Bukefalos 28 år!

Hur blir man riddare?

Sv: Hur blir man riddare?

Jag har dubbelkollat, det ska ha varit under pågående tornerspel, dock för många år sen. Men shit the same, poängen är att dödsolyckor är väldigt ovanliga.
 
Sv: Hur blir man riddare?

här i sverige? Låter förvånad och skeptisk eftersom jag har kollat med andra som liksom mig har varit med från början och ingen har hört talas om något dödsfall under pågående tornerspel. Varken Pelle som startade det hela i mordern tid eller någon av de gotländska "fossilerna" heller. Jag har varit med sedan 1986 och klassas väl som fossil jag med och om ingen av oss har hört talas om det så kanske det inte är så konstigt att vi verkar skeptiska.

Vem har du hört det ifrån?
 
Sv: Hur blir man riddare?

Jag har dubbelkollat, det ska ha varit under pågående tornerspel, dock för många år sen. Men shit the same, poängen är att dödsolyckor är väldigt ovanliga.

Som den gotlänning jag är (för här är det tornerspel som gäller på sommaren :devil: ) så har jag för mig att det dog en nu i sommras?

Fast med närmare eftertanke så kanske det inte var under själva spelet, utan efter, pga blixten?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur blir man riddare?

Det var efter spelen i Mariefred och inte i samband med dom. Han lämnade ett stort tomrum i min verklighet och i mitt hjärta och det är jag säkert inte ensam om... :cry:
 
Sv: Hur blir man riddare?

Det var efter spelen i Mariefred och inte i samband med dom. Han lämnade ett stort tomrum i min verklighet och i mitt hjärta och det är jag säkert inte ensam om... :cry:

Vänta nu, vem pratar du om nu? :confused:
Gotlänningen? Dog han i mariefred? Han dog ju här på ön? :confused: Eller är jag helt ute och cyklar nu? :angel:
 
Sv: Hur blir man riddare?

Jag var på min första tornerspelsträning igår :D Det var skitkul. Hur coolt som helst att se riddarna stajla med svärd och så. Kan knappt vänta på att få komma ut till de riktiga spelen å se :bump:

St Nicolai som jag är med i är väl närmast för dig tror jag.

Min riddare syr i alla fall kläderna å det själv, vilket jag tror de flesta gör. vart vapnen å så kommer ifrån vet jag dock inte
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur blir man riddare?

Du är nog ute och cyklar. Citat från Gotlands allehanda den 25/7 2006 (finns även på helagotland.se)

"51-årige J***** H***, flerfaldig svensk mästare i tornerspel, segnade ner efter en show under Riddardagarna i Mariefred." ...

(något editerat utav mig)
 
Sv: Hur blir man riddare?

Slawek eller Lancelot som han kallas i St Nicolai har fixat träningar i karlstad. Så bor man i närheten av Karlstad (dalsland/värmland) så kan man alltid ta kontakt med St Nicolai Riddare´s ryttmästare. Hans mail tillsammans med mer info om St Nicolai finns på www.stnicolai.se

Goofyspouse: (eller skall man kalla dig Ailim? :) ) så du trivdes? Roligt att höra! Nu var det väl inte så mycket du fick göra, men det gäller att mjukstarta :) Jag har tittat på ditt "arbete" och lagt ut en del på hemsidan. Vi syns väl den 12:e?

Scorpan: Mmmmm, det som hände var inte roligt. Men jag kan bara hålla med att jag heller INTE känner till nått dödsfall inom tornerspel (under spelets gång/träning). Det som hände J H berodde på vädret och det var efter spelen.
 
Sv: Hur blir man riddare?

Nä, jag känner heller inte till några dödsfall som har skett under pågående tornerspel, inte i sverige i alla fall. Dock har det väl skett att vissa skador har uppstått, typ något brutet ben, hjärnskakning. Men det är så sällan så man skadas nästan oftare i hemmet *s*

Eller som nar en viss riddare under man mot man traning nastan korde upp lansen i testiklarna pa sin motkombattant!

Kan lugnt saga att han undkom med mycket latta blessyrer men det KUNDE ha gatt valdigt illa!

Detta hande i Silvferfalken bara ett par manader efter vi startat upp den gruppen och nar tva av killarna ovade sjalva dvs inte tillsammans med laget.

/KT
 
Sv: Hur blir man riddare?

AJ! :eek: Sicken tur att jag inte har några sådana!

Min värsta olycka på banan skedde pga brusten tygel. Spräckta revben, hjärnskakning, rejäla skrapsår (i ringbrynjeform!) och minnesluckor. Fick ridförbud efter den olyckan och var så pass trasig att jag lyssnade på läkaren. Fast jag red som gycklare på spel 2 samma dag - inte mitt livs smartaste drag kanske...
 
Sv: Hur blir man riddare?

Du är nog ute och cyklar. Citat från Gotlands allehanda den 25/7 2006 (finns även på helagotland.se)

"51-årige J***** H***, flerfaldig svensk mästare i tornerspel, segnade ner efter en show under Riddardagarna i Mariefred." ...

(något editerat utav mig)

Förlåt. :o
 
Senast ändrad:
Sv: Hur blir man riddare?

Det är lungt. För oss som har kännt JH sedan evigheters evigheter känner bara att det är lite tungt att hans död skall ältas om och om igen och därför försöker vi slå ihjäl alla myter om hur det gick till.
 
Sv: Hur blir man riddare?

Eller som nar en viss riddare under man mot man traning nastan korde upp lansen i testiklarna pa sin motkombattant!

Kan lugnt saga att han undkom med mycket latta blessyrer men det KUNDE ha gatt valdigt illa!

Detta hande i Silvferfalken bara ett par manader efter vi startat upp den gruppen och nar tva av killarna ovade sjalva dvs inte tillsammans med laget.

/KT

Aj aj aj.... det där lät inget vidare... Jag har "bara" fått el lans på låret och på axeln... blev ena riktiga blåmärken men inte värre än så...
Det värsta skedde nog under en stuntstrid då jag fick ta ett svärd i skallen... Blödde ganska ymnigt och en lättare hjärnskakning. Det är tur att man har rusting (ringbrynja + vadering) annars hade det nog blivit lite värre skador... Slogs ändå färdig striden å folk trodde att det var låssasblod... Man ä lika smart som vissa andra här *s* fast riktigt korkat igentligen...
 
Sv: Hur blir man riddare?

Jag tror det var i Silverfalken for ett par ar sedan som en olycka hande pga av en brusten sadelgjord.

Men som tur var inga allvarligare skador pa ryttaren.

Sadelgjorden brast pga av att den var gammal och sliten och att ryttaren bastamt att byta ut den EFTER den dagens show!

Som sagt i all hastsport ar det valdigt viktigt att kontrollera sin utrustning innan varje ridpass och genast byta ut trasiga eller slitna delar!

( Jag var med om att stigladret brast under ett galopppass en gang och blev riktigt radd men lyckades sitta kvar i sadeln trots att hasten kastade sig undan...han blev skramd nar ladret snartade av och slog honom med stigbygel etc. Det var efter jag lanat ut honom en tid till en ridskola och fick hem sadeln med stiglader som INTE var mina och som var helt utslitna, vilket jag markte vid min forsta ridtur efter hemtagandet av hasten, jag hade ju ingen anledning att tro att dom skulle ha bytt ut min utrustning.)

/KT
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 526
Senast: Roheryn
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 482
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp