Sv: Hundval!

Fel person att fråga....
För självklart rek jag de långhåriga Belgarna!:o
Har haft både svarta och röda, i hela mitt liv
och roligare hundar får man leta efter!
(inte så jobbiga heller som folk tror och inte i närheten av Malle)
 
Sv: Hundval!

Var bor du för någon stans? jag har en aussie som är 1 år om du vill bekanta dig mer med aussien :)
 
Sv: Hundval!

Ja dom är riktigt fina det håller jag med om! :love:
Dock är dom för stora... Är mer ute efter en lite mindre hund, tyvärr...

Luxus; Jag bor 20 min utanför helsingborg. :)
 
Sv: Hundval!

Det var ju en bit bort......:mad:

Kan annars varmt rekomendera aussien, det dom kräver är att få vara med och att ha sysselsättning som tex. långa promenader i skogen, lydnads träning, agility, mm. dock är min hund mycket lugnare är vad jag trodde hon skulle vara, jag har dock valt en ur utställningslinjerna som trots det inte är stor och klumping och har massor av päls ;)

Min uppfattning är att dom vallningsavlade ofta blir för energiska och vassa vilket jag inte ville ha.
 
Sv: Hundval!

Jaa tyvärr...
Ja planen är ju mycket aktivering. :)
Berätta gärna mer och släng in lite bilder om du orkar. :d
 
Sv: Hundval!

Mycket lättlärd, vill alltid vara nära så koppel använder vi bara när vi ska till samhället, snäll mot andra hundar, älskar verkligen alla människor särskilt barn (vilket inte är så vanligt inom rasen, snarare tvärt om)

Stabil och orädd hund som gillar när det är fullt ös samtidigt som hon älskar att ligga i soffan och mysa, blir dock varmt efter en stund och flyttar då ner till golvet ett tag :laugh: otroligt rolig att ha att göra med gillar alla upptåg.

Kommer inte på så mycket mer men fråga gärna

sommarbilder020.jpg


sommarbilder018.jpg
 
Sv: Hundval!

Åh så fin hon är!
En lite konstig fråga; flämtar hon mycket? :p

Är hon "mattig"?
Snabb/långsam psykiskt?
Orkar hon länge?

Tack för info och bilder! :bow:
 
Sv: Hundval!

Jag har bara mött riktigt vana och duktiga människor med vallare så det är väl därför jag har fått uppfattningen om att det är svåra hundar.
Beror lite på hur man menar med svår, men för mig har det varit en viss omställning att gå från annan bruksras till vallhund.
Min Aussie är extremt lättlärd och arbetsvillig men allt går så mycket snabbare så timing är superviktig när man tränar.
Ens egna fel och brister blir så mycket tydligare när man har en blixtsnabb hund, det märks särskilt i agilityn.
Trodde jag började få lite kläm på det med min förra hund eftersom det gick ganska hyfsat, men nu märks det tydligt hur mycket finslip på min handling som fattas!
Finns liksom inget utrymme för småmissar, dålig placering och taskig kroppskontroll när man kör en hund som läser ens minsta vink på bråkdelen av en sekund.
Lite knäckande att inse hur sopig man är!:o

Annars är han en väldigt tacksam hund att jobba med, enormt lättmotiverad och gör vad som helst för att få bollen eller lite kamplek.
Blir i princip aldrig trött och skulle han mot förmodan bli det återhämtar han sig väldigt fort.
Pauser i träningen är himla onödigt tycker han, att passivitetsträna mycket är inte fel!
Han är så jämn i humöret, alltid på topp, med på noterna och har liksom aldrig en dålig dag.:)
Ska tillägga att han även kan koppla av och tar det lugn hemma. Klättrar heller inte på väggarna om man ligger sjuk och det bara blir kortare rastningar ett par dagar.

Är en riktig pajas och lägga-näsan-i-blöt-hund, nästan alltid i vägen eftersom han hela tiden ska vara med där det händer saker.
Har humor och världens största föremålsintresse, tycker han det händer för lite kan man ju alltid springa runt i stallarna och sno saker som man kommer till matte med.
Han hämtar boots, svampar, borstar, broddlådor, linimentflaskor mm som han stolt avlämnar till mitt förtret eftersom jag måste springa runt och lämna tillbaks alltihop.
En gång tog han faktiskt en plånbok som en tjej lagt på en bänk och sprang runt med den på stallplanen.:crazy:

Han älskar barn eftersom de är spännande och påhittiga, är även väldigt social i övrigt och ska gärna hälsa på allt och alla.

En Aussie kan vara reserverad men ska inte vara skygg, rädd, ilsken eller aggressiv.
Social-träning är viktigt från valpstadiet.
Min har en hel del vakt i sig och meddelar direkt om någon kommer men är vänlig mot insläppta gäster.

Nackdelar då?
Tja, han vill ju hela tiden ha en uppgift så att tex bara strosa vägen fram i slakt koppel har han svårt för.
Antingen går man fot med ögonkontakt eller så jobbar (läs: drar!) man framåt allt vad man orkar!
Det har dock blivit bättre allt eftersom.

Sedan blev jag lite tagen på sängen av hans jaktlust, den är inte att leka med och något vi får fortsätta jobba läääääänge på skulle jag tro.

Rasen är ju som flera varit inne på lite spretig.
Jag upplever att största skillnaden mellan bruks/vall- kontra utställningslinjer ligger i att de sistnämnda mer eller mindre saknar rätta motorn, något som jag tycker hör till då det är en arbetande ras.:)
Showaussies kan säkert vara trevliga sällskapshundar om de är stabila i övrigt.
Jag har lite svårt för att man ändrar rasens egenskaper bara för att den har ett tilltalande yttre. Det finns ju så många andra raser att välja på om man vill ha en stillsammare hund.

Tycker du ska försöka träffa så många olika aussies som möjligt för att bilda dig en egen uppfattning om rasen och att vara väldigt noga i valet av ev. uppfödare om du skulle bestämma dig för att det blir en aussie tillslut.

Lycka till!
 
Sv: Hundval!

En av mina bästa vänner har Tollare och det är pisstråkigt att vi knappt ens kan ta en promenad ihop eftersom den hunden är väldigt tjurig på andra hundar. Sen finns det de som säger att Tollaren är en hund som går ihop med allt och alla. Hitills har jag inte träffat en enda Tollare som varit så komplikationsfri.

Jag har en tollare som går ihop med allt och alla! Du får komma hit och träffa henne .... :)
 
Sv: Hundval!

Åh så fin hon är!
En lite konstig fråga; flämtar hon mycket? :p

Är hon "mattig"?
Snabb/långsam psykiskt?
Orkar hon länge?

Tack för info och bilder! :bow:

Hon flämtar väldigt lite, bara när hon har ansträngt sig som tex. när hon har varit ute och sprungit med husse.

Hon är väldigt matig, stjäl gärna allt som går :mad:, men det är väldigt individuellt, vet många aussies som är kräsna i stället.

Mycket snabb och kvicktänkt, hennes mamma har dom kört mycket agility med och det är något jag vill testa i framtiden,

Hon orkar hur länge som helst, har en golden kompis som vi brukar ut och gå med och den förvånas jag alltid över att hon blir trött så snabbt, jag har aldrig försökt trötta ut henne då jag tror det bara blir en ond cirkel.
 
Sv: Hundval!

Din aussie låter precis så som jag har uppfattat att en aussie är:D
Lite OT men får man fråga varifrån han kommer?
 
Sv: Hundval!

Tack för infon!

Det låter verkligen som en hund precis i min smak!
Verkar jättehärlig att jobba med, jag är ju en sucker för kontaktsökande arbesglada hundar som orkar länge både fysiskt och psykiskt.

Vad menar du med jaktinstinkten?
Är han svår att ha lös eller vad? :bow:
Gärna bilder!

Heddavovven; Vad härligt!
du får gärna slänga in lite bilder och berätta lite om henne! :love:

Luxus; Jaa jag har hört det om att dom gärna stjäler mat...
Och ja det stämmer in på min golden.
Hon går in på full speed men blir trött jättesnabbt!
Är det kallt ute orkar hon längre, men vid minsta värme blir hon jätteseg och trött bara efter en liten stund och det tar lång tid innan hon återhämtat sig.

Simba_112; Håller med! :love::bow:
 
Sv: Hundval!

Nu har jag som sagt aldrig haft Aussie, men tror att det med jakt (springa efter sånt som rör sig) är det många vallare som gör.

Dock inte alla, men varför chansa?
Jag tränar direkt, alltså på 8 veckors valpen.
(många uppfödare har då redan lagt grunden, med små ”följa John” promenader)

Är inget märkvärdigt, utan bara lite ”övergiven valp träning”
Alltså så unga valpar går i princip i hällarna på en, gör bara små utflykter från fötterna.
Och det är här jag lär dom att det är farligt matte ”försvinner” om vaslpis inte håller koll.
Så fort jag får en chans, valpen stannar kanske och snusar på något eller springer iväg en liten bit osv.
Så går jag så tyst jag kan och ställer mig bakom något så valpen inte ser mig.

I denna unga ålder har de i regel inte lärt sig att de kan leta med näsan, utan de sätter sig mitt på stigen och skriker efter mamma.
De får då sitta en halv minut eller så (håller inte koll på klockan, inte så noga med tiden)
Så att de riktigt känner hur ensamma/övergivna de är.
Och mängder med ”stackars lilla dig, alldeles ensam i stora farliga skogen” och annat ynk när man kliver fram.

Man har tyvärr väldigt kort tid på sig redan vid ca 12-13 veckor (lite individuellt förståss)
Så slutar de att bli rädda, de har lärt sig använda nosen.
Men om man lyckas ett antal gånger ”skrämma” valpen så brukar det sitta i hela livet.
Med några mindre påminnelse så klart!
Och självklart aldrig ropa på hunden i tid och otid, det är den som ska följa dig!
Självklart får man lära dom inkallning också när de blir äldre, men detta hjälper oerhört mycket!
 
Sv: Hundval!

Vilket underbart tips!

Har själv gjort detta med min golden när hon var valp, och trots att hon är en väldigt (!!) självsäker och självständig hund så sitter det kvar lite nu, 8 år senare.
Visst, hon kan utan tvekan lalla iväg lite, men i samma sekund man ropar "hejdå/nu går matte!" så kommer hon som ett skott.
Brukar även nu gömma mig bakom saker och har man riktigt bra ställen kan hon bli lite ledsen och gny medan hon nosar runt.

Men ska komma ihåg ditt tips lite extra, tack! :bow:

selfpossesed; PM:A gärna mig också! :bow:
 
Sv: Hundval!

Vad menar du med jaktinstinkten?
Är han svår att ha lös eller vad? :bow:
Gärna bilder!
Trevligt att aussien är en hund i din smak!:)

Angående jakten:
Han går utmärkt att ha lös så länge han har en uppgift, att man tex tränar något.
Om jag däremot "slö promenerar" och det dyker upp ett rådjur inom synhåll så är det tvärkört att kalla in för dagen.:mad:
Annars har jag rätt bra lydnad och inkallning på jycken, men ser han vilt tar driften överhand.

Vi har alltså koppel på i skog och mark vilket är trist men tyvärr nödvändigt.
Han är lös hemma på gården och "rådjursäkra" platser samt när jag tränar.
Cyklar och simmar mycket med honom för att kompensera koppelpromenaderna och hoppas jag får bukt med det på sikt.:cool:

Bilder kommer inom kort! (Det är hunden på min avatar)
 
Sv: Hundval!

Trevligt att aussien är en hund i din smak!:)

Angående jakten:
Han går utmärkt att ha lös så länge han har en uppgift, att man tex tränar något.
Om jag däremot "slö promenerar" och det dyker upp ett rådjur inom synhåll så är det tvärkört att kalla in för dagen.:mad:
Annars har jag rätt bra lydnad och inkallning på jycken, men ser han vilt tar driften överhand.

Vi har alltså koppel på i skog och mark vilket är trist men tyvärr nödvändigt.
Han är lös hemma på gården och "rådjursäkra" platser samt när jag tränar.
Cyklar och simmar mycket med honom för att kompensera koppelpromenaderna och hoppas jag får bukt med det på sikt.:cool:

Bilder kommer inom kort! (Det är hunden på min avatar)

Hur mycket vallar du med din?
 
Sv: Hundval!

Om du vill ha en "matte-kär" hund som gärna ligger nära och under samma täcke ska du självklart ha en WHIPPET För mig den mest underbara ras som finns. En värdig hund som tyr sig mycket till flocken och inte gärna hoppar upp i var och varannans knä;)

Tar ingen plats inne, kräver så mycket motion som du vill ge den. Men finns ju inget vackrare än att se en vinthund sträcka ut på ett öppet fält;)
Mycket lugn inomhus. brukar kallas en aktiv soffpotatis!

Vänligt inställd, även till andra hundar. de har liksom inget behov av att bekräfta sig. En frisk och sund ras som gillar värme,mycke värme,haha:D

Går att använda till agility, LC, lydnad mm. den perfekta hundrasen...som dessutom inte kräver någon pälsvård!

dukeredigeradsvartvitbild.jpg
[/IMG]
 
Sv: Hundval!

jag tycker att tollarna är rätt heterogena. det verkar inte finnas mycket gemensamt hos de tollare jag har träffat förutom att de är röda.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 162
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 730
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 382
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 528
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp