Bukefalos 28 år!

Hur förvarar ni frukt och grönt?

Enya

Trådstartare
Jag har problem med frukt och grönt. Hur man ska förvara det för att det ska hålla sig fräscht. Jag är lite känslig med vad jag stoppar i mig och vill inte käka rynkiga paprikor eller tomater som är mjuka. Och varför håller inte mina rädisor sig seciellt länge?

Så ge mig alla era tips på hur man förvarar frukt och grönt på bäst sätt! :)
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Jag brukar ha grönsakerna i kylen och frukten utanför :)

Däremot är jag själv lite osäker när det gäller rotfruktsförvaring (dagens ord? :p). För tillfället får även rotfrukterna bo i kylskåpet.
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Jag har allt i kylen! Varför ha du frukt utanför?

Rotfruktsförvaringslåda är annars ett kul ord :D
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Jag vet inte egentligen. Kanske för att det visat sig att den håller sig bra i rumstemperatur? (Samt att den ofta inte får plats i min rotfruktsförvaringslåda :D, eller ja, den lilla lådan man ofta har för just förvaring av grönsaker osv.)

Men, blir paprikan skrynklig i kylskåpet? (Min blir bara det om den har legat där väldigt väldigt länge.)
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Vissa varor mår ej bra i kyla tex bananer, basilika, citrone, gurka, paprika...
I många fall stoppar man snabb mognad genom kyla men smaken försämras.
Personligen gillar jag hårda kalla grönsaker så har tomater i kylen trots att de får mindre smak ;)

Rädisor vill ha kyla. Ta av blasten så håller de bättre.
Rotfrukter i kyla, flera av dom kan man ha i kallvatten om de börjat se trista ut.

Vissa frukter o grlnsaker avger mkt etylengas o bör ej förvaras nära etylenkänsliga sorter, tex äpplen avger mkt etylen och påverkar tex bananer o päron.
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Skrynkligt o mjukt = övermoget. Grönt håller ej hur länge som helst, kortare tid i rumstemp och i kontakt m etylenavgivare om de är känsliga för det.
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Men de är ibland rynkiga redan i affären :wtf:

Jag har också en rotfruktsförvaringslåda :D

Men rädisor, varför blir de mjuka i kylen?
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Då har de rensat dåligt i butiken! :( köp bara fräsha grejer så hållee de bättre.

Ha rädisorna svalt och taav blasten. Dock håller de ej i evighet. Men testa att fräsha upp dom i kallvatten.
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Tomater, avocados och frukt i fruktskålen. Om något riskerar att bli övermoget åker det in i kylen. Pumpa i rumstemperatur om den inte är öppnad, all "öppnad" frukt och grönsak får också vara i kylen.

Grönsaker förvarar jag i grönsakslådan i kylskåpet. Rädisor ska man ta av blasten på så håller de sig fräscha längre (samma med alla rotsaker med blast på) annars tar blasten vätska och energi från roten och då blir roten mjuk.

Om du är känslig för skrynkliga grönsaker så köp och tillaga/ät dem samma dag. För rotsaker så finns det speciella tupperware burkar där rotsakerna ligger ovanpå en sil så de då håller de sig fräscha längre :).
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Det kan man verkligen fråga sig. (Jag tänker ju att de "håller" sitt vatten bättre i ett kylskåp än i rumstemperatur.)

Precis som Voltis påpekade om rotfrukter (att man kan pigga upp dem genom att ha dem i kallt vatten), så har jag någon gång, någonstans hört att man kan göra detsamma med rädisor. Källa på det? Nej :o
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

De torkar ut, man kan lägga dem i vatten så blir de krispiga igen samma med sallad morötter och annat (inte paprika och tomater dock).
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Tack för era svar, jag var inte snabb nog med mina så vi gick om varandra! :D

Men jag ska genast gå och ta bort blasten från rädisorna!

Hur har ni frukt ni öppnat? I påse?

Jag köper bara fräsch frukt och grönt, det är trist att de säljer rynkiga paprikor, jag vill inte äta sånna faktiskt. Så då blir jag utan.
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Det är ju inget fel på rynkiga paprikor, det är mera en preferens fråga precis som vissa föredrar gröna bananer så betyder inte det att det är något fel på prickiga bananer :).
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Skölj dem, snoppa dem och lägg dem i vatten någon timme innan de ska ätas. Man kan förvara dem så i typ ett dygn i kylen.
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Det är ju inget fel på rynkiga paprikor, det är mera en preferens fråga precis som vissa föredrar gröna bananer så betyder inte det att det är något fel på prickiga bananer :).

Uäck, prickiga bananer är dåliga och ska inte förtäras alls! :D

Jag är lite speciell med min mat, känslig för hur det är. Som prickiga bananer, rynkiga paprikor, mjuka rädisor och mjuka tomater osv. Jag har svårt för att avgöra när något är dåligt så därför går jag efter just det där att jag köper hårda tomater, orykiga paprikor och hårda rädisor, så håller de längre hos mig. Banan äter jagi nte, det är inte gott. I efterrätt typ marängswich äter jag det, men äta det bara så där funkar inte, och värre är det när den serveras mosad. Vet ni hur äckligt banan luktar? :yuck: :D

Men tack för era tps! Vill ju ha mitt grönt så länge det går :)

Håller äple sig bättre i rumstemeratur eller i kylen?
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

prickiga bananer, rynkiga paprikor, mjuka rädisor och mjuka tomater lägger jag alltid i grytor, det blir supergott. Speciellt gott blir helt bruna övermosiga bananer tillsammans med kyckling i en gräddsås :-)
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Frukt och grönt mognar i rumstemperatur, stannar av mognaden genom att sättas in i kylen, men fortsätter givetvis att åldras ändå..

Så jag förvarar avocado och mango på köksbänken tills de är mogna, sen sätter jag dem i kylen (om jag inte äter upp de med en gång :d ) (Man kan göra så med bananer också, när de börjar bli för mogna, sätter man dem i kylen innan de mognat helt blir de lätt träiga i smaken)

Paprika som lätt blir skrynklig i en plastpåse i lådan i kylen, eftersom de blir skrynkliga när dom släpper ifrån sig sin vätska.

Sallad likaså, i påse i kylen.

Champinjonerna i papperpåse, gärna i den kallare delen av kylen om det finns plats, annars i lådan.

Gurkan gillar jag att äta kall, så den får också vara i kylen även fast den inte borde det för sin egen skull.

Tomater är jag inte förtjust i, köper bara Romantica, och de förvarar jag också i kylen, av samma skäl som gurkan.

Frukt har jag framme i en skål, tills de eventuellt råkar bli för mogna, då åker de in i kylen. :)
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Äpple håller läskigt länge i kylen, egen erfarenhet.. :cautious:

Och rädisor håller jättelänge avsnoppade i plastpåse, i kylen :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: pepp
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
614
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 733
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp