Sv: Hundval!

Jag tycker det låter som att en pinscher skulle passa dig fint. :)
 
Sv: Hundval!

Priscilla här på buke har en kooikerhondje, PMa henne så kan du få hur mycket info som helst :)
Jag (som har en begränsad erfarenhet av rasen) skulle inte rekommendera den rasen till det du är ute efter.
Det finns självklart otroligt härliga och lättlärda individer, men aveln är mycket komplex och inte särskilt stabil.

Staby houn är en ras jag själv fastnat för väldigt mycket och kollat lite extra på, då jag gillar flatcoated retriever men vill ha en något mer sansad hund.
http://www.stabyhounklubben.se/default.asp?p=3
 
Senast ändrad:
Sv: Hundval!

Åh tack!
Neej jag tycker också att den verkar lite fel för mig även om den är väldigt vacker...

Men stabyhon var riktigt fin! Den verkar härlig också!
Ingen som vet nåt om den? :D
 
Sv: Hundval!

En bekant till mig har en stabyhoun. Väldigt trevlig och mysig hund! Har en annan bekanting som också har en staby som hon tävlar lydnad med (besök hennes hemsida www.klokahundar.st). Jag gillar dem mycket även om det inte direkt är min typ av hund.

Ang aussie så är det en arbetande hund. Som sagt så avlas de åt lite olika håll (som de flesta raser idag). Vill du veta mer gå in på http://www.australianshepherdklubben.nu/ där hittar du information och länkar till olika uppfödare.
 
Sv: Hundval!

u är den här tråden förvisso väldigt lång (det går ju att söka i själva tråden) men i den tas Welsh upp och bekrivs väldigt bra :)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=931004

Annars vet jag att bland annat Syrsa har en Welsh. Och det Welshar jag har stött på har varit väldigt trevliga hundar som verkar uppfylla dina kriterier rätt bra.. Däremot verkar en hel del ha hudproblem vilket kan vara värt att tänka på om man nu fastnar för rasen
 
Sv: Hundval!

Kollade in hemsidan och gud vad fin han är! :love:
VERKLIGEN en hund i min smak! :bow:

försöker få reda på så mycket som möjligt om dem,
så fler som vet nåt får gärna skriva!

Ang. aussien så är jag rädd att jag inte kan få ut det bästa ur den rasen pga min obefintliga erfarenhet av vallhundar. Älskar utseendet och typen av hund, men har som sagt aldrig varit i närkontakt med en.

Har levt med vakt-,fågel-,jakt-hundar osv. men har aldrig riktigt lärt känna en vallare...

Killaloe; Tack! Ska kolla i tråden.
Visste inte om hudproblemen men ska kolla upp det lite närmre. :bow:
 
Sv: Hundval!

Ang. aussien så är jag rädd att jag inte kan få ut det bästa ur den rasen pga min obefintliga erfarenhet av vallhundar.
Har levt med vakt-,fågel-,jakt-hundar osv. men har aldrig riktigt lärt känna en vallare...

Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte problemet…
En vallare är självklart som vilken hund som helst, nästan…

Det som utmärker vallraserna är att de är följsamma, lättlärda (på gott och ont) livliga/energiska, glada
Och mycket ”nära” de vill vara med överallt , tex kolla så matte inte spolar ner sig på toaletten:D
Oh lägger sina nyfikna näsor i blöt (kan klämmas i dörrar, lådor osv)

Bortsätt från Bordercollien, som jag inte tycker man ska köpa om man inte har får.
Så är övriga vallhunds raser alldeles utmärkta till Agility/lydnad/bruks.

På deras negativa sida är att en del är för mjuka och att en del har problem med tillgänglighet och skott
Det är väldigt viktigt om man ska köpa en vallare oavsett ras, att vara supernoga med att kolla släkten och inte minst uppfödaren.
Gäller i och för sig alltid vid hundköp, men många av vallraserna är uppdelade i olika inriktningar som utst och bruks linjer.

Finns ju mängder av vall raser att välja på i stort sätt alla storlekar, pälsslag, utseende vallhunds gruppen (grupp 1) har hela 45 raser
 
Sv: Hundval!

Är det verkligen så?

Jag har bara mött riktigt vana och duktiga människor med vallare så det är väl därför jag har fått uppfattningen om att det är svåra hundar.

Och även om min hund har blivit riktigt lyckad så är det "bara" en golden, och jag är osäker på vilken hund jag egentligen klarar.
Jag vill få nästa hund att bli lika trygg och välmående som min nuvarande!

Jag har visserligen en unghingst i stallet (så tufft psyke är jag van vid) så jag kanske underskattar mig själv, jag vet inte...

Men Aussien är verkligen en drömhund utseendemässigt!
Du anser att jag har fått fel uppfattning? :bow:
 
Sv: Hundval!

Har gjort massa hundtest och de som har kommit upp dom "passande" raser är;

Welsh springer spaniel
Shetland sheepdog
Tollare
Field Spaniel
Engelsk springer spaniel
Cocker spaniel
Australian shepherd
Australian Kelpie
Flat coated retriever
Australian shepherd
German shepherd dog
Border collie
Irish water spaniel
Australian cattle dog

På det mest "avancerade" testet fick jag 100 % match på Welsh Springer Spaniel...

Vad tror ni om det?
 
Sv: Hundval!

Har själv en welsh och tror absolut det kan passa om du är noga med val av kennel och linjer. Själv upplever jag att det nog är lättare att hitta en bra Engelsk springer än en bra welsh. En hel del welshar är ganska flamsiga, ofukuserade och har lite "träskalle". MIn är väldigt mjuk och förig, men lite för puckad och vek för att funka i träningen. Han är dock väldens goaste och trevligaste hund. Alla som träffar honom älskar min Flipper. Jag är även uppväxt med en engelsk springer och hon var min en på miljonen hund, helt fantastisk på alla sätt som går!!

Jag ser bara fördelar med spaniels! Eftersom de är avlade för att jaga småvilt (skjuts med hagel) så ska de hålla sig innom 30 meter från föraren ungefär (längre än så kan man inte skjuta med hagel). Detta gör att viltintresset mest leder till en väldigt bra spårnäsa och inte alls till en hund som lätt drar på vilt. De ska även jobba tillsammans med föraren och inte lika självständigt som många andra jakthundar, vilket gör att man automatisk har en stor will-to-please och en god förarkontakt. Dessutom är det väldigt glada och sociala hundar, pigga på att hänga med på allt från fika på stan till en heldgs spårträning. Spaniel är nog inte rätt val om du vill ha en mer reserverad hund, dock så har iaf mina skiljt väldigt på matte/familj och övrigt folk. Min welsh är som sagt ett pucko, medan engelska var fruktansvärt lättlärd och snabbtänkt, hon blev döv vid åtta års ålder och det tog ca två veckor innan hon kunde ALLA sina ordkommandon inklusive tricks på handtecken istället, på samma tid lärde hon sig också att alltid ta ögonkontakt så fort hon var mer än 10-15 m bort.
 
Sv: Hundval!

Oj! Tack för den utförliga infon!

Welshen lät inte lika "attraktiv" nu när man fick veta lite om hur det faktiskt är att ha en. Sen är din hund en individ precis som alla andra, men din engelska springer lät verkligen mer som en hund i min smak!

Men jag har fått uppfattningen om att de är svåra att ha lösa osv men det verkar inte riktigt stämma... För jag vill slippa behöva leta upp inhägnad för att kunna ha min hund lös. Min nuvarande går lös överallt och lyssnar i 9 fall av 10, och den saknade siffran innebär när någon ler och kollar henne i ögonen........ Då är det kört.. :devil::p
 
Sv: Hundval!

Har alltid kunnat ha mina lösa överallt. Nu bor jag i sthlm så vid tung trafik och i centrala stan åker koppel på. Förra hade inte koppel mer än nån gång om året inte ens efter att hon blev döv. Nuvarande skulle nog ev kunna springa fram till annan hund om det är en valp/unghund och den gör lekinviter och jag inte har någon vidare koll. Förra löd INTE när dagiset hade utflykt på vår "promenadäng" hon älskade barn över allt annat nämligen!

Simmande fågel är också svårt att låta bli men med ett par barska nej så var inte det heller ett problem.

Vill inte negga welshen alls, en bra welsh ska ju vara lika bra som en bra engelsk, men som sagt, tror det är lättare att hitta en bra engelsk. Sedan är ju welshen ofta lite lättare i typen och lite mindre (även om jag tycker man ser fler och fler welshar som är väldigt grova och kortbenta) vilket ger den en fördel i agilityn.
 
Sv: Hundval!

Låter ju jättebra!
Jaa jag tror också på uppfostran, sen om det är svårt eller lätt beroende på vilken hund man har, det får man ju också tänka på. :)

Tack igen! Verkligen kul när folk orkar ta sig tid att berätta... :bow:
 
Sv: Hundval!

Japp:D
Fast självklart vi pratar om 45 raser + att de flesta hundar är olika som individer.
Att många duktiga hund mänskor har vallhundar, är inte så konstigt.
Titta i vilken tävlings gren som helst, vilka ligger i topp?
Jo vallraser!
Det är därför att de är följsamma/lättlärda har energi och arbetsglädje till max = väljs av tävlingsföare!

Jag vet inte så mycket om just Aussien, har bara haft/har Belgare (långhåriga)
Om du är intresserad av Aussien, så kontakta någon uppfödare och fråga om du får komma och titta:idea:
Det får du säkert, de flesta visar med stolthet och glädje upp sina hundar.
 
Sv: Hundval!

För att vara lite träig... Men jag har också haft ras från en väldigt uppdelad ras vilket även WSS och ESS är.

Jag undrar hur länge sedan var det man avlade den vanliga springern för jakt? Hur mycket av förigheten finns kvar idag? De flesta springers jag träffat idag har varit bångstyriga hanar eller rädda tikar. Inte speciellt roliga hundar alls. Detta är ju ungefär detsamma jag ser inom min egen ras. Ibland tycker jag att man pratar rasstandard och hur man önskar att hundar skulle vara, inte hur de är i verkligheten idag.
 
Sv: Hundval!

Jag vet att du nämde Tollare tidigare. Sen en annan ras som jag inte minns, men jag har för mig att mitt svar för båda raserna skulle bli ungefär samma. Annars får du läsa det till bara Tollare...

Men du har hundvana och som jag uppfattade det ville du ha en hund med mer go i. Du har jobbat med din hund och tycker att den inte riktigt räcker till utan vill ha mer arbete i hunden. Tollare tror jag arbetsmässigt skulle kunna vara något. En hund med lite mer "sting" i helt enkelt. Dock får man vara uppmärksam på temperamentet eftersom det finns en del vassa individer. Det spelar ingen roll om man inte har så stort behov av att hunden ska passa in överallt, men man får tänka efter innan vad man har för krav på hunden.

En av mina bästa vänner har Tollare och det är pisstråkigt att vi knappt ens kan ta en promenad ihop eftersom den hunden är väldigt tjurig på andra hundar. Sen finns det de som säger att Tollaren är en hund som går ihop med allt och alla. Hitills har jag inte träffat en enda Tollare som varit så komplikationsfri.
 
Sv: Hundval!

Jag hoppas det löser sig så bra för dig!
Men jag kan tycka det lite dumt att räkna med det.

Varför skriva folk på näsan så... Hon undrade ju om rasval, inte om dagpassning- den biten får viväl förutsätta att hon löser- hon har ju redan hund o vet vad det innebär!
 
Sv: Hundval!

ESS- jag har både E Springer o E cocker. Cockern - i a f vår - är mycket flamsigare o mindre lättfostrad, om än jättego förstås. Springern passar bra på beskrivningen. Lycka till!
 
Sv: Hundval!

Jaa men precis!
Vilken ras skulle du rekommendera mig, om man får fråga det? :o
Jaa jag får nog göra det så jag faktiskt får träffa en ;)

Brandgul; Det lät ju inte så roligt alls med springer spanielsen...
Ang. Tollarna så är jag också lite rädd för den där "vassheten" som kan betyda så mycket... Den enda tollaren jag har varit i närkontakt med bet sin förare när h*n skulle flytta hunden genom att lite lätt putta till den...
Men jag har för mig att det var en omplacering (om det nu gör saken bättre).
Så hur vet man vilka som är bra ställen att köpa från, och inte?
Gäller alla raser..

Ako; Neej jag reagerade också lite på det...
Folk skrynklar ofta på näsan när man berättar hur gammal man är...

Jaha, roligt att höra! Tack! :bow:

:bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 154
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 727
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 379
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 525
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp