Hur får man en lat häst att gå i form?

Anna37

Trådstartare
Jag kan börja med att skriva att jag rider lektionshästar, och där finns som vanligt en variation av hästar som har egen motor och andra som saknar motor. De allra flesta hästar går i form när jag rider, och vanligtvis brukar jag låta formen komma bakifrån och samla upp med handen.
Nu har jag ridit ett par hästar som inte har någon stuns, det finns liksom ingenting att samla in :crazy:. Det är allmänt svårt att öka skritten eller traven..de har liksom sitt rätt så långsamma tempo som de lullar på i. Just nu sitter jag bara och plockar med innerhanden och det blir nästan ännu sämre med själva motorn.:o
Är det någon som har bra tips och erfarenheter att ge mig?
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Några lektionshästar är "trögare" än andra jag vet.
Ända tipset är att väcka upp dom. Ordentliga tempoväxlingar och halvhalter.

Jag tycker det är bättre att ha spö och sporrar istället för att sitta och slita förjäves. Sen när de är vakna så kan man jobba på formen.

Det är ju omöjligt att få till någonting med en som bara går och sover.
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Hästar med egen motor eller utan, du gör samma sak, dvs driver dem in i formen:)

Om du bara "plockar" utan att driva så blir det bara broms och då blir det ingen form utan bara en lång häst.

På alla hästar, med eller utan "motor" så är det tempo växlingar, och volter som gäller, be din ridlärare om hjälp att hitta knapparna på den häst som du rider just den gången!
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Några lektionshästar är "trögare" än andra jag vet.
Ända tipset är att väcka upp dom. Ordentliga tempoväxlingar och halvhalter.

Jag tycker det är bättre att ha spö och sporrar istället för att sitta och slita förjäves. Sen när de är vakna så kan man jobba på formen.

Det är ju omöjligt att få till någonting med en som bara går och sover.

Jag rider med sporrar, och det blev väl lite bättre än när jag red utan. Man är ju lite begränsad när det gäller tempoväxlingar när man rider lektion och det finns 10 hästar till i manegen, men jag för försöka så mycket det går :bow:
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Hästar med egen motor eller utan, du gör samma sak, dvs driver dem in i formen:)

Om du bara "plockar" utan att driva så blir det bara broms och då blir det ingen form utan bara en lång häst.

På alla hästar, med eller utan "motor" så är det tempo växlingar, och volter som gäller, be din ridlärare om hjälp att hitta knapparna på den häst som du rider just den gången!


Jag driver, men jag får liksom inget svar.. Men jag ska försöka kämpa vidare och rådfråga min ridlärare :)
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Om ni får rida lite mer självständigt i början av lektionen så rekomenderar jag många övergångar. Det går utmärkt att rida korta sträckor (ett par språng bara) i galopp och sedan bryta av trots att de andra travar. Sluta upp med "plockandet" och jobba med övergångar. Hoppa gärna över en gångart, tex så kör du halt trav ett tag, sedan skritt galopp. Fokusera hela tiden på att förfina dina hjälper och att hästen ska svara snabbt.

Du ska aldrig driva hela tiden, utan bara när du ska öka farten sas. Det ska vara en snabb dutt med skänkeln och sedan ska den bort. Om det inte hjälper med en dutt (den ska alltid komma först) så kommer en hårdare skänkel snabbt efteråt (även den snabb).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Hästen måste respektera dina hjälper, det är viktigt. Därav tycker jag spö är bra för att förstärka första gångerna om hästen inte svarar tillräckligt snabbt/bra.
Hästen måste vara lätt och lydig för hjälperna, men där går min gräns för hur mycket jag driver den till form. Beror kanske på vad man prioriterar och lite vilken form man är ute efter.

Sen försöker jag jobba igenom hästen och få den söka sig framåt/nedåt först och främst. Ur det jobba lite samlande övningar, halvhalter, tempoväxlingar, fattningar. Men med lätta hjälper, hellre förstärka med spöet om den inte reagerar och inte försöka få en massa häst i handen utan lätt stöd/kontakt. Då brukar det lösa sig av sig själv när man kommit över en viss tröskel.
Att driva driva kan funka, men vissa av de lata trivs bättre i ett lite lägre tempo och bara öka kortare stunder.
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Tillägg: det jag ville säga men var lite för stressad/virrig för var nåt i stil med-
En häst måste ha bjudning, det är det viktigaste. Bjudning åstakoms inte genom drivning (att den svarar bra på drivning utan att stå emot och fortfarande rör sig avspänd och "fri" kan däremot vara ett kvitto på bjudning).
På vissa hästar har jag t o m upplevt att de får kanonbra bjudning om man istället "tvingar" dom gå så sakta som möjligt med så små hjälper som möjligt, precis på gränsen till att stå stilla. Efter den kuren kan de bli väldigt villiga att röra sig framåt - det är lättare! ;)
Smygskritt eller smygtrav som jag brukar kalla det. Ett par riktigt lata ridskolekusar blev riktigt väckta av det, den ena bjöd verkligen själv till galopp i fattningen och galopperade med energi och framåtanda jämfört med det vanliga "neeej! jag bryter av istället!" i varje språng. Lite omvänd psykologi skulle man kunna säga.

Bjudning är en viktig förutsättning för form, inte bara att hästen knallar på i friskt tempo, utan viljan att jobba och avspändheten.
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Först och främst måste hästen ha framåtbjudning!!! Det är grunden för ridningen.
Vet själv hur svårt det kan vara med ridskolehästarnas arbetsvilja... :crazy: Man kan sitta en hel lektion och försöka få hästen att svara ärligt för skänkeln...

Gör mycket övergångar och rid aktivt. Gör ridningen intressant för hästen, många olika övningar.
Minska på tygeltagen, det är bättre att sitta med passiv mjuk hand för att inte störa framåtbjudningen på en latmask.:p

Det kan vara svårt att komma till ridning på en ridskolehäst och få ridskolor låter ryttarna få rida "individuellt". Men om ridläraren säger att ni ska trava ett varv på fyrkanten kan du ju ändå jobba med små små tempoväxlingar, halvhalter, rida in i hörnen, flytta för skänkeln i hörnen... osv. för att inte göra livet så tråkigt för de små pållarna! ;)
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Vår litet lata dam brukar vakna bra av några SNABBA skritt-galopp-skritt-byten. Alt. halt-galopp-halt. När hon vaknat kan man sedan rida fram bakdelen mot handen.
Men det sättet kan ju vara olämpligt att ta till på en lektion tillsammans med andra förstås :cool:
Annars fungerar ett litet bestämdare rapp med spöet hundra gånger bättre än att sitta o "tjata" med skänklarna. Ger visserligen ingen fin form direkt eftersom hästen "flyger iväg" ett par steg, men sedan brukar motorn hållas igång en stund.
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Variation. Övergångar, sidvärtsrörelser, tempovöxlingar, volter, växla ställningen osv. Då blir hästen mer på allerten och bjudningen kommer ofta med det.
Miljöombyte är bra. Rids hästarna ut? Hästarna blir mycket piggare på de vanliga lektionerna då. Formen blir aldrig bra om hästen inte är motiverad eller har en ärlig bjudning, och det kan man inte piska dem till.
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

jag rider också på lektionshästar.. De var längesen jag hade ditt problem, men oavsett vilket problem man har är det viktigt att hästen lyssnar för skänkel, oavsett vad man kräver med den! Jag brukar först förstärka min skänkel (rider alltid med sporrar om inte hästen är jättekänslig), om de inte funkar kan jag ta ur foten ur stigbygeln å mer eller mindre sparka till ordentligt för att få en reaktion, men när man gör så brukar hästarnas första reaktion vara att bli arga. så jag brukar se till så att de är böjda ifall att de reser sig. Men de är sista utvägen...

MEN vet jag med mig att hästen ifråga är allmänt slapp å inte lyssnar på ryttaren utan bara följer röv brukar jag ägna mig åt en liten övning när man skrittar fram.. När jag rider på långa tyglar rider jag fram mot en vägg.. Hästen kommer sannolikt gå åt ett håll den själv väljer, när den har valt håll, byter jag "varv" å tvingar hästen stå med huvudet rakt mot väggen, stilla, sen får den beröm, sen går vi åt de motsatta varvet som den valde.. sen gör jag om denna procedur, är noga med att berömma när hästen står stilla å avslappnat, efter några gånger kommer hästen att vänta på din signal, den kommer att stanna framför väggen med långa tyglar för att se vad du vill göra. Detta har jag märkt man har nytta av hela lektionen!!

Var noga med att berömma i allmänhet, oftast har jag fått uppfattningen om att hästen egentligen inte är så jävla lat, utan att den har tråkigt å är omotiverad helt enkelt!
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Det jag tycker funkar allra bäst på ridskolehästar som är sega eller som har fastnat i ett tempo är att fräsa på ett varv i galopp, berömma mycket och busa litegrann.
Det är oftast mycket lättare att få upp motorn än man tror, och om hästen börjar sega till igen tar du en galopp till. Ridskolehästar är, enligt min erfarenhet, ganska svåra att väcka upp genom att "jobba igång" dom, dom brukar behöva busa lite och ha lite kul :)
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Tack för alla bra svar!
Den hästen jag red sist som var lat är ett ganska vresigt sto, som har en tendens att sparka efter sporrarna så fort man använder dem. Ändå är jag väldigt noga med att inte sitta och störa med dem hela tiden. Spö rider jag alltid med, men kan väl erkänna att jag är urdålig på att använda det..
Ang. uteridning som någon frågade så blir det tyvärr inget nu på vinterhalvåret. Det är synd, det är klart att hästarna blir less på manegen, men de har många timmars daglig utevistelse i hagen.

Jag ska verkligen satsa på att jobba lite mer individuellt i den mån det funkar. Sidvärtsrörelser och volter och halvhalter brukar jag försöka jobba med, och jag ska sluta plocka med händerna..
Bra att jag har fått lite saker att tänka på till nästa gång :-)
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

tempoväxlingar är grejen sen behöver det inte vara så att det stör(de andra s¨mycket behöver man inte öka/minska) eller att du måst lägga till skänkeln varje gång kan räcka med att luta dig lite bakåt och vinkla bäcknet. Men det ska hända saker hela tiden blir så lätt framförallt på ridskola att man sitter där varv efter varv utan att det händer något. Min häst blir urseg när andra rider honom just för att de vill mesrida och bara ändra detaljer när det behövs då tycker han det blir trist.
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

När jag hoppar brukar jag inte tänka på formen, och det är oftast då hästen går bäst för mig. Då tänker jag bara på att få fram henne och på att få henne att lyssna på mig och helt plötsligt ser jag att hon går i form och undrar febrilt hur jag har lyckats med det... så prova att strunta i formen, du kanske blir positivt överraskad:)
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Håller med, strunta i formen. Tänk takt och tempo först.
Börja i skritten när du rider fram, inge sås-skritt, snabb skänkel och ingen drivning med sätet.
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

delvis knapplån

Ingen som testat att istället för att strunta i formen strunta i tempot alltså? tills att bjudningen återvunnits?
När de går avslappnade och i balans som de gör när de får en liten grad av samling och söker sig framåt nedåt så upplever jag att många kommer igång i motor och bjudning själv.
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

formen kommer när den kommer.
Tänk på grundhjälperna, dom måste ju funka i första hand!

Lycka till!
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

delvis knapplån

Ingen som testat att istället för att strunta i formen strunta i tempot alltså? tills att bjudningen återvunnits?
När de går avslappnade och i balans som de gör när de får en liten grad av samling och söker sig framåt nedåt så upplever jag att många kommer igång i motor och bjudning själv.

Nja. Jag tror mer på att själva framåtbjudningen måste komma först. Man måste ha en bjudning som man därefter kan rida/styra fram till handen. Och med bjudning menar jag inte tempo, utan bara arbetsvilja, inte fart!
Så ja, visserligen kan man "strunta i tempot" i början, men tempot kommer efter bjudningen också!
Man kanske kan se det som:
1. framåtbjudning/arbetsvilja.
2. möjlighet att ändra tempo
3. "form" hur man nu tolkar det ordet :angel:


För övrigt tror jag också mycket på LLaika´s teori; att de måste få busa/springa av sig för att få lust att jobba! :bump: Men det är tyvärr svårt att genomföra på lektion i grupp...:crazy:
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 195
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
60 731
Senast: Fiador
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 093
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp