Hur blir man av med öronskabb?

FadeAway

Trådstartare
Har varit med katten hos vet två gånger utan att bli av med skiten. Första gången behandlades han med stronghold tror jag. Två doser utan att bli bra. Därefter någon annan medicin som las i örat tre doser utan att bli bra. :(
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Har varit med katten hos vet två gånger utan att bli av med skiten. Första gången behandlades han med stronghold tror jag. Två doser utan att bli bra. Därefter någon annan medicin som las i örat tre doser utan att bli bra. :(

är katten utekatt eller finns andra djur i familjen?
Om de var på recept du fick medlerna första gången var de stronghold men var det receptfritt var de frontline. Frontline hjälper ej mot skabb över huvudtaget. Inget av dessa prepparat ska droppas i öronen untan i nacken.
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Hade samma problem för några år sedan och efter upprepade behandlingar utan att det försvann helt fick jag ett tipps av en veterinär. Man droppar tre droppar oparfymerad babyolja i varje öra varje dag. Oljan kväver skabben och rensar också ur öronen. Det fungerade. Kommer inte ihåg hur länge vi höll på men ca 1 vecka har jag för mig att det var.
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

De är utekatter och bägge fick medlet första gången dock ej andra gången.
Men han blev aldrig bra ens efter behandlingarna.
Under behandlingarna har han fått varit inne :devil:

Får köpa babyolja och testa :D
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Det är viktigt att du gör ordentligt rent innan du behandlar med olja. Oljan måste in i huden så det kan inte vara massa skorv och skit i öronen.
Ta en pincett och linda in i bommul, doppa i olja och gör rent. Du får byta bommul ofta, se till att nyp tag i ena änden av tussen och snurra bommulen runt pincetten så den inte blir vass ngnstans, gör inte bollen för stor. När du fått helt rent så droppa med olja varje dag, håll koll så det alltid är rent.
Detta är det enda sätt jag fått bort skabb. Kan dock vara riktigt svårt om den har haft skabb länge och det krupit långt ned i örat.
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Tops funkar bra annars, och man får vara försiktig så man inte trycker ner lorten i örat så det täpper till. Våra hade inte så mycket kvar efter behandlingarna med läkemedel så vi tog olja direkt och gjorde sedan rent det som lossat varje dag innan vi droppade i nytt.
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Alla djur måste behandlas även om dom inte har skabb.

Olja är bästa metoden var ihärdig så försvinner det.
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Delvis kl

Måste det vara babyolja eller funkar det med tex rapsolja? fördelar/nackdelar?
Vad använder ni för att droppa ner oljan i örat? :)
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

jag har använt vad som helst. Baby olja är nog lite tjockare o kanske bättre. Du ska inte hälla ner oljan i öroonen utan kladda på örat på insidan. Där skabben sitter. Då får den inte luft o dör.
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Delvis kl

Måste det vara babyolja eller funkar det med tex rapsolja? fördelar/nackdelar?
Vad använder ni för att droppa ner oljan i örat? :)

Det spelar ingen roll. Skabben kvävs av vilken olja som helst.
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

KL

Har också en katt med öronskabb som vi kämpat mycket med. Skulle vilja prova med olja men det är nog tyvärr omöjligt, hon vill inte att man håller fast henne och är otroligt smidig och snabb. Ungefär som att försöka hålla en oljad tvål i duschen... Går liksom inte! Vi har kört med frontline och bara det var en pärs. Har för få händer, måste fixera huvudet och samtidigt vika upp örat, för de viker hon ned och "låser fast".

Några tips?? Mina armar är trötta på arga, vassa kattklor. Hon behöver nästan sederas för att det ska funka...
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Jaghar haft liknande problem med ett par katter en gång i tiden. Jag fick helt enkelt snurra i dem ordentligt i en handdukt och hålla fast dem mellan låren och vara snabb som attan med det som skulle göras.
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Var inne med vår katt som bla hade öronskabb.

Fick recept där man droppar något kommer tyvärr ej ihåg vad det hette, men Vet. vet säkert. Man droppade typ vid nacken, som fästingmedel. Öronen rengjordes lite innan och vi efteråt med bomull.

Fungerade jättebra, var tydligen ganska nytt. Att jag inte kommer på vad det heter....
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Jag var till veterinären med några av mina katter som hade öronskabb.
De var skygga katter så de fick sövas för att de skulle kunna behandlas.
Det gjordes en ordentlig rensning i öronen, jag tror de använde någon öronrens på öronpinnarna
Sen droppa han 2 droppar öronrens och 2 droppar frontline i öronen sen masserade han öronen.
De har inte haft öronskabb efter det.
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Våran main coon har alltid haft problem med skabb och på honom är det bara att köra med öronrens flera gånger i veckan. Trots att han numera enbart är innekatt så kommer det upp nytt emellanåt. Vi har varit hos veterinären och sövt honom flera gånger för att få bort allt och fått medicin i omgångar men det verkar som om han föder upp dem själv :crazy:

Droppa öronrens i örat och massera, vänta några minuter och ta sedan öronrens på en tops och torka försiktigt bort så mycket du kan. Var väldigt försiktig nere i örat. Droppa sedan och massera igen så dör iallafall några skabbuslingar. Var beredd på att katten skakar på huvudet och skabben far omkring då så var någonstans där du kan torka rent ordentligt efteråt.
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Frontline används inte mot öronskabb. Det gör däremot Stronghold.

Frontline har inte indikation mot öronskabb, men används mot det ändå. Rekommenderas av ett flertal veterinärer. Dock, av vad jag har både läst och hört, är det oerhört smärtsamt för katten att få Frontline nerdroppat i öronen.
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Jo, det vet jag att det görs. Men att skriva ut här när det inte finns indikation på det tycker jag inte är rätt. Det är upp till veterinären vad denne vill använda.
 
Sv: Hur blir man av med öronskabb?

Om man du droppar babyolja i kattens öra är det då viktigt att få bort all olja ur örat sen på katten
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 331
Senast: monster1
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
530
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
853
Senast: kolja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp