Hur fortsätta hitta nya mål med ridningen?

Kl
Jag tycker TS redogjort ett par sidor tillbaka hur hon utifrån tankarna som erbjudits i tråden bla, har tänkt försöka gå vidare för att hitta motivation och fokus gällande träning och utveckling?

(Svarar från mobilen och ser inte numret på inlägget som hänvisning tyvärr).
Tycker svar efter det inlägget mest blir rundgång ?
Kan även förstå @Mabuse till viss del när tips om att skaffa egen häst men leja bort den på helinack med andra lejda folk som rider och tränar osv , duggar in.

Jag håller med många i det att TS redan lägger ofantlig tid på sin ridning som redovisad - 5 kvällar/vecka plus mycket tävlingshelger osv är jag förundrad över funkar med så små barn man vill och måste hinna med när man utöver det jobbar heltid . Känner typ ingen som får ihop så mycket fritid till häst utifrån det .
Men som sagt - känns som rejäl rundgång i tråden efter att jag tycker TS faktiskt svarat som avrundning och redovisat tankegångar att "lösa" dennes läge .

Bara för att förtydliga: fem ggr/vecka är tävlingarna inkluderat. Och jag rider inte fem kvällar i veckan heller, jag rider i regel på morgonen innan jobbet. Fem kvällar i veckan vore helt omöjligt, pga barnen.

Jag undrar lite hur många i tråden som propsar på att jag ska skaffa en egen häst som har två småbarn och jobbar heltid i ett jobb där man reser en del? Realismen i det förslaget är verkligen tveksam, men det kanske kan vara svårt att sätta sig in i om man själv inte är i närheten av en sån situation.
 
@Mabuse
jag kan förstå om din motivation tryter efter så många års harvande på ridskola. det brukar ändå finnas en gräns för hur långt man kan ta sig med ridskolehästar och ridskolans instruktörer, oavsett hur bra de är.
En tanke som slår mig är ett upplägg som jag sett vid flera tillfällen på kommunens ridskola här, det senaste gäller faktiskt en ponny som jag äger, som är utlånad... Här finns det nämligen några som "delar häst med ridskolan", på så sätt att de köper en häst som stallas upp på ridskolan och utnyttjas av både ägare och ridskola i varierande omfattning. Det påverkar ju då både uppstallningskostnad och möjlighet att släppa en del av ansvaret.

Själv tappade jag motivationen för snart 20 år sedan, när hästeländet jag hade då (min första uppfödning) envisades med att leka rodeohäst (på riktigt!!) om jag red mindre än 8 dagar i veckan... Jag blev rädd för henne. Sen har jag haft en ganska lång paus från ridningen, med några undantag. Och numera åker jag tanthäst för sjukgymnastikens skull, helt utan ambition.
 
Jag tycker @Mabuse är klok dvs man ska inte skaffa djur om man redan från början känner att man inte har tid, energi etc till det.

Hen har konstaterat i tråden att hen inte vill göra några större förändringar. Utan då handlar det bara om inställningen, dvs hitta sin egen inspiration och glöd i det man redan gör. Och där tror jag att alla måste hitta sin egen motivation dvs man måste lära sig vad man själv blir inspirerad av.
 
@Mabuse
jag kan förstå om din motivation tryter efter så många års harvande på ridskola. det brukar ändå finnas en gräns för hur långt man kan ta sig med ridskolehästar och ridskolans instruktörer, oavsett hur bra de är.
En tanke som slår mig är ett upplägg som jag sett vid flera tillfällen på kommunens ridskola här, det senaste gäller faktiskt en ponny som jag äger, som är utlånad... Här finns det nämligen några som "delar häst med ridskolan", på så sätt att de köper en häst som stallas upp på ridskolan och utnyttjas av både ägare och ridskola i varierande omfattning. Det påverkar ju då både uppstallningskostnad och möjlighet att släppa en del av ansvaret.

Själv tappade jag motivationen för snart 20 år sedan, när hästeländet jag hade då (min första uppfödning) envisades med att leka rodeohäst (på riktigt!!) om jag red mindre än 8 dagar i veckan... Jag blev rädd för henne. Sen har jag haft en ganska lång paus från ridningen, med några undantag. Och numera åker jag tanthäst för sjukgymnastikens skull, helt utan ambition.

Jag har också varit med om den typen av upplägg, att man så att säga delar häst med ridskolan, men det verkar vara vanligare i mindre föreningar där man kanske har lite dålig ekonomi, och det är värt att kunna ha en häst i verksamheten utan att bekosta inköpet.

Min ridskola är inte riktigt i det läget, det är en rätt professionaliserad verksamhet, där det finns god ekonomi till hästinköp. Att ha en häst som bara kan användas begränsat i verksamheten skulle ställa till mer besvär än vad det var värt - behöver ridskolan en häst så finns pengarna till att köpa den. Att låta en box upptas av en häst som inte fullt kan användas i verksamheten finns det inte riktigt plats i stallet för. Jag skulle väl kanske inte heller vara jätteglad i att köpa en häst för 100 000+ som sen får lite dåliga resor över hinder pga orutinerade ryttare, där jag inte skulle få ha något inflytande över vem som red den osv. Det skulle väl kanske funka om jag bara ville hyra en häst att sitta på kanske, men för mig skulle ju mycket av poängen med en egen häst faktiskt vara att kunna styra träningsupplägg, anpassa träningen efter hästens behov snarare än lektionsupplägg, osv. Så det skulle vara upplagt för problem i relationen, vilket förmodligen är en anledning till att det upplägget inte finns på min ridskola. Ridskolan har väl närmare 40 hästar, så att ha en "specialare" som bara kan gå ibland och under vissa omständigeter skulle ställa till mer strul än nytta. Bara skötselaspekten t ex, ska den gå med ridskolehästarna i flocken, ska jag eller ridskolan bestämma och stå för hästens utrustning (sadlar, träns, täcken etc), eller ska den ha två uppsättningar, osv? Det finns ju en del ridskolor som har som affärsidé att man kan ha lite "halvprivat" häst, men då är det i regel rätt styrt vad man kan göra med den på sina dagar och vilken utrustning den ska ha, det är mer som att hyra häst eller vara medryttare än att ha egen. Och medryttare är jag ju redan.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 865
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 931
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 476
Senast: Blåabär
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp