Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag känner inte heller igen det du beskriver, vi rör oss nog i helt olika kretsar, eller så har någon av oss haft oerhörd tur/ otur.
Låter helt sjukt.

Precis i mitt nya stall har vi en stor schäfer (:love:) och en blandras stor som en kalv dom går lösa och allt går hur bra som helst håller dom borta från mitt hö bara. Hundar i stallet brukar i 80% gå hur bra som helst. DOck finns ju undantagen.:angel:
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Låter helt sjukt.

Det känns skönt att läsa.
För om det vore vad folk anser att man skall stå ut med så vill inte jag vara med.

Jo jag vet att jag har haft riktigt otur i alla fall i ett av fallen.
Dock varade detta i två år.
Men det märkliga är att jag har råkat ut för det på annat håll också.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Ja tack det skall jag försöka att göra.
Jag känner att jag behöver se litet vettiga referensramar.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Hund i stallet helt ok (om nu hunden är van vid häst) mina hästar är vana vid hund. Man bör dock ha den kopplad tycker jag.

Rökning i och runt om stallet vill jag inte veta av pga brandrisken.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Men folk tar ju med sig hunden tills stallet just för att få ha den lös.
Men kopplad har jag nog inga problem med.
Då så hänger ju ägaren i andra änden av snöret.

Nu så börjar det luta mot ingen rökning och hundar efter tydliga regler.

Mina gamla regler, inte jaga katterna, inte jaga hästarna och inte skälla borde fungera.
En tyst hund är en bra hund men den behöver inte vara stilla.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Det är väl upp till dig att diktera reglerna i ditt stall. Personligen vill jag inte stå på ett ställe där jag inte kan ha hunden lös men det är ju då upp till mig att hitta ett ställe där det är ok med ägaren. Kan tillägga att min hund inte ens skulle få för sig att jaga kycklingar, än mindre katter så han är till väldigt lite besvär.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

En till lagbrytare som man slipper med hundförbud alltså.

Det talar definitivt för ett hundförbud.
Och för att jag skall leta upp hundfritt stall om jag skall hyra in mig.

Men shit jag tycker du gör en höna av en fjäder här alltså... :crazy:

Har man sin hund lös under den perioden så vet man att man har kontroll över sin hund. Annars har man den i lina. Vet jag dock att min hund går ingenstans, den sticker inte ja då kan han vara lös. Lagen är ju till för att skydda viltet som har ungar under den här perioden.

Och du har själv säkert "brytit" mot lagen själv någon gång då du kört för fort, eller dylikt..

Och jag tycker inte det är fel att ha med sin hund i stallet. Min är nästan alltid med. Han vet att han inte ska gå nära hästarna, han får inte fara omkring i stallet.

Men det är ju som med allt, är man oförsiktig och inte har koll på sin hund då ska den ju inte vara med i stallet. Det är livsfarligt om hunden skulle få för sig att gå bakom en häst eller fara omkring i stallet eller börja jaga dem i hagen. Då har man heller ingen koll på sin hund och då ska den stanna hemma...

Men visst är du så anti så är det ju valfritt att flytta till ett hundfritt stall. Jag tycker inte man behöver vara så trångsynt men det är ju min uppfattning...
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

På en stig genom skogen kan en meter från hästen vara för nära viltet.
Och från hästryggen tror jag ingen kan hålla koll på alla fågelbon och djurungar.

Tex är ett flexikoppel 5 m så det är i så fall minst lika stor risk att störa med hunden kopplad....
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Vi har inte hundförbud i vårt stall och det fungerar bra. Alla som har med sig hundarna har bra koll på dem och lämnar dem aldrig vind för våg.

Officiellt sett är det rökförbud på hela anläggningen förutom i en rökhörna men det röks väl lite överallt egentligen. Kanske inte precis utanför ingångar eller i stallarna/ridhuset men övriga ställen. Fimpar slängs dock inte annat än i sopkorgarna eller i askkoppen vilket är toppen.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Har man sin hund lös under den perioden så vet man att man har kontroll över sin hund. Annars har man den i lina.
Om det vore så väl ändå.
Nej folk har alldeles för ofta varken kontroll eller lina under den perioden.
Vissa vet inte ens om att den perioden finns.

Och du har själv säkert "brytit" mot lagen själv någon gång då du kört för fort, eller dylikt..
Vad har andras lagbrott med saken att göra?
Blir skadan på viltet, hästarna, mig, katterna och saker mindre då?


Det är livsfarligt om hunden skulle få för sig att gå bakom en häst eller fara omkring i stallet eller börja jaga dem i hagen.
Precis.
Och det är sådant som jag upprepade gånger har råkat ut för.
Det fungerar inte för mig.

Jag har råkat ut för en massa idioter.
En hade för vana att åka ut med bilen i skogen och parkera bredvid min hästhage.
Sedan så släppte han ut hundarna så att de fick "leka" med hästarna i hagen.
Själv satt han kvar i bilen och rökte och läste tidningen.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Om det vore så väl ändå.
Nej folk har alldeles för ofta varken kontroll eller lina under den perioden.
Vissa vet inte ens om att den perioden finns.

Jag stöter sällan på det, men visst förekommer det. Att alla hundägare MED kontroll skall tvingas ha sin hund i koppel pga det är mycket synd.

Vad har andras lagbrott med saken att göra?
Blir skadan på viltet, hästarna, mig, katterna och saker mindre då?

Du påpekar ju hejvilt om att det är ett lagbrott. Jag tycker inte att mitt lagbrott att ha min hund lös iom att jag har kontroll är värre än dina lagbrott som eventuellt skulle kunna vara att åka några kilometer för fort på en väg...

Även om det vore helt ok att ha hunden lös även om man inte hade kontroll på den så skulle det ju inte vara mer ok att göra så om det var lagligt...





Precis.
Och det är sådant som jag upprepade gånger har råkat ut för.
Det fungerar inte för mig.

Jag har råkat ut för en massa idioter.
En hade för vana att åka ut med bilen i skogen och parkera bredvid min hästhage.
Sedan så släppte han ut hundarna så att de fick "leka" med hästarna i hagen.
Själv satt han kvar i bilen och rökte och läste tidningen.
Det är jättesynd att du råkat ut för idioter. De som inte kan ta hand om sitt djur på ett säkert och bra sätt för djuret ska inte ha djur. Det finns idioter överallt, hästägare, kattägare, hundägare...
Och har du bestämt dig för att du inte vill riskera att råka ut för idoter med hund, ja då är det nog bäst att du tillbringar din stalltid i ett hundfritt stall.

**********
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Du påpekar ju hejvilt om att det är ett lagbrott.

Ja och det gör jag för att understryka att jag faktiskt har rätt att slippa lösa hundar.
Det står t.o.m. i lagen.
Om du störde dig på att folk kör för fort så har du ju faktiskt också rätt att slippa det.

Om det är reglerat i lagen så behöver man inte tjafsa om vem som har rätt.
Hundägaren har inte rätt att ha hunden lös.
Så jag har rätt att klaga.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Officiellt sett är det rökförbud på hela anläggningen förutom i en rökhörna men det röks väl lite överallt egentligen. Kanske inte precis utanför ingångar eller i stallarna/ridhuset men övriga ställen. Fimpar slängs dock inte annat än i sopkorgarna eller i askkoppen vilket är toppen.
Är man så slappa med rökförbudet står det inte på innan man sitter inne i stallet på några halbalar och tar sina bloss.
Slänga fimpar i sopkorgar är väl inte toppen? :eek: Det är en klar brandfara.

Hur kan ägare/ansvariga acceptera detta? Bedrövligt!
Själv skulle jag aldrig våga ha häst i ett stall med sådana ovanor.

LIA
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Ja och det gör jag för att understryka att jag faktiskt har rätt att slippa lösa hundar.
Det står t.o.m. i lagen.
Om du störde dig på att folk kör för fort så har du ju faktiskt också rätt att slippa det.

Om det är reglerat i lagen så behöver man inte tjafsa om vem som har rätt.
Hundägaren har inte rätt att ha hunden lös.
Så jag har rätt att klaga.

Nu är det ju så att det inte är någon lag på koppel.....det är lag på att hunden ska vara under kontroll...hur man sen löser det är upp till hundägaren, detta mellan 1 mars o 20 augusti och det gäller marker där det finns vilt, även större parker o liknande. Resten av året ska den hindras från att driva/följa vilt om det inte är jakt.

På din gård sätter du ju givetvis upp vilka regler du vill, tydlig info är nog enklast.

PS o KL

Ingen normal människa röker I stall! Så onödigt att skriva o förfasas över det. Lika lite som normala människor röker I affärer, biografer, dagis etc.....

Sen är ju givetvis alla fimpar som slängs i soptunnor etc ordentligt släckta....
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Ingen normal människa röker I stall! Så onödigt att skriva o förfasas över det. Lika lite som normala människor röker I affärer, biografer, dagis etc.....
Då är dom väl onormala dom som gör det då? Dom två gånger jag m fl har ställt till rabalder i samband med tävlingar för att få stopp på rökande i stall och tillhörande byggnader var det verkligen inte fråga om onödiga reaktioner.

Sen är ju givetvis alla fimpar som slängs i soptunnor etc ordentligt släckta....
:rofl: Du är inte rökare va? Undrar just hur många gånger jag släckt slarvigt släckta fimpar i olika miljöer... Många är dom.

LIA
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jo jag är rökare...

Men att röka i ett stall trodde jag man visste att man inte gör...

Utanför/brevid/på läktaren till ridbanan visst....men inte i....


Sen så släcker jag alltid mina fimpar genom vattendoppning alt mosning i jord/grus innan jag slänger dom eller stoppar tllbaka dom i paketet så jag är väl extremt duktig då...
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Nu är det ju så att det inte är någon lag på koppel......

Jag skrev lös och störande.
Kontroll som om den vore kopplad är kravet.
Då så kan den inte kuta lös och störa mig.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

.... innan jag slänger dom eller stoppar tllbaka dom i paketet så jag är väl extremt duktig då...

Jo du är nog extremt duktig.
Om alla gjorde som du så vore problemet så mycket mindre.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Är man så slappa med rökförbudet står det inte på innan man sitter inne i stallet på några halbalar och tar sina bloss.
Slänga fimpar i sopkorgar är väl inte toppen? :eek: Det är en klar brandfara.

Hur kan ägare/ansvariga acceptera detta? Bedrövligt!
Själv skulle jag aldrig våga ha häst i ett stall med sådana ovanor.

LIA

Ursäkta? Det har aldrig hänt. INGEN av rökarna som är där skulle någonsin röka i stallet eller i närheten av var vi förvarar hö eller annat materia. Utomhus på säkert avstånd är vad som gäller. Har varit sådana regler i 10-15 år på anläggningen och ingen har då rökt inne än så jag betvivlar att det någonsin kommer hända.

Självklart får man se till att fimparna är släckta innan man slänger dem i soptunnan. Trampa ordentligt på dem och gnugga dem mellan fingrarna så finns det inte en risk i helskotta att det börjar brinna i sopkorgen.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Shixle
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 732
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Nordthor
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 714
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp