Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Mycket möjligt att det är vanligt att det är så.
Frågan är om man samtidigt lägger för lite tid och intresse på sitt hästeri?
Eller, lägger ned otillräckligt av den varan på hund och häst totalt sett?

Fram för forskning! :)

LIA
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Ja det är kanske där i halvmessyren som den där röran uppstår?
Att problemet egentligen är att man har tagit på sig för mycket att göra och inte ror iland det.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Ett gott exempel just för å slippa fimpar för er som inte röker o som får besök av rökare:

Men varför skall jag som ickerökare behöva ordna en plats för rökarna att röka på?
Kan inte rökarna ordna den platsen själva?

Varför tar inte rökare med sig egen askkopp med lock?
Och tar med sig sitt skit hem?

Varför skall jag behöva städa efter rökarna?
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Men varför skall jag som ickerökare behöva ordna en plats för rökarna att röka på?
Kan inte rökarna ordna den platsen själva?

Varför tar inte rökare med sig egen askkopp med lock?
Och tar med sig sitt skit hem?

Varför skall jag behöva städa efter rökarna?

Det är väl ändå upp till var o en!! Jag skrev faktiskt också att det är helt ok att neka folk att röka hos en om man inte vill ha rökare där!!

Å hur ser det ut då om man konkar runt på askfat o burkar genom byn bara för att man skla hem till någon... hehe nää det gör man bara inte!!!
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Hunden kan hitta och hitta på saker utan att föraren märker det.
Typ ett fågelbo eller en harunge.
Och det är inte bra under tiden 1 mars till 20 augusti.

Övrig tid så fungerar ju det.

Nej, det gör den faktiskt inte om föraren har lydnad på sin hund. Då sticker den inte efeter sådant, vilket såklart är en förutsättning för att ha med hunden på ridtur.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Nej, det gör den faktiskt inte om föraren har lydnad på sin hund. Då sticker den inte efeter sådant, vilket såklart är en förutsättning för att ha med hunden på ridtur.

*kl*

Vi har varken rökförbud eller hundförbud vid vårt stall. Ja, man röker på anvisad plats utomhus. Fimparna läggs i en vattenfylld burk med lock (vi ickerökare tycker ju att fimpar luktar förfärligt). Hundar får vara lösa på egen risk. Är de stökiga får de vara kopplade eller instängda.

Live and let live! Jag är inte rökare och jag har inte hund (längre). Jag uppskattar dock umgänget med hundarna och med stallkatterna. Hästarna blir miljötränade och i livet kan man liksom inte undvika störningsmoment. Bättre att vänja hästarna vid det redan på hemmaplan :)

Hästar, hundar och katter hör ihop! Sedan måste hundarna vara lydiga för att få hänga med på ridtur. En lydig hund behöver inget koppel. Någonsin. Den är under strikt uppsikt ändå.

Glad att jag hittat ett så trevligt stall med härliga människor (även om många röker...) och hundar.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Å hur ser det ut då om man konkar runt på askfat o burkar genom byn bara för att man skla hem till någon... hehe nää det gör man bara inte!!!

Det kan väl inte vara så svårt att ha en liten burk med sig i fickan för fimparna?
Har man plats för cigarettpaketet någonstans så borde ju inte det vara ett problem tycker jag.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Då sticker den inte efeter sådant, vilket såklart är en förutsättning för att ha med hunden på ridtur.
På en stig genom skogen kan en meter från hästen vara för nära viltet.
Och från hästryggen tror jag ingen kan hålla koll på alla fågelbon och djurungar.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

*Högg första bästa knapp*

Vet många hundar som kan följa med på ridturen, det går alldeles utmärkt.
Min t.ex är nästan snäppet lydigare när jag sitter på hästryggen, för om man inte håller koll på matte så försvinner hon och hästen, hemska tanke! (nu skulle jag aldrig "försvinna" med det vet ju inte han) Jakt är förbjudet, även när matte sitter på, det vet han också. Tror inte att min hund är unik på något sätt!
Nu har jag en unghäst, men med gamla hästen så gjorde jag halt när det kom en bil, sen kommenderade jag "sitt" så satt han sig vid vägkanten och väntade tills vi rörde oss igen.

Och att hästmänniskor som jobbar heltid inte skulle ha tid att träna sin hund, vad är det för fördomsfullt jäkla trams? Det ska vara minst lika bra, om inte dubbelt så mycket pli på hunden som på hästen! De hästmänniskor jag känner har också den attityden gentemot sitt hundägande.

Att många har både hund och häst är väl just pga det går bra att kombinera. Det hela beror väl på vad man har för ambitioner med ägandet av båda sina djurslag. Tror inte att det går att kombinera elit-tävlingskarriärer i de båda utan att något får stryka på foten.

Själv brukar jag lägga ett spår när jag kommer till stallet, mockar och gör mat medans spåret ligger, tar ut hunden och spårar och sedan får han ta igen sig i bilen medans jag gör resten. Och jag arbetar heltid! :eek:
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Hundar får vara lösa på egen risk. Är de stökiga får de vara kopplade eller instängda.
Problemet är att hundägare blir så arga om man kritiserar deras hund.
T.o.m. om man blir biten på allmän väg så kommer det där om att "Bara DU hade gjort annorlunda så hade det gått bra."
Inte någon om att "Bara hundägaren hade hållit ordning på sin hund så hade det gått bra."

Hästar, hundar och katter hör ihop!
Hästar klarar sig alldeles utmärkt utan hundar.
Så det behöver inte alls höra ihop.

Min senaste hundincident för en vecka sedan:
Familjer ute på promenad med barn, barnvagnar och cyklande barn.
Jag på hästkontroll i bortre hagen.
En Mamma "Hej, har du sett en hund uppe hos dig?"
Ingen presentation eller något sådant alls.
Jag hade inte sett någon hund.
Samma Mamma "Den försvann, om du ser den så säg till."

Vi det här laget så fick Mamman en redig föreläsning om vad jag tyckte om att "tappa bort" sin hund.
Familjerna promenerade vidare utom en liten flicka på cykel som stannade kvar och grät hysteriskt över den borttappade hunden.
Flickan var ju den enda som verkade normal.

Efter kanske 15 minuter kommer en större hund av Vallhundskorsvingstyp springande ur skogen.
Det är att ha koll det.....

Den lilla flickan (kanske 9år) på cykeln får med sig hunden och cyklar efter de andra i sällskapet.

Och jag undrar om folk inte är riktigt kloka?
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Och att hästmänniskor som jobbar heltid inte skulle ha tid att träna sin hund, vad är det för fördomsfullt jäkla trams?

Och hur skulle du förklara all dessa ouppfostrade hundar som far runt i stall då?
Det är ju inte bara jag som har mött dem.

Eller är de uppfostrade och anses få bete sig på det viset inom ramarna.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Vet inte vad du klassar som uppfostrad. För mig får hundarna gärna hälsa och leka med varann på stallplan om det inte är hästar i närheten, men det betyder inte att hunden får flamsa iväg, jaga eller sluta lyssna. Bara för att en hund inte sitter absolut blickstilla och knappt andas så betyder det inte att den är ouppfostrad.

Jag tror att det är du som inte gillar hundar (och alla kan inte göra det) och därför har en vääääldigt låg toleranströskel över vad hundar "får" göra eller inte.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag tror att det är du som inte gillar hundar (och alla kan inte göra det) och därför har en vääääldigt låg toleranströskel över vad hundar "får" göra eller inte.

Visst min låga tolerans sitter i att jag inte vill bli biten av dem, inte ha dem jagande mina hästar i hagen, inte få in dem genom stalldörren där uppbindningsplatsen är när hovslagaren skor, inte ha dem jagande stallkatterna, inte ha dem pissande på bilarna o.s.v.
Nå låt det vara en låg tröskel då.
Hur ni andra står ut begriper jag inte.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

håller med dig ja, en bra hund är en hund lägger sig på kommando och sen stannar där, UTAN att man behöver på minna eller tillrättavisa var 5te minut.
dom får gärna hälsa, men sen är det bra.

inte skälla, inte pissa på allt, inte hoppa, inte stoja. utom när de får tillåtese då vill säga. och kommer det hem en hund till mig som jagar mina katter, då är den hunden inte välkommen till mig mer och får omedelbart sätta sig i snickarboden eller bilen.

en tyst, lydig och stilla hund är en bra hund.

behöver jag tilläga att jag inte är hundägare? :angel:
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Det är väl roligt med glada hundar.
Men det passar inte att stoja och stimma i stallet varken för djur eller barn.
I och runt stallet skall det vara lugnt.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag tycker det är självklart att man inte röker i stallet. Men ingen av oss i vårat stall röker som tur är.

Hund är alltid med mig i stallet, det går så bra så. Hon vet att hon inte får gå in i hagen så det gör hon aldrig.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

*knapplån*

Nu så är det många som påstår att det fungerar jättebra med hundar.
Är det någon som skulle kunna låta mig komma och titta på hur det skall se ut?
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

sånna hundar kan man ha med sig, men inga andra.
men så har jag bara stött på en enda som funkat på detta viset åxå.... tror dom är hemskt sällsynta.

Jag har träffat ett knappt tiotal sådana hundar.
Jag känner i nuläget 3st som fungerar på det sättet, men dessa tre är inte stallhundar (en är pensionerad väktarhund, den yngsta är blivande väktarhund).
Ska jag ha hund, är det mitt krav: att hunden som vuxen lyder på det sättet. De flesta hundägare jag pratat med, tycker att jag är aldelles för hård :cool: .
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

*knapplån*

Nu så är det många som påstår att det fungerar jättebra med hundar.
Är det någon som skulle kunna låta mig komma och titta på hur det skall se ut?

Du får gärna komma hem till mej och titta, våra hundar fungerar jättebra med våra hästar, i hagen, i stallet och på ridturer!

Du e välkommen när du vill, och jag lovar att inte röka när du e här!:laugh:
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag känner inte heller igen det du beskriver, vi rör oss nog i helt olika kretsar, eller så har någon av oss haft oerhörd tur/ otur.
Låter helt sjukt.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 703
Senast: Shixle
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 744
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: Nordthor
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 722
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp