Hur få ihop vardagen med sambo?

Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Barn, hus och flytt är ju ändå inget som ni ska genomföra nu iaf, så varför inte vänta med de besluten och koncentrera dig på den närmaste tiden, dvs den här veckan till att börja med, vad ska du göra i morgon?

Använd tråden till att planera i morgon, uppdatera hur det gick med planerna och vad du ska göra till helgen? Ett steg i taget? :laugh:

Vad du är omtänksam. :)
Imorn är det ganska lugnt, då har jag skola 9-16 (ovanligt länge), restid hem 2 timmar, så då är jag trött och inte lika "krävande" kanske...:angel:
Fredag jobbar jag hela dagen (ledig från skolan), så då känns det också rätt lugnt.
Det känns faktiskt bättre att se det så. Dag för dag, eller vecka för vecka. :D
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Hade du kunnat flytta ifrån honom, för din egen skull, och sen sett om han följt efter?

Nu vet jag att du inte skrev detta till mig, men jag skulle vilja ge en synpunkt på det ändå:)

OM du ska flytta ska du göra det för att DU vill det. För att du tror att du kan må bättre av det och få en meningsfullare vardag. INTE i syfte att försöka framkalla någon slags reaktion från honom!
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Hur mycket tror du krävs från min sida för en förändring? Berätta gärna, om du vill, vad du gjorde. Hade du kunnat flytta ifrån honom, för din egen skull, och sen sett om han följt efter?

Jag vet inte vad som krävs av dig för att få till en förändring, det är individuellt. Vi hade vid tillfället varit ett par i över 3 år och under den tiden både haft distansförhållande och bott ihop ganska lång tid. Vi bodde under den tiden utanför London och jag trivdes inte alls. Visserligen hade det i backspegeln funnits mindre drastiska lösningar än att flytta hem till Sverige för min del men i så fall hade jag behövt tagit tag i problemen långt tidigare. Vi hade pratat mycket om att vi båda ansåg att framtiden för oss låg i Sverige och det var något vi pratat om redan ifrån början men när det väl gällde så drog han ut på en flytt. Det fanns alltid något som kom imellan. När han sedan sökte och fick ett jobb (som bland annat krävde att han hade 3 månaders internutbildning i en annan stad långt långt bort) så gav jag upp. Jag tog inget ansvar för vårat förhållande på nästan ett år och reducerade mig själv till en grå mus under tiden. Det hela slutade med att jag helt sonika (efter nästan ett års apati) sa att "Jag tänker flytta hem, du har en månad på dig att bestämma om du vill följa med eller inte." Förtydligande: jag krävde inte att vi skulle flytta inom en månadmen jag ville ha ett definitivt beslut ifrån hans sida inom en månad.

Nu följde sambon (nu maken) med till Sverige och det hela var lite av en dealbreaker för mig, men jag var inte säker på att han skulle vilja följa med. Visst hade jag gråtit blod om han valt att stanna kvar men jag hade blivit galen om jag stannat där.

Jag vet som sagt inte vad som är rätt för dig och din sambo. Kanske räcker det att du blir lite mer aktiv i vardagen i den nya hemstaden, börja med att ge det ett försök. Ett alternativ längre fram kan kanske vara att ni kompromissar och bor mellan "era" städer om det är en praktisk möjlighet?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag och min sambo har 2-3 fasta dagar per vecka som är egen tid, dsv inte par tid och då är jag ofta och tränar och min sambo, har egna intressen. De dagar som är våra ringer han eller jag om vi blir sena eller om vi blir tvungna att planera in annat.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Vad du är omtänksam. :)
Imorn är det ganska lugnt, då har jag skola 9-16 (ovanligt länge), restid hem 2 timmar, så då är jag trött och inte lika "krävande" kanske...:angel:
Fredag jobbar jag hela dagen (ledig från skolan), så då känns det också rätt lugnt.
Det känns faktiskt bättre att se det så. Dag för dag, eller vecka för vecka. :D
Bra början. När jag pluggade och reste mycket så använde jag restiden till att läsa studiematerialet, under förutsättning att du inte kör själv vill säga utan åker exvis buss eller tåg. På så vis använder du restiden till studierna och kan ägna energin till mer fritid, exvis låna den där hunden och gå promenader, sticka och simma, rida medryttarhästen du skaffar där du bor osv. ;)

Att ta små steg i taget, sätta upp kortsiktiga mål kommer att göra att du orkar engagera dig mer, må bättre och faktiskt lyckas bättre med studierna. När du mår bättre orkar du mer, blir gladare och blir inte lika beroende av din sambo vilket i sin tur ger att han får mer utrymme och en roligare sambo att längta efter. :D

Stall är en väldigt bra början att lära känna andra personer, det är ju inte bara hästen utan även det sociala som följer med på köpet om du har tur. :idea: Försök ta en lunchpromenad om du kan, visserligen går vi mot ljusare tider men riktigt dagsljus är livsviktigt för vår fysiska som psykiska välmående.

Skriv mer! Vad ska du göra när du kommer hem? Sätta på lite skön musik, tända ljus och ta ett varmt bad? Unna dig något speciellt, bara för att du är värd det? :bow:
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag har börjat plugga på tåget, det är skönt faktiskt, man tar död på lite tid och restiden känns inte av lite mycket. Dessutom slipper jag läsa lite mycket hemma. :)
Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag bestämt mig för att ta upp ridningen (igen). Hästen är ute på foder, jag red lite i höstas men la det på is (igen) innan jul. Det var lite stressigt i plugget ett tag där, blir nog lugnare nu. Särskilt när jag hellre är i stallet än att jobba extra, som jag egentligen inte behöver eftersom jag har fullt csn. Extrajobbandet är skönt på lediga dagar så jag blir sysselsatt, men pengarna är tänkt att spara (till nästa boende).
Så jag ska försöka rida 2 dagar i veckan tänkte jag. Passa på efter en skoldag när jag är i stan. Helger tar de hand om, men det kanske blir aktuellt i vår. Min sambo har en båt som han gärna lägger tid på när den säsongen kommer, så då kunde det vara skönt att smita till stallet, trots restid på 4-5 h tor.
Jag funderar på att börja med nån (annan) träning, men jag kommer nog inte ha råd. Det skulle vara promenader då.

Idag kom jag hem tidigt och förutsättningarna för att bli uttråkad och gnällig fanns där som vanligt. Men jag roade mig vid datorn (läs: här :P), sen pluggade jag ett tag och vilade en timme. Sambon var hemma och hämtade träningskläder och stack nyss. Inget tjafs än. :) Inte ens irritation. Snart ska jag börja med maten och så äter jag när den är klar. Han frågade om vi skulle laga mat tillsammans när han kom hem, men jag sa att jag kanske börjar tidigare, så får vi se när han kommer.

Tänk att så små vardagsbestyr kan bli så uppförstorade och krångliga!
Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag skrev ner tankar på ett papper, på tåget, idag och rubriken var "Skaffa ett liv"... :o
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Det har du nog rätt i... *funderar* Jag vet ju egentligen "ungefär" när han kommer hem, det är mellan halv sex och halv nio. Har det hänt nåt, skulle han ringa. SKa han träna, säger han till. SKa vi iväg på nåt, kommer han (typ) i tid eller hör av sig iaf.
Om det är jag som lagar maten, kommer jag i fortsättningen ha maten klar till typ sju, halv åtta. Då vet han det, och kommer han hem äter vi ihop -gör han det inte äter jag själv.

det där låter betydligt sundare!
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Kalas!

Vad har du för planer i morgon? Även om du har hästen ute på foder så försök skaffa en tillfälligt på närmare håll så får du ner antalet timmar du reser, alternativt att du faktiskt stannar i din "hemstad" ett par nätter i veckan och träffar kompisar när du ändå ska rida. :laugh:

Sätt upp en lapp om att du vill låna en hund att gå ut med ett par dar i veckan, lås dig inte vid ett schema utan gör upp det veckovis istället, de dagar som passar.

Bakslag kommer, men fortsätt ta små steg, kortsiktiga planer och lämna de stora till senare. Du vet det gamla talesättet att man inte ska springa innan man kan gå? Ett steg i taget och din väg kommer att var full med morötter för varje kortsiktigt mål du når. :d
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Du är på god väg:)

Som alla skriver är det ju otroligt olika för alla. Ett par jag känner väl ringer varandra typ 10 gånger när han är på jobbet, jag skulle aldrig ringa min sambo när han jobbar, tex. Eller, jag hade 1. inte haft något att säga och 2. blivit galen:D så folk är olika och våra liv är olika.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Imorn är det som sagt skola hela dagen, kommer hem vid sextiden. Kommer nog inte orka plugga på kvällen, så jag kommer väl laga maten som vanligt och hoppas att jag får sällskap. Sen är det lyxfällan-säsongsstart. :d

Pratade med en god vän idag och kommer förmodligen åka "hem" i helgen, över dan/stanna en natt, och det ser jag fram emot.:)

Det tar emot att jobba med små mål, jag är inte van vid det! :p
Men tack för pepp, det behövs!
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Äsch, det går bra ska du se, det tar ca 21 dagar att byta en ovana mot en god, du har bara 20 kvar nu. ;)
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Generellt:
Jag gör som jag vill, han gör som han vill - det fungerar eftersom vi vill ungefär lika och har ungefär lika stort behov av egentid och utrymme.
Vi behöver inte direkt kompromissa, vilket nog kan vara så illa att det för oss bägge är en av grundförutsättningarna.
Eftersom vi är hyfsat synkade lägger vi inte någon direkt tid på att diskutera förhållningssätt, regler, rutiner och liknande passionsdödande tråkigt elände.
Vi har en ganska enkel relation där vi kan lägga största delen av vår samlade energi på att göra roliga saker och njuta av livet vi vill leva.

Jag är enormt tacksam att jag snubblade över denna fantastiska hanne och eftersom man inget vet om framtiden glömmer jag inte att njuta av varje delad månad, vecka, dag, timme, minut.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Som jag tolkar dig uppmanar du TS att göra exakt motsatsen till Ramonas handfasta råd. Ramona skriver



medan du skriver



Det där är ju en manual för hur (du tror att) TS ska hantera sin sambo för minsta möjliga konflikter, samt med varlig hand leda in sambon i det beteende hon vill ha av honom. Typ som en handbok i Good husband keeping.

Ett fullständigt gräsligt sätt att leva i sina relationer, om du frågar mig, som inte har något gemensamt med närhet mellan två individer utan är något helt annat - som förhoppningsvis inte är alltför vanligt i verkligheten, för så där vill man ju inte att andra har det om de kan slippa.

Håller fullständigt med Petruska här! Att uppmana till att manipulera typ uppfostra mannen är vidrigt. Han gör ju sina egna val. Han VET ju säkert väldigt väl vad ts önskar och han gör ändå något annat. Han gör det på sitt sätt hoppas jag. Vad är det värt att han blir som du vill om han inte vill det själv?

Ramonas råd är klockrena och de enda som behövs. Naturligtvis ska var och en ha sitt eget liv och att skylla på att staden är fel funkar inte. Vänner och egna saker finns att göra överallt.

Sedan lärde jag mig på familjeterapeututbildningen att max tre gånger ska man ta upp sina önskemål. Fortsätter partnern trots detta att göra på sitt eget vis är det tjat och det dödar relationen. Istället ska man konstatera att det ser olika ut och fatta sina beslut utifrån det. Rätt eller fel det vet jag inte men för mig funkar relationerna bäst om de är enkla och saker blir rätt av sig självt. Jag vill varken ändra mig själv eller nån annan.

Sedan så har jag levt med en kirurg som sa att han skulle komma en tid och kom ibland dagen efter. Eller fyra timmar. Antingen så hade jag blivit galen eller så struntade jag i när han kom hem. Det var ju inte av elakhet han inte kunde planera. Och ibland vill man slösurfa hellre än att ha sex. Det tror jag är mänskligt. Att han ska behöva känna skam för att han är trött, arbetande och vill ha vänner är inte snällt.

Men hur fick ni mitt inlägg att handla om manipulering? Jag ser inget fel att kommunicera med varandra. Utan att döma. Och vadå "hantera sin sambo" :crazy:?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Skönt att höra att det inte bara är min sambos tidsuppfattning som är störd. Jag har lärt mig att säger han en tid, så tänker han "i allra bästa fall hinner jag tills dess", då lägger jag på en timme eller två, så börjar vi närma oss sanningen. Jag får vänja mig men det är ibland sjukt frustrerande, det får du hålla med om!

Åh, min sambos tidsuppfattning är hemskt. Han är en obotlig tidsoptimist. Jag har lyckats få honom att bli bättre, men ännu inte bra. Det är svårt att lära gamla hundar sitta, men det är inte omöjligt. Skam den som ger sig :p.

(Jag är uppfostrad att alltid komma i tid, det är han med men hans familj har vant sig vid att han alltid är sen tyvärr)
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Det låter som du tränar din sambo, som man tränar hunden med positiv förstärkning..
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Nej det är inte positiv förstärkning! Blandrastik är bra på att förklara positiv vs negativ förstärkning, hör gärna med henne :)!
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Manipulation är något som vi alla sysslar med hela tiden. Det är en vanlig värdering att det är något dåligt och något att sträva ifrån. Ändå gör vi det hela tiden men i de flesta fall omedvetet. I värderingen att det är något dåligt går resonemanget vidare till att det handlar om uppfostran och då blir det en större värdering för de flesta eftersom att uppfostra andra vuxna är icke okej (förutom på bukefalos där 90% av inläggen handlar om just det)

Om vi förutsätter att det handlar om vuxna människor med ansvar för sig själva har de också ett val att låta bli att tillmötesgå den som önskar förändring/agerar för en förändring. Alltså kan den välja att låta bli att göra det och manipulerandet faller platt.
Mycket enkelt men väldigt svårt.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Förstärkning ökar sannolikheten att beteendet uppvisas igen. Jag lägger inte till något, alltså är det tveksamt att kalla det positiv förstärkning. Men för att minska bråk ignorera det negativa i detta fall sambo som inte hör av sig. Att säga att man uppskattar det personen har gjort (när han gjort nått som jag uppfattar som väldigt bra) är väl Isåfall möjligen en postiv förstärkning av handlingen. Man uppmärksammade den fina gesten. förstärkningen i detta fallet skulle väl vara orden frågan är om det räcker för att räcknas som en förstärkning. Beror helt på hur det sägs, uppfattas och tas emot.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Förstärkning eller inte. jag tror oxå att det ofta är bättre att fokusera på det positiva i en diskussion. Jag har tendens att fokusera på det negativa och det ökar risken för bråk, och varför skulle han vilja förändra sitt beteende för mig då? "Vi diskuterar inte ens. du bara berättar om alla mina fel och brister" så han häromdagen när jag frågade varför han inte ville avsluta diskussionen...
Gårkvällen gick bra utan tjafs iaf. Men jag märker att vi är ledsna och påverkade båda två pga den stora konflikten kring flytten...
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 435
Senast: Whoever
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 850
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 584
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp