Hur gamla blir hamstrar?

E

equuus

Hej!
asså jag har länge undrat hur gamla hamstrar blir
många säger att dom inte blir mer än 1 ½ år,stämmer det?:confused:

tacksamt för svar :)
 
Sv: Hur gamla blir hamstrar?

Hej!
asså jag har länge undrat hur gamla hamstrar blir
många säger att dom inte blir mer än 1 ½ år,stämmer det?:confused:

tacksamt för svar :)

Jag hade en hamster som blev 2 år, den ansågs gammal.
Det skulle vara intressant att höra ett svar från någon som vet säkert.

Lotta
 
Sv: Hur gamla blir hamstrar?

Jag har lärt mig att hamstrar blir 2-3 år, rent generellt.
Hade själv en sibirisk vintervit som blev 3 år ganska precis.
 
Sv: Hur gamla blir hamstrar?

1½år skulle jag nog säga var lite i underkant. Det är väl som att dö som människa i 60års åldern. Det förekommer, men det är vanligare att dö kanske vid 70-80. 2år däremot, kring 2år brukar de flesta hamstrar dö. Äldre än 3 blir de sällan. Tror rekordet ligger runt 4år. Men det beror också mycket på vad för typ av hamster det är. Dvärgarna verkar kunna bli äldre än guldarna.
 
Sv: Hur gamla blir hamstrar?

Åldern varierar oerhört faktiskt.
Vissa dör unga, vissa runt 1-1½, andra blir 2 och vissa blir till och med äldre än så.
En uppfödare här i närheten har en linje där de tenderar att bli över 3,5 år gamla.
 
Sv: Hur gamla blir hamstrar?

Äldre än 3 blir de sällan. Tror rekordet ligger runt 4år.
Jag hade en guldhamster när jag var liten som blev 6 år gammal. Chico hette han. Han var vanlig normalfärgad. Han var stamboksförd i Svenska Hamsterföreningen så det kanske finns någon statistik därifrån.

Jag har haft två stycken cremefärgade honor som blev över 4 år gamla. De var helsystrar och fick 3 st kullar var hos oss.

Brorsan och jag hade Skogsstjärnans hamsteruppfödning när vi var barn. 25 år sedan i alla fall.
 
Sv: Hur gamla blir hamstrar?

Min blev 2½ år tror jag, men då kändes hon gammal och trött det sista halvåret.
 
Sv: Hur gamla blir hamstrar?

2 år är det vanligaste för en hamster men sedan kan de bli äldre. Har en hane som är 2 och ett halft och han e jätte pigg. Det enda problemet han har är att hans ena öga geggar ihop sig.
 
Sv: Hur gamla blir hamstrar?

Men det är väl knappast åldersrelaterat. Det verkar mer som att han har en infektion i ögat som behöver behandlas.

Jodå jag har pratat med veterinär och de sa att det hade med hans ålder att göra, ögat är inte alltid ihop geggat utan det kommer vid vissa tillfällen. Det blir bra så fort man tvättat det.
 
Sv: Hur gamla blir hamstrar?

En av de dvärghamstrar jag haft blev 3,5 år gammal innan han stendog utan att bli det minsta försvagad innan:)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
815
Senast: Lyan
·
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
862
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Badger
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp