Hur blir man av med öronskabb?

Sv: Hur blir man av med öronskabb?

kl.

Båda min katter har fått öronskabb. Kattungen som jag hämtade hem nyligen har smittat min 8-åriga hona :( Var hos Vet. i förrgår där hon gjorde rent bådas öron. Fick Advocate utskrivet samt örondroppar med antibiotika till min hona, som hade kliat upp småsår =/

Någon som behandlat med just Advocate? Hur lång tid brukar det ta innan man ser resultat? De fick Advocate i nacken igår och jag har inte sett någon direkt förbättring på honan, utan har öronen nedfällda emellanåt och kliar fortfarande. Kattungen har inte haft några synbara symptom.
 
Har varit med katten hos vet två gånger utan att bli av med skiten. Första gången behandlades han med stronghold tror jag. Två doser utan att bli bra. Därefter någon annan medicin som las i örat tre doser utan att bli bra. :(

Hej!
Vår senaste katt hade öronskabb när vi skaffade henne. Vi har behandlat genom veterinär med rengöringsdroppar och stronghold. Flera doser. Dagligt rengörande men det kom ändå tillbaka hela tiden. Efter en månad hade vi ökat rengöring till två gånger dagligen av grundlig rengöring men med försiktighet. Fick alltid upp mycket svarta och bruna klumpar ur innerörat.. Vi kontaktar veterinär igen och rekommenderas att applicera stronghold på nytt med en starkare dos. Katten är 5 månader.
Detta utan resultat. När rengöringsmedlet sedan tar slut så provar jag efter att gjort rent med bara vatten och bommul. Och försiktigt med tops, att smörja in öronen med sheasmör. Ett ekologiskt vax som smälter när det värms upp av bara händerna och kattens öron. Detta gjorde susen. Efter bara 3 dagar tycks all snabb vara död och borta. Nu får jag bara upp pyttelite brunt längre ner i örat och är övertygad om att vi är kvitt skabben. Jag tipsar om detta för att ingen annan verkar prova det. Kan vara mirakelkuren mot öronskabb för katt! Sheasmör brukar finnas på hälsokost. Naturligt och billigare än veterinärens recept. Värt att testa helt klart! Jag tror inte att skabbd skabbdjuren kan överleva i detta vax.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 331
Senast: monster1
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
530
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
853
Senast: kolja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp