Hur fåniga får människor bli?

Om det rör som om hygien så anser jag att chefen ska kunna ha slöjor att tillgodose till de personer som bär slöja. Att neka en slöjbärare arbete p.g.a. det är fel. Helt fel.

Förstår faktiskt inte varför det är fel/farligt att bära slöja.
 
Om det rör som om hygien [...]
Det gör det inte. Det handlar om vårdtagarens val. Tråkigt när det baseras på rasism men ska vårdtagaren stå i centrum så ska den. Men det måste ju lösas utan att det drabbar den specifika personalen. Jag hoppas verkligen att ingen får krav på sig att ta av slöjan!
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20414185.ab

Hur kan man få välja bort en människa för att den har slöja? Det fånigaste är att det är ganska "nyss" sjukvårdspersonal hade just huckle eller hätta.
http://langbrosjukhus.se/wp-content/uploads/2012/12/sjukskoterska.jpg

Det är inte ok någonstans att kommuner tillåter detta.
Jag kan se ett visst problem med privata slöjor men den religiösa betydelsen borde väl enkelt kunna lösas med att en huvudbonad i stil med de som visas på bilden ovan infördes som valfritt komplement till uniformen? Sjukvårdspersonal har speciella kläder och att tillåta enskilda att göra avsteg från detta kan jag tycka är mindre lyckat.
 
Jag har ibland huckle för att det är snyggt. Tror du NÅGON gamling på fullt allvar skulle säga något om blåögda vitblonda jag klev in genom deras dörr som hemtjänstpersonal med huckle.
Äh rasism är det. Och inte sjutton finns det någon slöjbärare som skulle invända mot att deras slöja ska vara ren - det är väl självklart.
Dessutom är det nog fräschare med en slöja än långt hår som man en slitig arbetsdag dragit fingrarna igenom efter besök hos diverse mer eller mindre sjuka gamlingar
 
Jag har ibland huckle för att det är snyggt. Tror du NÅGON gamling på fullt allvar skulle säga något om blåögda vitblonda jag klev in genom deras dörr som hemtjänstpersonal med huckle.
Äh rasism är det. Och inte sjutton finns det någon slöjbärare som skulle invända mot att deras slöja ska vara ren - det är väl självklart.
Dessutom är det nog fräschare med en slöja än långt hår som man en slitig arbetsdag dragit fingrarna igenom efter besök hos diverse mer eller mindre sjuka gamlingar
Var det ett svar till mig?
 
Jag kan mycket väl förstå att gamla människor vill se personen som kommer på besök i hemtjänsten.
Att släppa in någon med niqab i sitt hem som man inte vet vem det är skulle inte ens jag komma på tanken att göra.
Det har inte med rasism att göra det har med vanligt hyfs att göra liksom att man tar av sig mössan inne.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20414185.ab

Hur kan man få välja bort en människa för att den har slöja? Det fånigaste är att det är ganska "nyss" sjukvårdspersonal hade just huckle eller hätta.
http://langbrosjukhus.se/wp-content/uploads/2012/12/sjukskoterska.jpg

Det är inte ok någonstans att kommuner tillåter detta.

Här är något ännu fånigare, tydligen ansåg en chef att vårdtagarna skulle slippa mörkhyade också. Det klagas på att ingen vill göra "skotjobb" och jobba i vården, snart KAN ingen jobba i vården. LÄNK: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/chef-boende-ska-slippa-morkhyade

I övrigt ang slöja så självklart skall man få ha det sålänge man ser ansiktet vilket man ju gör med en enkel slöja samt att den följer hygienkraven (om inte annat borde det ju finnas det då slöja ju inte är något ovanligt och används i många länder).
 
Jag kan mycket väl förstå att gamla människor vill se personen som kommer på besök i hemtjänsten.
Att släppa in någon med niqab i sitt hem som man inte vet vem det är skulle inte ens jag komma på tanken att göra.
Det har inte med rasism att göra det har med vanligt hyfs att göra liksom att man tar av sig mössan inne.

Fast med en vanlig slöja ser man ju klart och tydligt vem personen är. En niqab är väl en sådan som täcker en del av ansiktet?
 
Det gör det inte. Det handlar om vårdtagarens val. Tråkigt när det baseras på rasism men ska vårdtagaren stå i centrum så ska den. Men det måste ju lösas utan att det drabbar den specifika personalen. Jag hoppas verkligen att ingen får krav på sig att ta av slöjan!
fast roliga i det är att de som är gamla idag växte upp när äldre kvinnor i deras närhet oftast bar huckle, hatt eller sjalett.
För hundra år sedan visade inte gifta kvinnor på landsbygden sitt hår hur som helst. Inga förbud, det var bara så det var.
 
Slöja är religion, inte ras. Det finns gott om konvertiter och det finns gott om kvinnor som är muslimer utan att bära slöja. Det blir inte mindre löjlig sandlåda att få det till att handla om ras.

Dagens gamla, dit jag nog får räkna min mor, min granne, mina fd svärföräldrar och många, många fler, är födda på 1900-talet, inte 1500-talet! Inte ens på den landsbygden hade deras föräldrar och far-/morföräldrar hucklen annat än när de gick i lagårn.
 
Min mormorsmor var född 1888. Hon levde till dess hon blev 94 år. Hon gick inte ut utan att ha "huckle" eller hatt. Likaså långärmat när man går ut. Hon var visserligen född som torparunge men redan som 14 åring anställdes hon som barnflicka i "fina familjen" och fortsatte som kokerska, serveringspersonal etc. Min mormor född 1915 berättade med fasa om att hon som ung tvingats ha hatt för det hade man om man var "fin flicka". Själv växte jag upp (född58) med närmsta stad som regementetstad där klädkoden på stan var hatt, kappa och handskar. Idag är det inte någon regementsstad men fortfarande ser du spår i klädkoden.
Jag har mött mer än en person i vården med slöja - sköterskor såväl som kvinnliga läkare och det stör inte ett dugg. Inte heller stör det på en restaurang - när jag läste köksutbildning på 70-talet gällde fortfarande att håret skulle vara täckt av hygienskäl. Nä artiklarna här står för något annat.
 
Jag kan se ett visst problem med privata slöjor men den religiösa betydelsen borde väl enkelt kunna lösas med att en huvudbonad i stil med de som visas på bilden ovan infördes som valfritt komplement till uniformen? Sjukvårdspersonal har speciella kläder och att tillåta enskilda att göra avsteg från detta kan jag tycka är mindre lyckat.
Jag kan inte se ett större problem med privata slöjor än jag kan se med privata hår.
 
Jag har inga problem med en vanlig slöja så länge den inte hindrar arbetet på något sätt (vare sig slöja eller långt hår är en bra idé i vissa industrier).

Niqab... nej. Jag vill se ansiktet på den jag har att göra med, oavsett vad det gäller.
 
Jag har inga problem med en vanlig slöja så länge den inte hindrar arbetet på något sätt (vare sig slöja eller långt hår är en bra idé i vissa industrier).

Niqab... nej. Jag vill se ansiktet på den jag har att göra med, oavsett vad det gäller.
Niqab och burka - de diskuteras så frekvent.
I min gärning bland invandrare - och som särskilt intresserad- så kan jag säga att jag inte någon gång sett varken det ena eller andra. Inte en enda gång sedan 80-talet när jag bodde i Flogsta och den första vågen av flyktingar kom efter att shahen i Iran störtats.

Läste i någon tidning att de räknar med runt 300 kvinnor i landet som faktiskt bär burka. Niqab vet jag inget om. Och som sagt, jag har aldrig sett nån.

Hijab däremot - att ha håret täckt - det är frekvent.
 
Niqab och burka - de diskuteras så frekvent.
I min gärning bland invandrare - och som särskilt intresserad- så kan jag säga att jag inte någon gång sett varken det ena eller andra. Inte en enda gång sedan 80-talet när jag bodde i Flogsta och den första vågen av flyktingar kom efter att shahen i Iran störtats.

Läste i någon tidning att de räknar med runt 300 kvinnor i landet som faktiskt bär burka. Niqab vet jag inget om. Och som sagt, jag har aldrig sett nån.

Hijab däremot - att ha håret täckt - det är frekvent.

Jag har sett några enstaka med niqab och en med burka (i Falun). Hijab/chador är ju tämligen vanligt.

Vad jag kommer ihåg har jag nog aldrig sett någon inom handeln som har hijab och definitivt inte inom sjukvården.
 
Även om vårdtagarens val kan tyckas vara rasistiskt eller främlingsfientligt så kan jag tycka att vårdtagaren har rätt att välja vilka personer som ska komma in i dennes hem och vårda den. Vårdtagarens känsla av trygghet ska sättas i första rummet.

*EDIT*
Jag insåg att ni pratade om sjukhus och inte om hemtjänsten som jag fick för mig :D Såg precis ett inslag på Smålandsnytt som handlade 0m att vissa kommuner gav vårdtagare rätt att slippa behandlas av personal med slöja. Det är för tidigt på morgonen för mig så jag blandade visst ihop sakerna jag läste och hörde :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har någonstans hemma en skrift som berättar lite om vilka problem som olika benställningar kan ge, ska försöka hitta den och ta med...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp