Hur är det med kornkross?

N

Nickan

Har hört att man inte endast kan gesin häst korn utan att man i samma fodergiva måste ge en del av ngt annat för att kornet fräter? :confused:

Min häst går på korn, havre och betfor. Problemet är att han är fruktansvärt het och snurrig och jag misstänker havren som boven i dramat :crazy:

Kan man ge endast korn och betfor eller är det dumt? Förövrigt är han lite för tunn och växer :smirk:
Rids och tränas 6 dagar i veckan varav iallafall 3-4 rätt hårt.
 
Jag har under flera år gett korn (både kross och skållat) som enda kraftfoder + betfor och haft jättebra mage på dessa hästar. Har ej hört att det ska ha någon frätande effekt. Det finns ju även havre med olika fetthalt, läste förra året om en havre som kallades matilda-havre som innhöll mycket högre fetthalt än "vanlig" havre och ansågs vara bättre för heta hästar. Kanske något för dig att pröva om du vill ha kvar havren?
 
Jag har inte heller hört att korn kan ha en frätande effekt. Känner många människor som bara ger kornkross och betfor och har själv gett det oxå. Det har funkat bra, har aldrig haft magproblem av det.
Har testat att ge heta hästar svarthavre istället och det funkar skitbra! Kanske du skulle kunna testa i alla fall! Vet oxå en ridskola som fodrar med det och det funkar bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver ha ett energifoder till min häst då jag tror att det är det som saknas för att bygga muskler. Jag har en analys på det...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 580
Senast: axel
·
Foder & Strö Har en vbl trav valack som går som ridhäst. Han har tunnat av drastiskt under betet iår, trots bra bete, stödfodring med betfor o...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: arabia
·
Foder & Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
2 210
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp