Hur bör man agera vid påkörning av katt? (utbruten från Vad gör vi del CLXII)

Jag gör liksom massor av val och riskvärderingar som påverkar olycksrisker och trafiksituationer för andra människor. Om jag bestämmer mig för att låta mitt sjuåriga barn gå ensam till skolan eller inte. Vilka lampor och reflexer jag använder. Hur jag stängslar min hage. Vilken bil jag kör eller inte kör. Hur jag monterar min brevlåda.

Har svårt att se att just katten skulle vara något specialfall i det avseendet bara för att det är en katt som skulle gör att de dåliga beslut som fattas om dem skulle ha någon annan dignitet än dåliga beslut som folk kan ta om diverse andra saker?
Om någon skulle låta sina andra djur eller barn springa fritt på högt trafikerad väg dygnet runt så skulle nog folk reagera ännu mer. Det handlar väl om att katter får göra saker som andra husdjur inte får.
Du nämner brevlåda- men den springer ju inte ut i vägen. Det är ju helt olika saker.
 
Jag gör liksom massor av val och riskvärderingar som påverkar olycksrisker och trafiksituationer för andra människor. Om jag bestämmer mig för att låta mitt sjuåriga barn gå ensam till skolan eller inte. Vilka lampor och reflexer jag använder. Hur jag stängslar min hage. Vilken bil jag kör eller inte kör. Hur jag monterar min brevlåda.

Har svårt att se att just katten skulle vara något specialfall i det avseendet bara för att det är en katt som skulle gör att de dåliga beslut som fattas om dem skulle ha någon annan dignitet än dåliga beslut som folk kan ta om diverse andra saker?
Fast ett sjuårigt barn går att resonera med och lära trafikregler och springer förhoppningvis inte rätt över vägen mitt i natten (eller mitt på dagen för all del) annat än i extrema undantagsfall, och oavsett val av stängsel FINNS där i alla fall ett stängsel runt så gott som alla andra husdjur. Det är såvitt jag vet Enbart katter som anses okej att ta vara på sig själva i det vilda, i tätort och i trafik.
Att när man gör det valet anse att det är trafikvett som saknas om kissen förolyckas känns avigt.
 
Jag gör liksom massor av val och riskvärderingar som påverkar olycksrisker och trafiksituationer för andra människor. Om jag bestämmer mig för att låta mitt sjuåriga barn gå ensam till skolan eller inte. Vilka lampor och reflexer jag använder. Hur jag stängslar min hage. Vilken bil jag kör eller inte kör. Hur jag monterar min brevlåda.

Har svårt att se att just katten skulle vara något specialfall i det avseendet bara för att det är en katt som skulle gör att de dåliga beslut som fattas om dem skulle ha någon annan dignitet än dåliga beslut som folk kan ta om diverse andra saker?
Nej, dåliga beslut om katter är inte per definition värre än dåliga beslut om andra saker om vi pratar trafiken i allmänhet, samhället eller livet i stort, men nu pratar vi ju just om katter, och jämför dem med andra djur. Där är katten ganska unik i det hänseende jag redan nämnt - de är det enda tamdjur som tillåts springa fritt. Vissa risker går inte att undvika, vissa går kanske att planera bort eller minimera, vissa går faktiskt att undvika helt eller nästan helt. Risken för att katter blir påkörda är en sån som går att undvika nästan helt.
 
Nej, dåliga beslut om katter är inte per definition värre än dåliga beslut om andra saker om vi pratar trafiken i allmänhet, samhället eller livet i stort, men nu pratar vi ju just om katter, och jämför dem med andra djur. Där är katten ganska unik i det hänseende jag redan nämnt - de är det enda tamdjur som tillåts springa fritt. Vissa risker går inte att undvika, vissa går kanske att planera bort eller minimera, vissa går faktiskt att undvika helt eller nästan helt. Risken för att katter blir påkörda är en sån som går att undvika nästan helt.
Ok, jag trodde du pratade om att våra riskvärderingar och beslut innebär konsekvenser för medmänniskor i omgivningen, i detta fall specifikt i trafiksituationer.
 
Ok, jag trodde du pratade om att våra riskvärderingar och beslut innebär konsekvenser för medmänniskor i omgivningen, i detta fall specifikt i trafiksituationer.
Ja, det är ju en aspekt av fenomenet vi diskuterar ☺️ Vet inte om det beror på att jag är trött att det känns som att det går lite i cirklar nu? 😅
 
Ja, det är ju en aspekt av fenomenet vi diskuterar ☺️ Vet inte om det beror på att jag är trött att det känns som att det går lite i cirklar nu? 😅
Tror vi kan enas om att det för oss båda är dags för nattning? :sleep:
Har en känsla av att vi talar förbi varandra på något sätt som jag inte har fokus nog för att identifiera ordentligt....
 
Tror vi kan enas om att det för oss båda är dags för nattning? :sleep:
Har en känsla av att vi talar förbi varandra på något sätt som jag inte har fokus nog för att identifiera ordentligt....
Ja, det var en väldigt bra sammanfattning även av hur det känns för mig 😆
 
En följdfråga.
Om jag kör på en katt, inte hittar någon ägare och tar den till veterinären, vem betalar veterinärvård?
Jag tar för givet att det är jag. Har jag rätt att besluta om avlivning när det gäller någon annans katt?

Hos mig går det just nu fyra olika katter. Jag vet var två av dom hör hemma. Ingen av dom är märkt.
En femte är här mer sällan, den har spårning på sig.

Av dom två jag känner till ägaren hade den inte hittats genom att knacka dörr om katten blir påkörd utanför mitt.

De flesta kliniker tar emot katter som är i behov av vård ”på egen bekostnad”. Eftersom du inte är ägare har du ingen bestämmanderätt över behandlingen utan ansvarig veterinär bestämmer vad som ska göras. Smärtlindring, plåstra om och ge dropp brukar vara sådant man gör på egen bekostnad men ingen avancerad diagnostik. Är inte katten ID-märkt eller om den är det men ingen ägare kan hittas kontaktas Länsstyrelsen och så får de bestämma vad som ska göras.
 
Jag har själv haft utekatt och tycker väl egentligen att det är det bästa för katter, MEN det medföljer ju ett väldigt stort ansvar för kattägaren. För det räknas väl inte som viltskada om bilen blir skadad vid påkörning? Och jag hade inte tvekat en sekund att kräva ersättning för förlorad arbetsinkomst och körersättning om jag var tvungen att köra katten till veterinär.

Det är inte ditt jobb att springa runt och knacka dörr om du kör på en katt. Ringa polisen och anmäla vad som hänt och i bästa fall ta katten till veterinär är så långt ditt ansvar sträcker sig. Man kan ju försöka övertala polisen att de ska ta katten till veterinär men det brukar vara svårt.
 
Nej, dåliga beslut om katter är inte per definition värre än dåliga beslut om andra saker om vi pratar trafiken i allmänhet, samhället eller livet i stort, men nu pratar vi ju just om katter, och jämför dem med andra djur. Där är katten ganska unik i det hänseende jag redan nämnt - de är det enda tamdjur som tillåts springa fritt. Vissa risker går inte att undvika, vissa går kanske att planera bort eller minimera, vissa går faktiskt att undvika helt eller nästan helt. Risken för att katter blir påkörda är en sån som går att undvika nästan helt.

Både ja och nej. Vi har rätt omfattande löshundsjakt i Sverige vilket innebär att ett antal jakthundar blir påkörda under jakten varje år. Vi har även tamrenar som gör lösa och som körs på av både tåg och bilar samt boskap dom går lösa runt fäbodar och som riskerar att bli påkörda.

Det är självklart inte rimligt att släppa katter i tätort lösa ute, de är sällan arbetande katter och de löper stor risk att skadas. Men under vissa förhållanden är det rimligt att ha arbetande katter lösa ute. Givetvis ska man alltid ta hänsyn till hur omgivningen ser ut innan katten släpps lös.
 
Både ja och nej. Vi har rätt omfattande löshundsjakt i Sverige vilket innebär att ett antal jakthundar blir påkörda under jakten varje år. Vi har även tamrenar som gör lösa och som körs på av både tåg och bilar samt boskap dom går lösa runt fäbodar och som riskerar att bli påkörda.

Det är självklart inte rimligt att släppa katter i tätort lösa ute, de är sällan arbetande katter och de löper stor risk att skadas. Men under vissa förhållanden är det rimligt att ha arbetande katter lösa ute. Givetvis ska man alltid ta hänsyn till hur omgivningen ser ut innan katten släpps lös.
Fast att jaga med lös hund som för det mesta (alltid?) är pejlad och som släpps under viss tid går inte att jämföra med en katt som året runt går lös utan uppsyn tycker jag. Jag har aldrig varit med om en jakthundsägare som släpper vind för våg och efterlyser Ludde" för att hen varit saknad ett par dagar och ju oftast kommer hem på kvällen, men ibland försvinner någon vecka.
Renar är också en egen kategori.
 
Både ja och nej. Vi har rätt omfattande löshundsjakt i Sverige vilket innebär att ett antal jakthundar blir påkörda under jakten varje år. Vi har även tamrenar som gör lösa och som körs på av både tåg och bilar samt boskap dom går lösa runt fäbodar och som riskerar att bli påkörda.

Det är självklart inte rimligt att släppa katter i tätort lösa ute, de är sällan arbetande katter och de löper stor risk att skadas. Men under vissa förhållanden är det rimligt att ha arbetande katter lösa ute. Givetvis ska man alltid ta hänsyn till hur omgivningen ser ut innan katten släpps lös.

Jag har kört på en katt. Det var i tätort på en större väg som är känd för att folk kör för fort. Jag körde inte för fort men katten kom farande som skjuten ur en kanon rakt in under min bil. Här omkring är det många som har utekatter! Ofta med ursäkten att "min katt går inte så långt". Sen ser man just deras katt springa över stora vägen som ligger 20-30 min från hemmet. När man nämner det för kattägaren så får man ett "Ojdå det trodde jag inte" sen får katten även fortsatt gå ut på egen tass.
 
Losningsorienterad? Vad du foreslar ar att resten av manskligheten ska ta ansvar for nagon annan's djur. Nagon man oftast inte kanner och inte vet vem det ar. Jag foreslar att katt agaren i stallet tar sitt ansvar och inte har utekatter pa orter dar de latt kan bli pakorda och att de accepterar riskerna om de anda slapper ut katten.

Riktigt så enkelt är det ju inte. Alla människor finns inte på facebook, alla människor är inte jättebekväma med att ha en död katt i sin baklucka hela arbetsdagen - är katten skadad är det inte plättlätt att hitta en akutveterinär ute på landsbygden heller även om jag hoppas att alla skulle försöka. Som sagt är det ju inte ens säkert att en hittar katten ifall den kilar iväg och ligger och trycker någonstans.
Personligen skulle jag verkligen försöka på sjuhundra vis om jag kunde, men det är ju ingenting man kan Förvänta sig av folk. Eventuellt ett samtal till polisen i så fall.

Fast det handlar ju inte om att ta ansvar för katten. Det handlar om att det är en uppgift som normalt följer med att man kört på något, oavsett om det är ett vilt eller tamt djur, en människa eller en sak.
Att man beroende på omständigheter, tid och plats gör någon viss insats för att meddela berörda. Och om inget annat alternativ fungerar så informerar man polisen om vad man kört på, var och när.

Det betyder ju inte att man ska leta tills man hittat en ägare, men inte heller att man av princip aldrig ska lyfta ett enda finger på egen hand. Precis som man inte behöver avliva själv eller skaffa dit någon som gör det, men man behöver i alla fall meddela någon att det ligger ett djur som behöver avlivas där.
Exakt vad jag menade!
Det var väl mer idiotförklarandet av en förare som inte gjort sitt yttersta för att kontakta ägaren till eventuell katt som fick folk att reagera tror jag. Det är ju inte ens säkert att en vet att det är en katt man kört på, det är inte säkert att man hittar djuret eller att det finns möjlighet att stanna.
Jag tror det är förlorande få som ringer till polisen och meddelar att de kört på en hare, kanin, fasan eller ens räv faktiskt, även om de inte är säkra på att djuret är dött. Större fordon kanske inte ens märker att skada skett och många gånger hade det lika gärna kunnat vara en katt, särskilt kvällstid.
Det var inget idiotförklarade jag var ute efter. Jag tycker bara det är självklart att man tar ansvar över det djur man eventuellt dödat. Jag försöker iofs fånga lösa hästar/hundar om jag ser det också. Fast det är ägarens ansvar att bygga en ordentlig hage/stänga dörren. Men det är inte speciellt svårt eller jobbigt att vara lite medmänniska och hjälpa till.
Fast inlägget DET inlägget i sin tur var ett svar på lade rätt stort ansvar på den eventuella bilföraren. Jag vet att jag personligen hade haft stora problem med att lasta in en död katt i bagaget på min bil och låta den ligga där under arbetsdagen tills jag eventuellt kunde få tag på en veterinär som kunde chipläsa, till exempel. Detsamma med ett par timmar spenderade med att knacka på främmande dörrar.
Jag har aldrig sagt att man ska lägga flera timmar och knacka dörr i ett helt bostadsområde. Jag menar mer att man åtminstone kan försöka ta de närmaste 2-3 husen. Det kan ta fem minuter.

Exemplet på att ta med katten och ta den till veterinären när den öppnat var ett annat exempel. Ringa polisen är ett annat. Jag har dock jäkligt svårt för de som bara kör vidare utan en enda åtgärd. Visst kan man åtminstone flytta katten från vägen och se att den är död?

Nej, det finns vägar där det inte är lämpligt att stanna och då ska man inte göra det heller. Men att lyfta luren och ringa någon som kan hjälpa till är en åtgärd.

Jag blir lika ledsen när det ligger en hare mitt på vägen utanför mig. Hur svårt är det att stanna till, se att den är död och dra den till sidan? Hur kan man sova utan att göra den kontrollen?
 
Vad händer om katten fortfarande lever men har brutit ryggen eller liknande, och kravlat sig från vägen och in i ett dike eller i skogen. Åker man fortfarande vidare eftersom man har bråttom till jobbet och det är inte ens ansvar? Samtidigt som katten ligger och långsamt plågas ihjäl? Visst är det ägarens ansvar, men det är ett levande djur som utsätts för fruktansvärda smärtor och rädsla och en långsam, fruktansvärd, utdragen död. Det är ett levande djur.

Om jag ser en häst som brutit sig ur sin hage, springer på vägen och jag kör på den och den bryter benet. Åker jag fortfarande bara vidare eftersom det är ägarens ansvar att ta hand om sin häst och att den rymt? Eftersom det är ägaren som har brustit i ansvar tex genom att inte sett till att aggregatet fungerar som det ska.
 
Vad händer om katten fortfarande lever men har brutit ryggen eller liknande, och kravlat sig från vägen och in i ett dike eller i skogen. Åker man fortfarande vidare eftersom man har bråttom till jobbet och det är inte ens ansvar? Samtidigt som katten ligger och långsamt plågas ihjäl? Visst är det ägarens ansvar, men det är ett levande djur som utsätts för fruktansvärda smärtor och rädsla och en långsam, fruktansvärd, utdragen död. Det är ett levande djur.

Om jag ser en häst som brutit sig ur sin hage, springer på vägen och jag kör på den och den bryter benet. Åker jag fortfarande bara vidare eftersom det är ägarens ansvar att ta hand om sin häst och att den rymt? Eftersom det är ägaren som har brustit i ansvar tex genom att inte sett till att aggregatet fungerar som det ska.
Vad folk i allmänhet gör vet jag inte, men jag har en känsla av att de flesta här inne skulle göra rätt mycket för att hitta katten. Det jag tycker är ett problem är en policy som från början är okej med att försätta både katt och bilist i det läget.

En häst som rymmer är ju inte planen. Det handlar för mig i det här resonemanget inte om att inte hjälpas åt eller ställa upp för djur och medmänniskor, att man aldrig får göra misstag eller olyckor aldrig får hända. Aggregat kan gå sönder, hästar kan vara utbrytarexperter. Saker och ting har gått snett för mig och hundarna också. Men då är det just att det gått snett, inte att jag släppt ut dem själva och tyckt att saker får väl gå som de går.

I den uppkomna situationen är det ingen skillnad på en påkörd hund och en påkörd katt, jag skulle göra mitt bästa för att minska djurets lidande och kontakta ägare. Det är skillnaden i säkerhetstänk och ansvarstagande från ägaren jag har så svårt att förlika mig med. Men det är inte djurets fel och jag skulle inte låta en katt lida för att jag har åsikter om dess ägares beslutsfattande.
 
Både ja och nej. Vi har rätt omfattande löshundsjakt i Sverige vilket innebär att ett antal jakthundar blir påkörda under jakten varje år. Vi har även tamrenar som gör lösa och som körs på av både tåg och bilar samt boskap dom går lösa runt fäbodar och som riskerar att bli påkörda.

Det är självklart inte rimligt att släppa katter i tätort lösa ute, de är sällan arbetande katter och de löper stor risk att skadas. Men under vissa förhållanden är det rimligt att ha arbetande katter lösa ute. Givetvis ska man alltid ta hänsyn till hur omgivningen ser ut innan katten släpps lös.
Tycker @Sel sammanfattade det bra. Men det var en intressant nyansering.
 
Vad händer om katten fortfarande lever men har brutit ryggen eller liknande, och kravlat sig från vägen och in i ett dike eller i skogen. Åker man fortfarande vidare eftersom man har bråttom till jobbet och det är inte ens ansvar? Samtidigt som katten ligger och långsamt plågas ihjäl? Visst är det ägarens ansvar, men det är ett levande djur som utsätts för fruktansvärda smärtor och rädsla och en långsam, fruktansvärd, utdragen död. Det är ett levande djur.

Om jag ser en häst som brutit sig ur sin hage, springer på vägen och jag kör på den och den bryter benet. Åker jag fortfarande bara vidare eftersom det är ägarens ansvar att ta hand om sin häst och att den rymt? Eftersom det är ägaren som har brustit i ansvar tex genom att inte sett till att aggregatet fungerar som det ska.

Spontant känns det väldigt svårt att ställa den diagnosen från förarplatsen om katten dessutom kravlar iväg. Om man nu VET att katten bröt ryggen och den fortfarande står att finna på platsen tror jag de allra flesta skulle ta med den till veterinär eller åtminstone avliva den på plats. Ingen njuter väl av att köra över djur som inte förstår trafikregler och faror. Men jag skulle inte ta på mig skulden för det inträffade, att katten skulle befinna sig framför min bil var inte mitt val.

Varför är det till 99% bondkatter som stryker runt vägarna förresten? Jag har aldrig sett en don sphynx, birma, britt eller rex ute i samhället annat än i sele. Är det så enkelt att inköpspriset håller dem inne?

Kör du på en häst lär du inte kunna köra vidare hur som helst, det är ju en potentiell livsfara för övriga trafikanter på ett sätt som en liten katt inte är.

Edit, vill tillägga att åtminstone inte jag läser in något "katthat" i tråden någonstans och hoppas jag inte uttrycker mig så. Tror alla känner för djuren och deras lidande men det märks att utekatter börjar bli omodernt. Det finns en tilltagande aversion mot skadorna/olägenheterna de för med sig och det är nog den som ses i diskussionen.
 
Senast ändrad:
Fast att jaga med lös hund som för det mesta (alltid?) är pejlad och som släpps under viss tid går inte att jämföra med en katt som året runt går lös utan uppsyn tycker jag. Jag har aldrig varit med om en jakthundsägare som släpper vind för våg och efterlyser Ludde" för att hen varit saknad ett par dagar och ju oftast kommer hem på kvällen, men ibland försvinner någon vecka.
Renar är också en egen kategori.

Skulle man få jaga året runt skulle det bedrivas löshundsjakt ute året runt.

Det blir vanligare att sätta GPS på utekatter också. Jag ursäktar inte den kultur som finns runt utekatter, men tycker man kan nyansera lite. Kattägare blir mer ansvarsfulla och även fast de flesta utekatter inte kan betraktas som arbetande djur så finns det katter som utför viktigt arbete ute på gårdarna.
 
Skulle man få jaga året runt skulle det bedrivas löshundsjakt ute året runt.

Det blir vanligare att sätta GPS på utekatter också. Jag ursäktar inte den kultur som finns runt utekatter, men tycker man kan nyansera lite. Kattägare blir mer ansvarsfulla och även fast de flesta utekatter inte kan betraktas som arbetande djur så finns det katter som utför viktigt arbete ute på gårdarna.
Det är säkert så att det finns nyanser, och de är viktiga att lyfta! Jag är verkligen inte ute efter att svartmåla någon heller, hoppas inte någon kattägare som läser känner sig attackerad eller demoniserad.

Jag tycker flera personer i tråden har påpekat något väldigt klokt som du också är inne på, nämligen att hur vi tänker kring katter kanske håller på att förändras lite, dels till följd av att vår infrastruktur på många håll krockar (tyvärr ofta bokstavligt talat) med mer traditionella sätt att ha katt som fritt strövande musjägare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp