Hur fort går man fram ?

Mynta2

Trådstartare
Vi började med smakportioner 19/4, funkar utmärkt. Men när ska man börja med tex gröt eller annat ? Jag vet ju att det kanske inte finns direkt några givna regler, tänkte mest på att inte hasta för fort fram så att det blir något krångel senare. Vilken gröt lämpar sig bäst ? Om man gör egen gröt, kan man göra villken som helst då och sedan mixa lite fint ?

Hon har testat: blomkål, broccoli, potatis, nån sörja på burk med hallon/blåbär/äpple. Det slinker ju ned, fast en del utanför givetvis. Men hon äter kanske nu 6 teskedar åt gången utan protest.

Hon är i veckor räknat, 20 veckor på söndag.
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Börja ge smakportioner av gröt också. Gröten man köper är från 4 mån och mild för magen samt berikad med järn :)
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Jag körde med båda:
4 mån = Smakisar
4½ mån = Mat 1 ggr dag
5 mån = Gröt och tyngre mat 2 ggr dag
6 mån = Gröt + 2 ggr mat

Sen vid 8 mån var flaskan helt borta :) Barn nr 2 går det inte lika fort fram på så du märker hur barnet reagerar!
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Om man är osäker kan man alltid fråga bvc, men det går oxå att gå på en affär & kolla på burkar & förpackningar från vilken månad maten får ätas, om man är osäker.
Gröt är ok från 4 mån, man börjar t.o.m med välling senare än gröt egentligen.
Min son äter verkligen som en häst så han får välling mellan målen ibland till målen, hoppas han blir mer lättfödd när jag blir tonåring:angel:
Man brukar väl ha en smak, tex potatis några dagar, tex en vecka eller så, sedan byta till en annan, för att barnet ska få vänja sig.Alltså inte byta smak varje dag.Det är iaf så jag lärt mej.
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Man går så fort fram som bebisen vill. Vill den käka en hel burk så får den det. Gröt ska man inte göra själv till bebisarna. Den man köper är anpassad till så små barn och det funkar inte med vanliga havregryn.

BVC sa alltid att föräldrarna bestämmer vad barnet ska äta och barnet bestämmer hur mycket det ska äta. Väldigt klokt.
 
Sv: Hur fort går man fram ?

13½ veckor - mosad banan / potatis 1 ggr om dagen ca 2-3 msk.
16 veckor - smakportion banangröt.
17 veckor - hel portion gröt, smakis till lunch.

Nu är han 28 veckor och äter ungefär såhär:
08:30 - 1-2 port gröt
10:00 - 120 ml ersättning
12:30 - 200 ml burkmat + efterrätt
15:00 - 100 ml fruktpuré
18:00 - 1 port gröt
20:00 - 150 ml ersättning

Från han var 4 månader har han ätit 100 ml mat till lunch, sen ökat på med gröt på kvällen.



Jag köper färdig burkmat passar oss bäst.
Han äter även "bröd" när han sitter med oss som han plockar med själv under tiden vi äter för han blir så FÖRBANNAD när vi äter och inte han har nått att äta på eller får smaka.
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Ok, då kanske jag inte går för snabbt fram då ;)

Vad är banangröt ? Gröt med banansmak eller mosade bananer ?
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Jag tycker det är jättemärkligt att man i våra dagar INTE kan föda upp barn på hemlagad mat (nästan). Menas det där om gröten. Tror knappast min mamma köpte pulvergröt i affären när jag var liten. Är det inte lite trick av tillverkarna att påstå ditten och datten så man nästan måste köpa deras fördiga produkter.

En annan sak jag undrar över är barnmat på burk. Har märkt att alla maträtter har väldigt starka färger. Färgmedel mån tro eller vad ? Så där ser knappast mat ut man lagar själv i färg. Nog vet jag att man inte får använda sig av olika tillsater eller dyl i barnmat, men det är ju mycket man inte får som dom gör ändå.
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Det finns en massa olika gröter och vi varierar eftersom de innehåller olika sädesslag, finns b.la
Mild havregröt
Äppelgröt
Banan & Pärongröt
Banangröt

Vi ger burkmat och de vi har i kylskåpet nu:

Slottspuré, tycke jag ser ut som potatismos med en liiiiten klick brunsås. Inte alls stakt färg.
Potatis, morötter, vatten, 13% griskött, rapsolja, kryddpeppar, lagerblad.

Pastapenne med tomat och squash, ser ut som köttfärssås.
Grönsaker 57% (tomat 34%, morot, squash 10%, lök) kokt pasta (duruvete) 25% skummjölk, kokt ris, majsolja, skummjölkspulver, basilika, oregano.

Majspuré med kalkon, ser ut som majs.
Grönsaker 42% (majs 24%, potatis 18%) vatten, kokt ris, kalkon 8%, majsolja.

Potatis och Laxpuré, ser ut som potatismos.
Potatis, vatten, lax 11%, rapsolja.
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Mina barn är inte alls lika vad gäller mat, och intresset för mat. Så prova dig fram och vänta om det inte fungerar.

Elis började med puréer när han var tre månader, sedan mild majsgröt någon månad efter och sedan var han i full gång med ätandet. Han har alltid varit matglad och ville mest ha fisk. Slutade amma honom vid sju månader och då åt han helt fast mat, han har aldrig druckit välling.

Alvin däremot, började inte med smakisar förrän vid sex månader, han är uppfödd på välling.
Ytte pytte lite banan gick ner, men det är inte förrän nu, vid tio månader, som han kan äta ordentligt med t.e gröt, smörgås eller banan. Fast han kan fortfarande inte äta sig mätt på det, det är ungefär en halv portion varje gång som går ner, sedan välling efter det. Mat med bitar i går heller inte, han ryser och grimaserar och sedan brukar han kräkas upp det. Fast mjuk smörgås går bra.

Men han får ta det i sin takt, jag märker att det kommer mer och mer.
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Varför skulle man inte kunna koka egen gröt?

Jag hade tänkt köpa gröt men ändrade mig när jag läste på förpackningen och såg hur mycket skräp det verkade vara i. Mixar havregryn och kokar själv, efter rekommendation från BVC! Blandar med fruktpuréer för att få med järnet och ger på kvällen innan läggdags. Mitt på dagen blir det oftast smakportioner, vi började inte förrän strax innan 6 månader och har inte hunnit prova så mycket än. Han äter av det mesta men inte så mycket, några teskedar mest, men det blir väl mer och mer förhoppningsvis.

Man går så fort fram som bebisen vill. Vill den käka en hel burk så får den det. Gröt ska man inte göra själv till bebisarna. Den man köper är anpassad till så små barn och det funkar inte med vanliga havregryn.

BVC sa alltid att föräldrarna bestämmer vad barnet ska äta och barnet bestämmer hur mycket det ska äta. Väldigt klokt.
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Googlade och hittade detta recept på gröt. Är förövrigt recept från BVC ;) Denna gröt innehåller lika mycket järn som den köpta gröten stod det.

½ dl havregryn
2 tsk smulat tunnpaltbröd (ca 4 g)
1-1½ dl vatten
1 tsk flytande margarin

1. Blanda havregryn och smulat
tunnpaltbröd

2. Tillsätt 1-1½ dl vatten (mängden
beror på hur lös gröt du önskar)

3. Låt gröten koka upp

4. Koka på svag värme under omrörning i
3-4 minuter

5. Tillsätt margarin och rör om

Servera med fruktpuré och ev. lite
mjölk.

Jag tror att livsmedelstillverkarna verkligen har fått järngrepp över kategorin: barnfamiljer. Så mycket skit som dom tutar i oss så är det inte konstigt att det sunda förnuftet ger vika. Jag menar, som förälder vill man naturligtvis ge sitt barn det bästa....och blir man ständigt matad med att: det kan man inte göra själv, köp det och köp det...för annars händer det eller det bla bla bla. Då blir man ju osäker. Och barnfamiljer är en osäker grupp. Man vill ju inte att ens barn ska svälta, få brist eller nåt sånt. Så därför är dom ett lätt offer.
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Här är en som kokar allt själv :D Man vet vad barnet får i sig ;)
 
Sv: Hur fort går man fram ?

De har väl gjorts en hel del tester i olika föräldratidningar där det visat att hemlagat och färdiglagat är precis lika bra. I alla falll i den Vi Föräldrar tidningen jag har hemma.

Själv förstår jag inte vad man ska ha för ingredienser i egen barnmat :o
Min potatispuré blir bara klister. Fruktpuréerna blir normala i alla fall.
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Klister? :D Ska ju bara vara potatis och lite av det uppkokta vattnet i ;) Hur lyckas du få klister? :D Iof är det bra klister så sälj det ;)
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Jag vet inte, min mamma sa att det var nått med stärkelsen i potatisen.

När vi ändå är inne på mat, vad använder ni för köttbitar i maten? Lite svårt att koka köttfärs ju om man ska göra egen spagetti och köttfärssås för stekt kött får de ju inte äta.
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Köttet har min mamma gjort ;) Så kan fråga henne efter mitt möte idag hur hon gör :) Men tror hon kokade köttbullar typ frikadeller ;)
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Handlar det inte mer om hårdsteka och lättsteka ? Köttfärs blir ju egentligen varken det ena eller det andra. Den liksom bryns ju bara.
 
Sv: Hur fort går man fram ?

Jag lärde mig att man ska blötlägga potatisen en halvtimma innan man kokar den, i 70gradigt vatten. När man sedan ska mosa det kör man det genom potatispress istället för att köra med stamp eller maskin. Sedan blandar man det med iskallt smör och efter det med ljummen mjölk.


Blötläggningen ska tydligen göra att stärkelsen inte klistrar ihop moset, och resten av förfarandet ger också en smakligare effekt. Allt enligt en engelsk kock som inte gillade potatismos. Det funkar inte på våran lille hur som haver, han hatar potatismos och spottar ut det illa kvickt!
 
Sv: Hur fort går man fram ?

När vi ändå är inne på mat, vad använder ni för köttbitar i maten? Lite svårt att koka köttfärs ju om man ska göra egen spagetti och köttfärssås för stekt kött får de ju inte äta.

Köttfärssås ger jag min lilleman, det steks ju inte direkt, blir ju bara lite brynt och sedan puttrar det bara.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 738
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
111 666
Senast: Badger
·
Hästhantering Nja, det var ju att ta i, för det är hon verkligen inte. Men något är helt klart fel. Min kelgris som alltid kommit fram bland de...
2
Svar
23
· Visningar
5 506
Senast: moiran
·
Hästhantering Har börjat lastträna mina två unghästar, Aleiga och Lokkur. Dom är födda i Maj 2009. I måndags lastade jag först Aleiga utan några...
Svar
13
· Visningar
1 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp