Bukefalos 28 år!

Hur dressyren ändrats..

Totilas

EdwardGalTotilas3[1].jpg


10-31-d2150-gal-nl-totilas-kwpn1_large.jpg



Totilas-and-Matthias-Rath-9T5U2445.jpg


Mattias innan han fick hjälp av Sjef Jansen

Jag kanske inte riktigt håller med om allt Sjef gör och gjort.
Men jag kan känna att det är en man som har ett system från start till slutmål som är gediget och underbyggt av en helvetes massa kunskap.

Jag kan tycka att är en häst färdig för GP kanske den inte ska behöva rollas i rätt långt pass på framridning/morgon, jag vill få ut halsen mer, kanske man varit "lite tuff" på vägen etc. Då tycker inte jag den är helt klar.
Men det är ju så klart min åsikt. Och jag har inte ridit i närheten av det.
Däremot så kan jag känna att vissa människor har ett mer underbyggt system baserat på ingredienser där man direkt kan påverka olika individer.
Och det tror jag han har mer än många andra. Ett system som inte bygger på lite så, lite så, lite så och så blir det oftast ganska bra.
Utan han kör hela sin grej och det är klart att en häst som börjar utbildas kommer gå GP.

Sen har ju han också en klassisk utbildning i grunden. Han vet vad skolsprång, levad etc är och hur det funkar.
Därför tror jag han lyckats så bra.
Men så har han också ett hjälpgivningssystem som är väldigt likt det som förr var.

FÖ sån jävla bedrift av MR att rida enligt ett visst sätt hela sitt liv, ha familj och land som rider så och sen byta system. Modigt och väldigt imponerande att vara så öppen!
Det tror jag inte man riktigt vågat med så många andra tränare..
Jag vete fasen hur många jag vågat kasta allt gammalt och byta system för iaf..
 
Sen har ju han också en klassisk utbildning i grunden. Han vet vad skolsprång, levad etc är och hur det funkar.
Därför tror jag han lyckats så bra.
Men så har han också ett hjälpgivningssystem som är väldigt likt det som förr var.

Tror du på riktigt att han lyckats så bra för att han har klassisk utbildning i grunden och vet vad levad och skolsprång är? Ser du det som en förutsättning för att ha ett fungerande system?
 
Tror du på riktigt att han lyckats så bra för att han har klassisk utbildning i grunden och vet vad levad och skolsprång är? Ser du det som en förutsättning för att ha ett fungerande system?

Inte endast så klart. Men jag tror absolut att man har nytta av att veta det. Japp..
Det handlar inte om cirkuskonster med hopp och jox. Utan om vägen för att ta sig dit med allt vad det innebär. Vilken måste ta vägen via GP och det utan minsta lilla acceptans för negativa avvikelser. Om de ska vara korrekta, givetvis.
Sen måste man vara driven, tävlingsmänniska och ha en helvetes massa annan kunskap.

Men jag anser att de rollade hästarna inte sällan har bättre bärighet än vissa andra trots att de ibland har korta halsar och mycket tryck i truten.
Det är ingen slump.
Det handlar om utbildningssystemet. Och det bygger på samma principer och hjälpgivning som man använde för att lära in skolsprång.
Det är beprövad kunskap sen x antal hundra år.
Sen adderat modern touch.
Men fortfarande med viss inlärning och visst hjälpgivningssystem som är konstruerat för bärighet just(för skolsprången).

Så ja, jag tror hans pålästhet om historien och hur man red då spelar stor roll i hans koncept. Utöver att det är ett som fanns rätt likt redan på 1300-talet och inte är något han tagit fram helt själv direkt..
 
Inte endast så klart. Men jag tror absolut att man har nytta av att veta det. Japp..
Det handlar inte om cirkuskonster med hopp och jox. Utan om vägen för att ta sig dit med allt vad det innebär. Vilken måste ta vägen via GP och det utan minsta lilla acceptans för negativa avvikelser. Om de ska vara korrekta, givetvis.
Sen måste man vara driven, tävlingsmänniska och ha en helvetes massa annan kunskap.

Men jag anser att de rollade hästarna inte sällan har bättre bärighet än vissa andra trots att de ibland har korta halsar och mycket tryck i truten.
Det är ingen slump.
Det handlar om utbildningssystemet. Och det bygger på samma principer och hjälpgivning som man använde för att lära in skolsprång.
Det är beprövad kunskap sen x antal hundra år.
Sen adderat modern touch.
Men fortfarande med viss inlärning och visst hjälpgivningssystem som är konstruerat för bärighet just(för skolsprången).

Så ja, jag tror hans pålästhet om historien och hur man red då spelar stor roll i hans koncept. Utöver att det är ett som fanns rätt likt redan på 1300-talet och inte är något han tagit fram helt själv direkt..

Ok då förstår jag hur du tänker.
 
Ett som är säkert är att sjef är sjukt smart att få fram övningar osv.

Och @smulan87 trevligt att se dig lite mer aktiv på forumet ;)

Haha ja jag är ju ledig för en gångs skull! Men nu tycker jag debatterna kan ta fart igen så att jag får lite läsning, är bättre på att läsa än att själv delta i diskussionerna. :angel:
 
Tror du på riktigt att han lyckats så bra för att han har klassisk utbildning i grunden och vet vad levad och skolsprång är? Ser du det som en förutsättning för att ha ett fungerande system?

Kan tillägga att jag inte tror det är nödvändigt idag. Man behöver inte rida nacken högst. Man behöver inte rida enligt TR.
Och det finns så jäkla bra hästar som klarar rörelser utan att ridas enligt TR.
Så nej - man behöver absolut inte veta vad skolsprång är eller hur de funkar.
Haha ja jag är ju ledig för en gångs skull! Men nu tycker jag debatterna kan ta fart igen så att jag får lite läsning, är bättre på att läsa än att själv delta i diskussionerna. :angel:

Du har ju skrivit 4 rader ju redan! Meeer! ;)
 
Kul att ni uppmärksammar min närvaro :D Jag tycker och tänker en massa men är inte nog analytisk för att kasta mig in i era diskussioner. O_o

Iom. min rastlöshet har jag idag glott en DVD 'Spänst & Harmoni i ryttarens sits - med Andreas Helgstrand' gaah om jag tänkte så mkt på alla muskler och skulderblad hit och dit tre centimeter så hade jag aldrig fått ngt vettigt gjort i sadeln. :banghead:
 
@tuaphua nej skolsprång tror jag definitivt inte är av betydelse öht i modern tävlingsdressyr . Det har heller inte varit av betydelse även lite tidigare i sak . Inga VM ekipage enligt TR eller skolan i sig öht, har skolsprång på agendan .

@Smulan75 jag är inte heller här regelbundet men sällar mig i skaran ändå att det är jättekul att se dig :)
 
Kul att ni uppmärksammar min närvaro :D Jag tycker och tänker en massa men är inte nog analytisk för att kasta mig in i era diskussioner. O_o

Iom. min rastlöshet har jag idag glott en DVD 'Spänst & Harmoni i ryttarens sits - med Andreas Helgstrand' gaah om jag tänkte så mkt på alla muskler och skulderblad hit och dit tre centimeter så hade jag aldrig fått ngt vettigt gjort i sadeln. :banghead:

Den såg jag som tur var då jag var mitt i en massa laborerande med annat och lektioner varje ridpass iom jobb på tränarnas gård.
Så jag hann inte grotta ner mig för mycket i det där själv.
Men beroende på var du bor är det klart värt besök till författaren till boken etc.
Då får man lite enklare att välja vad man bör fokusera på av alla 3000 saker man tycker man missar. ;)

Här har du en som kan iaf! Han har sett hur man ska göra!
 
@tuaphua nej skolsprång tror jag definitivt inte är av betydelse öht i modern tävlingsdressyr . Det har heller inte varit av betydelse även lite tidigare i sak . Inga VM ekipage enligt TR eller skolan i sig öht, har skolsprång på agendan .

@Smulan75 jag är inte heller här regelbundet men sällar mig i skaran ändå att det är jättekul att se dig :)

Nej, det har jag aldrig påstått att de har. Men jag har påstått att jag tror man har förståelse för kroppens funktioner på ett djupare sätt om man ska ta sig vidare ur GP.
Och tror därför att de som fattar sånt lättare kan få bättre kvalitet genom utbildning och träning än genom hästavel och störa så lite som möjligt...
Det tror jag gäller även i dagens tävlingsdressyr lika mkt som Klimke-filmerna..
Men jag tror inte det krävs. Absolut inte..
Just iom att man dömer som man gör.
 
Nej, det har jag aldrig påstått att de har. Men jag har påstått att jag tror man har förståelse för kroppens funktioner på ett djupare sätt om man ska ta sig vidare ur GP.
Och tror därför att de som fattar sånt lättare kan få bättre kvalitet genom utbildning och träning än genom hästavel och störa så lite som möjligt...
Det tror jag gäller även i dagens tävlingsdressyr lika mkt som Klimke-filmerna..
Men jag tror inte det krävs. Absolut inte..
Just iom att man dömer som man gör.
Jag tror inte dagens tävlingsdressyr är avgörande öht om man förstår skolsprång eller inte. Det var det jag avsåg med kommentaren.

Jag förstår nog inte vad du menar i sammanhanget ang avel och störa så lite som möjligt:( Det var inget jag avsåg att vara inne på i sak, utan kommentaren kvarstår bortsett från det.
 
Det finns gott om folk som rider med stång/bridong nära varann utan att man per automatik får näbben bakom lod.
Klart det är så att stångtygeln hellre vill bli kortare än bridongen om man låter dem glida. Men det får man lär sig checka av så det inte sker helt enkelt.
...
Nej det sker inte med automatik. Det beror naturligtvis på hur och till vad ryttaren använder stång- resp bridongtygeln. Stångtygeln är den som är mest flexande, dvs minskar ganashvinkeln. Om tyglarna ligger nära varandra i handen blir det ju svårare att använda bara den ena.
dlbrein2on2.jpg

I den franska fattningen (också kallad fillis) kommer bridongtygeln in i handen ovanpå pekfingret/handen och stångtygeln under ringfingret/handen. Då blir det lättare för ryttaren att bara använda stången när hen vill det. Då kan ryttaren också separera tygeltagens inverkan och använda handen så att bridongen blir uppresande och stången sänkande/flexande.
dlbreinnocross.jpg

Bilderna finns på sidan http://www.imeha.org/doublebridle.html
 
Nej det sker inte med automatik. Det beror naturligtvis på hur och till vad ryttaren använder stång- resp bridongtygeln. Stångtygeln är den som är mest flexande, dvs minskar ganashvinkeln. Om tyglarna ligger nära varandra i handen blir det ju svårare att använda bara den ena.
dlbrein2on2.jpg

I den franska fattningen (också kallad fillis) kommer bridongtygeln in i handen ovanpå pekfingret/handen och stångtygeln under ringfingret/handen. Då blir det lättare för ryttaren att bara använda stången när hen vill det. Då kan ryttaren också separera tygeltagens inverkan och använda handen så att bridongen blir uppresande och stången sänkande/flexande.
dlbreinnocross.jpg

Bilderna finns på sidan http://www.imeha.org/doublebridle.html

Jag fattar inte riktigt vad du vill med inlägget faktiskt. Det finns ännu fler sätt att hålla tyglarna. Med både en och två händer.

Men faktum kvarstår att man inte per automatik får något. Och rider man GP bör man klara av flera olika sätt att hålla tygeln, tycker jag.
 
Jag fattar inte riktigt vad du vill med inlägget faktiskt. Det finns ännu fler sätt att hålla tyglarna. Med både en och två händer.

Men faktum kvarstår att man inte per automatik får något. Och rider man GP bör man klara av flera olika sätt att hålla tygeln, tycker jag.
Jag gissar att det är det här inlägget du inte förstår vitsen med
"Då hästen har 2-3 halskotan högst har den oftast nosen bakom lod. Kan det vara så att tygelfattningen (där stång- och bridongtyglarna ligger så nära varandra i handen) gör det lätt för ryttaren att använda stången för mycket/omedvetet. Vilket i sin tur gör att hästen drar in nosen. Med en annan fattning, den franska där tyglarna är ordentligt separerade, har ryttaren lättare att undvika att ge signalen för minskad ganashvinkel när den inte ska ges."

Dvs en förklaring till varför så många hästar är bakom lod trots att ryttaren inte avser att det ska vara så.
 
Jag gissar att det är det här inlägget du inte förstår vitsen med
"Då hästen har 2-3 halskotan högst har den oftast nosen bakom lod. Kan det vara så att tygelfattningen (där stång- och bridongtyglarna ligger så nära varandra i handen) gör det lätt för ryttaren att använda stången för mycket/omedvetet. Vilket i sin tur gör att hästen drar in nosen. Med en annan fattning, den franska där tyglarna är ordentligt separerade, har ryttaren lättare att undvika att ge signalen för minskad ganashvinkel när den inte ska ges."

Dvs en förklaring till varför så många hästar är bakom lod trots att ryttaren inte avser att det ska vara så.

Så enkelt tror jag inte det är.

Jag tror de flesta som rider på kandar, vilket vi bör vara ett gäng i tråden som gjort en del, vet om att det finns en massa olika tygelfattningar och att man kan få olika inverkan lättare med dem..
Men jag tror inte det är så enkelt som att det bara råkar bli så att nacken hamnar någonstans eller lod hamnar någonstans. Det väljer ryttarna.
De är så pass rutinerade att de vet vad de gör.

Att kolla vilken tygel som in fact inverkar är ju basic-kurs i kandar-ridning.

Sen kanske vi som är intresserade av även annat än TR har mer insikt i olika betslingar och tygelfattningar som inte är a la TR.
Men det basic du tar upp i tråden tror jag folk vet. Så menade jag.
Plus att ryttarna inte råkar få mer i stångtygeln om det är den som ställer till det. De väljer det. Och de väljer formen.
 
Haha det gör jag inte alls! Lite regnigt kanske men efter att ha bott lite varstans har jag insett att det trots allt är ganska bra här. :)

Äsch! Där får ni hålla till godo med dvd från sitsgurun istället för att hon knycklar ihop er, tvingar er till jobbiga övningar iklädd underkläder.
Det var så många olika sorters förnedring och stryk.. :P
Nej då, hon är skitbra!
 
Jag gissar att det är det här inlägget du inte förstår vitsen med
"Då hästen har 2-3 halskotan högst har den oftast nosen bakom lod. Kan det vara så att tygelfattningen (där stång- och bridongtyglarna ligger så nära varandra i handen) gör det lätt för ryttaren att använda stången för mycket/omedvetet. Vilket i sin tur gör att hästen drar in nosen. Med en annan fattning, den franska där tyglarna är ordentligt separerade, har ryttaren lättare att undvika att ge signalen för minskad ganashvinkel när den inte ska ges."

Dvs en förklaring till varför så många hästar är bakom lod trots att ryttaren inte avser att det ska vara så.

Fast så svårt är det väl inte att loopa stångtygeln? Håller man inte på att glappa så förblir ju tygeln där man sluter handen? Nu får man ju dessutom inte rida på kandar förän i MsvB så förhoppningvis är ryttarna generellt lite skickligare och kan hantera stången bättre jämfört när man debuterar MsvC, vilket jag tycker är toppen!
 

Liknande trådar

Dressyr Började diskutera med en stallkamrat, detta med att utrustningen inom dressyren (tävling) måste vara engelsk, och varför det är så...
Svar
1
· Visningar
1 385
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp