Hur får man bakskorna att sitta kvar?

Elo

Trådstartare
Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen och biter varandra.

Men. Den andra hästen ställer sig på T's bakskor och när T går iväg ligger skorna kvar på backen. Finns det något sätt att 'rädda' skorna på?

Jag vill helst inte sära på dem, de har så himla kul ihop (även om man liksom får blunda ibland) och T funkar inte utan bakskor (tyvärr). Men det är svårt att rida ordentligt med 2-3 tappskor i veckan.
 
Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen och biter varandra.

Men. Den andra hästen ställer sig på T's bakskor och när T går iväg ligger skorna kvar på backen. Finns det något sätt att 'rädda' skorna på?

Jag vill helst inte sära på dem, de har så himla kul ihop (även om man liksom får blunda ibland) och T funkar inte utan bakskor (tyvärr). Men det är svårt att rida ordentligt med 2-3 tappskor i veckan.
Är det just i leken som skorna åker så kanske ett par boots eller kotringar?
 
Hat du testat boots bak? Eller det leker dom också med?
En häst jag kände funkade bra med duplo-skor, det var fram förvisso som den hästen drog av sig själv, men det gick bra att skära av extra plast som stack ut så de inte kunde dras av så lätt.
 
Stora boots
Testa annan hovslagare

Min nuvarande häst hade 2-4 tappskor/skoperiod, utan någon uppenbar orsak förutom att hovarna blev mer och mer trasiga varje gång en sko åkte av. Till slut tröttnade vi och började sko henne på klinik istället, och efter det har hon inte haft en enda tappsko… (Den första hovslagaren var utbildad och jbv-godkänd, men fick uppenbarligen inte skorna att sitta)
 
Jag tänker också att det kan vara värt att testa en ny hovslagare! Om skorna faller av på det viset vid lek låter det kanske som att de kunde sitta bättre. Jag har liknande erfarenhet som Ponnyryttaren_02, jag hade en utbildad hovslagare som jag trodde var bra, men sen fick jag min nuvarande, som har gått en längre utbildning (Wången) och vips sitter skorna kvar, markant färre tappskor till och med i skogshagarna.

Annars: boots, som andra redan skrivit 🙂.
 
Jag hade detta problem med min häst förra sommaren. Ny busig hagkompis gjorde att bakskorna rycktes av för jämnan. Stora boots hjälpte någorlunda ok, men det blev ju lätt en ond cirkel av att varje gång en sko rök blev också hoven i sämre skick, dvs nästa sko satt ännu sämre etc. Min fick gå en period barfota back då hoven helt enkelt var för trasig för skor. Har dock inga bra handfasta råd annat än typ stora boots. Min fick gå med boots och min hovslagare jobbade också en hel del med olika sätt att spika fast bakskorna, olika typer av sömmar etc. Efter några månader blev det långsamt bra igen och sen dess har han bara haft enstaka tappskor.
 
Min ena har limskor efter att ha fått mycket tappskor (dock inte av samma anledning) och nu sitter de kvar. Tänker att de inte sticker ut lika mycket på sidorna iaf, samt att hovarna får möjlighet att växa ut. Kanske värt att prova?
 
Så besvärligt! Jag funderar på om någon typ av wraps tex perfect hoof wear skulle kunna användas för att ”täcka” kanten på skon? PHW har ju ett helt annat syfte egentligen, men det kanske funkar eller om det finns någon liknande wrap eller tejp man kan ta till?

Om hovarna blir för trasiga om behöver vila från skor en period skulle jag testa med hovboots från equine fusion (med rem), och så vanliga boots över. Det brukar vara en riktigt stadig kombination, och hovboots saknar ju den där kanten som går att ställa sig på.
 
Jag har boots dygnet runt på min skodda. Han och min oskodda röjer som galningar tillsammans och det är det enda som funkar för att skorna ska sitta kvar.
När jag rider har jag bara boots fram för att skydda ballarna.
 
Min har inte direkt problem med bakskorna, däremot fram, han trampar av dem själv. Boots funkar delvis på honom men det revolutionerande har varit shoesecure. Vet inte om det kan funka i er situation också?
 
Min har inte direkt problem med bakskorna, däremot fram, han trampar av dem själv. Boots funkar delvis på honom men det revolutionerande har varit shoesecure. Vet inte om det kan funka i er situation också?

För fram går han ständigt med boots (plockar av sig själv). Funderade på shoesecure men tror att den mest tar baksidan av skon, tror kompisen ställer sig på utsidan.
 
Min ena har limskor efter att ha fått mycket tappskor (dock inte av samma anledning) och nu sitter de kvar. Tänker att de inte sticker ut lika mycket på sidorna iaf, samt att hovarna får möjlighet att växa ut. Kanske värt att prova?
Tipsar också om limskor! Har det bak på en av mina av helt andra anledningar, men de sitter som berget efter 5-6 veckor. Limmar med shufit
 
Min hade samma problem, men det var framskorna som rök. Med boots som var rejält stora så satt skorna kvar, jag köpte billiga gummiboots med kardborre från Börjes eller där jag hittade, efter ett tag så gick han med olika färger tills alla var trasiga och jag fick köpa nya😁
 
Enligt min erfarenhet av en som i perioder varit vädogt duktig på att tappa skor...

Inte för långa skor utan de måste sluta så det inte finns nåt alls bak att kliva på, inget/minimalt utlägg bak samt slipat (fasat) av kanten på skorna ordentligt innan man slår på dem. Rundade kanter gör skillnad.

Boots på alla fyra konstant (eller om kotringar funkar lika bra).

Som andra skriver eventuellt läge att prova annan hovslagare.
 
Fick testat annan hovslagare som var vädigt noggrann och nitade hårt.

Trots (i stort sett) inget utlägg och fasade skor och dubbla boots rök skon ändå.

Och iom att den nu var så hårt nitad rök också hovväggen. Oklart om det finns tillräckligt mycket kvar för att kunna sätta på ny sko.

Tyvärr fick vi ta beslutet att sära på dem (för tillfället). De kanske kan gå ihop när det är bättre underlag eller om de lugnar sig lite.
 
Fick testat annan hovslagare som var vädigt noggrann och nitade hårt.

Trots (i stort sett) inget utlägg och fasade skor och dubbla boots rök skon ändå.

Och iom att den nu var så hårt nitad rök också hovväggen. Oklart om det finns tillräckligt mycket kvar för att kunna sätta på ny sko.

Tyvärr fick vi ta beslutet att sära på dem (för tillfället). De kanske kan gå ihop när det är bättre underlag eller om de lugnar sig lite.
Skulle rekommendera att inte nita skorna alls faktiskt så att om hästen drar av sig skon så förstörs den inte iallafall. Så gjorde min hovis och hellre tappad sko än en trasig hov.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 964
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp