Bukefalos 28 år!

Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Nu låter jag kanske hemsk, men jag skulle faktiskt fundera på att få in en välriktad och riktigt sjuhelvetes smäll mot hästen om han skulle sparka MOT MIG! Men då gäller det som sagt att vara vältajmad och få in den ordentligt och inte småvifta...

Sådant beteende är oacceptabelt, och hästar är inte alltid helt försiktiga mot varandra när de säger till varann. Om det är något som ogillas så kan de andra få reda på det den hårda vägen.
Just att sparkas med bakbenen kan ju leda till otäcka olyckor också... :(

En smäll och sen ignorans, och sen fortsätta gå som inget har hänt.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Du kanske har rätt...

Men, det här var ett avsteg från trådens innehåll. Bortsett från att han kan sparka när man leder honom, så är han en pärla. Har lärt sig att stanna i stallet medan mamma blir riden. Det var svårt i början. Han skrek och sprang rundor i boxen, men nu går det bra.

Ända från början har vi tränat på att lyfta hovar och bli borstad, och det är han jätteduktig på. Står fint i stallgången. Han är dock lite rädd om öronen, men det hoppas jag går över. Jag låtsas inte om det, utan fortsätter bara borsta fast han rycker undan huvudet, och det brukar bli lite lugnare efter en stund.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Han är dock lite rädd om öronen, men det hoppas jag går över. Jag låtsas inte om det, utan fortsätter bara borsta fast han rycker undan huvudet, och det brukar bli lite lugnare efter en stund.

Min är oxå lite rädd om öronen men jag lägger inte så stor vikt vid det för min nuvarande 3-åring var oxå det när han var liten men en dag så var det bara borta utan att jag gjort någon större ansträngning..
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Har nu testat kedja, och det var en betydligt spakare hingst jag var ute med, men tydligt är att kedjan stör honom fruktansvärt. Jag tar bara i honom när han försöker vända in rumpan, resa sig eller när han inte går framåt, men han känner av kedjan bara den ligger där under hakan. Det tycker han inte om. Jag tycker inte kedjan löper tillbaka särskilt bra när jag ger eftergift heller.

Tänkte istället prova med bara ett rep över nosryggen. Alltså lägga ett vanligt grimskaft istället för kedja över nosryggen. Att jag väljer att ta det över nosryggen istället för under hakan är för att undvika att han reser sig. Kan det vara en idé?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går de för era 06.or

När man använder kedja kan man aldrig dra i den när hästen inte vill gå, det måste man använda spö el. medhjälpare till, allt dragande i grimskaftet blir ju obehagligt för hästen. Alternativt kan du kanske använda två grimskaft, ett i uppfostrande syfte och ett att leda i, kan kanske bli krångligt, vad vet jag? :D Det kanske är lätt att ta fel, oftast går det ju fort när man behöver ta till kedjan... ;)
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Har en hingst som blev 1 år i fredags. Han är efter Tiger Bill** - Sankt Gotthard. Han tar promender och lyssnar på rösten bra både framåt och stopp. Han har hittills inte hittat på ngt fuffins när man håller på med honom (förutom nån spark när man minst anade det i tex boxen). Schyst i psyket & tar det mesta med ro. Står uppställd, ryckt & klippt man, tycker om att bli omspysslad. Lite jobbigt att stå på 3-ben på slutet av verkningen =). Ska på hingstbete i morgon, vilket jag tror blir super för utvecklingen. Kommer hem till september som valack.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Vi har varit på promenad idag, utan kedja men med spö och med rep över nosryggen. Gick mycket bra. Han försökte inte sparka en enda gång. Dock tränger han med bogen som bara den. Jag petade till lite med spöt i sidan på honom, och det hjälpte för ögonblicket, men han var snabbt tillbaka igen.
Jag är ändå jättenöjd och tycker han var duktig.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Vad bra att det börjar funka! Att de tränger får man bara tjata som på barn med, men vara konsekvent, här går jag och där går du... :angel:
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Nu har min skitunge åkt på hingstbete, körde dit honom i lördags o det var inga större problem att lasta. Min äldre valack fick vara resesällskap eftersom den lille aldrig åkt ensam. Trampade runt lite en stund men stod sedan snällt uppundet.
Väl på betet så fann han sig snabbt bland sina nya kompisar o sket fullständigt i att matte ville fotografera :p
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Min åker i morgon.. *gah* kommer bli tokigt utan honom.

Har du inga underbara bilder att bjuda på från betessläppet? :)
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Vi har varit på promenad idag, utan kedja men med spö och med rep över nosryggen. Gick mycket bra. Han försökte inte sparka en enda gång. Dock tränger han med bogen som bara den. Jag petade till lite med spöt i sidan på honom, och det hjälpte för ögonblicket, men han var snabbt tillbaka igen.
Jag är ändå jättenöjd och tycker han var duktig.

Hur "vänjer" ni era åringar vid spö? Förstår dom på direkten att spöet (för det mesta) används och betyder framåtdrivning?
Har en åring (sto eFigaro R-Magritte-Stratos xx) som ibland när jag leder tappar sin framåtdrivning och vägrar gå (händer när hon går från de andra i hagen), brukar funka att jag trycker med min arm på hennes baklår (som man gör när man tar in föl i transporten). Men nu är hon ju ett år och borde kanske "lära sig" spöet?

/Kristin
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Dags att uppdatera hur våra snart 2 åringar har det, vad gör ni med dom?
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Min har snart stått sen maj och inte gjort ett skit, först bete sen lösdrift. Ska ta in honom förhoppningsvis till Februari för att börja hantera honom till max igen och möjligtvis köra in honom när tiden är mogen.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

min lilla skit står just nu på ultuna alldeles ensam ,långt bort från sina trygga kompisar :(
Åkte ner på juldagen efter att ha varit dålig 4 dagar. Koliksymptom med avföring hela tiden , dock ont och feber.
Prover är tagna idag ..hoppas vi får hem honom snart.

FÖr övrigt har han inte gjort nånting här under hösten , verkad o vardaglig hantering.
Åkte finka för första gången på juldagen , 30 mil ensam o han stod som ett ljus.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Min går o strosar i hagen och ska nu lära sig att gå som handhäst, hoppas jag iallfall. beror helt på hur hon uppför sig. Vi är även nera på banan och leker, busar och hoppar lite. tränar inne i stallet på att stå stilla och lyfta hovarna snällt (sparkig dam) och det går bara bättre och bättre! tanken är att senare till sommaren ska vi börja tömmköra...
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Min äter, skiter, sover och gnabbas med polarna :devil:

Skämt åsido, han gör inte många knop just nu. Han har haft ont i tassarna av det påfrusna knögglet som blev, och har haft det lite tufft. Fick skor fram innan jul (tyvärr, men vad gör man, pest eller kolera) och njuter nu av att ha finfina broddar att använda när man ska gräva upp bädden *morr*

När underlag och väder blir trevligare ska jag börja tömköra honom.

I övrigt är han ledvan och sköter sig prickfritt, van att stå uppbunden (vi jobbar på att stå lös, men det finns ju så mycket att upptäcka och undersöka och koncentrationen är bra men kort..). Han är tränsvan, lastar sig själv, ställdes ut i höstas på ungponnyutställning, samt är tränsvan och täckesvan. Nosat lite på grunderna i longering med.

Är på det stora hela en väluppfostrad, okomplicerad liten skit, men under lilla sockersöta, trinda (suck, han ser ut som en julgris) finns en riktigt, riktigt tuff herre, och vi har haft våra diskussioner och krig.. Och han var mer högt än lågt på utställningen. Så lite miljöträning och löshoppning står på schemat med. Så han lär sig bete sig lika oklanderligt borta som hemma.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

KL
Sålde alla våra 06 redan förra året men kommer efter nyår att hämta mig en welsh cob hingst-06. Han har redan gått i skaklar och ska i vagn till våren är det tänkt.

Jag startar tidigt med att vänja fölen vid vatten. Jag använder vattenslang på benen redan som små och inför utställningarna så tvättas hela lilla fölisen. De kan hoppa och studsa lite men kommer inte så långt- rätt så snart så vänjer de sig.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Blivande avelsämne? ;)

Du kan få låna Liemannen i sommar och köra in? :angel: (Göm honom på något tre strån magert bete också gärna *s*)
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Blivande avelsämne? ;)

Du kan få låna Liemannen i sommar och köra in? :angel: (Göm honom på något tre strån magert bete också gärna *s*)

Japp, blivande avelshingst.

Hehe, vi tar på söndag hem en till inridningshäst så vi har det rätt så fullt just nu. Sammarbetar med en uppfödare på Öland. Hon tar våra ungdjur på lösdrift och jag tar hit hennes ponnier för inridning och försäljning. Vår 3e ponny från henne och sen har vi haft en ponny från Moflostuteri för inridning och sedan för tävling + inkörning, hon var i vagn innan hon åkte. En ponny från Moravikens stuteri för inridning.
Du får ställa dig på kö ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 372
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 571
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 059
Senast: sorbifolia
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp