Bukefalos 28 år!

Hur gå vidare?

Chili

Trådstartare
Jag skulle behöva tips på att ta min markträning till en lite högre nivå. Har bara haft hästen i 1,5 månad men han är väldigt väluppfostrad, känslig och orädd, så det gör ledarskapslekarna lite svåra. Han gör rätt för att det är rätt, inte för att han följer mig. Men det har blivit bättre :) Nu följer han mig ibland när han är lös, lyssnar mycket snabbare för tryck och är intresserad av det jag gör. Får klappa mycket mer på huvudet än när han kom osv.

Jag har mest grunderna kring NH/markhantering, så vad ska vi hitta på nu? Han följer o skritt och trav superbra, går aldrig förbi mig. Om han är lös och vi ska springa och han har hamnat en bit bakom, då travar han ikapp till min axel men springer aldrig om.
Vi övar på skänkelvikning från marken och det börjar gå hyfsat.
Gå över presenning är inget farligt så har börjat använda den istället, målet är att kunna lägga den på honom. Men det känns tradigt att dra fram presenningen varje gång man ska markträna.

Han har mycket mer lätt för sig och är mycket mera orädd än mina andra hästar jag tränat sånt här på. Så jag anar att man behöver mer "pressande" situationer för att få ett starkare resultat. Han har stora problem med att stå still vid uppsittning/ridning men utan sadel och vid markträning står han oftast blickstilla. Hur hade ni gjort? (Jag har redan kommit en bit med denna träning men andra lösningar är alltid värda att pröva)

Så tips och idéer på vad vi kan hitta på vore toppen :bow: Under veckorna är det tråkigt att stressa ut på en ridtur efter jobbet innan det blir mörkt, så tränar gärna i ljuset på ridbanan med markövningar.
 
Sv: Hur gå vidare?

Markträna med sadel? Och när han fattat att den bara sitter där och han kan stå still med sadeln på ryggen (lär ju gå fort) så ''marktränar'' du uppsittning och avsittning? :P Då får du ju något nytt att jobba med och löser ett problem samtidigt.
 
Sv: Hur gå vidare?

hej hej

sadlevänjning och träns/bett vänjning är alltid bra, speciellt i longeringslina så han får känna stigbyglar och sadel i röresle, hoppar och bockar gör det flesta hästarna lite grann, men det ger honom trygghet när du ska häva dig upp. att lära honom dina hjälper från marken till ryggen, tex gå brevid och styra höger vänster i tränset ger honom en försmak om vad som komme ske, sen hänger jag alltid på hästen och använder wow för att hästen ska stå still. om du hänger dig i sadel och han går ber honom att stanna om och om igen tills han gör det och då hoppa du av. Om du hänger och han går och du hoppar av i farten så finns risken att han lär sig olata att ,går han så slipper han.

MVH Malou Sandberg HHD
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 450
Senast: Lycan
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 663
Senast: Ajda
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 769
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp