Hur aktiverar du din Malle?

Om du kollar på en jagande jaktlabbe så ger de inte sig för lite motstånd, det krävs ganska tuffa hundar för att klara deras arbetsuppgifter. Den senaste vi hade i familjen vaktade dessutom och var absolut inte en hund som backade i första taget.

Det låter ju väldigt bra! Får ta med jaktlabrador i kalkylen igen.
 
Problemet med vakthundar är ju att de inte gör skillnad på barnens kompisar och "fula gubbar". Att ha en vakthund innebär ett enormt ansvar och en sådan hund ska inte lämnas ensam med barnen.

Jag vet....
Min ambition är inte att fostra en "vakthund". Min ambition är att fostra en hund som ska vara social och tillgänglig men inte så fjäskig som tex staffen.
Kan man verkligen inte lämna en schäfer el Rottis hemma om barnen kommer hem från skolan innan man själv slutar jobba.
Och då pratar vi barn som är 10 + med livslång hundvana och som är uppfostrade till att behandla hunden med respekt.
Jag kanske har fel? Eller hur gör alla ni som har brukshund med vaktegenskaper och barn?
 
Du skulle latt kunna lamna de barnen med min ena rottis ... den skarpare skulle nog ocksa ga bra om de vaxt upp tillsammans och barnen vet hur man sager ifran.
 
Jag har inte malle, men jag tränar ihop med några. Där har ägarna vetat vilka linjer de vill ha, bra att jobba med, supertrevliga, men de är sannerligen inga lätta hundar. Sen kan det kanske finnas mier "lätthanterliga" linjer.
Jag har inte heller jaktlabbe och rottis, men har tränat med sådana också. Jaktlabbar kan fara som jehun i skogen så det gäller att hinna med. En nätt rottistik kan kanske vara ett alternativ? Med nätt menar jag alltså en icke aningen fetlagd utställningsvariant.
 
Jag vet....
Min ambition är inte att fostra en "vakthund". Min ambition är att fostra en hund som ska vara social och tillgänglig men inte så fjäskig som tex staffen.

Om det nu finns några friska individer kvar i världen är ju Boxer perfekt! Vänliga, arbetssugna, uthålliga, kort päls, mångsidiga, rätt lättärda, brukshund.

Problemet är ju att det är en rätt sjuk ras, så man får ju försöka hitta en uppfödare som faktiskt avlar fram arbetande hundar, och inte några haltande trubbnosar.
 
Om det nu finns några friska individer kvar i världen är ju Boxer perfekt! Vänliga, arbetssugna, uthålliga, kort päls, mångsidiga, rätt lättärda, brukshund.

Problemet är ju att det är en rätt sjuk ras, så man får ju försöka hitta en uppfödare som faktiskt avlar fram arbetande hundar, och inte några haltande trubbnosar.
Har nästan aldrig träffat på en arbetssugen och uthållig boxer. Flams och trams, javisst men motorn som krävs för bruksarbete saknas oftast.
 
Grejen med att ha malle är att man måste räkna med att få en högtempererad hund som reagerar först och tänker sedan. I värsta fall är den inte social och då ställer det till det en hel del. Jag tror att man måste ta med i beräkningen att hunden inte kan vara med i familjen hur som helst. Kommer det hem folk så måste man kunna stänga in den i ett annat rum eller hundgård. Blir det för stimmigt inne med barnen måste man ta undan hunden. Man får inte vara blödig och tycka att hunden ska vara med till varje pris. En kelpie eller labbe är nog enklare i det avseendet.
 
Har nästan aldrig träffat på en arbetssugen och uthållig boxer. Flams och trams, javisst men motorn som krävs för bruksarbete saknas oftast.
Oj? Jag har enbart träffat arbetsnarkomaner. De jobbar ofta med spår av olika typ. En del IPO. Många håller på med tävlingslydnad. Kanske det är några av alla dessa av utställningstyp du träffat på?
 
Oj? Jag har enbart träffat arbetsnarkomaner. De jobbar ofta med spår av olika typ. En del IPO. Många håller på med tävlingslydnad. Kanske det är några av alla dessa av utställningstyp du träffat på?
Visst kan de spåra bra eller vara duktiga på sök men oftast saknas det något för att de ska komma upp i klasserna. Men visst finns det bra boxrar men de är inte så många och då har de oftast problem med sjukdomar istället.
 
I sådana här ras-väljar-trådar blir det ofta så att folk lovordar sina egna raser och dess arbetskapacitet. Statistik är ju inte allt men jag tycker ändå det kan vara värt att lyfta fram om man söker en hund med hög kapacitet.

I SBK:s verksamhetsberättelse finns t.ex statstik på vilka raser som plockat flest brukscert. Border collie är i topp följt av malle, sen schäfer, kelpie och labbe. Flera av SBKs bruksraser plockade inga eller bara något enstaka cert. (Då får man naturligtvis ta hänsyn till hur många som registreras varje år, malle och kelpie t.ex plockar många i förhållande till antal medan schäfern dras med en stor extriöravel som förstör.)
Ja när det gäller Schäfern så är det stor skillnad på exriöravlad och bruksavlad. Något som schäfern som ras inte är ensam om att drabbas av utan något som drabbat en stor del av bruksraserna.

Ts....Risenschnauzer?
Bruksschäfer?
 
Jag vet....
Min ambition är inte att fostra en "vakthund". Min ambition är att fostra en hund som ska vara social och tillgänglig men inte så fjäskig som tex staffen.
Kan man verkligen inte lämna en schäfer el Rottis hemma om barnen kommer hem från skolan innan man själv slutar jobba.
Och då pratar vi barn som är 10 + med livslång hundvana och som är uppfostrade till att behandla hunden med respekt.
Jag kanske har fel? Eller hur gör alla ni som har brukshund med vaktegenskaper och barn?

Det är ju rätt stor skillnad på en hund som inte kastar sig i famnen på alla och en som verkligen vaktar. Långt ifrån alla hundar av bruksras bryr sig om ifall främmande kliver in genom dörren, men de ser ju farligare ut än en liten hund och avskräcker kanske någon. Men om de inte ska fälla så mycket så sjunker ju antalet raser rätt så fort. Min labbes fällning var betydligt drygare än min schäfers t ex. Kelpiesarna fäller något mindre. Riesen ska trimmas, Dobermanns har kort päls men över 50 % drabbas av hjärtfel.

När det gäller rottis så har jag tyvärr träffat på så många som varit helt bäng i huvudet så jag avråder alla som inte har lång hunderfarenhet från att skaffa en sådan. Tikarna är oftast bättre än hanarna dock! De farliga hundarna som jag träffat har alla varit hanar.
 
Gisslet päls kommer man ju sällan ifrån.
Antingen får man borsta tovor i en lång päls eller dammsuga som en tok 2 ggr per år när en tjockpälsad hund fäller ullen. Vill man inget av det får man välja en trimras ( och kanske lyxa till det och lämna in den på trim när det är dags) eller så får man välja en väldigt korthårig ras och ist klä på den då och då. Vanliga korthårsraser behöver man sällan borsta men brukar istället fälla året om.
Så det är nog bara att välja det man ogillar minst :)
 
Ja när det gäller Schäfern så är det stor skillnad på exriöravlad och bruksavlad. Något som schäfern som ras inte är ensam om att drabbas av utan något som drabbat en stor del av bruksraserna.

Ts....Risenschnauzer?
Bruksschäfer?
Risenschauzer är med i diskussionen men de kan vi i princip inget om. Har bara träffat en och hon var väldigt ängslig.

Vi är båda två väldigt förtjusta i schäfern!! Har nästan uteslutande träffat arbetande schäfrar och alla har varit väldigt fina. Egentligen passar nog schäferns mentalitet mig bäst om jag tänker efter.
Tveksamheten gäller pälsen...
 
Gisslet päls kommer man ju sällan ifrån.
Antingen får man borsta tovor i en lång päls eller dammsuga som en tok 2 ggr per år när en tjockpälsad hund fäller ullen. Vill man inget av det får man välja en trimras ( och kanske lyxa till det och lämna in den på trim när det är dags) eller så får man välja en väldigt korthårig ras och ist klä på den då och då. Vanliga korthårsraser behöver man sällan borsta men brukar istället fälla året om.
Så det är nog bara att välja det man ogillar minst :)

Ja det är fåfängt att tro att man kommer undan det problemet...
Men vi har blivit bortskämda efter tiden med staffen. (Hade NewFoundland innan)
Man bara torkar av honom med en handduk innanför dörren sen är han redo att hoppa upp i soffan.
Egentligen är det inte håret i sig som stör mest, snarare all grus o skit som det släpar in vår o höst.
 
Risenschauzer är med i diskussionen men de kan vi i princip inget om. Har bara träffat en och hon var väldigt ängslig.

Vi är båda två väldigt förtjusta i schäfern!! Har nästan uteslutande träffat arbetande schäfrar och alla har varit väldigt fina. Egentligen passar nog schäferns mentalitet mig bäst om jag tänker efter.
Tveksamheten gäller pälsen...
Finns många fina Risen, men som med många raser får man göra sin läxa för att få en bra. Men absolut inte omöjligt. Vet några här som tävlar IPO och är allt annat än ängsliga.

Vad är det med schäferns päls som du är tveksam på? Visst...under de 2 fällperioderna får man dammsuga mycket om man inte borstar ur ullen som lossar men utöver det är det ju noll pälsvård resten av året. Har en tik i sån fällning nu. Men det handlar om max 2 veckor. Det är hon väl värd :p
 
Ja det är fåfängt att tro att man kommer undan det problemet...
Men vi har blivit bortskämda efter tiden med staffen. (Hade NewFoundland innan)
Man bara torkar av honom med en handduk innanför dörren sen är han redo att hoppa upp i soffan.
Egentligen är det inte håret i sig som stör mest, snarare all grus o skit som det släpar in vår o höst.
Utifrån dina kriterier hade jag valt antingen riesentik (avlad för arbete), rottistik (av mindre typ avlad för arbete), jaktlabbe eller kelpie.
Mallen är en underbar arbetande hund men den kräver en hel del. En del fungerar utmärkt med barn, andra gör det inte utan hänger och kampar i kläder och annat. Reaktionssnabbheten gör att det kan vara svårt att hänga med och hindra detta. Det är att rekommendera att sätta hunden i ett annat rum alt bakom grind om barnen har kompisar.
Den sociala biten är mycket bättre hos mallen numer även om många fortfarande ojar sig över att mallen har sociala brister. Det finns individer som har det men de är numer förhållandevis få.
Jaktlusten får man räkna med att få på köpet. De flesta mallar jagar på synretning, några är jaktidioter och somliga dödar.
De har som regel rejäl kamplust vilket kan vara jobbigt under valp-/unghundstid innan hunden lärt sig lekregler.
Det är en hund som generellt kräver mycket tid för träning och motion (naturligtvis med individuella skillnader).
Om jag hade två barn och jobbade heltid (och min partner också gjorde det) så hade jag valt en annan ras som bättre svarar mot de behov och den tid som finns att lägga på hund.
 
Kika annars på "min" ras - beauceron?
:love:
Fast min Beauceron är lite av en jaktgalning....... Fortfarande, vid 9 års ålder. Och han fäller nåt fruktansvärt. Han är i och för sig kastrerad och somliga säger att det påverkar pälsen?

Annars är det ju en jätterolig ras som, tror jag, blivit mycket bättre mentalt de senaste åren!
 
:love:
Fast min Beauceron är lite av en jaktgalning....... Fortfarande, vid 9 års ålder. Och han fäller nåt fruktansvärt. Han är i och för sig kastrerad och somliga säger att det påverkar pälsen?

Annars är det ju en jätterolig ras som, tror jag, blivit mycket bättre mentalt de senaste åren!

Ja, jag har iofs också en jaktgalning, men innan han fick sin stroke (eller vad det nu var) så kunde vi lätt stoppa honom på rådjur, räv, hare eftersom han är så galen i föremål, jag tränade in en kanonfin inkallning i alla lägen genom att belöna, belöna, belöna. Men efter att han blev sjuk har hans impulskontroll nästan helt försvunnit och jag vågar inte chansa längre.

Indigo, som är vår enda okastrerade, fäller inte speciellt mycket, men de två kastrerade fäller betydligt mer. Garibaldi kastrerades först vid 4.5 års ålder och innan dess fällde han inte speciellt mycket så det är nog kastreringen som ställer till det, det blir så mycket underull.

Och jo, mentaliteten har förbättrats massor på senare år tycker jag. :)
 
Bästa förklaringen jag har hört:
En malle jämfört med labbe är som att köra Ferrari jämfört med att köra Volvo. Det går inte att köpa sig en och tro att man automatiskt blir bäst för att man har en bra hund/bil, men vet föraren vad den gör så är man oslagbar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 857
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 712
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 496
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 761
Senast: Ajda
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp