Hur fort går din Häst?

Min C-ponny på 133 cm har i genomsnitt, när jag kollat alla mina loggade pass, en hastighet på:
4,5-6,5 km/h i skritt
9-11,5 km/h i trav
15-17 km/h i normalt galopptempo (när vi varken ökar eller minskar)

och hennes högsta hastighet med mig ligger på 56,2 km/h! IMG_1740.png
 
@Bellsi000
56,2 kmh!?? Det är ju helt galet fort! När min kompis ponny stack, var de uppe i 45 och det tyckte vi var rallyfart!! Var du och ponnyn överens om att det skulle gå i det tempot?? :nailbiting:
 
@Bellsi000
56,2 kmh!?? Det är ju helt galet fort! När min kompis ponny stack, var de uppe i 45 och det tyckte vi var rallyfart!! Var du och ponnyn överens om att det skulle gå i det tempot?? :nailbiting:
Hahahah! Ja absolut var vi överens om det, hennes favoritsträcka med en matte som gillar fart 😂 blir bara en någorlunda länre bromssträcka (som man kan se på bilden)
 
Vi rider i tant tempo :D visst det kan bli lite frisk gallop ibland, men jag vågar inte dra upp farten så mycket. Det är mycket sten och annat runt vart vi rider och i mitt katastrof tänk tänker jag att hästen kan snubbla på en sån och gå omkull :nailbiting: så vi håller oss till lagom tempo :up: Min Donna är ingen rallyräka ändå, utan hon är som sin matte lagom :p
 
Våra killar ligger på ett genomsnitt på ca 4,8 på en runda som är ca en mil med många övergångar (rekordet ligger på runt 300 övergångar) och hård träning. Det är nog ganska mycket vila i den skritten (riden, så jag är inte med på tur, jag kör ju bara).

Den med störst skritt kan skritta i ca 7-8 km/h och de andra två ligger runt 6-7 km/h när de får korta stunder skritta på med ordentlig skritträning. Då gör vi ofta så att vi skrittar på riktigt ordentligt i ca 10 minuter och sedan får de vila i valfritt skrittempo i 10 minuter och så på igen.
Då blir ju även den medelhastigheten mindre.

Vi har bara d-ponnysar, fjordhästar.
 
23.5 km/h igår, arabtanten (snart 20 år) är under igångsättning efter vintern och tyckte inte alls att vi skulle hålla mattes önskade tempo. Hon hävdar å det bestämdaste att hon är redo för årets jaktsäsong. Jag håller i mig. ;-).
 
Brukar ligga på 30-35 som toppfart när jag låter dem bestämma tempo själv.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240318-141126.png
    Screenshot_20240318-141126.png
    32,1 KB · Visningar: 17
Ok att min häst kan skritta fort, men hade ingen aning om att det gick snabbare än galopp!
*Träning i ridhus där GPS har svajig mottagning..
 

Bifogade filer

  • IMG_6216.png
    IMG_6216.png
    51,5 KB · Visningar: 26
For en hel del ar sedan tog jag min Paso Fino (144/145 cm hog) till Tennessee for att rida i bergen en vecka. Dar var nagra "gubbar" som hade Tennessee Walkers dar, nagon Missouri Fox Trotter, och en Rocky Mountain Horse, alla "gaited" horses pa lite olika satt.

Forsta morgonen fann jag mig omringad av dessa gubbar. Alla hade hogre hastar an min, alla granskade mig och hast noga ... innan ledaren sa pa mycket savlig Tennessee dialekt ... Ar det dar en san dar Pasor Finor?
Nar jag svarade ja, hummade och harklade alla gubbar sig ett tag ... innan ledaren sa, "Han ar ju fin, synd bara att de inte ar sa snabba, de dar"
"Naja", svarade jag, "Han ar snabb nog for mig".

Michico ville alltid vara forst ... sa for att han inte skulle fa en hjarn freeze och rusa nerfor ett berg sag jag till att vara bland de forsta ...
Dag tva kom gubbarna och omringade mig igen. Da talade de om hur fin de tyckte han var ... men aterigen papekade hur synd det var att de inte var sa snabba i sin egen gangart som de andra hastarna. Jag bara log.

Dag tre borjade aterigen med omringningen ... ledaren undrade om vi kunde tavla lite med vara "gaited" hastar for att se vem som holl sin gangstil langst. "Sure!" sa jag, "vem har en GPS" (Jag hade en, med ville inte fa hora att den var riggad eller nagot)
tre GPSes slapades fram, en gubbe satte en i min hand, de andra tva holl i sina ... sedan satte vi igang. Michico ville verkligen vara forst. Alltid. Han gick i drygt 25 km i timman i sin gangstil (och hade inte tagit ett gallopp steg annu) och var langt, langt fore alla de andra innan jag insag att ingen hann med och saktade ner.

Gubbarna var knapp tysta. Ingen sa nagot mer an, "det var fan" ungefar. Sista dagen blev jag omringad igen ... ledaren tittade med viss langtan pa Michico och sa, "Det ser ut som om du inte bara har den snabbaste hasten, men den basta overlag. Det var attan sa han gick nerfor "den specifika" bergsidan, alla vi andra fick ga av och leda vara hastar. :p Efter det alskar jag att rida med GPS.
 
Nu var det några år sedan jag mätte sist men när jag gjorde det höll jag och varmblodstravarn strax över 50km/h utan vidare konstigheter. Skritten skulle jag gissa på runt 7-8km/h minst, klart över normalt gångtempo om vi får skritta fritt. Traven brukar vi hålla i en sansad arbetstrav så inget extremt även om vi har problem med halvblodsekipage som bromsar upp :D
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 432
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 311
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 283
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp