Hur dyr är er jul?

Alla pratar om konsumtionshets, julklappar och berg av mat. Jag undrar dock om folk verkligen vet hur mycket julen kostar för en medelsvenssonfamilj?

Jag var snabbt till affären idag och kvinnan framför mig i kön handlade julmaten. Det gick på över 2500 kronor. Det är ju mer än en person äter på en hel månad.
När jag var hos tandläkaren pratade jag och tandsköterskan om det där. Hon hade hört någon berätta att de lagt 14 000 på julen. Alltså.. 14 000! Det är ju en hel månadslön. Nu var det dessutom förra veckan så de lägger säkert på mer när all mat ska inhandlas. De hade två barn.

Jag har turen att alltid åka bort till familj på julmiddag. Halva släkten skulle dö av allergichock om de kom hit och jag klagar inte. Jag köper julklappar och brukar ta med lite bakat hem. Min jul är alltså väldigt billig i jämförelse.

Men ja.. hur mycket är rimligt egentligen? Hur mycket är nödvändigt? Jag tycker barnen får så mycket julklappar så de orkar inte ens öppna alla. Frågar man dom vad dom fått så kommer dom ihåg hälften. Maten äts fram till nyår och sen vill man inte se Jansson förrän nästa jul.

Nåja, shoot: vad kostar er jul?

Jag köper julklappar till mina fyra familjemedlemmar. Ca 500 kr per skalle så 2000 kr.
Sen köper päronen den mesta maten. Uppskattningsvis går den väl på 2000 kr men då äter tre-fem personer av den maten tre-fyra dagar. Ingen mat blir förstörd.
Vi skänker pengar till statsmissionen i jultider och jag vägrar känna mig/oss dåliga för att vi unnar oss det vi vill ha.
 
Ca 5000 på julklappar, både sambons och min familj, uppdelat på 8 vuxna och ett barn.

Julmat står vi för potatis, en laxsida, en sats knäck, pepparkakor, Saffranskladdkaka, lussebullar, ägghalvor åt 4 vuxna och 1 barn. Brorsan tar med sig lite som han tycker är viktigt, vegetariskt åt sin sambo samt köttbullar tror jag är det stora. Vi äter bara det vi själva vill ha på julafton och gör inget traditionellt krafs med Jansson som ingen gillar och julskinka som man får äta tills det sprutar ur öronen. Möjligt att vi gör nåt med nöt eller lamm som finns i frysen. Det är dock gratis då vi fick en halv kalv och 1 lamm. Maten är därmed inte särskilt dyr, som en vanlig lite finare middag? Fast med lite mer socker efteråt :p
 
Rimligt är väl att köpa så mycket man tycker är lämpligt? Att köpa mat som sedan måste kastas eller skuldsätta sig för att köpa julklappar låter väl inte så lämpligt kanske, men så länge man äter upp maten och har råd och nytta av julklapparna så håller man sig väl inom rimlighetens gräns, oavsett hur mycket eller lite pengar man lägger ut?

.

+1
 
Vi landar på ca 1500 kr.
Vi är två pers och två hundar.
Firar hos svärisarna och det är knytis så vi tar i år med sill, potatisgratäng samt en röra som jag brukar göra. Det är enbart sill samt mejeriprodukterna till gratäng och röra som vi behöver köpa. Resten har vi odlat, får vi eller byter till oss. (Tex stenbitsrom byts mot hantverk i ull som jag gör, ägg byts mot tomatplantor till våren osv)

Julklappar till nio pers (jag och sambon köper inte till varandra) går på 1000 spänn och extra goda ben till hundarna så de håller låg profil kostar väl en femtiolapp :)
Julöl till sambon och någon flaska alkoholfri cider till mig går på 200 spänn.

Och så presentpapper, tejp, snören, bensin för den lilla biten till svärisarna och maten ca 250 spänn.

Tycker vi kommer rätt billigt undan :)
 
Hmm, det extra på matkontot förutom det vanliga är ju julskinkan (köpte en liten så strax över 200 kr) och lax för att göra gravad lax (vägrar köpa det :yuck:) så det blev 200 kr till.

Julklappar har jag köpt åt två personer, partnern och Secret Santa men det är ju inga grandiosa kostnader. Jag har dock köpt en julklapp åt mig själv, min Bluray-spelare la av så jag har köpt en ny som kommer imorgon :p

Lite pynt har det blivit också men om man räknar ihop allt (minus min egen julklapp) tror jag de extra kostnaderna landar på mellan 1500 och 2000 kr, inte så farligt.
 
Lägger nog 10000kr på klappar hälften till de egna två barnen mat blir över från min krog och så ett par hundra på dryck
 
Lägger nog 10000kr på klappar hälften till de egna två barnen mat blir över från min krog och så ett par hundra på dryck

Fast det innebär ju inte att kostnaden är noll även om privata uttag ur verksamheten kan vara förmånliga ibland. Oftast spär det på skattemässigt ganska duktigt dock.
 
Alla pratar om konsumtionshets, julklappar och berg av mat. Jag undrar dock om folk verkligen vet hur mycket julen kostar för en medelsvenssonfamilj?

Jag var snabbt till affären idag och kvinnan framför mig i kön handlade julmaten. Det gick på över 2500 kronor. Det är ju mer än en person äter på en hel månad.
När jag var hos tandläkaren pratade jag och tandsköterskan om det där. Hon hade hört någon berätta att de lagt 14 000 på julen. Alltså.. 14 000! Det är ju en hel månadslön. Nu var det dessutom förra veckan så de lägger säkert på mer när all mat ska inhandlas. De hade två barn.

Jag har turen att alltid åka bort till familj på julmiddag. Halva släkten skulle dö av allergichock om de kom hit och jag klagar inte. Jag köper julklappar och brukar ta med lite bakat hem. Min jul är alltså väldigt billig i jämförelse.

Men ja.. hur mycket är rimligt egentligen? Hur mycket är nödvändigt? Jag tycker barnen får så mycket julklappar så de orkar inte ens öppna alla. Frågar man dom vad dom fått så kommer dom ihåg hälften. Maten äts fram till nyår och sen vill man inte se Jansson förrän nästa jul.

Nåja, shoot: vad kostar er jul?
Vi köper inga klappar i år förutom en per person för Max 100 kr, utöver detta dyngar vi in lite extra till de vanliga välgörenhetskontona och köper en hel hög Faktum och Faktumkalendrar. Redan här landar vi nog på typ 2000 kr.

I år ska vi för första ggn ha alla hos oss för att fira jul i nya huset. Dryck för åtta vuxna går nog på ungefär 1500 kr.

Maten går på ca 4000 kr tror jag, men då fixar vi allt utom köttbullarna och köper en hel del fisk och skaldjur = dyrt.

Dessutom fick vi komplettera bestickbeståndet för att klara åtta personer med två "sittningar" och dessutom hade vi kort om både skärbrädor för ost, uppläggningsfat, ugnsformar osv så blev ett svindyrt besök på Royal Design idag (strax över 5000 kr).

Jul. Är. Dyrt.
 
Julklappar till fyra barn och fyra vuxna ca 4500:-.

Mat vet jag inte riktigt än, men räkna 1500:- till. Det blir bara vi fyra + svärisarna och pappa på julen och vi äter fläskesteg och ris a la Malta.
 
De tre senaste jularna är de första där jag haft råd att köpa dyrare julklappar. Så det slutar på cirka 2300kr för julklappar åt totalt 9 personer. Det varierar från pocketböcker till helårspreumantion på Bamse.

Julmat är pinsamt nog bara drygt 300kr för både mig och sambon. Vi blir bortbjudna och har bara lyckats förhandla oss fram till att åtminstone få stå för julöl. Den är å andra sidan från bra microbryggerier. Jag kör tyvärr varje år...

I övrigt har vi köpt en gran för 300kr och ny belysning för 99kr.
 
Lite olika mellan 1800-5000 kr (köper julklappar till min man och släktens barn under 18 år-samt några av mina bästa vänner) räknar jag in de belopp som skickas till bla kvinnojouren och andra seriösa fonder. ) och pris skillanden är om vi åker bort.Bor i Norrland så det kan bli mååååna mil att åka när man har tjocka släckten utspridd i landet och utomlands.
Jag vill gynna lokala affärer/företag och närproducerat mat så långt det är möjligt. kött köps alltid direkt av grannbönder.

Tycker det är värre hur folk hamstar i Ullared-Många tusenlappar på en enda dag.
 
Vi har fyra barn + att vi köper julklapp (max 100 kr) till två av kusinerna.
Visst samlar vi på oss utgifter just runt jul, men det mesta vi köper i form av julklappar är sånt som vi ändå hade tänkt ge barnen, bara att vi nu samlar det vid ett och samma tillfälle. Årets dyraste - och enda i den prisklassen - är en ny (nåja, fin begagnad) cykel till ena sonen.

Samma med maten, det blir inte särskilt mycket dyrare med maten bara för att det råkar vara julafton, vi ska ju äta alla andra dagar också. Men visst, lite extra kostar det.
 
De tre senaste jularna är de första där jag haft råd att köpa dyrare julklappar. Så det slutar på cirka 2300kr för julklappar åt totalt 9 personer. Det varierar från pocketböcker till helårspreumantion på Bamse.

Julmat är pinsamt nog bara drygt 300kr för både mig och sambon. Vi blir bortbjudna och har bara lyckats förhandla oss fram till att åtminstone få stå för julöl. Den är å andra sidan från bra microbryggerier. Jag kör tyvärr varje år...

I övrigt har vi köpt en gran för 300kr och ny belysning för 99kr.
 
3-4000 kr för klappar (7 personer för ca 300kr st+lite julgrupper och andra presenter till vänner och bekanta), resa och mat/godis. Vi kör knytis.
 
Vi lägger rätt mycket pengar på mat annars också så jag tror inte att det blir så farligt mycket mer. Det blir en liten familjejul där alla bidrar med den mat de tycker är viktig. Vad gäller julklappar så får min sambo bara praktiska saker som vi behöver eftersom han inte svarade på vad han önskade sig. Den enda dyra julklappen är en ny, stationär dator till min mamma som vi andra går ihop och köper för att hon är så snäll. I övrigt blir det väl lite småsaker och lite välgörenhet.

Men jag orkar inte räkna exakt hur mycket som spenderas, det kommer i vilket fall vara inom budgeten.
 
Hm, har lite dålig koll, men lite mer än vad jag tänkt, men det är ändå rimligt inför det jag ville med julen. Jag är singel, utan barn, och med ganska dålig kontakt med familjen. Jag firar jul med pappa, hans sambo, farfar, brorsan med lillgrabben och pappas sambos dotter med 2 barn. Jag är supernöjd med julklappar till dem alla, men har inte köpt dyrt till mer än min älskade syskonbarn på 4 år. Julklappar för runt 2000 till 8 personer får räknas som bra. Hade inte behövt slänga ut en spänn mer, men så bjöd jag hem en massa arbetskamrater på julbord bara för att jag ville, så där gick några hundralappar till. Resterna som blev över skänkte jag till tre vänner dagen efter :-) Sen ville jag vara lite snäll, så jag gav bort 1000 kr i mat till en behövandegrupp där en ensamstående mamma saknade mat. Och sen hade jag mer pengar över och gav bort ca 300 kr till en familj som inte hade råd med julklappar till barnen ( också en behövandegrupp). Utöver det har jag köpt julklapp till nattmatten ( alltså hon som har min hund när jag jobbar) för ca 300 kr, till min bästa vän/granne för 200 kr , samt tre julklappar för typ 50 kr var ( plojgrej) till en vän jag är bjuden till på uppesittarkvällen som en kul grej. Tror det var allt och sammanlagt blir det kanske en del, men jag är så nöjd med att både hittat rätt klappar i år och samtidigt delat med mig av mitt så kallade överflöd ( nej, ja är inte rik, men har mer än många andra).
 
De gemensamma kostnaderna uppgår i ett par hundra mer för mat än i vanliga fall veckan innan jul, men fortfarande inte mycket mer än kanske 300 kr. Under julhelgen flyger vi hem och hälsar på familjen, vilket är flygbiljetter för ca 1200 kr/person. Men då betalar vi inget när vi väl är hemma hos släkten under de dagarna. Julklappar till min partner kostade ungefär 1500 kr och till föräldrarna och närmaste vännerna ca 1500-2000 kr (det är många upplevelser i paketen i år så svårt att räkna på, men då är det deras del och sedan kommer jag att betala för mig på de saker jag ska göra tillsammans med mottagaren när det är dags). Skulle uppskatta att min partner lagt ungefär lika mycket.

Visst drar det iväg kostnadsmässigt jämfört med en månad när inget speciellt händer, mest presenterna som i år är ganska påkostade (nu börjar vi få så stabila ekonomier att vi har råd att ge tillbaka till våra föräldrar). Dock många upplevelser som kommer att vara utspridda under året och tillfällen att ses igen och göra roliga saker tillsammans (eftersom vi inte ses så ofta annars). De saker som köpts är mycket second hand eller ätbart och skönhetsgrejer, mest mindre saker och inget dyrt.
 

Liknande trådar

Relationer Tycker att jag ser reportage om det "överallt" , vad man ska tänka på för att inte stressa ihjäl sig, inte hamna i bråk med släktingar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
6 274
Senast: Lenis
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp