Hur firar en sverigedemokrat jul?

Nej, det inlägget jag svarade på handlade inte om julen utan om att de som hade en åsikt om invandringsfrågan bara hade ett parti att rösta på, nämligen SD, eftersom övriga partier inte berörde invandringsfrågan.

Det är lögn, alla partier har en invandringspolitik och berörde invandringsfrågan, så det fanss definitivt fler än ett parti att rösta på för den som har en åsikt i invandrarfrågan.
Fortfarande handlar tråden om hur SD firar jul. Några tankar om det?
 
Firandet av julen har blivit mer av en tradition än av religiösa skäl. Tror nog en SD anhängare firar precis som "alla" andra.
 
Det börjar med att man bränner ner lite hus, och sedan så äter man ett julbord beståendes av människor och kattungar. *sarkasm*
Som alla andra. Varför skulle de fira det annorlunda? Firar alla partierna det på olika sätt?

Intressant. Så det är alltså den äktsvenska traditionen? :)

(Och som svar på din fråga, för att SD strävar efter att bevara och upphöja den svenska kulturen. Julfirandet de flesta av oss ägnar oss åt kan knappast sägas ha vare sig ett svenskt ursprung eller varit utan väldigt starka utländska influenser efter det tagits upp av svenskar heller. Alltså har SD kanske ett "riktigt" julfirande att ta till istället, utan all den där hemska mångkulturen?)
 
Intressant. Så det är alltså den äktsvenska traditionen? :)

(Och som svar på din fråga, för att SD strävar efter att bevara och upphöja den svenska kulturen. Julfirandet de flesta av oss ägnar oss åt kan knappast sägas ha vare sig ett svenskt ursprung eller varit utan väldigt starka utländska influenser efter det tagits upp av svenskar heller. Alltså har SD kanske ett "riktigt" julfirande att ta till istället, utan all den där hemska mångkulturen?)

Japp! :))
(Jag är sverigedemokrat och firar jul. Det finns även ateister, exempelvis jag som firar jul. Och de flesta firar nog inte Jesus födelse, utan har en mysig liten dag då familjen/släkten öppnar presenter.)
 
Med tanke på det jag sett och hört från sd folk tror jag att de är i kyrkan. De är nämligen våldsamt arga för att inte det firas skolavslutningar i kyrkan och sjungs psalmer. Likaså vill de byta religionskunskap till kristendomskunskap. De talar numera om kristet sätt att leva och kristna traditioner i var och varannan mening. Gärna sätts det i motsats till andra religioner och de påtalar att de är kristna minsann!
Detta är samtliga personer som inte haft ett dyft över för vare sig kyrkor eller tro förr så det känns som ett nyskaffat intresse.
 
Förmodligen så firar dom som alla andra. Antagligen för att alla som röstar på SD är dumma i huvudet och inte fattar bättre (ja, min åsikt är att alla som röstar på ett rasistiskt parti är idioter).

Jag tror inte ens att människor som röstar på SD vet att julen inte är en svensk tradition, utan dom hycklar nog vidare med klappar och övrigt konsumerande.

Det är INTE en konstig fråga att ifrågasätta hur SD firar jul. Och att jämföra dom med andra partier är bara galet. SD vill behålla sverige svenskt och då bör man inte använda sig av icke svenska traditioner, men det är dom för korkade för att förstå.

Att rösta på SD är sinnesjukt. Och ja, jag vet att en väldigt stor del av befolkningen röstade på dom, men det betyder bara att vi tydligen har mer korkade människor i det här landet än vad jag trodde var möjligt. Ett rasistiskt parti som driver en fråga... Herre gud.
 
Jag kan inte låta bli att undra. Är det en riktig Fanny och Alexanderjul? Med lutfisk som man vårdat ömt ända sen Annadagen, grisfötter och ett griljerat grishuvud? Bävergällssnaps och ringdans? Man är ju lite extra förtjust i tyska traditioner så jag gissar man han stans finaste gran?
Eller är det helt enkelt bara midvintersblot som gäller?
Julen är ju trots allt till för att fira en judes födelse i ett utomeuropeiskt land.

Slår in paketen med silvertejp, funderar om det är Tindra eller Kevin som han ska träffa den här julen, spottar lite på en tiggare på väg till systemet, köper sig en ny oemotståndlig tatuering i julklapp till sig själv. Tänker att lutfisk måste vara en riktig jul, lägger lite sill på och äter den som knäckebröd.
 
Det börjar med att man bränner ner lite hus, och sedan så äter man ett julbord beståendes av människor och kattungar. *sarkasm*
Som alla andra. Varför skulle de fira det annorlunda? Firar alla partierna det på olika sätt?

Ja.. fler vänster- och miljöpartister har nog fler vegetariska alterntiv. Fler moderater firar den i större egna hem. Fler i KD går på julotta... Valet av parti är ett val av värderingar. Typ ingen sverigedemokrat friar den genom att bjuda in tiggande romer hem till sig, eller ger dem en god-julkram.

Sen är det väl lite bra eller dålig humor att överdriva detta.... i en tråd på bukefalos
 
Ingen aning faktiskt... Men om man inte ens accepterar samer som svenskar så lär ju julen inte anses som tillräckligt svensk. Den är ju ett hopkok av andra länders traditioner, samerna däremot är väl det närmaste svensk ursprungsbefolkning vi kan komma??

Nja.. det finns gott om en massa stenålder i Sverige som inte är samisk. Det står liksom inte en massa gånggrifter i Kåbdalis. Men det är lite överkurs
 
Arg, tror jag. Arg på att allt inte är som i fornstora dagar. Arg över att det finns tiggare på stan. Arg över pk-maffian inte ens låtit Kalle Anka vara ifred.

Så här till jul tänker golit att det finns hopp om mänskligheten. golit tror att Jimmie lovar sin fru att sluta spela och gå i parterapi. Björn Söder assimlierar en tiggare genom att bjuda på en sillmacka. Socker-kenta tänker på alla de fångar som inte får fira jul med sin familj och skickar ett blandband med Ultima Thule till Kumla. Thoralf Afsson skickar sitt uteblivna riksdagsarvode (dvs noll kronor) till Syrien.

SD Göteborg ger kollegorna i fullmäktige ytterligare 100 slutna omröstningar...
 
Sarkasm i all ära, men jag känner några som röstade på SD för att dom var enda partiet som tagit upp invandringsfrågan. Inte för att de vill kasta ut de som redan är här eller är rasister, de är bara inte nöjda med hur det sköts idag. Hade något annat parti berört frågan så hade väl rösten hamnat där. De kommer fira en alldeles vanlig Svenssonjul skulle jag tro. Den ena har nyss fått barn så det kanske trumfar julfirandet lite.

Alla partier berör frågan om invandring och flyktingar som egentligen är två olika frågor. Som svensk borde man väl vara stolt över att Sverige är ett så bra land att fler väljer att invandra än utvandra?

Men som sagt alla partier har svar på frågan, sen att Annie Lööfs svar bara är att säga jobb, jobb, jobb, lansdbygd är en annan sak.
 
Att hålla på och håna SD, skriva att alla som röstar på SD är dumma i huvudet, allmänt förlöjliga dom osv är det så mycket bättre än det SD håller på med?

Är inte vi bättre än dom?

Skall inte vi komma med sakliga argument istället för påhopp?

SD hånar invandrare alltså hånar vi SD. Gör inte det oss till samma kålsupare?
 
SD hånar invandrare alltså hånar vi SD. Gör inte det oss till samma kålsupare?

Öh, NEJ. Att vara Sverigedemokrat är ett val. Att vara invandrare/mörkhyad/homosexuell (eller nåt annat SD inte gillar) är inget val. Det är skillnad på att håna folk för deras (främlingsfientliga och homofobiska) åsikter och att håna folk för sitt ursprung, religion eller sexuella läggning.
 
Ja jag tror inte de personerna hellre skulle välja KD heller. Men om fler vågar närma sig frågan så kommer de ju vinna på det. De som har en åsikt om invandringen nu hade ju liksom bara ett parti, om den frågan var viktig. Sen som sagt. alla som har funderingar om dagens invandrarpolitik är inte rasister, vill inte kasta ut folk eller föra register. Men det finns ju inget mellanting.

Eftersom det inte var mitt röstande, mitt resonemang eller min åsikt så har jag väldigt svårt att fortsätta diskussionen utan att behöva hitta på vad de skulle svarat.
Jag svarade på hur de SD-röstande människorna jag känner skulle fira jul, vilket var vad tråden handlar om.

Så hur tror du SD-folket firar jul?

Du skriver ju själv att "de som har en åsikt om invandringen nu hade ju liksom bara ett parti, om den frågan var viktig". Det stämmer inte. Invandring och integration är viktiga frågor för mig, och jag röstade definitivt inte SD.
 
Att hålla på och håna SD, skriva att alla som röstar på SD är dumma i huvudet, allmänt förlöjliga dom osv är det så mycket bättre än det SD håller på med?

Är inte vi bättre än dom?

Skall inte vi komma med sakliga argument istället för påhopp?

SD hånar invandrare alltså hånar vi SD. Gör inte det oss till samma kålsupare?

Instämmer, jag har lite svårt för att man kallar alla som röstat på ett visst parti för idioter. Sedan finns det givetvis idioter bland SD:are (som vi sett på sistone...) men de har absolut inte ensamrätt på det, idioter finns det inom alla partier! :p

SD:s politik är idiotisk men det är en annan femma.
 
Instämmer, jag har lite svårt för att man kallar alla som röstat på ett visst parti för idioter. Sedan finns det givetvis idioter bland SD:are (som vi sett på sistone...) men de har absolut inte ensamrätt på det, idioter finns det inom alla partier! :p

SD:s politik är idiotisk men det är en annan femma.

Och den som väljer att lägga sin röst på en idiotisk politik är...?
 
Öh, NEJ. Att vara Sverigedemokrat är ett val. Att vara invandrare/mörkhyad/homosexuell (eller nåt annat SD inte gillar) är inget val. Det är skillnad på att håna folk för deras (främlingsfientliga och homofobiska) åsikter och att håna folk för sitt ursprung, religion eller sexuella läggning.
Så då är det okej att mobba folk bara man har rätt anledning?

Så eftersom du tycker det är okej att mobba folk vad skiljer dig då från en SD:are?

Jag som trodde att icke SD:are stod för demokrati inte att man skulle bli förföljd och hånad för sina åsikters skull.

Som sagt om vi andra sänker oss till samma nivå som SD:are så är vi inte bättre än vad dom är.

Ge dom på moppo med fakta och retorik. Visa att dom har fel genom vuxna diskussioner. Visa dom hur man gör när man inte vill ta till järnrör.

Att starta/skriva hånfullt i trådar på nätet hjälper inte till, snarare förstör det bara. En tråd "Hur firar en sverigedemokrat jul" tillför inga sakliga argument. Snarare är det bara fjompigt och barnsligt. Hade jag varit SD:are så hade jag bara blivit förbannad och visat ännu mer stöd för SD.

Det hade absolut inte fått mig att ändra åsikt och rösta på något annat parti i alla fall.
 
Kanske inte så allmänbildad. Att bunta ihop folk är rätt otrevligt och att dessutom ge dem ett tillmäle är ännu otrevligare.

Jag håller verkligen inte med alla partier men att kalla dem som röstar på ett annat parti än mig idioter gör ju mig själv till en idiot :p
Exakt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp