Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag skrev lös och störande.
Kontroll som om den vore kopplad är kravet.
Då så kan den inte kuta lös och störa mig.

Nä...man tycker att man ska få vara "ostörd" ffa på sin egen gård.

I din förra tråd (om folk som passerade genom din gård) visade du några bra skyltar, "privat", hund o rök förbud....på hela gården, jag tycker du ska sätta upp dom vid "grinden"

Det kan faktiskt inte misstolkas eller vridas på....enkelt o klart:)
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag skall sätta upp en grind enligt förslag från den tråden.
Sedan så får jag se vilka skyltar som kan behövas.
Rökförbud åker nog upp först.

Det finns några hundägare som sköter sig väl och jag vill inte mota bort dem i dagsläget.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Vad ber du om ursäkt för? :confused:
Jag har inte sagt att det har hänt, däremot att risken finns att det kommer att göra det, eftersom man släppt på dom regler som gäller. Det är faktiskt du själv som säger "Officiellt sett är det rökförbud på hela anläggningen förutom i en rökhörna men det röks väl lite överallt egentligen. Kanske inte precis utanför ingångar eller i stallarna/ridhuset men övriga ställen."
Jag vill påpeka att det vanligen är brandfarligt material även runt stallar, logar etc, hö och halmboss inte minst.

Är du där 24/7 så du vet vem som rökt var?? Du säger att man skitit i reglerna om rökning i 10-15 år? Jisses!

Du har tydligen ingen susning om hur brandfarliga fimpar är eller hur lätt det är att glöd följer med i dom även när man tror sig ha släckt ordentligt. Och då har vi inte talat om dom som är slarvigare än vad du är.

Ta ut brandförsvaret och informera dom om hur ni i praktiken gör på er anläggning samt be dom informera om hur det bör vara och varför.

LIA
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Hmmm....varför skulle det finnas risk att det skulle börja rökas på logen bland höbalarna? Vi har inte den "rökkulturen" i Sverige.....rökare vet mycket väl vart man röker och inte....för hur det än kan tyckas är rökare inte generellt dummare än ickerökare...

Halvt KL

Enl. statestik så är det elfel (oftast orsakat av gnagare) som är största orsaken till stallbränder, även blixten är vanligt förekommande

Sängrökning är en vanlig orsak till lägenhetsbränder....dvs man röker i sängen o somnar med en glödande cigg i handen

Skogsbränder orsakas oftast av grillning/eldning eller gnistor som skogsmaskiner orsakar.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag skall sätta upp en grind enligt förslag från den tråden.
Sedan så får jag se vilka skyltar som kan behövas.
Rökförbud åker nog upp först.

Det finns några hundägare som sköter sig väl och jag vill inte mota bort dem i dagsläget.

Ja det låter som en plan..

Du kan ju köra "one strike and your out!" vad gäller hundarna....misslyckas man att hålla koll på sin hund en gång så är inte hunden välkommen på gården längre..
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Hmmm....varför skulle det finnas risk att det skulle börja rökas på logen bland höbalarna? Vi har inte den "rökkulturen" i Sverige.....rökare vet mycket väl vart man röker och inte....för hur det än kan tyckas är rökare inte generellt dummare än ickerökare...

Enl. statestik så är det elfel (oftast orsakat av gnagare) som är största orsaken till stallbränder, även blixten är vanligt förekommande

Sängrökning är en vanlig orsak till lägenhetsbränder....dvs man röker i sängen o somnar med en glödande cigg i handen
Skogsbränder orsakas oftast av grillning/eldning eller gnistor som skogsmaskiner orsakar.
En smula motsägelsefullt, eller vad säger du?
Betr dina övriga exempel, är du säker på att en slarvig/dum rökare aldrig (i o m rökningen) orsakat brand i ett stall eller en skogsbrand? Om jag inte minns fel, så har fimpar angetts som orsak i flera skogsbränder.

Du är säkert extremt duktig på att sköta ditt rökande, men är du verkligen så naiv att du tror detsamma om alla andra rökare? Jag har alltså två exempel på rökande i stall. Räcker inte det?
Rökande strax utanför stallväggar är långt ifrån riskfritt. Varför blunda för det?

Det finns för mig bara en regel som elliminerar brandfara p g av rökning, och det är absolut rökförbud inom hela stallområden. På vår gård röker man inte, inte någonstans. Skulle någon inte klara av att stå emot begäret, så blir det till att gå ut till landsvägen. Vilket ännu inte hänt, så jag tror de flesta rökare klarar att stå emot röksuget om blosset blir tillräckligt besvärligt att få.

LIA
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

En smula motsägelsefullt, eller vad säger du?
Betr dina övriga exempel, är du säker på att en slarvig/dum rökare aldrig (i o m rökningen) orsakat brand i ett stall eller en skogsbrand? Om jag inte minns fel, så har fimpar angetts som orsak i flera skogsbränder.

Du är säkert extremt duktig på att sköta ditt rökande, men är du verkligen så naiv att du tror detsamma om alla andra rökare? Jag har alltså två exempel på rökande i stall. Räcker inte det?
Rökande strax utanför stallväggar är långt ifrån riskfritt. Varför blunda för det?

Det finns för mig bara en regel som elliminerar brandfara p g av rökning, och det är absolut rökförbud inom hela stallområden. På vår gård röker man inte, inte någonstans. Skulle någon inte klara av att stå emot begäret, så blir det till att gå ut till landsvägen. Vilket ännu inte hänt, så jag tror de flesta rökare klarar att stå emot röksuget om blosset blir tillräckligt besvärligt att få.

LIA

Tyvärr är det så (om jag inte missminner mig) att i bränder pga sängrökning så är alkohol, ålderdom, annan sjukdom osv oftast inblandad...dvs inte allmän lågbegåvning...

Nej jag tycker inte man ska blunda för brandrisken, man gör givetvis som man vill på sin egen anläggning

Men man behöver inte heller dra hundra växlar...personligen anser jag att råttor är ett större problem än rökare...

Men jag anser det som självklart att:

Sitta/stå en bit ( 10< m) från stallbyggnader/lättantändligt mtrl
ASKA och fimpa i en glasburk m vatten alt vattenpöl speciellt sommartid!
Ta med fimpen hem alt slänga den på avsedd plats

Personligen har jag ingen som helt behov att "hävda min rätt" som rökare...
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Du kan ju köra "one strike and your out!" vad gäller hundarna....

Just nu så kör jag:
"Säger du emot när jag ber dig hålla ordning på hunden - så är du inte välkommen längre."
Vissa rättar faktiskt upp sig.
Och det är ju det bästa.

Så jag fortsätter så tror jag.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

...personligen anser jag att råttor är ett större problem än rökare...

Den delen har jag redan tagit hand om.
Därav alla dessa katter.

Här finns inte en enda liten mus kvar.
Det är faktiskt jätteskönt.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Du är även välkommen till vårat stall. För att se hur det funkar med hund/hundar i stallet.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Tack det uppskattar jag.
Det är ju bra att se hur det skall vara när det fungerar.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag har senast idag haft ett utbrott i stallet pga mössen, de har börjat gnaga på ett fleecetäcke samt pissat ner och gnagt sönder ett schabrak. Och det trots att det finns katt på gården! Så nu på em har katten blivit instängd i sadelkammaren och stallet, han går i stort sett aldrig dit.
Och han kommer få "tjänstgöra" instängd i stallet regelbundet from nu!

KL och OT
Speciellt kastrerade hankatter är väldigt lata så vill ni ha en riktigt dräpare ska borde ni skaffa en honkatt istället. Den gör jobbet mycket bättre.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

KL och OT
Speciellt kastrerade hankatter är väldigt lata så vill ni ha en riktigt dräpare ska borde ni skaffa en honkatt istället. Den gör jobbet mycket bättre.
Nja, inte alltid sant. Min kastrerade hanne tog råttor - honan klarar bara av möss och småfågel.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Precis i mitt nya stall har vi en stor schäfer (:love:) och en blandras stor som en kalv dom går lösa och allt går hur bra som helst håller dom borta från mitt hö bara. Hundar i stallet brukar i 80% gå hur bra som helst. DOck finns ju undantagen.:angel:

har samma inackorderings stall !!!!
hihi lägg de på loftet, så slipper du att ev, att hanen pinkar på höt :laugh:
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 701
Senast: Shixle
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 737
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Nordthor
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 718
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp