp vilket blir smått omöjligt att få ihop tidsmässigt. :down:

Hur fasen löser jag det här? Hur löser ni andra det?
I de sökgrupper jag är med i gäller det en hund per förare. Kan du ha bägge hundarna med dig på stigen, och bara kör kanske fyra skick per hund skulle nog det accepteras.

Tycker inte att man kan begära att gruppen ska lägga dubbelt så lång tid på en av deltagarna, som på de andra i långa loppet. På ett träningstillfälle per hund i veckan kommer du upp i elitklass om du tränar rätt, och hunden är hyfsad!
 
Tror har har fått vårkänslor ala hundmänniska, nu har det varit toppen väder i flera dagar med sol och snart har vi ingen snö eller is kvar på backen = utstrålningen börjar snart utan att man slår ihjäl sig. :angel:
Har även lyckats få med nästan 20st bruks/lydnad/agility sugna barn och ungdomar för lite lite läger som jag anordnar tillsammans med en klubbis, ska bli så kul att träffa alla och extra kul att det är stor rasvariation bland dom anmälda. :banana:
 
Ni som är med i olika träningsgrupper, t ex lydnad, sök etc, hur löser ni det med förare som har mer än en hund de gärna vill träna? Jag har träffat min sökgrupp ett par gånger nu för lydnadsträning, och där är det åtminstone en som anser att det är en hund per förare för varje tillfälle som gäller. Det kanske är märkligt från min sida men jag antog att det skulle vara okej att även träna valpen med dom, men icke. Då blir det ju jätteknepigt om jag vill ha in båda i söket, antingen blir det i så fall bara ett träningstillfälle per hund i veckan eller så måste jag hitta en till sökgrupp vilket blir smått omöjligt att få ihop tidsmässigt. :down:

Sökgruppen jag varit med i sist är istället helt ineffektiva att där har jag sagt nej till att någon kör 2 hundar. Då skulle det bli mörkt innna vi var klara...
Hur fasen löser jag det här? Hur löser ni andra det?
Lite olika beroende på grupp. I min gamla sökgrupp på min hemort var vi sjukt effektiva och ville någon köra två hundar så frågade den om det var ok. Typ ”Är det ok om jag kör X sist?” Var det då någon som inte hann vara kvar så länge så hjälpte de andra till. Huvudfokus låg på första hunden som kördes, men självklart ställde man upp för andra hunden också! :)

I lydnadsträning så är det lättast tycker jag om man delar upp tiden lika, och sen får alla göra vad de vill med sin tid. Vill man köra 4 hundar på sin tid så är det ok, vill man bara köra 1 men att resten av gruppen ska krypa runt på marken och agera störning - ja då gör man det.
 
Som sagt, idag körde vi lydnad men även där fanns åsikten att det bara skulle vara en hund per förare. Jag tyckte själv inte att det skulle vara några bekymmer i söket, är ju bara att några hundar kör mellan mina och jag figgar tills det blir min tur igen. Men jag vet inte, det kanske är kutym med endast en hund per förare i andras träningsgrupper också.

Jag tycker det låter snålt av träningspolarna. Man borde vara intresserad av att hjälpa varandra i en grupp?
Det blir väl fler som kommer ha två hundar någon gång i livet?
Handlar det inte om pengar så förstår jag det ännu mindre. Det hade varit en sak om någon tog upp mer tid för samma pris eller så.
När vi drar ut i spårmarkerna med vårat gäng kan det variera jättemycket i antal hundar. I bland har vi 3 och ibland 1. Så är det för många. De med bara en hund surar inte utan är glada och engagerade i de andras träning också. Jag tycker att det är lite grejen med att vara ett gäng, att man stöttar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Ni som är med i olika träningsgrupper, t ex lydnad, sök etc, hur löser ni det med förare som har mer än en hund de gärna vill träna? Jag har träffat min sökgrupp ett par gånger nu för lydnadsträning, och där är det åtminstone en som anser att det är en hund per förare för varje tillfälle som gäller. Det kanske är märkligt från min sida men jag antog att det skulle vara okej att även träna valpen med dom, men icke. Då blir det ju jätteknepigt om jag vill ha in båda i söket, antingen blir det i så fall bara ett träningstillfälle per hund i veckan eller så måste jag hitta en till sökgrupp vilket blir smått omöjligt att få ihop tidsmässigt. :down:

Hur fasen löser jag det här? Hur löser ni andra det?
Vi har alltid kört alla hundar oavsett om du har 1 eller 3.
 
Ni som är med i olika träningsgrupper, t ex lydnad, sök etc, hur löser ni det med förare som har mer än en hund de gärna vill träna? Jag har träffat min sökgrupp ett par gånger nu för lydnadsträning, och där är det åtminstone en som anser att det är en hund per förare för varje tillfälle som gäller. Det kanske är märkligt från min sida men jag antog att det skulle vara okej att även träna valpen med dom, men icke. Då blir det ju jätteknepigt om jag vill ha in båda i söket, antingen blir det i så fall bara ett träningstillfälle per hund i veckan eller så måste jag hitta en till sökgrupp vilket blir smått omöjligt att få ihop tidsmässigt. :down:

Hur fasen löser jag det här? Hur löser ni andra det?

I de grupper jag varit med i är det ok att köra fler hundar. Med ett par hundar mellan så att man hinner värma upp osv.
 
Jag tycker det låter snålt av träningspolarna. Man borde vara intresserad av att hjälpa varandra i en grupp?
Det blir väl fler som kommer ha två hundar någon gång i livet?
Handlar det inte om pengar så förstår jag det ännu mindre. Det hade varit en sak om någon tog upp mer tid för samma pris eller så.
När vi drar ut i spårmarkerna med vårat gäng kan det variera jättemycket i antal hundar. I bland har vi 3 och ibland 1. Så är det för många. De med bara en hund surar inte utan är glada och engagerade i de andras träning också. Jag tycker att det är lite grejen med att vara ett gäng, att man stöttar.
Majoriteten i vårt gäng har fler hundar än en. Många pensionärer är det som gärna skulle köra i varje fall 200 meter i stället för att vara med och valla. Om alla kör alla hundar som vill och kan, pratar vi inte en halvdagsträning längre, utan en hel dag med lunchpaus. Lite ohanterligt blir det.
 
Majoriteten i vårt gäng har fler hundar än en. Många pensionärer är det som gärna skulle köra i varje fall 200 meter i stället för att vara med och valla. Om alla kör alla hundar som vill och kan, pratar vi inte en halvdagsträning längre, utan en hel dag med lunchpaus. Lite ohanterligt blir det.

Ok. Jag vet inte hur många ni är eller hur erat upplägg ser ut men jag antar att det kan variera stort även inom samma diciplin.
Vi lägger oftast en halvdag el mer när det gäller spåren. Är det lydnad/skydd så 4-6 tim två ggr i veckan. Iom att sambon är den skyddsfiguranten de flesta kör på så blir vi där längst :)
Vi är sällan fler än 6 st så tid tar det :p
 
Idag har vi haft en sån där ”lulla runt i skogen och tugga på varenda kotte vi hittar”-promenad. Någon var väldigt nöjd med en promenad utan några direkta krav.
3B4437A5-9ECC-4519-948B-943DB7ADB731.jpeg
Och så inser jag att han är en riktigt usel fågelhund - det flög upp en häger typ 1,5 meter från oss så det brakade till rejält . Svansson reagerar inte det minsta utan fortsätter barare det han höll på med, dvs lukta på någon spännande fläck där snön smält bort :o:meh::D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
534
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 231
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 368
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 543
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp