Hur är täckena fodrade?

Sv: Hur är täckena fodrade?

Satt en stund i telefon med min PT (personliga täckesrådgivare :D) och hon pratade om Weatherbeeta, de verkar också ha skalfunktion med tillhörande innertäcken. De har bogveck också. Någon som har erfarenhet av dem? De fanns visst i 1680D, lite dyrare förståss, men med glansigt foder så där känns det inte lika osäkert att investera.

Jag har Weatherbeeta, men inte de speciella skaltäckena utan vanliga termotäcken med ofodrat regntäcke ovanpå. Jag köper bara täcken med nylonfodrad insida, det är super, inga hår som fastnar och så torkar de snabbt också. Dessutom vill jag helst ha täcken som är reglerbara i bogen, jag ändrar gärna något hål fram och tillbaka så att det blir lite variation, för säkerhets skull om det skulle vara någon liten tryckpunkt jag inte vet om. Det är ju också bra att kunna knäppa upp något hål i bogen om man har ett tjockare termotäcke under.

Kan inte uttala mig om rivstyrkan, jag har de billigare tunnare varianterna. Har inte haft problem med läckage, inte heller med trasiga täcken - men min häst är ganska snäll med sina täcken, det mest våldsamma de råkar ut för är rullning.
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Jag har aldrig tänkt på om dom har varit "ruggiga" då jag inte har gjort den kopplingen, men nu när jag tänker efter så har nog dom flesta varit fleecefodrade... Himalaya är mycket blankare i innertyget! Åk till Bro och kläm lite ;-)
Det här hade min Isis i en dag innan det var i småbitar... 1680D tom :p
http://www.ninashastohund.se/hast/tacken/regntacken/regntacke-med-1680d.html
Nu tror jag att det är ett riktigt bra täcke och skulle kunna tänka mig att köpa ett nytt, MrT var nog bara på kasst humör den dagen!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är täckena fodrade?

Fleecefoder blir svinäckliga när de börjar fälla:eek:

Har gett bort ett sådant bucastäcke. Helludet.

köpte nya... dum som jag var. Förvisso med nylonfoder, men fodret går inte långt ner på sidan, utan det är alldeles för lång "droppkant"-ofodrat.
Sitter även dåligt över korset trots benremmar som jag helst inte vill ha.

Har 2 nya röda som är till... salu:angel:

Ja, det var ju liksom så kompisen fick sitt täcke helt luddigt. Och hon har kämpat bra länge med att få bort allt hår...
Kan tänka mig att lite långhårigare hästars hår kanske är enklare att ta bort, men min stora är rätt korthårig...
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

För mig som har haft att göra med en skavkänslig häst bosatt på lösdrift har Horsewares täcken med glatt insida och v-knäppning i fronten varit det enda som suttit bra utan att skava ner till skinnet. Dessutom suveränt med lättfodrade 100g´s modeller som funkar för småfrusna hästar utan att bli för varma - de räcker oftast året om. (har också en häst som inte klarar ofodrade täcken vid regn ens sommartid).

Och för att bre på det lite mer - de flesta av HW's modeller har nu liner-systemet vilket gör att om vädret är riktigt jäkligt så gör du om ett 100 g skaltäcke till ett 3-400 g permafrosttäcke på 2 minuter. Även fodertäckena har glatt insida.

Hööks täcken har inte hållit mer än 1-2 säsonger då åtminstone deras tidigare premiummodeller var bit/lekkänsliga. Shires har funkat skapligt men med en del skav i bogen. Bucas med det där förbaskade fleecefodret har förvisso hållit tätt men skavt som sjutton, delvis pga passform, delvis pga själva fodret, så det fick flytta härifrån efter ett par säsonger.

Ja, det där Liner-systemet verkade ju sjukt bra, hade också tänkt köra med ett 100g som bastäcke isf.
Nu tittade jag på Amigo, som är ett HW-täcke(?), finns det andra än Amigo som är bättre?
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Jag har aldrig tänkt på om dom har varit "ruggiga" då jag inte har gjort den kopplingen, men nu när jag tänker efter så har nog dom flesta varit fleecefodrade... Himalaya är mycket blankare i innertyget! Åk till Bro och kläm lite ;-)
Det här hade min Isis i en dag innan det var i småbitar... 1680D tom :p
http://www.ninashastohund.se/hast/tacken/regntacken/regntacke-med-1680d.html
Nu tror jag att det är ett riktigt bra täcke och skulle kunna tänka mig att köpa ett nytt, MrT var nog bara på kasst humör den dagen!

Jo, jag gör kanske det.. :idea:

Men det där du länkade till, det är inget "märke"? Det står inget?
Tänker om det är så att 1680D betyder olika beroende på vilket märke/tillverkare? Alltså jag fattar att typ tätheten eller så antagligen är lika, men kvaliteten så själva tråden eller nått kanske skiljer?
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

OM jag inte minns fel så är det en av de stora grossisternas eget märke. Men jag minns inte riktigt! Men ring till Nina och fråga, eller åk dit och kläm även där.. Vet ju inte var i Hufvudstaden du håller hus, hon håller ju till i Vallentuna...
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

+alla

Tack för era tankar, då är jag inte helt ute och cyklar då.

Intressant med en lösdriftshäst som har ett Smartex som ligger still, vet du hur aktiv han är i hagen? Båda mina busar på rätt bra emellanåt, och det kanske gör att det glider mer än på en mer stillsam häst?

Irriterande att de ska ha fleece inuti just DET täcket, Freedom och Irish har ju glatta foder som jag vill ha, men jag är rädd att deras yttertyg inte är tillräckligt starkt.
Om jag fattat rätt så har Smartex 1200D medan Irish/Freedom har 600D, är ju lite skillnad. Min storhäst har 600D och fick väl ganska omedelbart ett antal hål, islänningen hade ett med 420D och det överlevde inte heller nått vidare...
Samtidigt vill jag ju inte köpa ett asdyrt och fint täcke som de inte kan ha sedan för att det glider bak...

En tjej i stallet har Smartex och tycker att det inte glider(stillsam häst dock), däremot blir det FULLT med hår i fodret och det var omöjligt att få bort så nu använder hon det bara som skaltäcke ovanpå annat för hon tänker att håren kanske kan stickas på stackars hästen. (väldigt tunnhårig arab)

Min är också en arab. Det busas en hel del i hagen, har inte märkt att det glidit alls trots det :) dock har jag märkt att det fastnar en del hår som flera säger, men jag har inte haft täcket så länge så jag vet inte hur illa det skulle bli om han har det när han fäller etc.
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Pållarna bor i Vallentuna, så det blir ju enkelt att åka och klämma... Ska nog ta en liten turné i helgen :idea:
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Horseware har i princip tre olika prisklasser: Amigo, Rhino och Rambo. Strömsbergsgård har de flesta täckena så där kan du kolla runt på de olika modellerna. HWs egna sida är ganska rörig tycker jag tyvärr. På min häst passar wug (halvhals) och v-front (bogspännena i kors typ) bäst, inget skav alls.
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Aha! Jag mitt dumma nöt tänkte att "D" var en universell enhet på slitstarkhet, typ som kg är för vikt. Men då kan man alltså inte jämföra typ 1600D "noname" med typ 1600D Bucas tex?
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Vilken djungel detta är :p
Tur att det verkar finnas flera butiker i närheten så man kan klämma och titta lite...
Ovärderlig hjälp får man ju här på buke! :bow:

Provade ett begagnat Bucas Smartex igår medan ponnyn fick jobba på lina. Blir ju inte samma som att gå i hagen iofs, men det verkade inte glida. Å andra sidan var det ju proppfullt med hästhår... Så jag tror faktiskt att jag avskriver Bucas pga fleecefodret.

Fick testa Amigo också och jag tyckte att det såg ut att ligga bättre än Bucas faktiskt. Fast jag måste be min PT kolla och jämföra, själv har jag ingen erfarenhet vad gäller att se om täcken ligger bra eller ej...
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Deär superbra! De nya modellerna har extra skydd för manke o bogen (framme vid knäppningen). Jag håller dem mkt högt!
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

D betyder denier och är ett mått på hur tjocka trådarna i väven är (precis som med strumpbyxor, 10 D är jättetunna och 100 D är tjocka och nästan ogenomskinliga). Däremot säger det inget om hur slitstarka trådarna är. En 100D bomullstråd slits ju lättare än en 100D nylontråd, till exempel.

Sen spelar det in hur tyget är vävt också.
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Aha, det är trådarnas tjocklek :bow: jag tänkte att det kanske var hur tätt vävt det var.

Men suck, jag hade hoppats på ett bra sätt att kunna jämföra slitstyrka.

Men i slutändan handlar det alltså typ om att bara ta det dyraste med mest D :D
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Så Shires går bort, för de är för billiga. 1680D och 300g fyllning=950 kr jmf Weatherbeeta som tar 2500 kr(ca) för samma..
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Så enkelt är det inte heller :-) Shires är faktiskt riktigt bra! Man måste testa sig fram till egna favoriter som dessutom passar hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 925
Senast: lomuxx
·
F
Utrustning Min första tråd här på Buke så jag hoppas den hamnar rätt! :o Har precis fått hem mitt nya täcke (BUCAS IRISH TURNOUT 5o g) satt bra...
Svar
4
· Visningar
1 193
Senast: pulkaskurk
·
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 427
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp