Hur få ihop vardagen med sambo?

Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Beror helt på hur det sägs, uppfattas och tas emot.

Som jag ser det är det avgörande i det här fallet avsikten. Du rekommenderade något som jag uppfattar närmast som partnerdressyr (oavsett om positiv förstärkning är rätta namnet på metoden eller inte - så kan vi kanske slippa det meningslösa tjatet om just den detaljen!), och det just det jag reagerar på, och som jag inte tycker hör hemma i en nära relation mellan människor. Genom beröm vid rätta tillfällena, ska TS forma om sin sambo till en person som hon bättre klarar av att leva med, typ.

Sen vill man ju tro att en normalbegåvad partner märker att han/hon är föremål för ett omformande dressyrprojekt, och då tar upp saken till normal diskussion.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Men jag måste ju svara om nån frågar, eller är det bättre att ignorera menar du?
Och nej det handlar inte om dressyr. Jösses. Det handlar om att inte bråka. Att försöka hitta en medelväg. Och jag håller inte med er som säger att man inte ska prata med varandra. Om man inte ens kan prata med sin partner är ju nått väldigt fel! Däremot har det i ts fall blivit en ond cirkel som vi nu försöker bryta. Hon kan inte ändra på honom. Men hon kan visa att hon uppskattar när han är tillmötesgående och inte så förbaskat egen - kör sitt eget race i ett äktenskap. Man är ju faktiskt två!
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Släpp det, focus på nu. Vad ska du göra idag, planer för helgen? :)
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag och sambon har väldigt olika arbetstider. Det är inte alltid att han kommer hem utan det är ofta att han sover borta någon/några nätter veckan. Vissa veckor sover han borta hela veckan, andra är han hemma varje natt. Jag själv jobbar också väldigt oregelbunda tider och vet aldrig hur en dag kan se ut. Vissa dagar jobbar jag över, andra får jag åka ut på natten och på så sätt har jag nattvila hela nästkommande dagen.


Men eftersom jag är den som är hemma allra mest så blir det jag som tar hand om matlagning, hus, städning, tvätt osv. Så när han kommer hem vid 20-21tiden så står middagen oftast klar på bordet (om jag inte är ute och jobbar, då får han mat hemma hos sina föräldrar när han ändå är och ställer lastbilen). O andra sidan så har han hand om allt "utanför" huset dvs snöskottning, veden, gräsklippning m.m.

Eftersom han kommer hem så pass sent så får han sin "egentid" genom att sitta framför tven och så sitter jag oftast med datorn bredvid honom. Men sen går jag och lägger mej tidigare eller om jag somnar i soffan bredvid honom. Så oftast är vi tillsammans även om vi inte gör samma saker.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag skulle inte stå ut med mig själv om jag försökte uppfostra min partner.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Min sambo har en båt som han gärna lägger tid på när den säsongen kommer, så då kunde det vara skönt att smita till stallet, trots restid på 4-5 h tor.
:(:(:cry::cry::(:(
Men neeeeej. Bygg inte upp ditt liv på att du gör saker när din sambo ändå inte är hemma!! Bygg upp ditt liv. Punkt.

Du ska inte hitta på aktiviteter bara för att du annars är ensam hemma. Du ska bygga upp ett aktivt liv så att du får ett socialt umgänge, du har kul, du kommer ifrån hemmet och du slipper vara sådär mentalt beroende av din sambo som du är nu.

Du tänker så skevt. Visst kan jag också passa på att göra någonting speciellt när sambon inte är hemma (tex tisdagar då han spelar innebandy med kompisarna). Men det är ju inte så att jag planerar hela mitt liv kring hans aktiviteter. Jag gör det jag vill när jag vill göra det och så får vi spendera den tiden vi har tillsammans när vi är tillsammans. Mitt liv ska inte vara på paus bara för att min sambo inte har någon aktivitet just den dagen.

Och det är just vad ditt liv är. Du pausar!! Men det är dags att börja dansa lite nu och komma igång med saker och ting. Där måste du sluta ta, vad jag tror du tycker är hänsyn, till honom. Sluta vara hemma hela tiden. Sluta göra sig mentalt beroende av honom. Det är självklart att du känner dig ensam, det är självklart att du känner att han ska komma hem, det är självklart att du vill att han ska prioritera dig!! Men i ärlighetens namn så tror jag att du bara känner så för att du inte har någonting i ditt liv. Du känner så för att du har för mycket tid att tänka på det.

Ut ur hemmet med dig. Aktivera dig med massor med saker. Och det där extrajobbet tycker jag att du nog kan spara hälften till boende och resten på dina intressen och hobbies.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Det handlar om att inte bråka. Att försöka hitta en medelväg. Och jag håller inte med er som säger att man inte ska prata med varandra. Om man inte ens kan prata med sin partner är ju nått väldigt fel!
Men självklart ska man prata. Det skriver jag ju överallt på buke. Ifall man inte kan prata med sin sambo vem kan man då prata med liksom?

Men i detta fallet handlar det inte om problemlösning mellan parter. Han har faktiskt en väldigt liten skuld i detta, även om han givetvis är respektlös när han inte passar tider. Detta handlar om en person som gett upp allting hon känt till för att flytta till kärleken. Han har kvar sitt liv och alla sina intressen. Hon har ingenting. Hon vill spendera massor med tid med honom för att hon inte har någonting annat att göra. När han vill spendera säkerligen helt rimlig tid med sina vänner och på sina hobbies, känner hon sig bortprioriterad och undanskuffad, bara för att hon inte har någonting själv att göra.

Det där snackar man inte bort - det aktiverar man sig bort ifrån!
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag skulle inte stå ut med mig själv om jag försökte uppfostra min partner.


Nej, eftersom man ständigt får uppfostra alla andra måste partnern vara den som är färdigfostrad. Lite lugn och ro på hemmafronten måste man iaf kunna avnjuta :D
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Generellt:
Jag gör som jag vill, han gör som han vill - det fungerar eftersom vi vill ungefär lika och har ungefär lika stort behov av egentid och utrymme.
Vi behöver inte direkt kompromissa, vilket nog kan vara så illa att det för oss bägge är en av grundförutsättningarna.
Eftersom vi är hyfsat synkade lägger vi inte någon direkt tid på att diskutera förhållningssätt, regler, rutiner och liknande passionsdödande tråkigt elände.
Vi har en ganska enkel relation där vi kan lägga största delen av vår samlade energi på att göra roliga saker och njuta av livet vi vill leva.

Jag är enormt tacksam att jag snubblade över denna fantastiska hanne och eftersom man inget vet om framtiden glömmer jag inte att njuta av varje delad månad, vecka, dag, timme, minut.

Nej, eftersom man ständigt får uppfostra alla andra måste partnern vara den som är färdigfostrad. Lite lugn och ro på hemmafronten måste man iaf kunna avnjuta :D
Seriöst, ja.jag har ett jobb som ofta innebär att jag behöver"hantera" människor. Jag vill inte ha drama, krav eller tjat i mitt förhållande.
Jag behöver vara ihop med en vuxen självgående person.
Ingen av oss behöver varandra, men vi vill vara tillsammans för att vi trivs

Vi är väldigt olika på flera plan men försöker gemensamt se till att vi slipper sådant.

vi får helt enkelt hitta sätt att lösa det på. Tex har vi linas matkasse varann vecka, vi har två olika system för förvaring av plastpåsar, jag stoffet med öronproppar för att dyl ut med hans djävla klocka men snozar gav får det ske i gästrummet..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Seriöst, ja.jag har ett jobb som ofta innebär att jag behöver"hantera" människor. Jag vill inte ha drama, krav eller tjat i mitt förhållande.
Jag behöver vara ihop med en vuxen självgående person.
.


Typ så, ja ;)

Att arbeta med människor kan, beroende på arbetsuppgifter,
innebära att energin som kanske andra har över för
att stå ut med dumheter, tjafs och hetare diskussioner på
hemmaplan faktiskt inte finns hos mig.
Min hem är min borg, där ska det vara lugn ro ordning och
reda. Min fritid är tokhelig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Snack OCH verksta. Jo det är bra när båda är med på det! För övrigt skriver jag inga fler inlägg i denna tråden då mitt råd verkar haft motsatt effekt :( och sen har jag kapat tråden tkr ts. Förlåt inte alls min mening! Vill bara hjälpa :heart! Jag finns iaf alltid här i ur å skur :).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag skulle inte stå ut med mig själv om jag försökte uppfostra min partner.

Nej, eftersom man ständigt får uppfostra alla andra måste partnern vara den som är färdigfostrad. Lite lugn och ro på hemmafronten måste man iaf kunna avnjuta :D

Jag tycker inte det är ok att komma 1 timme sent om man sagt en tid, även om det gäller att "bara hälsa på" hemma hos nån. Och det är inte så jag byter ut min älskling för en sån brist när den faktiskt går att ändra på (aningens i alla fall, han blir bättre och bättre :D)
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag har varit gift med min man i 19 år så jag har erfarenhet av en långvarig relation. I början försökte jag "göra om honom" en del och kunde bli sur/tjata någon gång när jag tyckte att vi inte förstod varandra (läs: han inte förstod mig och mina behov). Det har gått upp och ned genom åren (mest upp :love:). Nu är vi helnöjda och så trygga med varandra, så vi har inte längre vardagstjafs av det slaget. Kanske för vi har delat upp ansvaret i vardagssysslor efter vad som funkar bäst för oss och vad var och en trivs med? Ex Han tvättar, handlar och lagar all mat (jag har inte tvättat på 19 år och vet knappt hur man får igång en tvättmaskin längre), jag diskar och städar (fast numera köper vi 6 timmar städ/vecka...men jag plockar, plockar och sorterar). Vi bor på 350 kvm, över 11 rum, har 9 barn och en hel höööög med djur.,.. Han jobbar heltid, jag har eget företag 50% och har en 50% tjänst. Vi ses varje dag på vardagarna, på lov o semestrar reser vi en del ihop o en del själv - med eller utan barn, vi tar egentid när vi känner att vi behöver (kollar av med den andra pga barnen så att det funkar, någon behöver ha barnansvar), vi lägger oss ibland tillsammans, ibland helt olika tider, vi kan prata, vi kan vara tysta, vi känner lätt av varandra vad den andre har för behov (och om inte så berättar vi om våra behov) pga att vi varit tillsammans så länge, vi har helt olika TV- och filmsmak så ibland (oftast)tittar vi på varsitt håll (i vårt stora hus) och ibland tillsammans. Vi trivs jättebra tillsammans och har lyckats hålla kärleken vid liv i alla dessa år :love:. Ändå är vi väldigt olika. Jag: obotlig optimist och en impulsiv idéspruta med ständigt nya projekt på gång. Han: eftertänksam, ser gärna hinder i stället för möjligheter, trivs med trygghet, vill ta det lugnt. :grin:
Nu ville du har svar från de med relationer utan barn, och här har vi rätt många - men jag tog inte med barnbiten utan bara vår relation och vardagssysslor som ej är barnrelaterade (förutom då att vi har enormt med tvätt och städ här hemma jämfört med barnfria par) så kanske du kan få ut något av mitt svar ändå?
(Kanske ska tillägga att jag inte läst hela tråden, men ville svara ändå.)
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Inte så att han klockan 20 ska meddela när han tänker åka hem men gärna få ett SMS när han är på VÄG hem för att veta om jag ska börja oroa mig så jag är sådan att jag lätt blir orolig.

Men oro kan ju vara befogad också.
Min sambo gör en massa farliga saker så jag vill veta var han är och hur länge, samt att han har sin mobiltelefon med sig lätt åtkomlig.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Idag kom jag hem tidigt och förutsättningarna för att bli uttråkad och gnällig fanns där som vanligt.

Jag tror att grundproblemet är att du kan bli uttråkad.
Det är ditt personlighetsdrag som du behöver lära dig att leva med.
Det är INTE något som din sambo skall ta hand om genom att roa dig.

Jag skulle bli galen med en partner som inte kan roa sig själv.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

det är nog ingen som tycker att en timme sen är ok om man bestämt nåt men att kräva en tid när man ska vara hemma varje dag hade kvävt mig!
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Ja jag blir nog lätt uttråkad när jag har för lite o göra, då blir jag gnällig och kontrollerande. det är ju mitt problem... Saknar hästlivet för mkt och har för lite att göra i allmänhet. Jag är en sån som behöver ha nästan för fullt upp för att trivas och så är det inte nu. igår vart det bråk igen fast jaha försökte va uppmuntrande när han tittade själv på nytt jobb i annonser. men det blev fel på nåt sätt o bådavart ledsna över situationen. i helgen åker jag till en kompis. behöver en mikropaus...
*ursäkta stavfel mm pga mobilskrivande...*
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Just nu känns det som att det blir fel oavsett vad jag gör. jag orkar inte. igår var jag uppmuntrande men han blev ledsen, då brast det för mig oxå o han uppfattade istället mig som sur :-( Jävla hopplöst kändes det ursäkta franskan... Det är jag eller han som får det jobbigt med flytt oavsett hur vi gör. man kan inte stå där o tänka i de banorna... Och vill han hellre ha distans förh. vet jag inte vad. det pallar jag inte. Måste få vistas i annan miljö ett tag pust
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 492
Senast: Whoever
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 872
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 587
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp