Hur dyr är er jul?

Jag tycker inte att jag konsumtionshetsar, och jag tycker inte att det är konstigt att det går åt en del pengar när man är ledig i flera dagar och har middagsgäster flera gånger under de dagarna.

De julklappar jag köper och får, är inte heller direkt tecken på konsumtionshets, tycker jag, utan snarare lite guldkant helt inom rimlighetens gränser. I stort sett får och ger vi böcker (både pocket och inbundna) samt olika sorters sprit och vin till varandra i min familj. De så kallade barnen, som är vuxna, brukar även önska sig saker till sina hem, tex lite snyggt porslin eller så.
 
Förresten ger vi en hel del välgörenhetsjulklappar också! Det är nog den sammanlagt största posten, som också tillkommer just vid jul. Mat, vin och böcker köper vi ju under hela året.

Pga familjeanknytning till polio, ger vi varandra poliovaccin som välgörenhetspresenter, och så brukar jag ge "barnen", plastbarnbarnet och mina syskonbarn välgörenhetspresenter som bekostar skolböcker åt fattiga barn.
 
Jag får mat & dryck hos min familj och behöver inte betala nåt för det.
Jag har alltid älskar pynt, klappar, pyssel och slå in, julpynt/pyssel brukar gå på kanske 1000 kr per år och klappar för ca 5000 kr. Nu är jag dock student så jag köpte pynt/pussel för kanske 500 kr och julisar för ca 2000 kr.
 
Min julhysteri ökade matkontot med ca 500.present kontot till andra med ca 300kr och till mig själv med 103.000kr :eek: ,jag har både öppnat och monterat min present :D (ett Ballingslv kök till nya huset) så jag hoppas jag kan ge mig själv vitvarorna i födelsedags present.

Kom på att jag ljög,jag var ju för lat för att stryka julgardinerna och istället valde att köpa redan oskrynkliga gardiner,det kostade mig 1100kr :o
 
Min jul har kostat mer än vanligt, lite för kul att köpa julklappar till lillasyster som är 5 år (själv är jag 25), har nog blivit för 600 till henne, resten får för ca 100-200 kr st (8 familjemedlemmar och 1 vän). Köpt för mycket julpyssel och julbak :o
Och glögg... så kanske lagt 3000 -4000 kr tror jag. Men klapparna utspridda under hösten som tur är så blir inte stor klumpsumma en månad :) nästa år får jag försöka låta bli att köpa så mycket pynt och julklappar :o
 
Jag har aldrig lagt så mycket pengar på jul som jag gjort i år. Men jag står för all mat (ok, sambon och jag delar kostnaden) och har slagit på rejält. Har nog lagt mellan 1000 och 2000 på mat för tre pers på julafton (månadskostnaden ligger annars på 1000 för två pers). Men allt kommer inte att ätas den 24:e, dels är det förpackningar där allt inte kommer användas då, dels lär det bli rester över till några dagar. Jag gillar att äta julmatsrester, det hör till!

Julklappar till två personer - drygt 1000 spänn.

Och sedan all dryck. Glögg och öl för ca 400 kr. Men det lär inte heller drickas upp den 24:e (hoppas jag :eek:).
 
Jag tycker inte att julmaten är dyrare än vanliga maten. Men jag har å andra sidan dyrare matvanor än ts för på 2500 skulle jag inte klara mig om jag bodde ensam. Julpynt finns i drivor så det varken köper jag nytt och tar bara fram lite av det. Julklappar är mest till sonen. Han får för några tusen och sedan en tusenlapp eller två till några övriga. På julen är vi iof bortbjudna rätt mycket men jag vill ha ett julbord i kylen ändå.
 
Vi räknas väl knappast som medelsvenssons eftersom vi är typiska "ditcies" (double income two cats ;) ). Jag och maken har bestämt att vi bara ger varandra varsin bok i julklapp, i övrigt får mamma, pappa, bror och svärmor en eller två klappar var. Totala julklappskostnaden kommer garanterat inte upp i mer än max 2000 kr för min del. Jag lagar lite julgodis, köper några hyacinter, bakar någon lussekatt. När det gäller mat äter vi något vi gillar och struntar helt och hållet i julmat (jag gillar inte julmat). Så för oss blir det inte mycket dyrare än någon annan gång när man ska fira något. Maken och föräldrarna har det värre eftersom jag fyller år den 23:e...

Något som är väldigt intressant är att när jag pratar om vårt sätt att fira jul blir folk ofta lite avundsjuka och undrar "kan man verkligen göra så?". Klart man kan! Dock har vi ju förklarat för föräldrar etc att vi vill göra så, så att de vet vad de ska förvänta sig. Oftast är det ju när förväntningarna och verkligheten skiljer sig för mycket som det blir jobbigt.
Hur firar ni jul då?
 
Jag har aldrig lagt så mycket pengar på jul som jag gjort i år. Men jag står för all mat (ok, sambon och jag delar kostnaden) och har slagit på rejält. Har nog lagt mellan 1000 och 2000 på mat för tre pers på julafton (månadskostnaden ligger annars på 1000 för två pers). Men allt kommer inte att ätas den 24:e, dels är det förpackningar där allt inte kommer användas då, dels lär det bli rester över till några dagar. Jag gillar att äta julmatsrester, det hör till!

Julklappar till två personer - drygt 1000 spänn.

Och sedan all dryck. Glögg och öl för ca 400 kr. Men det lär inte heller drickas upp den 24:e (hoppas jag :eek:).
Hur fasen lyckas ni äta för 1000kr/2 pers i månaden?! :eek: Det är bra jobbat!!
 
Hur firar ni jul då?
Korta svaret: det gör vi inte. I alla fall inte i traditionell mening.
Långa svaret: eftersom vi inte är särskilt kristna eller särskilt förtjusta i konsumtionshetsen kring jul väljer vi att göra det vi själva tycker om. Dessutom gick svärfar bort precis innan jul (men för många, många år sedan) så maken och svärmor är inte så förtjusta i julen. Vi har ledigt, god mat, lugn och ro. Åker ut till landstället och badar bastu. Flänger inte runt till en massa släktingar (vilket kan bero på att vi inte har så många släktingar iofs). På juldagen äter vi julsoppa hos svärmor.

Självfallet underlättar det att vi inte har några barn, och att det inte finns några syskonbarn heller. Jag tror att kraven kan bli större om det finns barn med i bilden. Om inte annat så för att man vill ge dem det deras kamrater får, eller det man själv hade som liten.
(edit: stavfel...)
 
Senast ändrad:
Åker till mina föräldrar över jul, så mina kostnader är julklappar för ca 2 000 och flygbiljetter 1 500. Vi har även köpt lite julpynt, men inte så mycket, kanske för en 2-300.
 
Jag tycker inte att vi har varken jul eller konsumtionshets i min eller sambons familj.

Julpynt har vi så det köper vi generellt inte, blir lite julblommor som hyacinter och i år hittade jag en fin tomte som jag ville ha för hela 23kr... och julblommor har jag väl lagt ungefär 200kr på. Hade jag inte köpt julblommor hade jag köpt nya andra blommor iaf.

Julmat ink dryck har kostat ca 2000kr men då är vi 6 personer och det räcker längre än bara en dag och mat skulle vi haft iaf så det är inte så mycket mer än den normala kostnaden för det antalet personer om man ska äta en god middag.
Vi köper dessutom bara det vi vill ha och det vi tycker är gott så att det går åt och inte behöver slängas.
Dessutom delar vi på kostnaden så det inte blir dyrt för någon och det tycker jag känns bra.

Jag och min sambo bor långt bort från övriga släkten så vi har reskostnad, men jag vill ju hemskt gärna träffa min familj ibland oavsett om det är jul eller ej.

Julklappar köper vi till varandra mestadels för att jag vill det. Jag älskar att få julklappar och jag älskar att köpa julklappar till min högt älskade familj.
Julklapparna behöver dock inte vara dyra, ibland är det dessutom hemmagjort pyssel ofta av naturmaterial som är gratis från skogen och delar jag redan har. Köper bara julklappar som jag vet att de önskar sig eller behöver.
Köpa onödigt skräp bara för att köpa något billigt känns onödigt och då kan det lika gärna va.
Den dyraste är väl min sambo som lyckas med att fylla år på självaste julafton så där blir det dubbelt med presenter vilket kan vara lite knepigt att hitta på något bra.

Så för oss kostar väl julen ca 4-5000kr ink mat, julklappar, födelsedagspresenter, resa dit och hem.

Mat och dryck skulle vi haft ändå, födelsedags present likaså och resan dit och hem hade vi haft iaf så det är inte mycket extra för just julklappar.
 
Julmat köptes idag ca 1200 kr för 8 personer (varav 2 barn), gillar inte julmat så det år vi har julen kör jag alternativ jul i år kör vi ngn form av engelskt tema, rostbiff, yorkshirepudding osv.

Klappar till barnen ca 3000:- imponerad över hur lågt ni kan hålla kostnaden för julklappar till barnen, mina vill eg bara ha lego men bara en legosats går ju på ca 500 kr! (minst jag söker rea och bunkrar i förväg). 1500kr per barn är inte massor med saker utan lite pysselsaker, julklappsbok, en bilbana, två legosatser, två filmer var, godis och skridskoskydd.

Saker de "ändå" skulle få är kanske inte alltid så kul att få om man är 4år och 6år och INTE är intresserad av kläder och dylikt. De önskar sig leksaker och skulle inte tycka en jacka var ett kul alternativ. Visst vi bidrar nog till konsumtionshets men jag gillar att ge julklappar och bland oss vuxna ger vi bara en (lottar vem vi ska ge till för 500kr).

Så julmat: 1200:-
julklappar: 3500:-
annat "tjafs": julbak, julgodis, blommor etc högt gissat ca 1000:--

så summa för vår jul 5200:- kan vara ngt till som jag glömt.

Är det bara jag som GILLAR att köpa och ge julklappar och de får kosta lite mera? Eller skriver inte ni andra?

Om man läser trådar på ungdom EFTER jul så är det definitivt många som får väldigt mkt och dyra klappar...
 

Liknande trådar

Relationer Tycker att jag ser reportage om det "överallt" , vad man ska tänka på för att inte stressa ihjäl sig, inte hamna i bråk med släktingar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
6 274
Senast: Lenis
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp