Hur aktiverar du din Malle?

TS, är det bara flamsighet du är orolig för hos retrievern så tycker jag inte du behöver vara orolig för att välja en jaktlabbe. Jag upplever inte de jaktavlade labradorerna som flamsiga, inte alls jämfört med t ex flat eller tollare. Det är inte alltid superenkelt att få köpa bra jaktlabradorer utan att vilja jaga med dem, men det är inte väldigt svårt heller. Det finns inte så många som enbart jagar, som det finns uppfödare som helst säljer till enbart jägare.
 
Bästa förklaringen jag har hört:
En malle jämfört med labbe är som att köra Ferrari jämfört med att köra Volvo. Det går inte att köpa sig en och tro att man automatiskt blir bäst för att man har en bra hund/bil, men vet föraren vad den gör så är man oslagbar.

Jag tycker att den jämförelsen haltar. En jaktlabbe skiljer sig inte sådär jättemycket i tempramentet från en malle. Och inte alla mallar är supermycket hund. Men jämfört med många andra raser så har de generellt en rätt så extrem kamp och en hög reaktionssnabbhet, kombinerar du detta med bra nerver så får du en trevlig hund men som ändå ska hanteras rätt. Kombinerar du däremot med dåliga nerver (tyvärr lite för vanligt) så kan du få allt från en svår och kanske lite opålitlig hund till en som är riktigt farlig. Vill man ha en hund med "mycket i" så är kelpien, jaktlabben och jaktgolden mer förlåtande, de har lika mycket kapacitet (förutom i skyddet) men dåliga nerver ger inte lika stort utslag eller vad man ska säga. De blir sällan eller aldrig farliga.
 
Jag tycker att den jämförelsen haltar. En jaktlabbe skiljer sig inte sådär jättemycket i tempramentet från en malle. Och inte alla mallar är supermycket hund. Men jämfört med många andra raser så har de generellt en rätt så extrem kamp och en hög reaktionssnabbhet, kombinerar du detta med bra nerver så får du en trevlig hund men som ändå ska hanteras rätt. Kombinerar du däremot med dåliga nerver (tyvärr lite för vanligt) så kan du få allt från en svår och kanske lite opålitlig hund till en som är riktigt farlig. Vill man ha en hund med "mycket i" så är kelpien, jaktlabben och jaktgolden mer förlåtande, de har lika mycket kapacitet (förutom i skyddet) men dåliga nerver ger inte lika stort utslag eller vad man ska säga. De blir sällan eller aldrig farliga.
Dessutom går det ypperligt att köra häftiga bilar lika lugnt som en caddy. En högtempererad hund gasar av sig själv.
 
KL

Tack för alla svar!
Vad vi kommit fram till så här långt är att vi inte ska ha en Malle den här gången. Kanske nästa gång:) När barnen är utflugna och vi har en bruksras i bagaget.

Vad vi är mest sugna på för tillfället är Kelpie (ja maken fick syn på en black and tan och blev lite sugen) och jaktlabrador.

Med i kalkylen finns fortfarande Rottis (kan inte släppa tanken) och Dobermann (ska se till att få träffa några bra).

Staffen är alltid med i spelet men bara om jag kan hitta en lika arbetsvillig som den jag har:bump:
 
KL

Tack för alla svar!
Vad vi kommit fram till så här långt är att vi inte ska ha en Malle den här gången. Kanske nästa gång:) När barnen är utflugna och vi har en bruksras i bagaget.

Vad vi är mest sugna på för tillfället är Kelpie (ja maken fick syn på en black and tan och blev lite sugen) och jaktlabrador.

Med i kalkylen finns fortfarande Rottis (kan inte släppa tanken) och Dobermann (ska se till att få träffa några bra).

Staffen är alltid med i spelet men bara om jag kan hitta en lika arbetsvillig som den jag har:bump:
Glöm inte barnen i valet av både ras och uppfödare (som då kan ta det med i beräkningen när hen föreslår individ). Du målade upp ett scenario med hunden hemma när barnen kom hem själva - ska de vara tillsammans mycket blir det roligare om de också kan göra saker ihop. Vissa jyckar med mycket vakt/skydd eller jakt är inte lyckade om en tioåring vill gå promenad och det kan vara bra att slippa börja köpa ytterligare hundar första gången barnen vill gå kurs.

Jag tror att bästa sättet att hantera detta är att berätta för presumtiva uppfödare hur familjen ser ut. De brukar veta om deras linjer är barn-tåliga
 
Aussie då? Eller faller det på pälsen?
De bruksavlade är ju i regel inte så överdrivet pälsiga, men de har ju längre päls än mallen eller kelpien.
 
målade upp ett scenario med hunden hemma när barnen kom hem själva - ska de vara tillsammans mycket blir det roligare om de också kan göra saker ihop.
Tycker också detta är viktigt att tänka på. Det handlar om ansvar. I vissa situationer visar det sig vilken typ av hund man har och då bör det vara en vuxen i närheten.
 
Jag tycker att den jämförelsen haltar. En jaktlabbe skiljer sig inte sådär jättemycket i tempramentet från en malle. Och inte alla mallar är supermycket hund. Men jämfört med många andra raser så har de generellt en rätt så extrem kamp och en hög reaktionssnabbhet, kombinerar du detta med bra nerver så får du en trevlig hund men som ändå ska hanteras rätt. Kombinerar du däremot med dåliga nerver (tyvärr lite för vanligt) så kan du få allt från en svår och kanske lite opålitlig hund till en som är riktigt farlig. Vill man ha en hund med "mycket i" så är kelpien, jaktlabben och jaktgolden mer förlåtande, de har lika mycket kapacitet (förutom i skyddet) men dåliga nerver ger inte lika stort utslag eller vad man ska säga. De blir sällan eller aldrig farliga.
Jag har haft många mallar och jag har träffat väldigt många mallar. Väldigt få håller inte ihop nervmässigt. Det är också en av de saker (tillsammans med tillgänglighet bland annat) som folk tror är vanligt förekommande hos rasen.
 
KL

Tack för alla svar!
Vad vi kommit fram till så här långt är att vi inte ska ha en Malle den här gången. Kanske nästa gång:) När barnen är utflugna och vi har en bruksras i bagaget.

Vad vi är mest sugna på för tillfället är Kelpie (ja maken fick syn på en black and tan och blev lite sugen) och jaktlabrador.

Med i kalkylen finns fortfarande Rottis (kan inte släppa tanken) och Dobermann (ska se till att få träffa några bra).

Staffen är alltid med i spelet men bara om jag kan hitta en lika arbetsvillig som den jag har:bump:
Jag skulle inte skaffa mig en doberman. Flera i min omgivning har dött knall och fall av hjärtproblem. Det är inte så ovanligt i rasen och jag vet flera som undviker att skaffa dobbis av den anledningen.
Det finns ju uppfödare av rottis som riktar aveln mot en mindre och lättare typ som orkar arbeta. Kanske kan det vara något?
 
Jag har haft många mallar och jag har träffat väldigt många mallar. Väldigt få håller inte ihop nervmässigt. Det är också en av de saker (tillsammans med tillgänglighet bland annat) som folk tror är vanligt förekommande hos rasen.

Jag har tyvärr träffat några som inte varit bra. Det är inget jag sitter och hittar på. En bet min sambo, en bet sin ägare och en annan biter väldigt gärna andra hundar. För att ta några exempel. Jag har träffat betydligt fler kelpies och känner inte en enda hund som har bitit någon människa. Sedan har jag såklart träffat några väldigt trevliga, sociala och stabila mallar också, bl a några från Mallekrafts. Men går man in på nämnda uppfödares hemsida så ser man att flera hundar är avlivade pga bristande mentalitet. Och då inbillar jag mig att den här uppfödaren tillhör de bättre i rasen!

Jämför jag med min erfarenhet av mentaliteten hos rottis så är mallen 100 ggr bättre. Kanske är den generellt bättre än hos kelpie också. Men när hunden inte är bra så märks det betydligt mer än hos många andra.
 
Konstigt, jag känner och ser väldigt många och det ni pratar om är inget jag ser särskilt ofta.

Jag tror att vi ser olika typer av hundar men ffa olika kategorier hundägare. Jag träffar ytterst få aussieägare som har bra kommunikation och kontroll, eller för den delen egentligen ett aktivt hundträningsintresse utöver "lite brukslydnad och så ibland".

Starka och skarpa hundar som inte är vana att ta in förarens åsikter, som placeras i en situation med hög retning (springande djur) och samtidigt plötsligt upplever gränsdragning kan mycket väl svara tillbaka med skärpa för att få sin vilja igenom. Det händer med BCs också, men där räcker det ofta att se lite arg ut så blir de snälla ;)
 
Jag tror att vi ser olika typer av hundar men ffa olika kategorier hundägare. Jag träffar ytterst få aussieägare som har bra kommunikation och kontroll, eller för den delen egentligen ett aktivt hundträningsintresse utöver "lite brukslydnad och så ibland".

Starka och skarpa hundar som inte är vana att ta in förarens åsikter, som placeras i en situation med hög retning (springande djur) och samtidigt plötsligt upplever gränsdragning kan mycket väl svara tillbaka med skärpa för att få sin vilja igenom. Det händer med BCs också, men där räcker det ofta att se lite arg ut så blir de snälla ;)
Så ditt ogillande av aussies är pga förarna?
 
KL

Tack för alla svar!
Vad vi kommit fram till så här långt är att vi inte ska ha en Malle den här gången. Kanske nästa gång:) När barnen är utflugna och vi har en bruksras i bagaget.

Vad vi är mest sugna på för tillfället är Kelpie (ja maken fick syn på en black and tan och blev lite sugen) och jaktlabrador.

Med i kalkylen finns fortfarande Rottis (kan inte släppa tanken) och Dobermann (ska se till att få träffa några bra).

Staffen är alltid med i spelet men bara om jag kan hitta en lika arbetsvillig som den jag har:bump:

Svarta kelpies brukar anses "snyggare" av folk överlag och det är enklare att få tag på en bra svart än en bra black & tan. Jag får ofta komplimanger för min svarta kelpies utseende, den brune har nog aldrig någon kallat vacker (utom utställningsdomaren).
10699859_10152929268002150_5374194578903527599_o.jpg
 
Så ditt ogillande av aussies är pga förarna?

Fast det är väl inte en orimlig invändning? (Utan att jag vet särskilt mycket om just aussies alls.) Olika raser är ju olika känsliga för förarfel, och agerar också olika i reaktion på dessa fel. Även en jättebra hund av vissa raser (skulle tex säga malle däribland, apropå trådens ämne) kan ju bli en ren katastrof i händerna på någon som inte kan hantera den rätt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 857
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 712
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 496
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 759
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp