Hur aktiverar du din Malle?

Fast det är väl inte en orimlig invändning? (Utan att jag vet särskilt mycket om just aussies alls.) Olika raser är ju olika känsliga för förarfel, och agerar också olika i reaktion på dessa fel. Även en jättebra hund av vissa raser (skulle tex säga malle däribland, apropå trådens ämne) kan ju bli en ren katastrof i händerna på någon som inte kan hantera den rätt.

En bra vallhund behöver vara ganska förarvek. De måste kunna vara mjuka och lydiga mot oss i maximal retning.
 
Svarta kelpies brukar anses "snyggare" av folk överlag och det är enklare att få tag på en bra svart än en bra black & tan. Jag får ofta komplimanger för min svarta kelpies utseende, den brune har nog aldrig någon kallat vacker (utom utställningsdomaren).
10699859_10152929268002150_5374194578903527599_o.jpg

Chokladbruna kelpies som är så fina ju!

I övrigt håller jag med om att kelpien låter som ett bra rasval :)
 
Jag har tyvärr träffat några som inte varit bra. Det är inget jag sitter och hittar på. En bet min sambo, en bet sin ägare och en annan biter väldigt gärna andra hundar. För att ta några exempel. Jag har träffat betydligt fler kelpies och känner inte en enda hund som har bitit någon människa. Sedan har jag såklart träffat några väldigt trevliga, sociala och stabila mallar också, bl a några från Mallekrafts. Men går man in på nämnda uppfödares hemsida så ser man att flera hundar är avlivade pga bristande mentalitet. Och då inbillar jag mig att den här uppfödaren tillhör de bättre i rasen!

Jämför jag med min erfarenhet av mentaliteten hos rottis så är mallen 100 ggr bättre. Kanske är den generellt bättre än hos kelpie också. Men när hunden inte är bra så märks det betydligt mer än hos många andra.
Det kommer alltid att finnas hundar i alla raser som har brister. Det tillhör den naturliga variationen inom avel. Mallen har en rad egenskaper som gör den svår att ha om det kör ihop sig.
De flesta mallar som avlivas gör inte det pga att hunden är dålig utan för att ägaren inte klarar ut den. De flesta som blir bitna av sin egen hund har inte förstånd att hantera den på rätt sätt.
I övrigt tycker jag det är märkligt att skriva att mallen inte håller ihop för att tre hundar bitit? Att en del hundar inte uppskattar andra hundar handlar mer om individ och även ägarens koll på sin egen hund.
Jag har hyfsad koll på de flesta malleuppfödare och även många individer då jag händelsevis tagit ett par mallekullar själv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 854
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 711
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 495
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 758
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp