Hur bra pratar en 2-åring?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Asa_S

Trådstartare
Är inne på min tredje 2-åring och har inte brytt mig speciellt mycket om att han inte pratar så mycket. Eller han pratar mycket, men inte med ord. Men sedan såg jag supernanny, och där förväntade man sig att en 2-åring skulle säga "förlåt". Sedan träffade vi en annan 2-åring på midsommarafton och hon pratade med 3-ordsmeningar, även om det var otydligt kunde man oftast utan större problem räkna ut vad hon sa. Min 2-åring säger pappa, mamma, tata, tätä, tutu, nurn-nurn, da och nej och sedan är det inte så mycket mer.

Inte för att jag är speciellt orolig :cool: , men hur mycket pratar era 2-åringar?
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Asa_S skrev:
Min 2-åring säger pappa, mamma, tata, tätä, tutu, nurn-nurn, da och nej och sedan är det inte så mycket mer.

Inte för att jag är speciellt orolig :cool: , men hur mycket pratar era 2-åringar?

Jag vet inte om det är till någon hjälp eller tröst, men så låter min 18-åring på ett ungefär... Speciellt om man ber om något. :D
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Min 2 ½ åring är tvåspråkig, svenska och kroatiska precis som jag, jag sa inte ett enda ord innan jag var 2 så där ligger min son före, men sedan slutade jag aldrig och det rent på 2 olika språk och jag visste vem som talade vad.
Min son säger pappa och tata, mamma och ngt som liknar tack på svenska och så det på kroatiska, han säger Anna och Danel (Daniel) Har sagt Teta och baba , vilket är moster och mormor men nu vägrar han och kallar mormor för mamma för att vi gör det :smirk: och moster för sitt namn. Han säger zz till kaninerna för att det börjar på z på kroatiska. Sedan har han bara en massa nonsensord ett nyligen är putta,putta så vi försöker lära honom att det är ju ett ord :D Och jösses vad han bra han uttrycker sig med gester :D
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Är din tvååring av hankön? De är oftast senare i talet än honorna.
Det är viktigare att ljuden kommer i "rätt" ordning än att det blir meningar.
Ofta är det barn som inte träffar så många människor som blir sena med talet, tex är hemma med föräldrarna hela dagarna och sällan träffar jämnåriga.
För språkutvecklingens skull är det viktigt att prata mycket med barnet att benämna saker och att läsa.
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Det är nog den språkregridering som inträffar i mitten av tonåren din son drabbats av;)
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Umgicks på midsommarafton lite med min väninnas två åriga dotter, och hon pratar förvånards värt mycket :eek: . Jag som inte brukar umgås med henne, förstod vad hon sa. Ord som "du kommer senare", "kom så leker vi", eller "kom och titta" sa hon ofta, även "inte trött" eller "är törstig" dök upp då och då.
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Min dotter är iofs snart två och ett halvt och det händer ju ganska mycket i den åldern men hon pratar mycket. Långa meningar, många ord, konstiga ord, uttryck hon lärt sig av storasyskon. Och i princip vem som helst förstår vad hon säger. Hon började pratat tidigt. Men hon var typ 1½ när hon började med tvåordsmeningar.

Har dock en bekant med en dotter som blir två i september, det barnet säger pappa och mamma enstaka gånger sen säger hon ööööhhh (kanske en förberedelse för tonåren??).
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

tifo skrev:
Jag vet inte om det är till någon hjälp eller tröst, men så låter min 18-åring på ett ungefär... Speciellt om man ber om något. :D

:D

Till andra: ja, det är en pojke. Och jag tror att när det väl kommer, så blir det "allt på en gång", på sistone har kroppsspråk och "mummelmelodier" varit väldigt "vuxna", det finns både satsmelodi och grammatik. Han har varit hos dagmamman, men där finns det bara 1+½+½ barn till förutom hans syskon, och det är som om han utvecklats mer nu sedan mitt sommarlov började. Dagmamman kanske är bättre på att tyda hans nonsens än jag... Under sommaren brukar man ju träffa en del "nytt" folk, ska bli intressant att se hur han pratar i höst...

Det verkar som om andra har samma upplevelser av tjejer, det kanske är så pass stor skillnad?

Tack för svaren!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

mimmipigg skrev:
Det är nog den språkregridering som inträffar i mitten av tonåren din son drabbats av;)
En mycket trovärdig teori, speciellt som jag observerat en nästan total handlingsförlamning - när det gäller att utföra hushållsnära tjänster.
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Min två pojkar är helt olika varandra i talet. Den äldsta var tidig med sitt språk. 8 månader gammal sa han titta och mamma och pappa, sedan har det bara blivit mer och mer. Andra människor har alltid tyckt att han pratar bra för sin ålder och han är nu lätt att prata med. Minns när han sa sin första riktiga mening......han var 2 år och sa "Mormor ,kom och sitta".

Den yngsta som blir två i september säger inte mycket. Mamma och pappa säger han mest. Och nu sitter ja och nej fast så det sägs också ofta. Annars är det ord som titta, hej och ljud som liknar ordet boll. Dää betyder där, fast det är ju hur man tolkar det..... Han kan även säga namn på folk i vår närhet eller han kan härma, men kalla ingen för deras namn, förutom hundarna Enya och Nadya som blir Eja och Naja. De flesta av hans ord har kommit under den senaste månaden ungefär. Han pratar MYCKET nu, men vi förstår ju inte hans ord ( men däremot hans gester och då kan man förstå vad han vill)
Båda barnen har gått på dagis och varit hemma hos mig och vi träffar itne så mycket folk mer än släktingar.

Barn är olika trots att de har samma föräldrar och likartad uppväxt så även ditt barns språk kommer nog snart i gång. Dröjer det lång tid kanske du borde prata med bvc, men jag tror inte att det kommer att behövas.
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Min kille blir två i augusti och han säger en hel massa ord, men de kan vara svåra att tyda. Väldigt svårt ibland, och då kan han bli väldigt frustrerad, men man märker att det kommer fler ord varje dag. Just nu är det mycket oj, aj och nej och tata (traktor) men han upprepar alla substantiv man säger så det är väldigt språkintensivt nu. Väldigt kul! Också jobbigt när man inte fattar vad han menar.
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Min dotter var väldigt sen med att ljuda, jollrade inte som liten osv. Kring 1 års ålder började hon säga några få ord, som mamma och pappa. Dröjde till nästan 1½ innan nästa utvecklingsfas kom, då ökade ordförrådet med tiotalet ord i veckan ett tag. Strax efter började hon med tvåordsmeningar. Nu är hon snart 1 år 10 mån och pratar gärna i meningar om tre fyra ord, med ord som är väldigt lätta för omgivningen att förstå. Så hon har gått från att vara sen till att vara tidig. Men med henne (som var sen på andra punkter med) har jag lärt mig att det kommer allting, men kanske inte riktigt i rätt ordning och vid "rätt" tidpunkt (hon har gjort det mesta i fel ordning enligt alla scheman). På dotterns dagis finns det treåringar som pratar betydligt mindre och obegipligare än vad hon gör, så jag tror inte man ska bry sig så mycket, så länge som de flesta andra utvecklingsområden verkar hänga med. Det är väl naturligt att barnen utvecklas på olika områden i olika faser.
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

mimmipigg skrev:
Är din tvååring av hankön? De är oftast senare i talet än honorna.
Det är viktigare att ljuden kommer i "rätt" ordning än att det blir meningar.
Ofta är det barn som inte träffar så många människor som blir sena med talet, tex är hemma med föräldrarna hela dagarna och sällan träffar jämnåriga.
För språkutvecklingens skull är det viktigt att prata mycket med barnet att benämna saker och att läsa.

Det där med att man samtalar med barnet förstår jag. I övrigt undrar jag över källor till dina uttalanden?
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

tifo skrev:
En mycket trovärdig teori, speciellt som jag observerat en nästan total handlingsförlamning - när det gäller att utföra hushållsnära tjänster.

Har den kommit plötsligt eller har tillståndet varit konstant?

I vår familj så har de hushållsnära sysslorna mötts med nästan sjuklig misstänksamhet efter det gulliga "mamma hjälpa"-stadiet.
:crazy:
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Jag skulle vilja påstå att det varit ett konstant tillstånd. Jag har dock observerat att givet vissa förutsättningar kan en plötslig eruption av verbal förmåga framträda, som när han väljer att göra någon vän sällskap och är i trängande behov av till exempel ett busskort, kan de låta:"Hit-med-kortet-men-SNABBT-jag-missar-tåget-kommer-senare-vänta-inte".

Om jag försöker inflika ett minsta lilla "har du städat som du lovade?" möts jag av "hinner-inte-tå..." (konversationen klipps av den stängande dörren).
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Ingen av mina barn har pratat ord innan 3 års ålder, det har varit tyst och skönt tills dess :p för nu så har de inte slutat att pratat :smirk: Tobe som är 3 pratar inte så mkt ord som man förstår. han har dock flerordsmeningar som han gärna använder såsom
Den äar min, ge hit den.
Släpp ner mig mamma, vill inte.
Hjälp mig, hjälp mig (ofta använt i affärer när jag har slängt honom över axeln :rofl: )
Und sitt (hund sitt alltså)
Upp och oppa (upp och hoppa till systrara på morgonen)
Han säjer gärna tack och så ler hans ås sött så man smälter :love:
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Min 2 åring, som blir 3 (en pojke) pratar mkt bra, han snackar både svenska och Norska. Men det är så olika från barn till barn.
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

som de flesta säger , det är nog olika...en kompis till mig fick barn samtidigt, hon en flicka o jag en pojke....hennes tjej satt en gång i ettårsålder snusförnuftigt och "läste tidningen" upp o ner :rofl: och "läste" Mamma, pappa jobba hela daaan, e trötta :rofl: och då var hon knappa 1 år bara...men den ungen hade mundiarre :D...kommer inte ihåg när hon började prata men det var okristligt tidigt....
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Min pojke pratade väldigt dåligt ännu vid 4-årsålder, inga långa meningar och många ljud var borta. Vi fick då besöka talterapeut och hon bedömde att artikulationsutvecklingen var försenad men att han inte hade problem att förstå språket och så. Det är brist på talpterapeuter här där vi bor, så tyvärr fick vi inte börja gå där regelbundet utan övade mest hemma på olika ljud. Vid 5 år hade han fortfarande samma diagnos. Han fick småningom specialhjälp i förskolan och när han började skolan i höstas kunde han alla ljud utom r. De ljud som var svåra var tex f (blev s), v, l (blev n) osv. Tex Flytväst var helt omöjligt för honom att säga, blev "sytest".

Så för att summera så redde det upp sig till sist. Litet less blev jag dock då ingen tog probelmen på allvar utan mest sa att "det löser sig med tiden", det var på mitt initiativ som vi kom oss på utredning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 619
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 872
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 368
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 441
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp