Hur arbeta sned häst?

Tuaphua:

Förstår absolut tänket att en del ridning blir mer ridning utifrån vad som går/behöver göras just då. Så måste det ju få vara. Sen har nog var och en sina tankar om hur/vad/varför också! Vilket väl är en del av charmen. ;) Och intressant om man är och tittar på olika tränare.
Och att man som tränare eller beridare behöver anpassa sig till att hästarna ska kunna ridas med ett mer generellt system så hästarna kan ridas av andra sen. Där är det helt andra förutsättningar för mig, och själv trivs jag väldigt bra med att vara fri och inte behöva bekymra mig om vad andra skulle tänka om dom red hästen. Lyxigt! :D

Jag tänker egentligen inte så mycket på benlyft som hur mycket tonus, och hur hög "grundbärkraft" (är ju inte alltid grundformen är stark även om maxstyrkan är bra eller helt ok, särskilt om man har grovjobb kvar i grunderna). Vissa hästar har liksom hållningen mer naturligt, och vissa individer har lättare för hållning i någon specifik gångart. Då blir det, utgår jag ifrån, lättare att hitta en form med hållning i ridningen också. Behhöjd kanske en del personer/kulturer ser som något estetiskt, men har väl egentligen inte så mycket att göra med vad som krävs till att utföra diverse saker.

Tycker det är väldigt intressant att notera hur hästkroppen ställer in sig på olika rörelser, anpassar sig till att fungera för det. Något som kanske är självklart, som man lägger upp övningar utefter - hur man tror hästkroppen kommer svara på det.
Men också intressant eftersom en häst som tror att den ska utföra ett visst moment eller en viss rörelse, brukar anpassa sig fysiskt (och kanske även i skallen, men då beror det väl på vilken inställning den har till det! ;) ) för att klara det momentet.
Det är en sak jag noterat i de fall man märkt att hästfysiken inte gynnas utan snarare tvärtom, utav en rörelse, en övning eller ett hinder eller vad det nu kan vara. Men även tvärtom såklart (att man får med sig saker gratis om den har rätt förväntan). Känner man att man "måste" lära hästen något så kanske man viftar bort de mindre bra tecknen med att det kommer vara värt det, att det kommer bli bättre med tiden, och hästen rör sig inte så gynnsamt och det ploppar fram emellanåt i fler situationer, eller genomgående hela tiden.
Har man inget man känner att man "måste" lära sig, (eller åtminstone inte med någon brådska så man kan göra det lite och ofta istället) så har man all chans i världen att mata hjärna och nervsystem med bra förväntan! :)
För att sortera trådarna lite så menar jag med det att vissa saker har jag själv upplevt ogynnsamt för fysiken. Eller vissa (läs: många) tränares upplägg där man får med sig ogynnsam förväntan från hästen som sprider sig mer ju mer man gör vissa saker. En sån sak var side-passträningen som iallafall de hästar jag tränat det med inte har pallat med det fysiskt utan att man sett negativa biverkningar. (Inte något så extremt som fysiska problem - utan det man får med sig i bagaget i resten av ridningen). Ett annat sånt exempel - att man sitter och nöter på och korrigeringsrider och är noga med att hålla hästen inom sin fasta ram (får den inte falla iväg eller prova sig fram så upplever jag att dom inte hittar något bra heller) . Skänkelvikning är också en sån grej. Fast med reservation för att jag absolut inte tror att det måste vara så, och att det är så för alla. Själv får jag iallafall med mig fel förväntan i hästkroppen! Vilket inte hjälper till på ett positivt att förbereda inför annat, utan snarare är något jag "får ta" och sen kompensera för om jag ändå av någon anledning får för mig att göra det.


Förstår att det känns skönt att äntligen ha en häst som har lättare för sig! :) Du har garanterat gjort dig förtjänt av det! ;) Han kan säkert lära ut massor också. Men det är ju helt klart större chans att man vaknar och tar tag i saker om inget funkar annars.

Jag anser nog att inget inom dressyren är ogynnsamt för hästen bara man gör det på rätt sätt. Och för det krävs viss utbildning av hästen och att man gör det i rätt tid sas.

Sen tycker jag det är stor skillnad på att "inte göra rätt" och att "göra fel". Att inte göra rätt är helt ok på en oskolad häst eller om man som ryttare tabbat sig. Att rent gör fel är inte ok och ngt jag vill träna bort.
Att försöka det man tror ryttaren menar är alltså helt ok och inget fel. Men att gå emot hjälperna och göra annat är aldrig ok.
Man kan inte utbilda någon som inte förstår vad språket/orden betyder. Och signalsystemet är detsamma, hästutbildning är detsamma.
Som ryttare måste man lära sig få hästen ställa frågor, rätt fråga och vänta på "var så god!".
Tex inför ett byte måste hästen ställa frågan "ska jag byta galopp?" men vänta på hjälpen som säger "var så god". Det börjar man ju med redan i galoppfattningarna.
Därför tycker jag att det är viktigt med en förberedande-fas och en utförnings-fas.
Förbereder man rätt och låter dem fråga börjar de när de får belöning för det ställa rätt frågor.

Ja, min nuvarande är ju eg mer svårriden än min förra på sätt och vis. Min gamla ponny var svår iom att han dels var tokig(utdömd för lynnesfel) och för att han var islandskorsning med 65 orena gångarter och överbyggd, framtung etc av naturen.
På honom fick man gradvis stärka och utbilda för att saker ens skulle vara fysiskt möjligt.
Nuvarande är ju inte hindrad av naturligt framskjuten balans, massa gångarter etc. Däremot är han ju väldigt känslig och balanskänslig. Han är ju extremt rörlig han med.
Så visst får man lära sig av att rida honom. Oj! Annars åker man i backen! ;)
Men han behöver inte särskild träning för att klara saker rent fysiskt. Psykiskt däremot har han ju en del bagage som jag fått jobba med.
Men numer är han så stadig att jag bad en hopptjej som rider enligt samma system hoppa honom. Hon tyckte han var hemskt vinglig iom att han är riden så mkt att han ska svara för allt jag gör och att jag lägger honom i balans.
Hon hittade det hyfsat och han trubbade också ner efter lite testande.
Däremot sket sig galoppfattningarna lite just därför. Hon hade inte förberedande fas ordentligt, lade honom inte rätt inför galoppen och han svarade helt enkelt inte iom att han inte riktigt fattade. Då förstärkte hon sina hjälper och han blev chockad och slog/gick emot. Då har hästen rätt att ha synpunkter tycker jag.
Hon är alltså en tjej som rider mjukt och med fin feeling. Annars hade jag inte slängt upp henne. Det handlar om små saker!
Det var dock intressant att se min supermjuka, slingerslanger till häst bli lite styv, lite opåverkbar av att inte läggas i balans helt. Det var alltså ändå inte så att folk skulle reagerat på det etc. Men så man kan tyda det om man har kunskap nog och känner honom. Mina tränare tex hade ju sett det.
Det var första gången tjejen red honom och hon har aldrig ridit en sån häst. Så jag tycker hon gjorde det jättebra!
Men om man tänker sig att en häst som är så pass välbalanserad att den trampar fint, börjat med galoppiruetter etc blir spänd av att en ändå duktig ryttare rider den rätt trevligt kan man ju förstå om mindre utbildade hästar, men sämre exteriöra förutsättningar och som rids av sämre ryttare dagligen börjar spänna till och hur det gradvis utvecklas om de inte får hjälp med balansen.
Och för att man ska kunna hjälpa dem med balansen måste de ju svara. Och för att de ska kunna och våga svara får man inte fatta dåliga beslut.
 
Ja, det är bara att konstatera att vi tänker väldigt olika alternativt skriver om varandra så att säga. När det gällde exemplet vbl.travare och reining tänkte jag mer på att det är häftigt att se att den klarar det enklaste mönstret på ett bra sätt (utan pluspoäng). Ser inget oetiskt med det alls, det är ju en ganska omfattande och noggrann utbildning som ligger bakom. Jag menade inte heller att man ska visa att de minsann kan utan bara att det de facto är en utmaning för en duktig ryttare att på ett medelmåttigt sätt genomföra ett reiningmönster med en vbl.travare.

Individanpassar inte alla sin träning av hästen?

Jag tror alla till viss del individanpassar träningen.
Men vissa gör det mer och andra mindre.

Nu ser ju verkligheten i Sverige idag ut så att vi ibland får "nöja oss" med de hästar vi har. Kanske köpte man en häst och började älska den och SEN insåg att man ville syssla med en viss gren. Då kanske antingen hjärtat eller plånboken hindrar en från att göra en satsning i byte av hästmaterial.

Jag tex var sjuk och kunde bara rida Islänningar (märkte år senare att PRE etc funkade med). Jag köpte alltså en Islandskorsning. Jag var ju dressyrryttare i grunden och anser att det kan man rida på alla hästar. Däremot insåg jag ju att min ponny inte skulle kunna tävla några ens mellanhöga klasser med särskilt stor framgång.
Även när jag blev bättre och också bättre ryttare så valde jag att behålla min ponny iom att jag älskade honom.
Så ser nog verkligheten ut för många. Det anser inte jag vara oetiskt.
De flesta vill sina djurs bästa och tränar med det i fokus.

Jag tror få skaffar en vb-travare för att visa andra. Det är nog mer för att man gillar rasen, vill värna om dem och vill träna något. Eller bara att man hittar en trevlig individ som passar ens plånbok.
 
Ja, det är bara att konstatera att vi tänker väldigt olika alternativt skriver om varandra så att säga. När det gällde exemplet vbl.travare och reining tänkte jag mer på att det är häftigt att se att den klarar det enklaste mönstret på ett bra sätt (utan pluspoäng). Ser inget oetiskt med det alls, det är ju en ganska omfattande och noggrann utbildning som ligger bakom. Jag menade inte heller att man ska visa att de minsann kan utan bara att det de facto är en utmaning för en duktig ryttare att på ett medelmåttigt sätt genomföra ett reiningmönster med en vbl.travare.

Individanpassar inte alla sin träning av hästen?

Ja vi kanske pratar om varandra. Det jag reagerade på var synen på travare i det här inlägget. Du kanske inte menade det såsom det låter.
Jag skulle tycka det var coolt att se en hund klara av reining.
En varmblodstravare är ju fortfarande en häst, som då inte borde se så annorlunda ut när den gör samma sak som någon av annan ras? När den utbildats till samma nivå.

Man säger ju inte något i stil med att det vore coolt att se en människa från *sätt in valfritt annat land här* som faktiskt kan dansa små grodorna runt midsommarstången in action! ;)
 
Ja vi kanske pratar om varandra. Det jag reagerade på var synen på travare i det här inlägget. Du kanske inte menade det såsom det låter.
Jag skulle tycka det var coolt att se en hund klara av reining.
En varmblodstravare är ju fortfarande en häst, som då inte borde se så annorlunda ut när den gör samma sak som någon av annan ras? När den utbildats till samma nivå.

Man säger ju inte något i stil med att det vore coolt att se en människa från *sätt in valfritt annat land här* som faktiskt kan dansa små grodorna runt midsommarstången in action! ;)

Jag tycker inte att jag har någon "märklig" syn på travare i inlägget du citerade (inte annars heller), har en hemma själv. En varmblodstravare är en körhäst som för det mesta har sin kropp emot sig när det kommer till dressyr, av vilket slag den än må vara, och därför tycker jag att det är häftigt att se när någon lyckats utbilda travaren till att klara ett reiningmönster. För mig visar det att den ryttaren klarar av att träna en häst på ett individuellt och skonsamt vis oavsett hur hästen ser ut. För det är ju enklare med en quarter, jag antar att det samma gäller halvblodshästar och dressyrmönster. Din sista kommentar anser jag stötande och väljer att inte kommentera den vidare.
 
Jag tror alla till viss del individanpassar träningen.
Men vissa gör det mer och andra mindre.

Nu ser ju verkligheten i Sverige idag ut så att vi ibland får "nöja oss" med de hästar vi har. Kanske köpte man en häst och började älska den och SEN insåg att man ville syssla med en viss gren. Då kanske antingen hjärtat eller plånboken hindrar en från att göra en satsning i byte av hästmaterial.

Jag tex var sjuk och kunde bara rida Islänningar (märkte år senare att PRE etc funkade med). Jag köpte alltså en Islandskorsning. Jag var ju dressyrryttare i grunden och anser att det kan man rida på alla hästar. Däremot insåg jag ju att min ponny inte skulle kunna tävla några ens mellanhöga klasser med särskilt stor framgång.
Även när jag blev bättre och också bättre ryttare så valde jag att behålla min ponny iom att jag älskade honom.
Så ser nog verkligheten ut för många. Det anser inte jag vara oetiskt.
De flesta vill sina djurs bästa och tränar med det i fokus.

Jag tror få skaffar en vb-travare för att visa andra. Det är nog mer för att man gillar rasen, vill värna om dem och vill träna något. Eller bara att man hittar en trevlig individ som passar ens plånbok.

Jag har nog bara mött individanpassad träning och tränare som ofta säger något i stil med - oftast gör jag så här men med den här hästen tycker jag att vi gör så här för att uppnå det här. Det händer nog på nästan varenda kurs jag rider även om det inte händer alla ekipage.

Jag tror inte heller att någon skaffar en vbl.travare för att visa någon men däremot kan jag tänka mig att de finns de som träffar på en häst de tycker om och bestämmer sig för att det kan vara en rolig utmaning. Jag känner att min tanke med det exemplet nu är missuppfattat och vridet på från alla håll så att jag inte har något mer att skriva om det annat än att jag tror att jag inte lyckats förklara tillräckligt om hur jag menar.

I övrigt håller jag med dig om att många av oss har en häst vi tycker om och gör det bästa av förutsättningarna. Jag tycker inte att det är oetiskt på något vis att rida så bra som det bara går efter hästens kroppsliga och mentala förutsättningar. Dressyr ska ju ändå vara till för hästen tänker jag. Ju mer och bättre hästen utbildas desto mer skonsamt använder den sin kropp.
 
Jag har nog bara mött individanpassad träning och tränare som ofta säger något i stil med - oftast gör jag så här men med den här hästen tycker jag att vi gör så här för att uppnå det här. Det händer nog på nästan varenda kurs jag rider även om det inte händer alla ekipage.

Jag tror inte heller att någon skaffar en vbl.travare för att visa någon men däremot kan jag tänka mig att de finns de som träffar på en häst de tycker om och bestämmer sig för att det kan vara en rolig utmaning. Jag känner att min tanke med det exemplet nu är missuppfattat och vridet på från alla håll så att jag inte har något mer att skriva om det annat än att jag tror att jag inte lyckats förklara tillräckligt om hur jag menar.

I övrigt håller jag med dig om att många av oss har en häst vi tycker om och gör det bästa av förutsättningarna. Jag tycker inte att det är oetiskt på något vis att rida så bra som det bara går efter hästens kroppsliga och mentala förutsättningar. Dressyr ska ju ändå vara till för hästen tänker jag. Ju mer och bättre hästen utbildas desto mer skonsamt använder den sin kropp.

Jag svarade lite klantigt. Mitt inlägg var inte menat att motsäga det du sade. Utan mer göra ett tillägg.
Just att jag har svårt att se att de flesta av oss skulle ägna oss åt oetiska saker.

Jag tycker inte man behöver göra saker så jäkla mycket svårare än det är. Dvs att se oetiskt i val av gren. Att ens rida på hästar får man nog sluta med isf. För det finns ingen häst som har behov av det.
Däremot kan man ju med fokus på att hästen inte tar skada av det träna dem till diverse saker. Alla har tyvärr inte kunskap nog att lyckas göra det på bästa vis. Men det sker lika mycket om man så har halvblod och tränar dressyr/hopp som om man gör det med en ras som inte är avlad eller traditionellt använd inom den gren man kör.

Så jag håller med dig. :)
 
Ja vi kanske pratar om varandra. Det jag reagerade på var synen på travare i det här inlägget. Du kanske inte menade det såsom det låter.
Jag skulle tycka det var coolt att se en hund klara av reining.
En varmblodstravare är ju fortfarande en häst, som då inte borde se så annorlunda ut när den gör samma sak som någon av annan ras? När den utbildats till samma nivå.

Man säger ju inte något i stil med att det vore coolt att se en människa från *sätt in valfritt annat land här* som faktiskt kan dansa små grodorna runt midsommarstången in action! ;)

Fast jag tycker det är jävligt coolt om en människa som inte genetiskt har bästa förutsättningarna för en viss sport gör det jävligt bra.
Och så får man ju se på vissa hästraser med.

Vb-travare HAR andra vinklar och FÅR tuffare att klara tex samling iom det.
De har däremot ofta en jäkla trevlig arbetsmoral!
Ett halvblod skulle vara betydligt sämre på travbanan tex(om man ens fått starta dem).
Och en Islandshäst ÄR helvetes bra på att ta sig fram i oländig terräng även i högre tempo med bekväm rygg iom förmågan att separera benen från ryggen sas och låta dem jobba oberoende av varann med låst rygg.

Så absolut finns skillnader!
Och även bland oss människor finns ju olika sorters kroppsformer.
Jag tex skulle få träna väldigt mycket hårdare för att kunna bli lika stadigt stark som någon som inte har lika långa, tunna lemmar av naturen. Jag skulle förmodligen bli en bra höjdhoppare, basketspelare, långdistanslöpare eller liknande. Däremot skulle jag nog bli rätt dålig tyngdlyftare, sprinter, kulstöterska etc..
Det är ju något som sjukgymnaster, PT:ar och elitidrottare pratar friskt om.
Sen att det kanske inte beror på att jag är just Svensk eller om jag vore från Argentina är ju något helt annat.
Vi pratar sportprestation.
 
En liten reflektion i sammanhanget ang. trådens frågeställning. det blir svårt utifrån basic nivån frågeställningsmässigt i tråden att ge råd som att kontraställa hästen utåt för att uppnå rakriktning osv.....
ska man kontraställa så vill det till att ryttaren verkligen har stor kunskap som ryttare och kan anpassa övriga hjälper utifrån det och vet syftet exakt och vad man vill åt. Att bara råda att kontraställa blir för mig absurt - då ser man det man ofta ser tyvärr, handridning och ryttaren tror att det bara är att ställa hästen utåt och sen banka på lite så ska det lösa sig. Det gör det inte det är som sagt stor finstämdhet och ett insatt tänk som behövs i kombo med ryttarens egen förmåga ridmässigt, att få hästen rakriktad. Det får man INTE i sig genom att kontraställa tex bara sådär.

är man på basic nivå och letar rakriktning i sig, är det vettigt att våga rida hästen bort från väggar och staket där den ofta tar stöd mot vägg/staket, se till att hästen känns jämn i handen på bettet, och att kroppen är under ryttaren i balans. Det är första steget och når en lång väg om man på grundnivå letar rakriktning. Ryttaren bör sitta korrekt och vara stadig och oberoende i sin hjälpgivning så blir det ännu lättare.
 
En liten reflektion i sammanhanget ang. trådens frågeställning. det blir svårt utifrån basic nivån frågeställningsmässigt i tråden att ge råd som att kontraställa hästen utåt för att uppnå rakriktning osv.....
ska man kontraställa så vill det till att ryttaren verkligen har stor kunskap som ryttare och kan anpassa övriga hjälper utifrån det och vet syftet exakt och vad man vill åt. Att bara råda att kontraställa blir för mig absurt - då ser man det man ofta ser tyvärr, handridning och ryttaren tror att det bara är att ställa hästen utåt och sen banka på lite så ska det lösa sig. Det gör det inte det är som sagt stor finstämdhet och ett insatt tänk som behövs i kombo med ryttarens egen förmåga ridmässigt, att få hästen rakriktad. Det får man INTE i sig genom att kontraställa tex bara sådär.

är man på basic nivå och letar rakriktning i sig, är det vettigt att våga rida hästen bort från väggar och staket där den ofta tar stöd mot vägg/staket, se till att hästen känns jämn i handen på bettet, och att kroppen är under ryttaren i balans. Det är första steget och når en lång väg om man på grundnivå letar rakriktning. Ryttaren bör sitta korrekt och vara stadig och oberoende i sin hjälpgivning så blir det ännu lättare.

Nåja, nu ska man kanske inte dra alltför långsgående slutsatser om folks ridkunskaper baserat på en fråga... Jag tycker det ibland är svårt att avgöra på vilken nivå man egentligen pratar här på forumet, man får ibland intrycket att det är ett gäng grandprix-ryttare som för diskussionen, men å andra sidan kanske de som diskuterar utgår från att den som ställer frågor i princip måste vara nybörjare?

"Stor kunskap som ryttare" har man i min värld om man är en etablerad ryttare på Grand Prix-nivå. Jan Brink, Kyra Kyrklund, den nivån Jag tror inte man behöver vara på den nivån för att kunna kontraställa.
 
Jag håller med @Mabuse här, man kan inte dra slutsatser om folks ridförmåga baserat på vad de skriver här. Jag som inte ens riktigt fattar vad rakriktning är, betyder det att jag inte kan rida? Jag tycker till exempel att kontraställning är viktigt och jag kollar av det varje ridpass.

Jag tror att det kan vara så också att en del tror att frågeställare är nybörjare just för att de är frågeställare. Jag till exempel har massor med frågor om dressyr men det betyder ju inte att jag är ridnybörjare, jag rider efter en annan inriktning bara.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 391
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 244
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 170
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp