Bukefalos 28 år!

Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Åh jag har varit på gång att starta en sådan tråd, och gjorde det iofs för lääänge sen men ingen nappa direkt :p

I allafall köpte jag min 06:a i maj i år som gått vind för våg på stora marker utan mat,hovvård,avmaskning,mat eller vatten :crazy: :mad:

Vi hade ett bakslag i somras med foderstrupsförstoppning och 2½ dgr på klinik (hbg)
Han har växt från runt 140 cm (möjligt att han inte ens var så pass hög!!) till hela 152 cm vilket är rätt rejält (men var välbehövligt och kom till sin rätt när han fick den mat han behövde)
Han är väldigt fin i hull och OK att hantera fram tills för ett par veckor sedan när vi hade inbrott i stallet..då var han lika rädd och vild som när han kom , dock snart tillbaka där igen.
Då vi är lite efter pga hans tidigare livsförutsättningar övar vi mycket på grunder än som att leda, på gången osv.
Hovarna går bättre att lyfta men är inte världens lättaste jobb.

Han följer snällt med mig från de andra hästarna, är nyfiken och i övrigt orädd för fladdriga och väsnandes saker (traktorer är INGA problem) otroligt lättlastad, står helt still i släpet även om han får vänta osv.

När jag tänker efter är vi nog inte så långt efter i planeringen egentligen :D
Kommande år gäller vår/sommar mer promenader, prova longera och till hösten/vintern testa sadel och träns om de passar sig.
Kommer inte sitta in honom förrän 09
 
Sv: Hur går de för era 06.or

*kl*

Min 06:a gör inte så många knop just nu (förutom att rymma ur hagen).
Han är tränsvan, lite longerad och tömmkörd och har också fått prova på att gå med draglinor och att stå imellan skacklar.
Han får ibland följa med som handhäst när jag rider ut och så har vi haft lite "miljöträning" genom att kunna gå på promenad brevid barnvagnen.
Närmast står inkörning på agendan samt att åka till ridhuset och löshoppa ett par gånger under våren.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Japp, blivande avelshingst.

Hehe, vi tar på söndag hem en till inridningshäst så vi har det rätt så fullt just nu. Sammarbetar med en uppfödare på Öland. Hon tar våra ungdjur på lösdrift och jag tar hit hennes ponnier för inridning och försäljning. Vår 3e ponny från henne och sen har vi haft en ponny från Moflostuteri för inridning och sedan för tävling + inkörning, hon var i vagn innan hon åkte. En ponny från Moravikens stuteri för inridning.
Du får ställa dig på kö ;)

DU skickar hit en inridningshäst och JAG skickar ner en inkörningshäst istället? Det är MYCKET roligare att köra in.. *ljuger så hon blir blå* :angel:

Eller så skickar du hit en vagn då? *visslar*

Jag funderar seriöst på om man kan hitta någon arbetscamp åt tjockisen. Maaagert bete och hårt jobb (inkörning).. :devil:

(Pappa försöker kidnappa honom och har erbjudit sig att köra in honom, motionsköra honom och så kan han beta av där. Jag har liiite problem att försöka förklara sambandet små feta ponnyer, hans bete och fång. Och att det finns gränser hur mkt man kan motionera en tvååring.. Annars hade det varit lockande, dessutom kunde jag löst biljett och suttit på första parkett och studerat det hela.. hoho.. )
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Min darling gör inte mycket vettigt. Det går bra att lyfta hovar, leda, stå uppbunden och bli lastad. Mer har hon inte gjort, men tänkte börja med promenader, träns och löshoppning nu. Senaste veckan har hon varit galen i hagen, verkar som hon har hur mycket överskottsenergi som helst, så jag tror det är bäst att hon får börja jobba lite innan vi får några skador eller andra otrevligheter :devil:
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Hur mkt är du villig att betala för att få honom inkörd:devil: Kan alltid flörta lite med vår inkörningsguru.
Tillsammans har vi kört in
Ida o Celmah -01
Olivia -04
Poppy -05
Besk, Mr Dollar o Fiona -06
Moflos Viktoria i vagn -07

Säkert fler som jag glömt på vägen.
Alla dessa har vi dragit både vagn och timmer med.


En ide!
Du tömkör honom ordentligt i någon månad och sen har vi inkörningskurs här över en helg i vår (då har vi nog en ledig stallplats för några dagar) då blir vi några stycken som kan hjälpas åt med alla hästarna och vi brukar köra 2 pass/dag och häst. Låter det intressant:p
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Låter jätteintressant (sålänge det är när jag inte jobbar,jobbar varannan helg), men annars låter det jätteintressant. Men som sagt, ta det framåt våren då, hur mkt jag kan tömköra i vinter är ju HELT beroende på om det tänker bli vinter, och vad för slags vinter.

Ev kanske en kompis är intresserad med btw, hon har också en 06:a, en arab.

Annars ang betala, så inte funderat så mkt på det, är villig att betala utan tvekan, men inte funderat så mycket än på hur mkt jag tycker det är värt (är ju eg inte för min skull jag kör in, utan för att jag anser ponnyer SKA vara inkörda med, och det höjer ett ev försäljningsvärde med, dessutom om jag ska behålla honom är det bra att kunna köra med, spec om han blir 'liten'. Och NÅN kan väl dra den där svindyra finvagnen som stått oanvänd i flera år..)

Så, säg ett pris så kan jag säga ja eller nej?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går de för era 06.or

En ide!
Du tömkör honom ordentligt i någon månad och sen har vi inkörningskurs här över en helg i vår (då har vi nog en ledig stallplats för några dagar) då blir vi några stycken som kan hjälpas åt med alla hästarna och vi brukar köra 2 pass/dag och häst. Låter det intressant:p

Det hakar jag gärna på också!! Kanske finns någon som är villig att hjälpa till att köra barnvagn en liten stund också?
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Har också en 06:a. Welsh Cob. Han bor på lösdrift med 2 andra halvblods killar. Han har hittintills inte varit till minsta bekymmer. Har tömkört lite, skogspromenader, lastad, verkad mm allt utan problem, men så är det en Welsh Cob också;).
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Det hakar jag gärna på också!! Kanske finns någon som är villig att hjälpa till att köra barnvagn en liten stund också?

Det gör säkert Tara, hon älskar bebisar. De är söta tills de är 3 enligt henne..... (kan bero på att lillebror nu är 3:angel:)

Jag återkommer när det drar ihop sig. Vet inte hur många stallplatser jag kan skrapa ihop för utomstående. Det beror nog helt på hur många egna hästar jag har hemma. När Lavinia var med för något år sedan så kostade det 500kr för helgen + 50kr boxhyra. Då delade vi på maten.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

kl

Min 06:a, arab e Diesel, går på lösdrift ihop med ett gäng hingstar och valacker. Jag kan hämta honom i hagen hur lugnt som helst, ta in honom ensam i stallet, binda upp på stallgången, pilla överallt och lyfta hovar. Vi har också gått lite promenader.
Han är jättelätt att lasta och lasta ur.
Jag hade honom hos en unghästhanterare i ett halvår. Hon påstår att hon har tömkört, men det visade sig att hon inte var riktigt ärlig med andra saker, så jag vet inte om han är tömkörd. Jag ska ta hjälp av en tränare och prova.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Det gör säkert Tara, hon älskar bebisar. De är söta tills de är 3 enligt henne..... (kan bero på att lillebror nu är 3:angel:)

Jag återkommer när det drar ihop sig. Vet inte hur många stallplatser jag kan skrapa ihop för utomstående. Det beror nog helt på hur många egna hästar jag har hemma. När Lavinia var med för något år sedan så kostade det 500kr för helgen + 50kr boxhyra. Då delade vi på maten.

Går det inte att ta det såpass 'sent' på våren att de kan gå ute då, så blir det lättare med plats och så?

Kompisen med arab06:an lät intresserad med btw, men ville då gärna se det framåt april - maj iaf, av samma anlending som mig, att kunna vara säker på att ha haft tömkörningsvänligt underlag nån månad innan iaf, om hela vintern blir en sabla isgata.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Går det inte att ta det såpass 'sent' på våren att de kan gå ute då, så blir det lättare med plats och så?

Kompisen med arab06:an lät intresserad med btw, men ville då gärna se det framåt april - maj iaf, av samma anlending som mig, att kunna vara säker på att ha haft tömkörningsvänligt underlag nån månad innan iaf, om hela vintern blir en sabla isgata.

Efter att stona har fölat passar oss bäst då jag inte vill ha in smittor till stallet (mer än nödvändigt) Mina ston ska alla ha i april.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Men då borde ju maj bli perfekt (eller juni för den delen), och då kan väl 'gästhästarna' förhoppningsvis gå ute med (om du har plats ute) så får du mindre problem med boxtillgång?

Och vi kan dregla över söta små föl =)
 
Sv: Hur går de för era 06.or

*kl*
Nu räknas våra skitar som 2 åringar.. hihi!!

Föresten, vad har ni för stam på era? Och vad är era planer för dom små liven om allt går som planerat?
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Hehe, min är ju en welsh, så vet inte hur intressant hans stam är eg. Den är dock i mina ögon mucho trevlig, där finns kombinationen prestation och bra utställningsresultat.

Planen för lilla Liemannen är att han skaköra in, ridas in, ställas ut några ggr till, visas på treårstest, visas på kvalitets, tävla ungponnyklasser och sen.. eh ja sen får vi se :angel:

Han är köpt för att säljas, helt krasst. Fast jag har aldrig sålt en häst so far, och lovar ingenting i det här fallet heller. Endera säljer jag, eller så lånar jag ut till någon duktig liten ponnyryttare, eller så behåller jag honom själv som eh.. ja, skitsamma.. eller så ger jag honom till brorsdottern när hon och ponnyn är stor nog, om hon blir intresserad.

Vi får se helt enkelt, först ska han vara och hålla sig frisk och kry, sen får vi se vad det blir av honom. Och sen vet jag nog vad jag vill/ska göra med honom. (So far sätter jag inte många pengar på att han blir någon bra barnponny, han är för tuff, däremot fortsätter han såhär blir han nog en bra tävlingsponny).

Dock, så eftersom han ursprungligen är köpt för att säljas, så kommer han nog alltid, eller iaf väldigt länge, vara ett exempel på att allt är till salu, det är bara en fråga om pris...

Än så länge är jag töntigt förtjust i honom, jag förbehåller mig rätten att ändra mig i frågan i samband med inridning och inkörning. Han kan bli 'a walk in the park' att köra/rida in. Han kan också ge mig en resa som heter duga. Just nu tror jag det är 50 - 50 procents chans för resp alternativ..

Mer kortsiktigt så ska han köras in under året, löshoppas, ställas ut igen, miljöträna (läs: Lära sig uppföra sig lika bra hemma som borta och inte mopsa och muppa borta *mummel*). Och bara vara häst och leka, äta, sova och växa. Och hålla sig frisk.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Har ett hbl-sto e. Alcatraz. På mödernet finns Cap Calando (Capitol I - Cor de la Bryére).
Född 21 maj 2006.

Grundhantering (borsta, kratsa hovar, leda inkl "kommandon" gå-stanna-backa-sidan-vänd, binda upp, lasta/åka, spola, bli lämnad samt lämna de andra) blev avklarat redan under det första levnadsåret (0-12 mån). Hon hade också under det året haft täcke och benskydd på sig samt lärt sig vad hinder och hoppning är för något.

1-1,5 år: tränsning med bett samt sadling och utökad hanteringsträning.

Nu går hon på lösdrift under vintern och är bara häst ihop med en jämnårig kamrat och dennes mamma. Jag åker dit med jämna mellanrum och påminner henne om det hon lärt sig.

När hon kommer hem igen ska jag börja med tömkörning, sen körning samt regelbunden löshoppning.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

För väl presentera min 06 också :D

Det är ett sto e: Cuper - Anart

Har inte hunnit med henne så mycket som jag skulle vilja men hon är van vid att stå uppbunden, lyfta hovarna är väl fortfarande inte någon favorit trots att hon är verkad regelbundet sedan hon var föl men hon har rätt mycket humör så man få ta det i hennes takt.

Hon är lättlastad dock var det lite svårt igår när det var så halt ute och hon halkade både på lämmen och på marken utan för så då tog det kanske 5 min att lasta henne.

Täcken och benskydd är hon van vid.

Löshoppad är hon 4 ggr och enligt han som håller i löshoppningen så tycker han att hon hoppar bättre än sin bror som fick 9-9 i hopp. Det jag skulle önska var att hon hade samma sug efter hinder som brosan men det kommer säkert.
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Våran tvååring är inkörd och tränas så smått just nu för att gå premielopp senare i år, om vi inte stöter på några hinder på vägen.

En trevlig och positiv grabb. :) Det enda med honom är väl att han kan vara lite bufflig på hingstarsvis och ska nosa smaka och buffa och puffa. ;)
 
Sv: Hur går de för era 06.or

oh kul med Anart i, min kompis tävlar just nu en valack e. anart.. himmels vilke snygg grabb de är :)
 
Sv: Hur går de för era 06.or

Mmmm jag är ett stort Anart-fan och jag är så glad att jag har ett sto efter honom :love::love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 372
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 571
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 059
Senast: sorbifolia
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp