F

Fire-Eye

Hej buke!
Nu tar jag mod till mig och startar ännu en tråkig "hjälp-mig"-tråd.
Men jag vet att ni är pålästa och duktiga så jag hoppas att jag får svar!

Jag är en hundglad tjej på 17 år och har haft egen hund sen jag var 9.
Just nu har jag en golden retriever som jag tränar agility och lydnad med.
Jag ska så småningom skaffa ännu en hund (när jag har eget boende och tid osv, vilket inte dröjer så länge).

Jag tänkte berätta lite om vad jag vill ha för hund så kanske ni kan komma med förslag?

Jag är jättenöjd med min golden!
Dock finns det sidor jag uppskattar mer & mindre.

Positivt med henne;
Hon är en trygg och självsäker hund som vill vara till lags och som är okomplicerad för alla. Hon är lättlärd och gillar att mysa!
Bra förstahund om man har ett hum om hur hundar fungerar.

Negativt;
Hon är lite väl främlingskär, och lägger varenda människa på samma "hylla".
Hon orkar inte så länge, utan börjar på full speed sen tröttnar snabbt.
Hon är väldigt känslig för värme.
Vill ha en hund som tål värme och sol bättre.
Pga ovanstående gillar hon heller inte att ligga nära.
Hon vill bli klappad på avstånd och helst ligga på kalla golv.
Hon är svår att få kontakt med, alltså hon är svår att få hundra procent fokuserad.
Hon är lite för stor och otymplig, vill gärna ha en mellanhund som får plats i knäet (dock inget måste).

Jag vill alltså ha en mer "mattekär" hund som gärna får vara lite reserverad mot främlingar dock ändå snäll.
Vill ha en glad och pigg hund som söker kontakt och gärna vill ligga nära och mysa i soffan.
Den ska tåla värme bra och vara uthållig både fysiskt och psykiskt.
Inte för starka instinkter (som ex bordercollie med vallning).
Mycket energi är bra men jag vill kunna få ut hundens energi på de saker jag vill, till exempel lydnad, bus, promenader och agility, och inte på jakt, vallning osv.

Den kommer få mycket motion och psykisk aktivering.
Trickträning är en stor del av min hundträning (min golden kan 42 kommandon)
så den får gärna gilla mat för att underlätta träningen ;)
Vill också (till råga på allt) ha en hund med ett utseende som faller mig i smaken.
Pälsvård är inget problem.

Detta blev väldigt luddigt men hoppas ni förstod lite ändå!
Skickar med lite bilder på min vovve. :)





:bow:
 
Sv: Hundval!

måste bara tala om att du vovva är jättesöt:)

Men en dv schnauzer? Vet inte hur de är i lydnaden. värt att kolla på även fast de är en modell mindre men jag vet inte om de har denna "will to please" och go som i ex en schäfer
 
Sv: Hundval!

Schnauzer har jag varit i kontakt med,
men min erfarenhet (dock inte så stor) säger att dom har lite för mycket egen vilja på "fel" sätt.
Tycker dom inte att det är superkul så skiter dom hellre i det och hittar på nåt roligare. :D

Vill ha en hund som har lite mer "will to please".
men tack för förslaget! :bow:
 
Sv: Hundval!

hah! Vad roligt! Jag har också golden och min kravlista på "nästa hund" var snudd på identisk med din! :D

Jag hittade "min" ras för bara någon vecka sedan, efter att ha klurat i nästan 1,5 år. Kanske är det något för dig också, kanske inte.
Perro de agua espaniol. Mycket kvicktänkt, tålig, lurvig men kräver ingen pälsvård (ska INTE borstas men gärna rakas ner HELT 2-3ggr/år om man inte vill ha den långhårig). Är herdehund från början men har inte så utpräglade egenskaper så den funkar till lite av allt. Älskar vatten, gillar värme, mycket kelig med sin familj men mer reserverad åt främlingar (vissa lite för reserverade, man får välja noga), apporterar gärna, utmärkta att gå spår med, lagom stora (runt 40cm, 15-20kg) och sunda i typen.

Läs mer på perroklubben.se
 
Sv: Hundval!

Jag vill alltså ha en mer "mattekär" hund som gärna får vara lite reserverad mot främlingar dock ändå snäll.
Vill ha en glad och pigg hund som söker kontakt och gärna vill ligga nära och mysa i soffan.
Den ska tåla värme bra och vara uthållig både fysiskt och psykiskt.
Inte för starka instinkter (som ex bordercollie med vallning).
Mycket energi är bra men jag vill kunna få ut hundens energi på de saker jag vill, till exempel lydnad, bus, promenader och agility, och inte på jakt, vallning osv.

Den kommer få mycket motion och psykisk aktivering.
Trickträning är en stor del av min hundträning (min golden kan 42 kommandon)
så den får gärna gilla mat för att underlätta träningen ;)
Vill också (till råga på allt) ha en hund med ett utseende som faller mig i smaken.
Pälsvård är inget problem.

:

En schäfer låter det som i mina öron om inte storleken är ett hinder?
 
Sv: Hundval!

Fin hund du har! :laugh:

Har du kollat på DSG? eller du kanske tycker att de är för små?

23922023.jpg
 
Sv: Hundval!

Jag tänkte bara vara nyfiken och fråga hur du löser det med hunden/hundarna på dagarna när du jobbar/pluggar?
Hunddagis för 2 hundar är dyrt!
 
Sv: Hundval!

måste bara tala om att du vovva är jättesöt:)

Men en dv schnauzer? Vet inte hur de är i lydnaden. värt att kolla på även fast de är en modell mindre men jag vet inte om de har denna "will to please" och go som i ex en schäfer

Jag tänkte verkligen också på dvärgschnauzer när jag läste beskrivningen. Tycker att alla punkter faller inom den raskategorin. Har själv en dvärgschnauzer och tycker absolut inte alls att de har problem med lydnad eller något liknande. Det enda som kan vara lite mer annorlunda är att man måste se till att de har roligt. Tycker de att något är tråkigt kan de lätt "vilja göra annat", men om man bara aktiverar de i rätt läge så blir det super!
Kan tillägga att jag provat på alla möjliga hundgrenar med honom såsom sök, spår, lydnad, agility och freestyle och han har funkat bra inom alla grenar.
Som enbart sällskapshund är han väldigt gosig av sig och kommer gärna på morgonen och vill bli kliad och pussad på!
 
Sv: Hundval!

En mudi naturligtvis :love: Jag bara älskar min hund. Pigg glad mattekär (hon har aldrig bytt bort mej mot någon annan bryr sej inte om folk överhuvud taget.) Vill ha kontakt hela tiden. Ligger på mina fötter vid datorn. Med en tass på mej när jag sitter i soffan. Mellan mina ben i sängen. Hon är lyhörd kräver ingen pälsvård direkt. Borstas när hon fäller. Lär sej fort även det som är fel :devil: Ligger gärna i stekande sol o solar.

Det negativa är att dom kan vara rätt så skälliga i flock med andra hundar. Går att ta ur dom om man är bestämd. De kan vara rätt så skarpa dock inte min. Vallar gärna allt men inga probelm att få bort det till en acceptabel nivå. Vill verkligen ha kontakt o vara nära hela tiden. En meter bort är en meter för långt. Jobbar man bara med hunden tidigt o talar om vad den får o inte får så har du en arbetsmaksin som lär sej allt.

Sen är hon otroligt vacker med tycker jag.
6okt8.jpg


Tror att även pumi skulle passa men jag har ingen erfarenhet av dom själv
 
Sv: Hundval!

Basenji å andra sidan skäller inte alls!!1 Fast de kanske inte har den där will to please du letar efter.
Jag håller med om att schnauzer är toppen trevliga hundar och fyller många av dina kriterier.

Har du funderat på Jack russel terrier?
 
Sv: Hundval!

Här var det många svar!

I_G; Basenji är tyvärr inte riktigt min typ av hund...
Jack russel gillar jag, förutom att de skäller mycket och jag tycker det är svårt att få kontakt med dom. Men jag har inte träffat så många.

hundar; Mudin lät super!
Har kollat upp rasen lite närmre och den faller mig verkligen i smaken!
Utseendemässigt är dom jättebra! Vallhundstypen gillar jag verkligen!

SP; Sheltie har jag kollat mycket på också,
de är i lagom storlek och är jättefina!
Har bara varit i kontakt med en sheltie, och hon var inget jag gillade.
Gnydde när någon tappade något nära henne osv.
Men efter vad folk har berättat är det inte så vanligt bland shelties?

Vallhund; Jisses vad vackra hundar!
Ska kolla närmre på dessa, defenitivt! :bow:

Mysgrisen; Tyvärr gillar jag inte lockig päls, :o
skäms för att vara så diskriminerande men tyvärr är det så..
dock verkar det vara jättetrevliga hundar!

Lyc; Jag kommer (med 99 % säkerhet) jobba där man får ha med hund.

Ämelie; Jag har inte kollat så noga, hur är dom? Fin iaf!

Gabbi; Jag älskar schäfrar och är uppväxt med dom,
tyvärr är dom lite för stora... :(

Svarar resten om en stund!
 
Sv: Hundval!

Alltså vinthund!

En jordnära vintis som Whippet eller Greyhound... De är underbara hundar! Rena, gillar att mysa, gillar att springa och leka när du vill, lättlärda, trogna sin ägare...osv..

Jag vet helt enkelt inte en bättre ras!
 
Sv: Hundval!

Kelpie?

Kan dock vara väldigt folkkära och om de vill ligga nära och bli klappade vet jag inte.

Mina hundar av samma ras har skiljt på den punkten, så det är nog individuellt.
 
Sv: Hundval!

99% är väl ganska bra odds... Annars får man hitta en annan lösning. Världen går inte under för det.
Ja ingen av oss vet ju vad livet kommer att medföra, kanske allra minst när man står på tröskeln till vuxenlivet, skall man avstå från hund för det?
Om man nu vet vad det innebär o är villig att satsa allt för att få det att fungera?
Om TS hade för avsikt att skaffa en vårvalp i år så hade jag hållt med dig, men jag tycker tjejen har full koll på sin planering.

mvh
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 154
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 727
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 379
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 525
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp