Hur fortsätta hitta nya mål med ridningen?

Så med rätt inställning från min sida så har jag råd med en bil till och tid med en egen häst? Med rätt inställning från min sida så fattar nuvarande tävlingshäst att alla hästar hoppar 90 cm felfritt oavsett avstånd, och slutar riva räcken med frambenen när vi kommer nära?

Jag kan ju inte genomföra ogenomförbara förslag för att någon på nätet tycker att det går, oavsett vad som är praktiskt möjligt.

Med en förändringsvillig inställning så har du större chanser att kunna förändra något.
Med intställningen "det går inte" till alla förslag är sannolikheten till förändring minimal.
 
Med en förändringsvillig inställning så har du större chanser att kunna förändra något.
Med intställningen "det går inte" till alla förslag är sannolikheten till förändring minimal.

Jag har inte sagt "det går inte" till alla förslag. Men de förslag som inte går, så har jag förklarat varför de inte går. Många av förslagen har också varit sådant jag redan gör. Men visst, jag hade kunnat strunta i att svara också. Eller bara skriva tack för din omtanke, och sen för mig själv tänkt att det är ett helt omöjligt förslag, av anledning x och y, eller att jag redan provat det och vet att det inte är lösningen.
 
Jag har inte sagt "det går inte" till alla förslag. Men de förslag som inte går, så har jag förklarat varför de inte går. Många av förslagen har också varit sådant jag redan gör. Men visst, jag hade kunnat strunta i att svara också. Eller bara skriva tack för din omtanke, och sen för mig själv tänkt att det är ett helt omöjligt förslag, av anledning x och y, eller att jag redan provat det och vet att det inte är lösningen.
Återigen så var ju dessutom inte min fråga: vad ska jag ändra i det jag gör så att jag når det mål jag har? Utan "hur ska jag hitta ett nytt mål när det mål jag har visat sig ouppnåeligt för någon i min situation?"

Och sen blir du och andra irriterade på att jag inte vill ändra min situation - det var ju inte situationen jag ville ha råd om, det var hur man motiverar sig och hittar nya mål, givet att situationen är som den är.
 
Återigen så var ju dessutom inte min fråga: vad ska jag ändra i det jag gör så att jag når det mål jag har? Utan "hur ska jag hitta ett nytt mål när det mål jag har visat sig ouppnåeligt för någon i min situation?"

Och sen blir du och andra irriterade på att jag inte vill ändra min situation - det var ju inte situationen jag ville ha råd om, det var hur man motiverar sig och hittar nya mål, givet att situationen är som den är.

Fast jag te x gav förslag på hur du skulle ändra mål. Men min uppfattning är att det inte var intressant eftersom du fortsatte diskutera utefter att du når inte de mål du har och hur ska man då hitta motivationen. Det är lite svårt veta vad du egentligen vill ha tips på/råd om/diskutera?
 
Är inte hela poängen med tävling att man får en måttstock på de framsteg man gjort genom träningen?

Ja. Och nej. Man får ju samtidigt en måttstock på vad som man behöver träna mer på för att det ska fungera på tävling. Dvs träningen kan gå framåt men det visar sig inte på tävling för att t ex stress och tävlingsnerver lägger sig i och påverkar resultatet.
 
Är inte hela poängen med tävling att man får en måttstock på de framsteg man gjort genom träningen?

Jag tror att du och jag ser olika på tävling och vikten av hur duktig man är mot hur bra det går på tävling. Om jag aldrig tävlar kan jag ju ändå uppnå mål?

Eftersom du inte kan ändra på situationen i sig så måste målen ändras och då FRÅN tävling mot andra mål! Känner du dig inte bättre i andra situationer än just i tävling? Jag har nog sällan känt mig "duktigast" i tävlingssituation (och då har jag även vunnit) mot andra situationer i ridning när man löser det där som bara gick åt helvete eller rider den där hästen som var så svår förra gången och nu går det som en dans.

Vad kan vara rimliga mål som inte har med tävlingsresultat att göra?

Hoppa högre?

Svårare tekniska banor

Flyt

Dressyr

osv...
 
Är inte hela poängen med tävling att man får en måttstock på de framsteg man gjort genom träningen?

Nej, det skulle jag inte vilja påstå.

1, som en måttstock på hur långt man nått: Där tycker jag det är viktigare, och tydligare, när man på tex träning (eller hemma själv) lyckas göra något man misslyckas med tidigare. Eller lyckas göra något bättre (snyggare, med bättre känsla mm mm), eller att man känner att något som varit svårt tidigare, plötsligt inte är lika svårt.

Tant gick inte att transportera (hon gick på transporten men stod och skakade så man kunde se det på utsidan transporten. Ju mer vi körde henne, desto värre blev problemen och jag kom fram med utmattad dyblöt häst)). Skulle jag då helt sluta träna henne bara för att måttstocken på hur vi lyckats med träning hängde på resultat på tävling?

2, Som måttstock på att träningen för tävling gått frammåt; här tycker jag det är ganska irrelevant, i alla fall för mig. Precis som i skolan pluggade jag aldrig för att klara prov, utan för att lära mig saker. Att träna endast för att göra framsteg på tävlingsbanan ger (ibland) ett helt annat upplägg än att träna för att bli bättre ryttare/ekipage. Hamnar man här är nog lättaste sättet att byta häst för att uppnå resultat.
 
Är inte hela poängen med tävling att man får en måttstock på de framsteg man gjort genom träningen?
Njae...
Tävla är att mäta sig mot andra. Sen i hoppning kan man ju vinna med en dålig prestation och förlora med en bra prestation.
Jag red högre klasser för 5-6 år sedan. Men inte red jag bättre då. Jag får till en helt annan känsla idag men av olika anledningar är varken hinder höjd eller tävlingen resultat på någon högre nivå. Inte är övningarna svårare heller. Men de övningar jag gör görs bättre.
Tycker du beskriver en vanlig svårighet med ridning ur tävlingsperspektiv. Just att i ridning gör man samma övningar från början till slut. Man förbättrar kvalitén men det är inte en självklar klättring i varken svårighetsgrad eller resultat.

Jag tränade idag och både jag och tränare tyckte att vi höjt både lägsta nivån och högsta nivån. Hinderna var på samma höjd och vi har tävlat pluttehinder en hel evighet. Men små saker som att hästen snabbare spänner av, jag kan bestämma ridningen mot hinder istället för att åka med och vara glad bara för att den bjuder... Hästen släppte underhalsen tidigare, galoppen har bättre ridbarhet, sitsen är bättre osv
Hela känslan är bättre men tittar jag på Tävlingsresultaten borde jag byta gren och rida dressyr istället!
 
I dagsläget, om du inte kan ändra på något, så är nog det enda att göra att försöka få till en bättre känsla och bli glad när hästen har ett nerslag mindre än vanligt t.ex., vara nöjd med dig själv om du vet att du red perfekta svängar - även om det blev totalt 12 fel osv. För hästen du rider kommer ju inte magiskt att bli bättre än den är vid det här laget, såvida den inte hoppar mycket bättre med andra ryttare?

Personligen hade jag slutat på ridskolan, gett upp medryttarhästen och köpt en egen häst och stallat upp den på helskötsel så att allt du behöver göra är att rida. Där de alltså även tar hand om hovslagarbesök, enklare sår, där du kan betala extra för motion av hästen etc. Det blir dyrt, men du lär ju redan betala en rejäl summa för ridskolan och medryttarhästen,så jag tror inte att skillnaden blir jättestor. Fem dagar i veckan räcker alldeles utmärkt för att träna och tävla en häst på de höjderna du pratar om. Egentligen hopptränar man ju inte mer än en-två gånger i veckan. Resten är markarbete och rida ut - och det senare kan du ha medryttare till... Man måste inte träna som om det vore en OS satsning, det brukar gå alldeles utmärkt att klättra i klasserna ändå! Men man måste ha rätt häst, det är liksom rätt viktigt....
 
Är inte hela poängen med tävling att man får en måttstock på de framsteg man gjort genom träningen?

Andra har också gjort bra inlägg.

Nej, resultatet på tävling behöver inte spegla att det faktiskt gjorts framsteg på träning.
I mitt fall: ekipaget är mycket bättre. Starkare, gör färre missar. Men vissa saker ger kraftiga nerslag i tävlingssituationen.
Exempelvis har vi fått till travökningarna på ett fullt skapligt sätt. Hemma på träning. Men vi får inte till det lika bra på varje försök.
På tävling har jag hittills inte fått till det och fått 4 poäng, eftersom det blivit rätt mycket galopp och just ingen längning. 2013 fick jag 5 eller 5,5 för travökningarna, högre poäng eftersom vi då inte gjorde de där missarna som jag råkat ut för nu, även om kvaliteten på utförandet är betydligt bättre. Får jag till traven på tävling som jag får på träning, skulle jag säga minst 7 poäng.
Att "straffa sig" till fyror sänker sammanlagda resultatet rätt kraftigt.

Samma sak de enkla bytena: får jag ett enstaka trav/joggingsteg, så hamnar jag på 5. Det händer ibland, men numera i ca 5% av försöken. Kommer den missen på tävling så märks det i slutresultatet. Har jag "turen" att få till det, så blir det 7 (så har det varit de tävlingar jag varit ute: antingen 5 eller 7 för enkla byten).

Så vi kan ha höjt grundnivån ordentligt men att missarna kommer just på tävling innebär att det faktiskt inte syns på siffrorna.

Eller den gången jag lyckades bromsa hästen så effektivt under tävlingsritten att det inte gick framåt alls, och vi fick 56% nu under sommaren. Men så ser det inte ut hemma på träning utan det är min bristande tävlingsrutin som ställer till det.
 
I dagsläget, om du inte kan ändra på något, så är nog det enda att göra att försöka få till en bättre känsla och bli glad när hästen har ett nerslag mindre än vanligt t.ex., vara nöjd med dig själv om du vet att du red perfekta svängar - även om det blev totalt 12 fel osv. För hästen du rider kommer ju inte magiskt att bli bättre än den är vid det här laget, såvida den inte hoppar mycket bättre med andra ryttare?

Personligen hade jag slutat på ridskolan, gett upp medryttarhästen och köpt en egen häst och stallat upp den på helskötsel så att allt du behöver göra är att rida. Där de alltså även tar hand om hovslagarbesök, enklare sår, där du kan betala extra för motion av hästen etc. Det blir dyrt, men du lär ju redan betala en rejäl summa för ridskolan och medryttarhästen,så jag tror inte att skillnaden blir jättestor. Fem dagar i veckan räcker alldeles utmärkt för att träna och tävla en häst på de höjderna du pratar om. Egentligen hopptränar man ju inte mer än en-två gånger i veckan. Resten är markarbete och rida ut - och det senare kan du ha medryttare till... Man måste inte träna som om det vore en OS satsning, det brukar gå alldeles utmärkt att klättra i klasserna ändå! Men man måste ha rätt häst, det är liksom rätt viktigt....

Det upplägg du beskriver tror jag inte går att köpa för pengar, åtminstone inte nära stan med utmärkt kollektivtrafik. Att hästen i princip står på full träning och tillsyn, och jag kan rida när jag har tid men någon annan motionerar och ser till hästen när jag inte kan, fixar hovslagare, veterinär, vård vid konvalescens, etc. Att jag regelbundet kan vara borta från stallet en vecka i sträck, utan att hästen påverkas nämnvärt. Uppstallninh med fullskötsel och beritt har jag bara sett i Tyskland, finns det ens i Stockholmstrakten? Känner du till någon sådan verksamhet?

Skulle det finnas så tror jag inte de 4-5000/månad jag lägger på ridningen idag räcker särskilt långt, snarare då det tre- eller fyrdubbla, allt inkluderat. Så mycket pengar har jag helt enkelt inte att lägga på ridningen, inte om jag alls ska hinna rida (det skulle kanske gå om jag slutade rida helt och hållet och la den tiden på att jobba extra, men då faller ju lite poängen med att skaffa en egen häst).
 
Nej billigt blir det ju inte, men det är ju där medryttare kommer in i bilden.
Jag tänker mig en anläggning som t.ex. Hogsta. Finns det verkligen inte fler sådana ställen i Stockholm?

Jag är lite nyfiken på vilken ridskola du rider på. Jag har en väninna som rider i tävlingsgrupp på ridskola i Stockholm, men dressyr, och hon verkar inte alls ha samma krav på sig att jobba ideellt etc som du har. Hon kan även byta häst vid behov, kan hyra hästen utöver lektionerna, och måste inte tävla varje helg/tillfälle.

I övrigt så tror jag att ett av de största problemen är att du haft samma ridlärare i 20 år. Det tror jag inte är bra.
 
Nu föll citatet bort, men det skulle vara citerat från @Mabuse s inlägg ovan :p

Det måste ju finnas även i Stockholm - jag hade min senaste häst uppstallad så innan jag sålde honom. Inte i Stockholm dock, utan på landet.
Jag köpte till alla tjänster jag ville ha extra utöver det som redan ingick i fullskötseln. De tjänster man köpte till var då att någon tog hästen vid veterinärvård (distriktare som kom ut till stallet för enklare saker typ vaccinering, man fick köra iväg hästen själv om man skulle till klinik), hjälp att ta in hästen och spola benen till hovslagaren och motion.
Jag behövde aldrig köpa till något, men de dagar jag jobbade 08-21 var det superskönt att veta att hästen fick allt den behövde vad gällde omvårdnad, mockning, fodring osv utan att jag var där.

Detta var för 5 år sedan, mitt i mörkaste småland. För det facila priset av 2400kr/månad ingick alltså fullskötsel (mockning, in-/utsläpp, fodringar, bra hagar, täckesbyte samt att de gjorde i ordning foder. Övriga saker kunde man köpa till) samt ridhusavgift.
Svinbilligt i mitt tycke, det lär så klart vara helt andra priser i Stockholm.
 
Jag stod, i utkanten av Stockholm, på fullskötsel för 2500 kr/månad i slutet av 90-talet. Man kunde köpa till motion i form av walker och longering (ej ridning). Det var rätt populärt och många hästar som stod så. (Jag gjorde det pga jättekonstiga arbetstider). Har svårt se det skulle vara utrotat, du kan stå så även häruppe, men det kostar såklart.

Vilket konvalesventstall som helst kan ju erbjuda det t ex. Om det blir dyrare än du har nu @Mabuse är ju omöjligt säga, men troligen ja. Dock så du kan inte få förändring om allt ska vara lika som nu är jag rädd..
 
Jag stod, i utkanten av Stockholm, på fullskötsel för 2500 kr/månad i slutet av 90-talet. Man kunde köpa till motion i form av walker och longering (ej ridning). Det var rätt populärt och många hästar som stod så. (Jag gjorde det pga jättekonstiga arbetstider). Har svårt se det skulle vara utrotat, du kan stå så även häruppe, men det kostar såklart.

Vilket konvalesventstall som helst kan ju erbjuda det t ex. Om det blir dyrare än du har nu @Mabuse är ju omöjligt säga, men troligen ja. Dock så du kan inte få förändring om allt ska vara lika som nu är jag rädd..

Och som sagt är jag inte ute efter förändring av situationen, utan hur jag kan behålla motivationen givet den situation som är. Min fråga är inte hur jag ska nå mina mål, utan hur jag ska ändra mina mål givet att jag inte kan uppnå någon förbättring.

Att äga en tävlingshäst som ska prestera innebär ett visst ansvar, ett ansvar jag inte har tid att ta, eller råd att betala någon annan att ta för min räkning. Alltså har jag ingen egen häst. Jag själv tycker det är en usel idé för någon med mina förutsättningar att skaffa en egen häst, och min familj håller med mig. Jag kan ju inte köpa en häst jag inte vill ha eller har möjlighet att ta hand om huvudsakligen för att folk på Bukefalos har sagt åt mig att göra det, det vore stolligt och oansvarigt.
 
Och som sagt är jag inte ute efter förändring av situationen, utan hur jag kan behålla motivationen givet den situation som är. Min fråga är inte hur jag ska nå mina mål, utan hur jag ska ändra mina mål givet att jag inte kan uppnå någon förbättring.

Att äga en tävlingshäst som ska prestera innebär ett visst ansvar, ett ansvar jag inte har tid att ta, eller råd att betala någon annan att ta för min räkning. Alltså har jag ingen egen häst. Jag själv tycker det är en usel idé för någon med mina förutsättningar att skaffa en egen häst, och min familj håller med mig. Jag kan ju inte köpa en häst jag inte vill ha eller har möjlighet att ta hand om huvudsakligen för att folk på Bukefalos har sagt åt mig att göra det, det vore stolligt och oansvarigt.

Det har ju flera svarat på, dels vet bara du om du kan det, och än fler har svarat på hur ändra mål. De inläggen svarar du inte alls på?
 
Nej billigt blir det ju inte, men det är ju där medryttare kommer in i bilden.
Jag tänker mig en anläggning som t.ex. Hogsta. Finns det verkligen inte fler sådana ställen i Stockholm?

Jag är lite nyfiken på vilken ridskola du rider på. Jag har en väninna som rider i tävlingsgrupp på ridskola i Stockholm, men dressyr, och hon verkar inte alls ha samma krav på sig att jobba ideellt etc som du har. Hon kan även byta häst vid behov, kan hyra hästen utöver lektionerna, och måste inte tävla varje helg/tillfälle.

I övrigt så tror jag att ett av de största problemen är att du haft samma ridlärare i 20 år. Det tror jag inte är bra.

Hogsta ligger ganska långt bort, man tar sig inte dit kommunalt i förstone. Det stall jag känner till som ligger så att jag möjligen kunde ha tid med det är Ryttis, och det är inte aktuellt av andra skäl.

Jag har ridit för en hel del andra tränare också under åren, men nuvarande är den jag tycker är vassast i hoppningen. Som ridskoleryttare får man ju se till hela paketet dessutom: anläggningen, hästmaterialet, kostnaden, klubben, tävlingsmöjligheter, tränaren. Man kan ju inte plocka ihop ett paket på eget bevåg. Det finns säkert andra tränare nånstans som är lika bra eller bättre, såklart, ridsporten är ju stor, men inte som är tillgänglig för ridskoleryttare.

Visst finns det risk att man själv och tränaren blir hemmablinda med åren, men den risken tycker jag kompenserar iom att jag regelbundet rider för andra tränare också.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 891
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 063
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 514
Senast: Blåabär
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp