Hur dyr är er jul?

Vi köper inga klappar i år förutom en per person för Max 100 kr, utöver detta dyngar vi in lite extra till de vanliga välgörenhetskontona och köper en hel hög Faktum och Faktumkalendrar. Redan här landar vi nog på typ 2000 kr.

I år ska vi för första ggn ha alla hos oss för att fira jul i nya huset. Dryck för åtta vuxna går nog på ungefär 1500 kr.

Maten går på ca 4000 kr tror jag, men då fixar vi allt utom köttbullarna och köper en hel del fisk och skaldjur = dyrt.

Dessutom fick vi komplettera bestickbeståndet för att klara åtta personer med två "sittningar" och dessutom hade vi kort om både skärbrädor för ost, uppläggningsfat, ugnsformar osv så blev ett svindyrt besök på Royal Design idag (strax över 5000 kr).

Jul. Är. Dyrt.
Asså du är för rolig ibland :D

Jag lägger ca 3000 på julklappar, sambon säkert samma.
V har endast förtroende att köpa osten till julbordet så tja, rätt billig middag ;)
 
Alla pratar om konsumtionshets, julklappar och berg av mat. Jag undrar dock om folk verkligen vet hur mycket julen kostar för en medelsvenssonfamilj?

Jag var snabbt till affären idag och kvinnan framför mig i kön handlade julmaten. Det gick på över 2500 kronor. Det är ju mer än en person äter på en hel månad.
När jag var hos tandläkaren pratade jag och tandsköterskan om det där. Hon hade hört någon berätta att de lagt 14 000 på julen. Alltså.. 14 000! Det är ju en hel månadslön. Nu var det dessutom förra veckan så de lägger säkert på mer när all mat ska inhandlas. De hade två barn.

Jag har turen att alltid åka bort till familj på julmiddag. Halva släkten skulle dö av allergichock om de kom hit och jag klagar inte. Jag köper julklappar och brukar ta med lite bakat hem. Min jul är alltså väldigt billig i jämförelse.

Men ja.. hur mycket är rimligt egentligen? Hur mycket är nödvändigt? Jag tycker barnen får så mycket julklappar så de orkar inte ens öppna alla. Frågar man dom vad dom fått så kommer dom ihåg hälften. Maten äts fram till nyår och sen vill man inte se Jansson förrän nästa jul.

Nåja, shoot: vad kostar er jul?

Vi lägger mellan 4-6000:- för julen totalt.
Julklappar till 8barn (syskon barn, har inga egna) julklappar till varandra (1 var får räcka) sen blir det lite extra för mat, knytkalasar både hos svärföräldrarna och hos mina föräldrar. Sen resa till och från Skåne ( blir ca 80mil på vägarna har min släkt där) räknar alltid kallt med 6000:-, men det är enda gången som jag köper presenter till släktingar för vi firar inte födelsedagarna med varandra. Så jag tycker det är värt det.
 
7000-8000 kr om julpynt, mat och presenter ska räknas in. Give or take a few. Det var värre förut, nu har jag bättrat mig. Min familj säger att jag inte får köpa så många julklappar...
 
Den här tråden var inge kul! Jag hade mitt huvud i skönt förvar nere i sanden. Nu när jag räknade lite löst på det var det en jäkla massa pengar!

15000kr på julklappar (fast då är en kombinerad födelsedagspresent inräknad också så då kan vi räkna bort 2400kr)
1500kr på gran och ny utebelysning
500kr för lite julmat. Har köpt en skinka och lite lax hem och kommer eventuellt äta julmat på annat håll.
1000kr på annat juligt. Julmarknad, en ny klänning, tomtedress till sonen och en bebis i magen, pepparkaksdeg och kolaprylar.

Hmm 16600kr. Darn! Jag som hade det så gott där nere i sanden :D

Mvh Miks
 
Inte dyr alls.

Köper julklappar till rätt få personer, så runt 1500 totalt där och julmatkostnaden blir inte bli så hiskelig heller. En liten skinka ska inhandlas, veteknäcke, ansjovis, lite sill och julmust utöver den vanliga mathandeln såsom potatis, mjölk, grädde och sånt.

Är iofs ledig på julafton, men jobbar juldagen, annandagen, lördag, söndag, måndag efter jul så jag kommer inte vara hemma så mycket att det är lönt att handla speciellt mycket julmat.
 
Jag har kanske köpt julklappar för 500 kr max, blir inget mer heller. Vi skippar dom flesta julklappar i år, har helt enkelt inte råd. Kommer köpa en limpa bröd som ska tas med till julfirandet, och en hästkorv som jag fått av jobbet så den betalar jag inget för. S det är helt klart en billig jul!
 
Jag räknar faktiskt inte. Men jag köper julklapp till mamma+pojkvän med son, pappa, lillebror m sambo, min man, och hundarna som finns i familjen + mammas katt :D
Mamma o pappa får lite dyrare klappar än de andra, men oftast går jag och brorsan ihop.
Vi firar 2 julaftnar och har knytis på båda, och bara sånt som vi VILL äta, så det är oftast slut eller bara lite rester till dagen efter. Alldeles lagom tycker jag. Jag älskar julen, mycket! Och tycker den är alldeles perfekt nu när vi firar bara familjen och äter det vi vill ha. När vi var små var det sån stress och massor av mat, för då skulle det firas med släkten och de var galna. Åt julmat i flera dagar och ändå tog det inte slut osv. Nää, det är bättre nu :D
 
Julmaten kostar egentligen inte mer än annan mat under årets resterande månader. Man äter ju alla dagar på året och så även i jul, bara det att jag i så fall väljer annan sorts mat under julen istället för vad man äter i november. Tror jag. Dessutom är jag så smart att jag köper hem sådant som kan hålla sig ett tag. Som sill, ägg, rödbetssallad, skinka, korv, leverpastej och något annat jag just nu glömt.

Vad som egentligen tillkommer utöver vanlig matkostnad är glögg, pepparkakor och lussekatter. Jag ÄLSKAR lussekatter, det är det godaste jag vet och det är typ bara i december jag kan äta dem! Jag köper färdiga för jag kan inte baka, så det blir en kostnad.

Ljus blir ju en extra kostnad, men jag har en del över sedan andra år och har väl köpt värmeljus för 100 kr i november, tror jag får köpa fler i januari.... Julpynt har jag inte köpt mycket av. Tre små renar eller om det är rådjur eller om det är älgar :o:D köpte jag och pepparkaksformer.

I övrigt är det julklappar till mina tre barn och min systerdotter samt min mamma som inhandlas varje år. En av mina allra närmaste vänner brukar få en, både födelsedagspresent och julklapp. Ingen får något dyrt utan familjen lägger ihop så att det blir något dyrare. Det är roligt att köpa till alla utom ena sonen, han är lite otacksam och blir rätt otrevlig om han inte får det han önskar sig och det han vill ha är oftast mycket mycket dyrare än det vi kan lägga ihop till. Så jag skulle önska att det fanns en annan lösning till nästa jul att använda mig av.

Vanligtvis brukar jag köpa lite julklappar vid flera olika tillfällen på åren men i år har jag inte slagit ut det då jag flyttade och helt enkelt inte hade råd. Det jag redan köpt under året delades ut till ena sonens födelsedag och dotterns födelsedag så att jag sparade in lite pengar där.

Men nästa år så... ;)
 
Nä. Jul blir, som så mycket annat, så dyrt som man gör det.
Ja, det är såklart sant, men ser man det så blir frågan ganska ointressant, för dem som inte firar jul alls är den såklart gratis, men för vissa - som oss - som bjuder in åtta vuxna gäster för "heldagsfestande" blir det desto dyrare. By far dyraste högtiden vi firar per år, julen har en förmåga att föranleda så stora inköp av allt eftersom det ofta blir flera dagars fir
Asså du är för rolig ibland :D

Jag lägger ca 3000 på julklappar, sambon säkert samma.
V har endast förtroende att köpa osten till julbordet så tja, rätt billig middag ;)
haha, vad gött! Vänta bara tills det är er tur att stå för kalaset ;) då ska vi se vem som är värst ;)

Känns som vi lägger lika mkt pengar på julen trots julklappsvägran, även om vi räknar bort välgörenhetspengarna... Märkligt hur det blir. Förhoppningsvis kan väl dock den sista posten fördelas på många år framöver dock. :D
 
Julklappar ca 1500kr
Flygbiljetter 2300kr (hade förvisso åkt och hälsat på familjen ändå, men andra dagar till lägre kostnad).
Inte en krona på mat och julpynt
 
Nä, inte så dyrt här. Köpt mycket julklappar, dock försöker jag inte överkonsumera, barnen är fortfarande små och därför får de en del begagnat, de bryr sig inte och det är saker de kommer att leka med, typ Little pet shop och bilar... Vi äter griljerad lammfiol istället för skinka på jul på grund av sämbon, den var dyr faktiskt... Men ja, sammanlagt 1500-2000 kanske. Inklusive flygbiljetter i slutet av januari till lite varmare breddgrader.
 
Mina jular är ganska dyra, för jag har valt att resa utomlands sedan några år. Så flygbiljetter och boende kostar, för övrigt lägger jag inte mycket.

Förra året var jag i Peru och hälsade på en vän. Jag hade aldrig träffat hans familj förr, så det blev lite julklappar. Dock inga dyra grejor, för de är ganska fattiga och att då ge bort dyra, extravaganta saker kändes konstigt. Istället betalade jag nästan all mat hela den tid jag var där, vilket gjorde att vi kunde ta ut svängarna. Riktigt smör, färsk mjölk till barnen, mer kött etc. Sedan fick barnen presenter, t ex Lego, min vän svenska delikatesser och hans flickvän bl a tyg till en klänning. Den julen blev dyr, säkert 25000 varav mer än hälften var flygbiljetter.

I år bli det bara en julklapp - till min systerson. Jag tänker äta gott, men det lär inte kosta mer än till vardags. Däremot kommer flyg och boende till Rom, där jag är nu, gå loss på ca 7000.
 
Jag tänker att visst det går en del pengar men det är ju för att jag passar på att bjuda på middagar och köpa saker. Tex hade jag vänner hemma på julmiddag förra helgen. Jag hade lika gärna kunnat ha den middagen en annan månad men det var trevligt innan jul. Så de pengarna hade lika gärna kunnat läggas ngn annan gång.
Jag kommer ha syster och föräldrar hemma hos mig över jul. Det blir lite jullunch, middag och fika samt lunch dagen efter. Tror jag har köpt mat för ca 1500. Sen gran för 350.
Så det känns inte så farligt. Jag ser det inte som att det är mkt pengar för julen utan att det är pengar för att vi ska umgås med familjen.
 
Alla pratar om konsumtionshets, julklappar och berg av mat. Jag undrar dock om folk verkligen vet hur mycket julen kostar för en medelsvenssonfamilj?

Jag var snabbt till affären idag och kvinnan framför mig i kön handlade julmaten. Det gick på över 2500 kronor. Det är ju mer än en person äter på en hel månad.
När jag var hos tandläkaren pratade jag och tandsköterskan om det där. Hon hade hört någon berätta att de lagt 14 000 på julen. Alltså.. 14 000! Det är ju en hel månadslön. Nu var det dessutom förra veckan så de lägger säkert på mer när all mat ska inhandlas. De hade två barn.

Jag har turen att alltid åka bort till familj på julmiddag. Halva släkten skulle dö av allergichock om de kom hit och jag klagar inte. Jag köper julklappar och brukar ta med lite bakat hem. Min jul är alltså väldigt billig i jämförelse.

Men ja.. hur mycket är rimligt egentligen? Hur mycket är nödvändigt? Jag tycker barnen får så mycket julklappar så de orkar inte ens öppna alla. Frågar man dom vad dom fått så kommer dom ihåg hälften. Maten äts fram till nyår och sen vill man inte se Jansson förrän nästa jul.

Nåja, shoot: vad kostar er jul?

intressant frågeställning!
Min jul kommer att ha kostat ca 2000kr inkl julklapparna. Julklappar till fyra ställen.
Min jul kommer att inbringa okänt antal kronor för sju utförda arbetstimmar. Så jag hamnar på plus...
 
Min jul kommer att inbringa okänt antal kronor för sju utförda arbetstimmar. Så jag hamnar på plus...

Min jul kommer också inbringa ett antal kronor kom jag på när jag läste det där :D Dels för att jag jobbar juldagen och annandagen och dels för att jag på mina lediga dagar (igår och idag) får gå in och jobba och övertid 3 som de timmarna blir är väldigt lönsamma :up:
 
Vi räknas väl knappast som medelsvenssons eftersom vi är typiska "ditcies" (double income two cats ;) ). Jag och maken har bestämt att vi bara ger varandra varsin bok i julklapp, i övrigt får mamma, pappa, bror och svärmor en eller två klappar var. Totala julklappskostnaden kommer garanterat inte upp i mer än max 2000 kr för min del. Jag lagar lite julgodis, köper några hyacinter, bakar någon lussekatt. När det gäller mat äter vi något vi gillar och struntar helt och hållet i julmat (jag gillar inte julmat). Så för oss blir det inte mycket dyrare än någon annan gång när man ska fira något. Maken och föräldrarna har det värre eftersom jag fyller år den 23:e...

Något som är väldigt intressant är att när jag pratar om vårt sätt att fira jul blir folk ofta lite avundsjuka och undrar "kan man verkligen göra så?". Klart man kan! Dock har vi ju förklarat för föräldrar etc att vi vill göra så, så att de vet vad de ska förvänta sig. Oftast är det ju när förväntningarna och verkligheten skiljer sig för mycket som det blir jobbigt.
 
Jag har lagt ganska mycket pengar på julklappar i år, men det känns mest bara underbart eftersom jag faktiskt har råd.

Julklappar till barnen:
Cirka 200 kronor x 4 = cirka 800 kronor
Julklappar till min familj:
Cirka 1300 (det är till fem personer)
Och till min käre make:
Cirka 700 kronor

Alltså nästan 3 000 kronor på julklappar till 10 personer.
Sen ska vi ner till Halland och fira jul, vilket blir 1000 kronor i resa, men gratis boende och gratis mat.
Och så har vi köpt en himla ljusslinga och tillbehör och lite pynt, för typ 600 kronor.

Jag tror att vi ska smygstarta julen på badhusets relaxavdelning i morgon för att sätta igång njutet och ledigheten ordentligt, då blir det typ 400 kronor till.
Så ungefär 5000.

(Då räknar jag inte in julklapparna som min man har köpt för sina pengar, för det har jag inte en aning om.)

(Fick visserligen ett julklappskuvert från mormor och morfar i går, så ligger just nu plus/minus noll. Hehe.)
 
Inte så dyrt, julklapp till pappa som gick på ca 300 kr (pappa är den enda som inte går att övertala till att inte byta klappar) och till syrran tar vi med skinka från vildsvin och rökt kött från älg och vildsvin och korv på älg och vildsvin.
Har dålig koll på vad maten går på då det röka köttet och korven inte bara är för julen.
 
Alla pratar om konsumtionshets, julklappar och berg av mat. Jag undrar dock om folk verkligen vet hur mycket julen kostar för en medelsvenssonfamilj?

Jag var snabbt till affären idag och kvinnan framför mig i kön handlade julmaten. Det gick på över 2500 kronor. Det är ju mer än en person äter på en hel månad.
När jag var hos tandläkaren pratade jag och tandsköterskan om det där. Hon hade hört någon berätta att de lagt 14 000 på julen. Alltså.. 14 000! Det är ju en hel månadslön. Nu var det dessutom förra veckan så de lägger säkert på mer när all mat ska inhandlas. De hade två barn.

Jag har turen att alltid åka bort till familj på julmiddag. Halva släkten skulle dö av allergichock om de kom hit och jag klagar inte. Jag köper julklappar och brukar ta med lite bakat hem. Min jul är alltså väldigt billig i jämförelse.

Men ja.. hur mycket är rimligt egentligen? Hur mycket är nödvändigt? Jag tycker barnen får så mycket julklappar så de orkar inte ens öppna alla. Frågar man dom vad dom fått så kommer dom ihåg hälften. Maten äts fram till nyår och sen vill man inte se Jansson förrän nästa jul.

Nåja, shoot: vad kostar er jul?

Hmm vi brukar fira jul borta så vi kostar nog mest för andra tyvärr. Däremot har jag lagt en del pengar på julklappar, böcker till de flesta. Det är nog genomsnittligt 300 kr per person kanske (mer till min man -1400 kr) och 8 personer jag köper till (småbröder, eget barn -eget barn fick för minst i år, och sådant). Det är ju en del pengar som går till julen men jag tycker inte det är så mycket konsumtionshets för just mig att köpa, kanske att få. Jag gillar lite att försöka få småbröderna att läsa böcker jag tycker om och jag köper inte spontanpresenter till dem. (Vi får julklappar för betydligt mer är jag rädd. Å andra sidan är det saker vi behövde och skulle försökt köpa själva annars.) (Eftersom jag inte köper allting jag "behöver" direkt när jag behöver det så finns det ofta hål att fylla igen för släktingar vid jul och födelsedag, som jeans eller ngt.)
 

Liknande trådar

Relationer Tycker att jag ser reportage om det "överallt" , vad man ska tänka på för att inte stressa ihjäl sig, inte hamna i bråk med släktingar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
6 274
Senast: Lenis
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp