Hur börja?

Iaraphel

Trådstartare
Jag har vuxit upp med egna ridhästar och ridit och tävlat hela livet, men pga skada börjar jag nu inse att min kropp kanske inte håller för fälttävlan som är tänkt med min(a) unghäst(ar).

Jag har gått någon enstaka körkurs i klubben hemma, men de är mest inriktade på ridning. Och de tömkörningskurser/träningar jag har haft tillgång till är mest inriktade till komplement till ridningen.

Jag har kört liiitegrann, delvis kompisens shettis, och en häst jag hade "förr" som köptes som inkörd.
Har även tränat mina hästar inför inkörning, såsom tömkörning, dra saker, ställa sig mellan skaklarna, lyfta skaklar, dra en liten liten bit (dock ej fastspänd utan två som höll vagnen).
Jag tror min nuvarande 5(6)åring skulle kunna bli en bra körhäst, i enbet och hmm heter det maraton när det ingår tre delar??

Hon har utstrålning, bra gångarter, pigg, maffig, speciellt "där framme" (oj, misstolka inte) orädd! och kan gå snabbt :angel:, smidigheten går nog träna upp.. hon är inte så tung som hon kan se ut att vara:angel:
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/503
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/494
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/470
Vad tror ni om denna?


Men hur går jag till väga? Hur kan jag få hjälp med resten av inkörningen? anser inte att jagsjälv har vana och mod att spänna för första gången. Finns det kurser/utbildningar att gå (ej trav), gärna med egen häst och för nybörjare inom körning men inte nybörjare inom hästar..
Hur får man info om tävlingar? är det dåligt med körtävlingar?
Bor i småland..., men beredd att åka lite längre för bra utbildning, meen kanske inte till kiruna..
Vilket utrustning behöver man till en början?


Jag har en körsele, bröstsele, och en lånad vagn, hmm rockard kanske det är.. vet ej.. men den är tung.. :o om jag ska köpa en, vad ska man kolla efter?
Och övrigt? man kan väl andvända "vanliga" benskydd såsom lindor, senskydd, strykkappor, eller?
Är det något speciellt träns/bett man behöver, eller kan/får man köra med vanligt tredelat och engelsk nosgrimma? får man ha pullarnosgrimma?

Tacksam för svar.
 
Sv: Hur börja?

Härligt inlägg! Jag blir glad över din seriositet och ditt engagemang i dina hästar.

Vi håller inkörningsträningar varje månad i kalmartrakten (du är välkommen såklart) , och jag vet att de flesta tävlingskörklubbar i sverige håller eller har möjlighet att hjälpa dig. I småland finns bland annat blekinge jönköping och oskarshamn som är aktiva.
Man kan även kontakta en tränare och få hjälp eller lämna iväg hästen till en inkörare. det finns några sådana i sverige.
Du kanske ska passa på att gå flyinges körkurs med deras hästar? Kolla deras hemsida.

Inom körningen vill man alltid sträva efter att ha hästar med bra gång och framåtanda, en tänkt fälttävlanshäst är ju det ultimata!
Är de vackra är det ett plus såklart som inom all bedömningssport.
Har din häst Pompe/bernstein i sig? Vad är det för stam?

Vagn: I början när man kör in sin häst räcker en rockard som är stabil, rejäl och där du ser över hästen. Fjädring är nästan ett måste annars slår man sönder rygg o njurar. På sig själv alltså.
Svängel ska sitta på rockarden och hållare för bakselen. Skaklarna längst fram kan antingen vara helt släta eller ha stoppande piggar eller ha en stör ögla. Det viktiga är att skaklarna kan glida i skakelhållarna.

Du kan använda samma träns och bett som när du rider om du vill. bara det är helt och håller. Ibland används körbett (stångbett). Men man utgår från det som hästen fungerar bäst på alltid. Benskydd kan man ha om man vill. Alltid i maratonmomentet.

Mer info om tävling och klubbar finns på KUSKRINGEN.NU
 
Sv: Hur börja?

Åhh, Tack så jättemycket! étt härligt och utförligt svar! Tack..
oj, jag trodde nästan bara det fanns ridklubbar i nedre delen av sverige :o
Ska genast kolla vidare nu :).
Nu kan jag ju se fram emot att komma igång ordentligt och kanske tävla längre fram, är en tävlingsmänniska, och min häst älskar att visa upp sig, och det blir enklare att ge sig ut och träna i regn och rusk om man har något att träna för.

Näe, hon är efter: Patrice- Bonaparte- Arram
(men hon är bättre än vad stammen anger :angel:)
Såg du/ni bilderna, kan det blir en bra körhäst tror ni? (säg ja så blir jag lycklig:smirk:)
Men jag har en till hemma, yngre, men vet inte om han kanske blir för "mesig" och tanig för körning? (observera: han är bara 2år på bilderna så han kommer ju växa till sig lite)
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/565
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/524
eller hmm, kanske inte med tanke på denna reaktion vid vänjning av tömkörningsgjord :o
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/436

Och en, kanske udda och pinsam fråga till.... vad/var kan man träna? om jag skulle få henne inköörd? alltså, det går ju att köra på asfalt och grusvägarna, men känns ändå riskabelt då vi nästan blir överkörda när vi rider där. Hemma rider jag i grannens paddock på 20*60, men den är väl förliten att köra i? och är det inte förtung att köra i ridpaddockgrus? Jag har ängar och åkrar att träna på.. men hur fungerar det att dra vagn på gräs??
Vad är bästa underlaget att köra på? kanske kan göra om terrängbanan i skogen och byta underlag och ta bort hinder och träna därpå :angel:
 
Sv: Hur börja?

Guuuud vad den första av hästarna var läcker.....
Klart du ska sätta den framför vagn. Har de en bra trav i sig och börjar arbeta framför vagn...... WOW vilken trav de kan få......
Du kan träna överallt. visst går det i padocken, ängar, vägar. Bara fantasin och utrustningen som sätter gränser. Bra körunderlag är alltid hårdare än ridunderlag, heller inte fel att köra på asfalt. Det stärker dem....
 

Liknande trådar

Körning Bakgrundsfakta: Vi köpte en begagnad tysk maratonvagn för sådär ett par månader tillbaka. Den kom med parstång och två svänglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 849
Senast: Empress
·
Hästmänniskan Ja, jag sitter här nu och funderar, jag var igår på uppridning för ridledarkursen (3v på strömsholm) och huvudet är fullt av tankar och...
Svar
9
· Visningar
1 331
Senast: Mithalagos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp