Hur får man en lat häst att gå i form?

Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Jag håller med dig om ordningen, även om jag inte riktigt håller med om tillvägagångssättet! :p
På många hästar fungerar det, men de riktigt lata ridskolekusar jag ridit har varit för vana att försöka "busas" fram att de liksom inte tycker det är kul längre. Möjligen vid hoppning om de är såna som tänder till då. Vissa har varit så stela av att gå dåligt mest hela tiden att det nästan verkat som att de tyckt det är obehagligt om man "jagar på" dom, även om det är lite på lek. Att det tär för mycket på frambenen eller så, de står emot.
Ju mindre drivning, desto mer bjudning. Om man måste driva dom även till att busa, då tror jag mao inte busandet funkar, kanske för vissa.

Formen tycker jag iofs inte ska komma sist. Det finns många varianter av former. Jag vill ganska snabbt ha en framåt/nedåtsökning. Sen om det innebär lång och låg, "på tygeln", eller något mellanting, det bryr jag mig inte om. Hellre lång och låg än normalposition/stjärnkikare för då tycker jag man får svårt att komma åt bakben och rygg.
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Har inte läst övriga svar men jag tycker att det viktiga är att hästen går framåt. Plocka inte så mycket i tyglarna utan rid för bjudning i första hand, gärna med tempoväxlingar. SEDAN , när hästen går framåt med bjudning kan du börja jobba mer med formen.

Lycka till!

M.
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Ju mindre drivning, desto mer bjudning. Om man måste driva dom även till att busa, då tror jag mao inte busandet funkar, kanske för vissa.

Ja så kan det vara ibland. Just ridskolehästar har ju ofta lärt sig ovanan att gå emot skänkeln och bli skänkeldöva.
Om man vill ha mer framåtbjudning på de skänkeldöva så funkar hoppning som sagt ofta bra. Att rida ut är också givande!!:D Då får man en häst som man inte kan stanna istället... :rofl:;)

Formen tycker jag iofs inte ska komma sist. Det finns många varianter av former. Jag vill ganska snabbt ha en framåt/nedåtsökning. Sen om det innebär lång och låg, "på tygeln", eller något mellanting, det bryr jag mig inte om. Hellre lång och låg än normalposition/stjärnkikare för då tycker jag man får svårt att komma åt bakben och rygg.
Ja det beror ju på hur man ser på ordet "form". Jag menade mer själva samlande arbetet och att få upp ryggen och in med baken.
Sen kan ju huvudet vara lite där det vill i vissa lägen kan jag tycka. Särskilt på ridskolehästar. Då tycker jag det är mer viktigt att de jobbar igenom sig än att de kröker på nacken.
Men visst, när de får ner huvudet så blir det lättare att "komma åt dem" och få upp ryggen.:)
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Ja så kan det vara ibland. Just ridskolehästar har ju ofta lärt sig ovanan att gå emot skänkeln och bli skänkeldöva.
Om man vill ha mer framåtbjudning på de skänkeldöva så funkar hoppning som sagt ofta bra. Att rida ut är också givande!!:D Då får man en häst som man inte kan stanna istället... :rofl:;)

Just skänkeldödheten tycker jag brukar vara det lättaste att åtgärda! :p Ett rejält rapp de 1-3 första gångerna som hästen "glömmer bort" att lyssna på skänkeln, sen glömmer de inte det igen! Om man inte är inkonsekvent eller t ex sitter och bromsar samtidigt som man driver.
På det värsta exemplet jag varit med om (som jag ändå tycker är underbar att rida!) så fick man ta att hästen backade in i sargen en eller två gånger när man sa till för att den ignorerade skänkeln, sen hade man kommit igenom spärren och då lyssnade den bra. Så länge man inte var inkonsekvent. Satt man och drev i varje steg, ja då kunde man glömma att behålla hästen pigg och känslig! Ju mindre drivning desto piggare, däremot att man lät hästen ta ansvar för att hålla tempo och gångart, men genom att lägga till spöt som tillsägelse om den saktade ner utan lov (vilket den iofs aldrig gjorde för mig om jag var konsekvent i övrigt). På klubbdressyrer och dylikt var det alltid så drygt att se, den kunde se skitsnygg och framåt ut på framridningen - sen inne på banan drev alla för mycket (antingen utan att tänka på det eller "för säkerhets skull") så att den såg ut som att man fick sparka fram den för att den öht skulle röra sig :crazy: även med ganska duktiga ryttare. Jag brukade skita i att driva mer än i övergångar så kunde det iaf hålla sig tills i slutet av programmet runt sista galoppen.

Haha det är ju en klassiker! :rofl: de tröttaste ridskolehästarna blir de mest ostoppbara ångvältarna på uteritter! :D
Eller som ridskolans gamla stofil som inte orkade lyfta ett ben i onödan, som blev en riktig bock- och brallmaskin när den sålts som promenadhäst..

Ja det beror ju på hur man ser på ordet "form". Jag menade mer själva samlande arbetet och att få upp ryggen och in med baken.
Sen kan ju huvudet vara lite där det vill i vissa lägen kan jag tycka. Särskilt på ridskolehästar. Då tycker jag det är mer viktigt att de jobbar igenom sig än att de kröker på nacken.
Men visst, när de får ner huvudet så blir det lättare att "komma åt dem" och få upp ryggen.:)

Ja, avslappningen är det jag tycker är viktigast. Att den svarar rätt på tygeltagen och kan koppla till rygg och bak även om den inte direkt "jobbar" i rätta bemärkelsen. Hästar som spänner sig eller reagerar fel på tygeltagen kan nog ofta känna sig lite bromsade eller låsta bara på grund av det. Känslan av att vara bromsad eller låst är inte direkt bjudningsfrämjande!
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

KL
Såg någon som skrev nåt om att dra till med sporren i sidan på hästen...
Makes me sick
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

KL
Såg någon som skrev nåt om att dra till med sporren i sidan på hästen...
Makes me sick

Jag tycker att det inte är rättvist att kräva av hästen att den ska vara pigg och framåt och arbetsvillig om den inte får omväxling i sitt arbete och malar på i en manege 6-7 dagar i veckan. Dom har ju inget att se fram emot! Jag förstår att man inte kan rida ut i mörkret med en ridskolegrup men det finns iallafall veckoslut på vintern då man kan rida ut med hästarna. Mycket trevligare för hästarna och eleverna lär sig dessutom att hästar kräver variation i sitt arbete för att vara pigga och glada, istället för att de får höra att rappa till hästen med spöet för att den är slö. Slipper dom ut oftare blir dom dessutom lugnare även i skogen och går att hålla hur bra som helst;)
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Ett dressyr spö som man når att peta hästen på rumpan när den inte tar skänkel. OBS PETA inte slå. Jag rider själv ridskole hästar och får de flesta att gå fram bra med hjälp av övergånger och tempoväxlingar som redan nämnts och så ett par pet på rumpan.
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Mycket trevligare för hästarna och eleverna lär sig dessutom att hästar kräver variation i sitt arbete för att vara pigga och glada, istället för att de får höra att rappa till hästen med spöet för att den är slö. Slipper dom ut oftare blir dom dessutom lugnare även i skogen och går att hålla hur bra som helst;)

Håller med om att hästarna bör få variation, men det där med "rappa till hästen med spöet" gör man INTE för att den är slö.
Det gör man för att vara konsekvent om hästen inte lyssnar på skänkeln. Hellre en dutt/ett rapp (beroende på hur härdad hästen är, alltså hur mycket man måste ta till för att få en reaktion men utan att hästen skiter på sig av rädsla) med spöet än att få sitta och sparka sparka sparka till slut.
Hästar har av naturen klaustrofobi, att man trycker/sparkar med skänklarna i sidorna på magen är inte "naturligt" för dom. Då är det lite mer naturligt att gå framåt om man duttar till dom på rumpan :angel:

Har själv en häst som är slö men för den skull behöver jag inte använda spö. Har spö med mig för att kunna visa vägen t ex lägga det på innerbogen om den trycker in den för mycket och för säkerhetsskull om den mot förmodan skulle ignorera drivningen, men den lyssnar på enbart lätt tryck med låren trots att den har rätt dålig bjudning och är "slö".
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Ett dressyr spö som man når att peta hästen på rumpan när den inte tar skänkel. OBS PETA inte slå. Jag rider själv ridskole hästar och får de flesta att gå fram bra med hjälp av övergånger och tempoväxlingar som redan nämnts och så ett par pet på rumpan.

Fast tyvärr är många ridskoleponnyer ffa för härdade för att man ska kunna peta.
Däremot när hästen väl fått respekt för spöet och vet vad som gäller kan man peta.
I det här fallet tycker jag ändamålet helgar medlen OM man är konsekvent och ger hästen en chans att slippa spö, att det alltid är målet. Är hästarna väldigt härdade så tar de inte mental skada av att få ett hårdare rapp med spöet.

Man ska inte behöva använda spöet mer än 1-3 gånger per ridpass och inte alls mer än något enstaka undantagsfall när man ridit hästen några gånger. Då använder man det fel eller ger inkonsekventa/förvirrande hjälper. Hur hårt eller löst man använder det tycker jag är irrelevant så länge hästen inte blir tokstressad (att man använder det för hårt på känslig häst) och så länge det tjänar sitt syfte att slippa rida med hårda hjälper.
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Det har jag både sett och varit med om och tycker att det orättvist mot hästen att den ska få spö för att den är trög, har tråkigt el. liknande. "Han går för långsamt, rappa till honom med spöet"

Sedan är det ju en annan sak om hästen inte lyssnar på ens hjälper, men då måste man först fundera om man har gett tydliga hjälper som hästen förstår. På en ridskolehäst kan det krävas att man i början ger lite övertydliga hjälper för att sedan rida på mindre och mindre. Man kan liksom inte kräva av en ridskolehäst att den direkt skall lyfta galopp med en liten vikthjälp, ofta måste man förtydliga sig med skänklar och ev röst och spö i början. Det är helt okej. Men att sätta upp sig på hästen efter att en okonsekvent nybörjare har ridit och direkt börja spöa hästen för att den genast inte lyssnar på en pytteliten hjälp är orättvist.

Totola: du menade knappast att använda spö i den bemärkelsen som jag nämnde i slutet av detta inlägg. Jag skrev det bara som en jämförelse;-)
 
Sv: Hur får man en lat häst att gå i form?

Jag är med på hur du menar.
Tyvärr så blir hästar "felinlärda" på ridskolor. Eftersom det handlar om ryttare som ska lära sig att rida, alla ger knappast konsekventa hjälper och signaler. Och även att de rids av många olika - alla använder inte samma hjälper. Hästarna blir avtrubbade.

Fast ärligt talat så jo- det där sista du skrev "Men att sätta upp sig på hästen efter att en okonsekvent nybörjare har ridit och direkt börja spöa hästen för att den genast inte lyssnar på en pytteliten hjälp är orättvist." är precis vad jag gör. För att lära hästen vilka hjälper jag vill att den ska lyssna på - endast kläm med låren och pyttelätt tryck med skänklarna som drivning. Då måste jag ha det som kommando HELA TIDEN och se till att det efterföljs, annars är jag inte bättre än nybörjarna och kommer fellära hästen mer eller mindre.
Gör man så från allra första gången hästen inte lyssnar på den lilla hjälpen så är risken för att behöva vara tjatig senare som minst. Då räcker det oftast med en enda spödutt, ibland inte ens det om hästen i grunden ändå är känslig och man ser till att ge välseparerade signaler, inte ger hästen en orsak till att ignorera.

För att ta en av mina kusar som exempel igen (den slöa) så låter man den komma undan en eller ett par gånger med att inte lyssna på den lilla hjälpen, då får man omedelbums en skänkeldöd häst. Likaså gäller om man är inkonsekvent med hjälperna/ger motstridiga signaler. Jag brukar inte ha det problemet utan den lyssnar på enbart sits och överskänklar, men när nya ryttare som inte är van vid hästen sitter upp kan den kännas helt signalokänslig efteråt, även om det ändå är en hyfsad ryttare som ridit.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 198
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
60 743
Senast: Fiador
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 106
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp