Bukefalos 28 år!

Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

Havregryn

Finns trådar för många yngre så kanske vi går så långt ner som våra ett åringar :)

Vad händer i deras liv under dagarna :) och vad händer här näst?

Jag har en 06.a e. Santino - Bellini, hingst. Står på box, försöker hinna med promenader i skogen för han varje dag. Hinner oftast med det också, borta ca 30 min. Klarar av att vara helt själv hage eller stall. Redan lärt sig att inte vara beroende av andra hästar :banana: duktig med att stå i stallgången och tar hovarna utmärkt :)

Står tillsammans med min 16 åring i hagen. Nu om exakt en månad blir de hingstbete för honom ända till september. Där ska han bara få gå och äta och busa och vara en liten vilde :)

Så ni då?
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Åh, den här tråden har jag längtat efter! :banana:

Vi har en kallblodstravarhingst född -06, som förhoppningsvis ska gå på travet också. Han är e.Moe Odin och en riktigt trevlig och lugn liten kille.

Vi har tömkört honom en gång, och han förstod nog ingenting av det... ;) Men så är han inte smartast i stan heller, brås på sin mor.. ;)

Pysslar ofta med honom, både uppbunden i gången och lös (utanför våran andra hingst box ska väl tilläggas, så de brukar stå och pussas, och han kan stå still även då. :) ), och för det mesta står han som ett ljus. Bra mycket duktigare på att stå stilla än våran 9åriga hingst.
Lyfter hovar ok, men kan vara lite löjlig ibland, antar att han har det lite knepigt med balansen ibland när man lyfter.

Annars gör vi inte så mycket förutom att pyssla, sätta på huvudlag och sele, leker lite med "läskiga" saker som papperspåsar m.m. Lasttränar då och då när tiden räcker till.

Stå på stall själv är inga problem, men jag är inte säker på om han har stått själv i hagen några längre stunder faktiskt... :o Har inte tänkt på det och vet inte riktigt vad sambon har gjort. :angel:

Jag skulle ta och gå lite promenader med honom, kanske får ta med honom nästa promenad vi tar, istället för hunden. ;)

Den här grabben ska också på hingstbete i sommar, och sen är det inkörning som gäller.... tänk att han har blivit så stor! :love:
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Åhh så kul!!!

Jag har en 06:a, efter Feliciano.....Har nyligen köpt honom, fungerar superbra hittills!!

Jag hanterar honom dagligen med att stå uppbunden och bli borstad, lyfta hovar osv. Sen går vi på promenader några gånger i veckan. Det har varit lite spännande då han blir väldigt "framåt" ibland...matte börjar redan vara för liten!! Hmmm!

Försöker träna kommandon och ska precis påbörja tränsträning.

Vad anser ni om hingstbete....måste de gå på det? Min lilleman går med tre andra hästar o jag hade tänkt att han får fortsätta gå med dem på sommarbetet, eftersom jag har även det hemma. Vill kunna fortsätta hantera honom även under sommaren...

Roligt med tråden....:banana:
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Personligen tror jag att hingstbete är väldigt nyttigt för de små djuren, att leka och utvecklas socialt med andra hingstar i samma ålder.
Men om det inte fungerar av olika skäl så är det ju inget fel i att låta dem gå i mindre flock, huvudsaken är väl att de får gå tillsammans och lära sig lite vett och ettikett. ;)

Våran ska på hingstbete hos grannen, bara på andra sidan vägen, så vi kan ju gå och hälsa på honom varje dag om vi skulle vilja! :)
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Har inte gjort så mkt med min e. Qalle-Stanford. Han kan lyfta hovar men har lite bekymmer med balansen emellanåt. Lastad utan bekymmer, leds fint, backar, står still. Ryckt manen o kan pilla överallt utom öronen som för tillfället är lite känsliga men det ger sig.. Har nyss börjat vänja honom vid att vara ensam i stallet. Går över presenningar o dyl utan att blinka o man kan även fladdra med den o dra över hela kroppen utan att han bryr sig.
Ska åka på hingstbete nu den 1:e Maj o blir väl borta till siste september.
Tror han kommer att uppskatta att få busa runt rejält med likasinnade o jag har haft den andra unghästen på samma bete 2 somrar så jag vet att det är ett superställe :)
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Min unge e. Sancisco- Lord Kemm är verkligen hittills en pärla hanteringsmässigt, han kan numera spola fötter, stå i hinkar samt kratsas fötter som vilken gammal ridskolehäst som helst. Allt tack vare en envis strålröta han hade vid ankomst. Leda och greja med annars är helt problemfritt det också även om jag ibland misstänker att där finns mer än en räv bakom örat... :devil: Han har även fått vara med och prova att löshoppa, naturligtvis endast pyttehinder men han hoppar verkligen jättefint!! Annars busar han mest runt i hagen med sin bästis en hingstunge som är en månad äldre.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

vart ska din kille på hingstbete?? nått större ställe??
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Vad har du mer bakom feliciano? Hingstbete tycker jag är lite av a och o. leka med jämngamka kompisar som "leker likadant", få gå in i en flock och hitta sin plats osv. :) + att de får enbart vara vildhästar under en tid :)
 
Sv: Hur går de för era 06.or

ohh stå i hink hade inte varit heltfel för min, då jag u håller på att lära min 16 årig de men har inte haft 1 åringen i tanke på de. Tid har jag så varför inte.

ska då också tillägga att han trampar rakt in i transporten och är lika fin ut igen :)
 
Sv: Hur går de för era 06.or

aha okey :) täkte o vi kanske hade bokat på samma men icke då. Eftersom jag bokat uppe i helsingborg och antar att du bor där om kring nör e står NV skåne..
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Jag har Feliciano och Cezzan som är efter Ceylon!! Jag vet inte om du är mycket på Buke, då det är Görels uppfödning? Hon håller till mycket på Avel.

Ja, jag håller med om allt angående hingsbete....jag får se hur jag gör. Det kan hända att det finns några km härifrån....men det känns lite tråkigt då jag har så mycket mark själv.

Hur tränar ni spolning av ben...min bara går undan direkt han får vatten på dem....har tänkt gå tillbaka lite o skölja dem med svamp först o sen försöka med vattenkanna, sen prova slangen igen...vad tror ni om det?
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Jag har en spolspilta så han kan inte komma undan, piaffera, javisst... men inte komma undan. Sedan gör jag ingen stor affär av det, lite godis i en hink när han är ren och fin igen bara.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Min åring funkar perfekt med all hantering, utom att leda. Tar gärna emot tips om hur man tränar och hur man övervinner sin egen osäkerhet. Han vrider in rumpan och försöker sparka. Lyckas ibland, dessutom. Han är så himla snabb. Jag förstår väl att min osäkerhet smittar av sig på honom men det är svårt att vara kaxig när bakhovarna kommer som en oljad blixt.
Han ska iväg på hingstbete om ett par veckor, så det blir en utmaning att lasta honom. Det har vi inte gjort sen vi visade honom förra sommaren.
Någon som har lite tips eller glada tillrop?
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Tvärvänd så fort du märker att han har nåt fuffens för sig, så att han alltid hamnar något bakom dig! Är mitt bästa tips när det gäller många slags problem vid ledning.

Se till att du alltid har hästen ett snäpp bakom dig, han får aldrig gå förbi eller över, utan gå bakom och stanna när du stannar.

Jag förstår inte riktigt vad han gör, vänder han altså rumpan mot dig och försöker sparka MOT dig? :eek:
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Ja, tyvärr är det så illa. Han vrider in rumpan mot mig och sparkar mot mig. Han gör det säkert för att komma undan kraven att gå dit jag vill. Jag har aldrig haft med mig spö, men det kanske man ska ha, så man kan peta till honom lite när rumpan kommer :devil: Vill ju helst att det ska gå lugnt tillväga, men ibland är man kanske för snäll (eller feg).
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Jag hade satt på en kedja så jag snabbt kunde bromsat upp honom och sagt ifrån. För att han skall komma åt att sparka dig krävs det att han skuttar iväg lite framåt, om du behåller positionen vid bogen kan han inte komma åt dig. Lycka till!! Det är bättre att sätta honom på plats nu än när han blivit riktigt stor och stark!
 
Sv: Hur går de för era 06.or

min 1 åring fyller år på måndag :D

han är en connemara och har ett humör som gör mej galen :angel:
Men vi börjar få bukt med honom . är snäll o leda men kan skutta tillibland o prova o nypas.

Vill inte gärna stå fastbunden utan far omkring mellan golv o tak så vi har fått tagit loss han innan han skadat sej.
kan variera från att vara världens tjurigaste till o bli nervös/rädd eller supercool... svår med andra ord :smirk:

Kommer kastreras ganska snart tror jag så han inte är så kaxig.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Ska man lägga kedjan över nosryggen eller under hakan i så fall?
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Lite olika beroende på häst tycker jag, jag använder den oftast under då jag tycker den ligger mera still och på plats där men om man har en häst som gärna lättar framtill är det nog bättre att ha den ovanpå nosryggen. Viktigt är också att tänka på att den BARA skall användas när man verkligen behöver säga ifrån, att gå och smårycka i den hela tiden lär hästen bara att det är otäckt att ledas och det var inte det vi ville, eller hur? ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 255
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 003
Senast: sorbifolia
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp