Bukefalos 28 år!

Hur få stopp på blandrasaveln??

Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag tycker att all osund avel är av ondo - oavsett om det handlar om renraser eller blandraser. Diskuterar gärna både och, men eftersom begreppen brukar blandas ihop rätt friskt tänkte jag att man kan diskutera en sak i taget.

:bow: :bow: :bow:
Instämmer till fullo!
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Absolut inget skämt men inte heller hela sanningen.
Dock är nästan vilken blandras som helst fysiskt sundare än alla dessa raser som avsiktligt avlas på defekter eller en osund fysik.
PL

Det har jag väldigt svårt att tro på!

Blandraser som säljs, är ju från början renrasiga. Då kan man ju fråga sig varför man vill para sin renrasiga med en hund av annan ras? Kanske för att de inte får para sin renrasiga med en av samma ras? Hd fel? Mentalt ostabil? osv osv! De renrasiga som paras med andra raser har ju oftast ngt fel på sig, som gör att de inte får paras med en annan av samma ras. (jag vet att det förekommer tjuvparningar också) Då kan jag inte förstå hur du kan skriva att nästan vilken blandras som helst är fysiskt sundare?!
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag har också undrat, och vi vet ju alla att SKK drar in enorma summor varje år. Det är ju en förening som alla andra så det är väl full insyn som gäller, de måste redovisa vart alla pengar går.
Å andra sidan så är det ingen orsak att ta hutlösa valppriser på renras.
Ett exempel på vad en kull kan kosta/dra in i pengar.
Storpudeltik som paras, parningsavgift 1500 kr, plus valpavgift på 10 % av valppriset/valp. Tiken får tio valpar, normalpriset är 10 000 vilket blir 11 500 kr till hanhundsägaren.
Registrering av valpar á 355/valp (meriterade föräldrar, 515 per valp efter omeriterade föräldrar) blir 3550 kr.
Foder ca 1500 kr, avmaskning ca 400 kr.
Vetbesiktning, chip och vacc, 500 kr/valp blir 5000 kr.
Inkomster för sålda valpar = 100 000 kr
Utgifter för kullen = 20 450 kr
Behållning = 79 550 kr.

Jag har aldrig någonsin fått mer i "vinst" på en kull än max 7000:- vilket verkligen inte är mycket för det dygnetruntarbete jag lägger ner i flera veckor.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Men jisses vad du sitter och antar en massa saker. Det är väl inte bara Peter_Lundin som kommit på att blandraser många gånger är fysikt sundare. Även J. Beck-Friis säger exakt samma sak.

Då kan man ju fråga sig varför man vill para sin renrasiga med en hund av annan ras?

På den frågan finns säkerligen flera hundra svar

De renrasiga som paras med andra raser har ju oftast ngt fel på sig, som gör att de inte får paras med en annan av samma ras.

Som vilka fel då ? Och vilka skulle det handla om ?
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Som jag skrev, HD fel, mentalt ostabil, AD fel, ögon fel, osv osv...
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Men jisses vad du sitter och antar en massa saker. Det är väl inte bara Peter_Lundin som kommit på att blandraser många gånger är fysikt sundare. Även J. Beck-Friis säger exakt samma sak.



När jag fått svart på vitt att blandraser är sundare, då tror jag på det.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Om folk vill köpa blandras är det väl upp till dem?


Finns säkert många som bara vill ha en sällskaps hund och då spelar det inte så stor roll vad det är....
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag har faktiskt bara en endaste gång träffat på en valpköpare som visste varför uppfödaren hade blandat, och det var en älghund. Annars har ingen kunnat motivera varför uppfödaren gjort just deras korsning.
Visst finns det säkert de som planerar sin blandavel, men jag tror ändå på att det är antingen pengar som hägrar (särskilt bland småraserna, vad finns det för "mål" att korsa där?) eller så tycker de att deras hund är så söt och fin och trevlig:eek:

Jag tror det beror mycket på vart man kommer ifrån. När jag flyttade ner till Skåne blev jag väldigt förvånad över att finna fler blandraser än renrasiga hundar, jag är van det motsatta förhållandet. Här nere upplever jag även att blandraserna är "multiblandraser". De blandraser jag känner från Jämtland är korsningar mellan två raser.

Vad gäller pengar som hägrar... när det gäller dvärghundsavel tror jag faktiskt inte bara att det är blandraser man ser dollartecken hos. Dvärghundar överlag har ju stigit enormt i pris och jag tvivlar på att det är motiverat med annat än "vi tar mycket betalt för att det går" hos särskilt många.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Om du observerade skrev jag *många gånger*. Jag sa inte alla överlag. Men som sagt, vill du ha svar, jamen ta då och slå J. Beck-Friis en signal då. Kan det bli enklare ?


Som jag skrev, HD fel, mentalt ostabil, AD fel, ögon fel, osv osv...

Och detta har alltså du koll på ? :rofl:
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Vad gäller pengar som hägrar... när det gäller dvärghundsavel tror jag faktiskt inte bara att det är blandraser man ser dollartecken hos. Dvärghundar överlag har ju stigit enormt i pris och jag tvivlar på att det är motiverat med annat än "vi tar mycket betalt för att det går" hos särskilt många.
Dvärghundar (renrasiga) kan jag förstå ligger på ett högre pris eftersom det kanske bara föds 1 eller 2 valpar i en sådan kull. Den uppfödaren (om han/hon är seriös) har ju haft samma utgifter som alla andra när det gäller meritering, parningsavgift, registrering etc. Däremot, vad gäller alla märkliga småhundblandningar man ser som säljs för uppåt 20000:- där är det naturligtvis bara tanken att håva in så mycket pengar som möjligt som gäller.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Om du observerade skrev jag *många gånger*. Jag sa inte alla överlag. Men som sagt, vill du ha svar, jamen ta då och slå J. Beck-Friis en signal då. Kan det bli enklare ?


Och detta har alltså du koll på ? :rofl:
Nej, självklart inte, hur ska jag kunna det?

Så han är alltså guds fader? Som har alla blandrasers fysiska hälsa på papper?:angel: sorry, det tror jag inte
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag har aldrig någonsin fått mer i "vinst" på en kull än max 7000:- vilket verkligen inte är mycket för det dygnetruntarbete jag lägger ner i flera veckor.

Vad har du för ras då? Utgifter på kullen och hur många valpar brukar din ras få? Intressant att "jämföra" om man säger så...
Och visst håller jag med om att man vill ha en vinst för det jobb man gör. Det är ju inte enbart kul och "gullegull" att ha en valpkull som många valpspekulanter tycks tro...
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Nej, inte guds fader. Fast han har säkert inget emot du kallar honom det ;). Men lite mer koll har han än vad du har.


Som har alla blandrasers fysiska hälsa på papper

Hmm, du verkar totalt glömma bort det finns saker och ting som heter studier och forskning.


Nej, självklart inte, hur ska jag kunna det?

Ja säg det, du verkade ju vara så tvärsäker på att dom alltid har mental ohälsa, Hd osv.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

nej nej, inte alls, jag vet att det finns en minoritet som röntgar sina blandraser, kollar så att hanen också är röntgad osv, men som sagt, en minoritet.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

det finns saker och ting som heter studier och forskning.


Menar du att det finns forskning på blandrasers sundhet?? Länka gärna för det är jag och säkert många med mig jätteintresserade att se resultatet av!!!
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Dvärghundar (renrasiga) kan jag förstå ligger på ett högre pris eftersom det kanske bara föds 1 eller 2 valpar i en sådan kull. Den uppfödaren (om han/hon är seriös) har ju haft samma utgifter som alla andra när det gäller meritering, parningsavgift, registrering etc. Däremot, vad gäller alla märkliga småhundblandningar man ser som säljs för uppåt 20000:- där är det naturligtvis bara tanken att håva in så mycket pengar som möjligt som gäller.

Borde inte dvärgblandraser få lika små kullar som renrasiga (om små kullar nu har med storleken att göra)? Uppfödningskostnaderna (om vi räknar bort utställningsmeriter) borde då vara desamma per valp oavsett om det gäller blandraser eller renrasiga.

Hur kommer det sig att många "gamla" chihuahua-uppfödare inte följer pristrenden utan ligger kvar på "gamla" priser? Är de korkade? Använder de sämre avelshundar? Testar och meriterar de inte sina avelshundar? Eller är det så att de som inte håller sig till Chihuahuaklubbens rekommendationer (12000-15000 kr) utan istället tar 20000+ kr ser en möjlighet att tjäna lite kosing? Chihuahuaklubbens rekommendationer borde ju vara rätt väl förankrade i verkliga kostnader.

När det gäller just dvärghundar så har jag väldigt svårt att se att det skulle vara specifikt de som blandar raser som är ute efter pengar. Jag tycker många av renrasuppfödarna tar ut rena rama fantasisummor.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Så alla uppfödare som annonserar på blocket är oseriösa då? Det är ju trots allt den största annons sidan som folk tittar på och man når väldigt många, sedan är det upp till uppfödaren att sålla. Det kan likväl dyka upp "konstiga" valpspekulanter via ens hemsida.....


Nej, det anser jag inte att de behöver vara, däremot ingår det inte i min världsbild att leta efter sin blivande hund på blocket. De flesta uppfödare jag har talat med har ett klientel innan de parar tiken, dvs de vet att det finns avsättning för merparten av valparna som föds.
Annonserar man på blocket får jag intrycket att man parade innan man visste att intresse fanns.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Basal genetik.
De flesta defekter vi mer eller mindre medvetet avlar på är relativt rasbundna samridigt som många raser har en på tok för smal avelsbas vilket innebär att en utkorsning blir positiv.
En person till som är väldigt medveten om detta är genetikern P E Sundgren men det sket sig ju mellan honom o SKK eftersom han sa som det var.
OBS detta gäller inte HD vilket jag påpekat tidigare.
PL
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jo visst för många uppfödare är den det samtidigt som den fysiska biten är den enda som egentligen betyder ngt på pappret.
Den mentala bedömningen på utställning ligger ju på nivån "trevlig hund, biter inte domaren".
PL
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Du vill verkligen inte ta till dig det jag skriver eller hur??
 

Liknande trådar

C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 327
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp