Hur bör man agera vid påkörning av katt? (utbruten från Vad gör vi del CLXII)

Vad händer om katten fortfarande lever men har brutit ryggen eller liknande, och kravlat sig från vägen och in i ett dike eller i skogen. Åker man fortfarande vidare eftersom man har bråttom till jobbet och det är inte ens ansvar? Samtidigt som katten ligger och långsamt plågas ihjäl? Visst är det ägarens ansvar, men det är ett levande djur som utsätts för fruktansvärda smärtor och rädsla och en långsam, fruktansvärd, utdragen död. Det är ett levande djur.

Om jag ser en häst som brutit sig ur sin hage, springer på vägen och jag kör på den och den bryter benet. Åker jag fortfarande bara vidare eftersom det är ägarens ansvar att ta hand om sin häst och att den rymt? Eftersom det är ägaren som har brustit i ansvar tex genom att inte sett till att aggregatet fungerar som det ska.
En död katt lider inte. Det går nog inte att upprepas ofta nog. Har den döda katten också blivit överkörd vid en väg där den ofta springer över och där ägaren kör så borde ägaren snart upptäcka den dessutom. En död katt lider inte.

En levande skadad katt lider. Djur ska inte lida för att det finns ägare som inte tar ansvar, man får ta tiden och ta dem till veterinär där. Det är inte antingen eller, det är inte svårt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Skulle man få jaga året runt skulle det bedrivas löshundsjakt ute året runt.

Det blir vanligare att sätta GPS på utekatter också. Jag ursäktar inte den kultur som finns runt utekatter, men tycker man kan nyansera lite. Kattägare blir mer ansvarsfulla och även fast de flesta utekatter inte kan betraktas som arbetande djur så finns det katter som utför viktigt arbete ute på gårdarna.
Absolut att utekatter gör ett bra jobb på gårdar. Jag skaffade min katt till sådant. Jag bodde då på landet. Det är där jag anser att man har utekatt och oftast klarar lantkatterna sig bättre än de som är utekatter i byar och orter. Det är ju mycket mindre trafik tex.

Vi har många utekatter på orten jag bor. Det är så katterna trivs med säger ägarna till utekatterna, och efterlyser dem gång på gång i byagruppen. eller så undrar någon annan vems den där magra katten som är hos någon och verkar så utsvulten osv. Det finns liksom ingen vettig mening med en utekatt i en by eller ort, de har inget jobb där, som på en gård. Riskerna är högre och de är verkligen som skadedjur för andra människor. Man släpper ut sitt djur till att härja fritt i andra människors trädgårdar osv. Jag är inte ok med det. Inte ok med riskerna att skadas. Inte heller ok med riskerna att människor som är onda skadar dem. Så mycket högre risker i en by/ort än på landet.

Så ja, utekatter har en plats, men inte överallt.
 
En död katt lider inte. Det går nog inte att upprepas ofta nog. Har den döda katten också blivit överkörd vid en väg där den ofta springer över och där ägaren kör så borde ägaren snart upptäcka den dessutom. En död katt lider inte.

En levande skadad katt lider. Djur ska inte lida för att det finns ägare som inte tar ansvar, man får ta tiden och ta dem till veterinär där. Det är inte antingen eller, det är inte svårt.

Alla har fortfarande inte möjlighet att ta den till veterinär. Eller ens stanna och se hur det gick. Kör jag på en katt med min buss full med folk, kan jag på sin höjd ringa polis eller Djurambulansen. Som vi tack och lov har. Mer än så kan jag inte göra.
 
Exakt vad jag menade!

Det var inget idiotförklarade jag var ute efter. Jag tycker bara det är självklart att man tar ansvar över det djur man eventuellt dödat. Jag försöker iofs fånga lösa hästar/hundar om jag ser det också. Fast det är ägarens ansvar att bygga en ordentlig hage/stänga dörren. Men det är inte speciellt svårt eller jobbigt att vara lite medmänniska och hjälpa till.

Jag har aldrig sagt att man ska lägga flera timmar och knacka dörr i ett helt bostadsområde. Jag menar mer att man åtminstone kan försöka ta de närmaste 2-3 husen. Det kan ta fem minuter.

Exemplet på att ta med katten och ta den till veterinären när den öppnat var ett annat exempel. Ringa polisen är ett annat. Jag har dock jäkligt svårt för de som bara kör vidare utan en enda åtgärd. Visst kan man åtminstone flytta katten från vägen och se att den är död?

Nej, det finns vägar där det inte är lämpligt att stanna och då ska man inte göra det heller. Men att lyfta luren och ringa någon som kan hjälpa till är en åtgärd.

Jag blir lika ledsen när det ligger en hare mitt på vägen utanför mig. Hur svårt är det att stanna till, se att den är död och dra den till sidan? Hur kan man sova utan att göra den kontrollen?
Jag menade inte att du idotförklarade någon utan att det var den biten i originalinlägget som startade hela diskussionen - att någon skulle vara en idiot för att en kört på en katt och sedan misslyckats med att kontakta ägaren. Det borde jag ha skrivit tydligare. Jag tror att varenda själ här på forumet tycker att det är otroligt sorgligt med djur som förolyckas i trafiken och att de allra flesta människor gör det de kan för att hjälpa till, men till syvende och sist är det ägaren till en lösspringande katt som valt den djurhållningen och valt den risken, då tycker jag att ilskan blir något missriktad om den landar mot bilföraren. Förutsatt att den personen inte avsiktligt kört som en blådåre och utan trafikvett, men å andra sidan vet en ju att det finns sådana i trafiken. Alltid. Överallt.

Jag reagerade också på att du fick det att låta så himla enkelt. Det är inte alltid det, särskilt inte på landsbygden. När jag hittade en dd katt provade jag som sagt en hel drös med hus i närheten och ingen hade en aning. Jag var på väg till jobbet så jag ville inte ha en död katt liggande i bilen hela dagen medan jag arbetade, och det är inte heller självklart ute på landsbygden vilken facebookgrupp jag skulle kunna bli medlem i för att sprida meddelandet. Jag antar och hoppas att det spreds i bygden genom att jag pratat med ett gäng hushåll.

Hade katten varit vid liv hade jag Naturligtvis tagit med den till veterinären.
 
Skulle man få jaga året runt skulle det bedrivas löshundsjakt ute året runt.

Det blir vanligare att sätta GPS på utekatter också. Jag ursäktar inte den kultur som finns runt utekatter, men tycker man kan nyansera lite. Kattägare blir mer ansvarsfulla och även fast de flesta utekatter inte kan betraktas som arbetande djur så finns det katter som utför viktigt arbete ute på gårdarna.
Jag menade mer att de släpps ut under kontrollerade former och sedan spåras under jakten (man vil ju komma till och skjuta viltet), till skillnad från många utekatter som helt enkelt går lösa och helt utan uppsikt dygnet runt. Efterlysningarna brukar komma först efter en dag elller två, eller ännu längre upplever jag.

Självklart finns det nyanser, det har nog ingen arguemnetar emot. :)
 
Det minsta man kan göra är att, särskilt när det är mörkt, sätta på katten ett (utlösbart) reflexhalsband. Visst katten kommer kanske hem halsbandslös ibland och du behöver sätta på ett nytt. Men det är ett litet pris att betala för att säkra tillvaron så gott det går för sitt arbetsdjur. Eller?
 
Jag menade inte att du idotförklarade någon utan att det var den biten i originalinlägget som startade hela diskussionen - att någon skulle vara en idiot för att en kört på en katt och sedan misslyckats med att kontakta ägaren. Det borde jag ha skrivit tydligare. Jag tror att varenda själ här på forumet tycker att det är otroligt sorgligt med djur som förolyckas i trafiken och att de allra flesta människor gör det de kan för att hjälpa till, men till syvende och sist är det ägaren till en lösspringande katt som valt den djurhållningen och valt den risken, då tycker jag att ilskan blir något missriktad om den landar mot bilföraren. Förutsatt att den personen inte avsiktligt kört som en blådåre och utan trafikvett, men å andra sidan vet en ju att det finns sådana i trafiken. Alltid. Överallt.

Jag reagerade också på att du fick det att låta så himla enkelt. Det är inte alltid det, särskilt inte på landsbygden. När jag hittade en dd katt provade jag som sagt en hel drös med hus i närheten och ingen hade en aning. Jag var på väg till jobbet så jag ville inte ha en död katt liggande i bilen hela dagen medan jag arbetade, och det är inte heller självklart ute på landsbygden vilken facebookgrupp jag skulle kunna bli medlem i för att sprida meddelandet. Jag antar och hoppas att det spreds i bygden genom att jag pratat med ett gäng hushåll.

Hade katten varit vid liv hade jag Naturligtvis tagit med den till veterinären.
Jag håller med dig också. Jag är inte besviken på personen som kört på katten, bara att de inte ens försökt ringa på närmaste (rätt självklara) hus. Sen finns det självklart många som inte har möjlighet att göra det. En busschaufför, någon som ensam ska öppna en butik osv. Men jag tror att de flesta kan avvara 10 minuter och göra ett försök. Jag tror tyvärr många struntar i det. Samma person som körde på haren som lämnades mitt i vägen. Hur kan man bara köra vidare? Jag har enormt svårt att förstå mig på det.

Ja, det är en risk att släppa ut en katt. Jag är uppväxt med tre katter från min födsel. Den tredje lever fortfarande hos min pappa. De har överlevt trafik i 33 år. Men, ja det är en risk! Jag är jätteglad att mina grannar har katt då jag inte kan pga allergisk sambo. Jag bor lantligt till, men med hyfsat många grannar och nära en större väg. Men har massor med möss/sork på ägorna och katterna gör ett fantastiskt jobb! En granne hade en katt (eller har, de har flyttat) som jag SÅG att tog minst en mus om dagen.
 
En död katt lider inte. Det går nog inte att upprepas ofta nog. Har den döda katten också blivit överkörd vid en väg där den ofta springer över och där ägaren kör så borde ägaren snart upptäcka den dessutom. En död katt lider inte.

En levande skadad katt lider. Djur ska inte lida för att det finns ägare som inte tar ansvar, man får ta tiden och ta dem till veterinär där. Det är inte antingen eller, det är inte svårt.

Exakt. Det handlar om ett levande djur som plågas. Så även om ägaren är så ansvarslös och kass att den låter katten springa där det finns risk att den blir överkörd så är det likt förbannat inte ägaren utan katten som får lida. Så det minsta man kan begära är att kolla att man inte lämnar ett försvarslöst och oskyldigt djur att långsamt dö i fruktansvärda plågor utan att katten faktiskt är död. Sedan är det upp till var och en om man vill knacka dörr och se om någon äger den döda katten. Eller om man lägger den i vägrenen.
 
Exakt. Det handlar om ett levande djur som plågas. Så även om ägaren är så ansvarslös och kass att den låter katten springa där det finns risk att den blir överkörd så är det likt förbannat inte ägaren utan katten som får lida. Så det minsta man kan begära är att kolla att man inte lämnar ett försvarslöst och oskyldigt djur att långsamt dö i fruktansvärda plågor utan att katten faktiskt är död. Sedan är det upp till var och en om man vill knacka dörr och se om någon äger den döda katten. Eller om man lägger den i vägrenen.
Ingen har väl skrivit att den inte tänker kolla så att katten inte är död ens?
 
Alla har fortfarande inte möjlighet att ta den till veterinär. Eller ens stanna och se hur det gick. Kör jag på en katt med min buss full med folk, kan jag på sin höjd ringa polis eller Djurambulansen. Som vi tack och lov har. Mer än så kan jag inte göra.
Nej självklart finns det ju tillfällen när det inte går. Tänkte mer på när man kör bil.
 
@Unafraid Tyvärr tar de inte bara möss utan även andra arter av varierande hotad population. Småfåglar och fågelungar ligger mig varmast om hjärtat men jag känner även med kopparödlan. Till skillnad från jakthundar som präglas på sitt vilt är utekatten ett rovdjur som härjar okontrollerat i faunan året runt. Då håller jag hellre mitt musbestånd nere själv med hjälp av de naturliga fiender de har, dit räknar jag inte tamkatten.
 
Skulle man få jaga året runt skulle det bedrivas löshundsjakt ute året runt.

Det blir vanligare att sätta GPS på utekatter också. Jag ursäktar inte den kultur som finns runt utekatter, men tycker man kan nyansera lite. Kattägare blir mer ansvarsfulla och även fast de flesta utekatter inte kan betraktas som arbetande djur så finns det katter som utför viktigt arbete ute på gårdarna.

På vilket sätt är det mer ansvarstagande att ha GPS på sin katt?

Min uppfattning är att kattägare har GPS på sina katter för att själva veta var katten är när de börjar sakna den. Dvs för kattägarens egen skull.

Jag har hittills aldrig hört talas om någon som övervakar sin katt vi GPS:en och går och hämtar den när katten rör sig på olämpliga ställen, som tex andras hus och trädgårdar. Eller när de rör sig på för katten olämpliga/farliga ställen (Vilket vore det ansvarsfulla i sammanhanget).
 
På vilket sätt är det mer ansvarstagande att ha GPS på sin katt?

Min uppfattning är att kattägare har GPS på sina katter för att själva veta var katten är när de börjar sakna den. Dvs för kattägarens egen skull.

Jag har hittills aldrig hört talas om någon som övervakar sin katt vi GPS:en och går och hämtar den när katten rör sig på olämpliga ställen, som tex andras hus och trädgårdar. Eller när de rör sig på för katten olämpliga/farliga ställen (Vilket vore det ansvarsfulla i sammanhanget).
Jag har GPS på min och kollar typ varje timme var han är. Har hämtat mååånga gånger i mörkret och också bara kollat till honom när han varit på samma plats länge. Vi bor dock på landet, och han går aldrig till folks hus utan gillar att hålla till i små träddungar på gärdena. Så hyfsat ofarlig miljö ändå.

Så nu har du hört om en iaf! 😅
 
Jag har GPS på min och kollar typ varje timme var han är. Har hämtat mååånga gånger i mörkret och också bara kollat till honom när han varit på samma plats länge. Vi bor dock på landet, och han går aldrig till folks hus utan gillar att hålla till i små träddungar på gärdena. Så hyfsat ofarlig miljö ändå.

Så nu har du hört om en iaf! 😅

Undantaget som bekräftar regeln :D

Nej men självklart finns det de som gör så! Även om de inte verkar bo där jag bor tyvärr. Sen är ju katter som bor på landet och inte går till andra hus eller till farliga ställen något problem för någon annan än fåglarna kanske. Så nästan så att du är ansvarsfull i onödan ;)
 
Undantaget som bekräftar regeln :D

Nej men självklart finns det de som gör så! Även om de inte verkar bo där jag bor tyvärr. Sen är ju katter som bor på landet och inte går till andra hus eller till farliga ställen något problem för någon annan än fåglarna kanske. Så nästan så att du är ansvarsfull i onödan ;)
Haha exakt! :D

Han har kommit med några fåglar tyvärr, men 95% möss. Vill ha koll ifall det ändå skulle hända nåt..en kväll när han inte hade rört sig på ett par timmar satt han ynklig uppe i ett träd. Till slut hade han säkert tagit sig ner, men matte klättrade såklart upp och räddade sin lilla älskling. 🥰
 
På vilket sätt är det mer ansvarstagande att ha GPS på sin katt?

Min uppfattning är att kattägare har GPS på sina katter för att själva veta var katten är när de börjar sakna den. Dvs för kattägarens egen skull.

Jag har hittills aldrig hört talas om någon som övervakar sin katt vi GPS:en och går och hämtar den när katten rör sig på olämpliga ställen, som tex andras hus och trädgårdar. Eller när de rör sig på för katten olämpliga/farliga ställen (Vilket vore det ansvarsfulla i sammanhanget).

Du vet var din katt är och kan hitta den om den drar iväg eller försvinner. Precis som du kan när du sätter pejl eller GPS på din jakthund. Du har helt enkelt koll över hur den rör sig och var den är. Om du sedan agerar på det är en annan fråga.

Att du inte hört talas om att folk använder GPS för att ta hem din katt betyder inte att de människorna inte finns.
 
Vad händer om katten fortfarande lever men har brutit ryggen eller liknande, och kravlat sig från vägen och in i ett dike eller i skogen. Åker man fortfarande vidare eftersom man har bråttom till jobbet och det är inte ens ansvar? Samtidigt som katten ligger och långsamt plågas ihjäl? Visst är det ägarens ansvar, men det är ett levande djur som utsätts för fruktansvärda smärtor och rädsla och en långsam, fruktansvärd, utdragen död. Det är ett levande djur.

Om jag ser en häst som brutit sig ur sin hage, springer på vägen och jag kör på den och den bryter benet. Åker jag fortfarande bara vidare eftersom det är ägarens ansvar att ta hand om sin häst och att den rymt? Eftersom det är ägaren som har brustit i ansvar tex genom att inte sett till att aggregatet fungerar som det ska.
Min älskade katt blev påkörd i våras, precis utanför vårt hus, och bröt ryggen (bl.a.) men lyckades släpa sig iväg och försvinna. Bilisten stannade TACK OCH LOV och gick in i grannens och vårt hus för att försöka hitta ägaren. Det tog nog minst en halvtimma innan vi hittade katten, den hade gömt sig bakom några soptunnor. Klockan var 9 en fredagkväll så vi fick köra den till djursjukhuset en timmas bilväg bort där man avlivade den. Idag önskar jag att jag gått till grannen, som är jägare, och bett honom avsluta min fina lille S:s lidande, men så klartänkt var jag inte då. Det var en av de mest traumatiska upplevelserna i mitt liv..... 💔 HELT ofattbart att det finns de som inte stannar efter en påkörning. Det är omöjligt att missa att man kört på en katt.
 
Min älskade katt blev påkörd i våras, precis utanför vårt hus, och bröt ryggen (bl.a.) men lyckades släpa sig iväg och försvinna. Bilisten stannade TACK OCH LOV och gick in i grannens och vårt hus för att försöka hitta ägaren. Det tog nog minst en halvtimma innan vi hittade katten, den hade gömt sig bakom några soptunnor. Klockan var 9 en fredagkväll så vi fick köra den till djursjukhuset en timmas bilväg bort där man avlivade den. Idag önskar jag att jag gått till grannen, som är jägare, och bett honom avsluta min fina lille S:s lidande, men så klartänkt var jag inte då. Det var en av de mest traumatiska upplevelserna i mitt liv..... 💔 HELT ofattbart att det finns de som inte stannar efter en påkörning. Det är omöjligt att missa att man kört på en katt.
En fd granne som fick sin katt påkörd fick tag på en jägare; gick ju fortare så. Idag på vägen till stallet kryssade en katt framför en mötande bil och min bil....
 
Jag har GPS på min och kollar typ varje timme var han är. Har hämtat mååånga gånger i mörkret och också bara kollat till honom när han varit på samma plats länge. Vi bor dock på landet, och han går aldrig till folks hus utan gillar att hålla till i små träddungar på gärdena. Så hyfsat ofarlig miljö ändå.

Så nu har du hört om en iaf! 😅
Här kommer en till!
Jag har Tractive på mina och har definierat en trygg zon som gör att appen aviserar när de går utanför den.
Beroende på åt vilket håll de tar vägen går jag och hämtar dem och ger dem godis, förhoppningsvis funkar det.
En gång hittade jag halsbandet i en hög med päls från både min och någon annan katt (ja, min är självklart kastrerad) men som tur var hade han gömt sig i närheten och kom när jag ropade. ❤️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp